לקראת פתיחת עונת התספורת, ראיון עם הרב שלמה אבינר, רב הישוב בית אל וראש ישיבת עטרת ירושלים.
ש: יש אופנה חדשה שמתפשטת אצל הדתיים: גילוח קרחת כל הראש. הבעיה היא שהם כלל לא משאירים פיאות הראש.
ת: כן. למדו מהרחוב, שהוא חיקוי תרבות המערב. אנשים סוברים שזה משדר גבריות. כמובן אין בזה שום גבריות. יתכן אדם עם שער רגיל והוא קצין קרבי מעולה ויתכן מגולח שאינו אלא סמרטוט.
ש: אבל בשביל מודה כאילו גברית אנשים דתיים יעברו על איסור מפורש בתורה?
ת: הם דתיים אבל הם עמי הארץ. אנשים טובים וצדיקים, אפילו שליחי ציבור בראש השנה ויום הכיפורים, והכל הוא מחוסר ידיעה.
ש: אולי הם חושבים שזה אסור רק בתער ומשתמשים במכונת גילוח?
ת: אולי. יש בזה שיטות שונות, על כל פנים הכרעת השולחן ערוך היא שלא רק תער אסור אלא גם מספרים כעין תער, כלומר, שמורידים כמעט לגמרי. רק מספרים מותרים, כלומר שנשאר שער (שו"ע יו"ד קפא).
ש: איזה אורך צריך להישאר?
ת: גם בזה יש שיטות שונות, והכרעת הפוסקים היא שצריך אורך מספיק כדי לכוף ראשו לעיקרו, כלומר לקפל לשתיים. וחכמי דורנו הורו שאם משאירים 5 מ"מ, זה ודאי מספיק. בשביל זה אפשר להשתמש במכונת תספורת עם מגן פלסטי מספר 2, אם כי זה משתנה מדגם לדגם. אפשר גם להשתמש במכונה זו בהטייה כלפי מעלה של 45 מעלות.
להשאיר שיער במקום הפאות
ש: מה המקום המדוייק של פאות?
ת: שוב, בזה שיטות שונות. שתי השיטות הראשיות הן שהקצה העליון של הפאות הוא גובה האוזן, וכך נוהגים הספרדים, או מפינת המצח באלכסון עד גובה האוזן, וכך נוהגים האשכנזים.
ש: והקצה התחתון של הפאות?
ת: עד האוזן, כלומר חור האוזן, יש אומרים עד העצם שממול ויש אומרים עד למטה מן העצם.
ש: כמה שיטות!
ת: כן. אך מי שלא משאיר כלום, עובר על איסור תורה לכל הדעות, וליתר דיוק שני איסורי תורה של שתי הפאות, או יותר מדוייק איסור תורה על כל שתי שערות.
ש: ובסיכום?
ת: לפרסם ברבים שזה איסור תורה חמור בפרהסיא. אגב יש גם יהודים טובים ויקרים שמשאירים פאות, אך לא בכל המקום הנדרש. הנה שני ציורים:

מה דעתך בנושא?
13 תגובות
2 דיונים
ניר
נא לראות רשי במקום. נא לראות ספר החינוך במקום. "ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת" "ומן הכתוב הזה למדו גם כן שאין החיוב בקרחה כי אם הקורח על מת דווקא" משמע אם לא...
נא לראות רשי במקום. נא לראות ספר החינוך במקום. "ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת" "ומן הכתוב הזה למדו גם כן שאין החיוב בקרחה כי אם הקורח על מת דווקא" משמע אם לא עושים קרחת על מת איפה האיסור??
המשך 23:10 25.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוריס Mozoot
כקנדיוטי אני מוכרח לומר שלא מבין אתה למה מחמיר באופן קיצוני שכזה?? הבבא סאלי התיר גילוח הראש ובלבד שיהיה בו כדי רמז לשיער ולא ידמה לערוות ילוד. בפורום...
כקנדיוטי אני מוכרח לומר שלא מבין אתה למה מחמיר באופן קיצוני שכזה?? הבבא סאלי התיר גילוח הראש ובלבד שיהיה בו כדי רמז לשיער ולא ידמה לערוות ילוד. בפורום תפוז כך נוהגין.
המשך 20:14 17.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף
הרמב"ם סובר שהאיסור הוא תער ואילו הרא"ש סובר שהאיסור הוא גם במספרים כעין תער. עכשיו מזה מספרים כעין תער ?? הרא"ש שסבר כך כידוע לי בנזיר אומר שמדובר שחותך סמוך לבשר...
הרמב"ם סובר שהאיסור הוא תער ואילו הרא"ש סובר שהאיסור הוא גם במספרים כעין תער. עכשיו מזה מספרים כעין תער ?? הרא"ש שסבר כך כידוע לי בנזיר אומר שמדובר שחותך סמוך לבשר וזה נראה ממש כמו תער .. ואילו הרמב"ם בפרה אדומה סובר ששערה זה כדי לכוף .. עכשיו איך עשו גזרה שווה מפרה אדומה לפה שהרמב"ם בכלל פה סובך שהאיסור הוא רק בתער. היחידי שטען שבפאות הראש צריך כדי לכוף הוא הבן איש חי ואמר שזה דרך חומרה ... איך היום ממחלוקת ראשונים החמירו כל כך עד שבסוף גם הגיעו לחומרה של הבן איש חי ... האם כדי אחיזה עם מידה 3 מ"מ זה נחשב כעין תער ?? הרי הרא"ש שכך סבר כתב שכעין תער זה מידה כמו תער ושנראה כמו תער רק נעשה במספרים. מישהו יכול סוף סוף לחדד לי מהיכן הגיעה החומרה של כדי לכוף והיא ההלכה המכרעת בנושא
המשך 16:29 14.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נגד מגלה פנים
אכן גיגלת יפה ,בני. אבל כנראה בישיבה בלבלו אותך. אנחנו לא יהודים של ספרים אלא יהודים של רבנים. האחרונים שהתעקשו להיות יהודים של ספרים היו הקראים...
05:08 19.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נגד מלביני פנים
מתנצל מראש, אשמח אם תיקח את זה כביקורת בונה... לקרוא לבחור מגלה פנים?? לזלזל "גיגלת יפה"?? "קראים"?? תזכיר לי על מה נוהגים מנהגי אבלות בספירת העומר? משהו עם תלמידי רבי עקיבא?? ועל מה יוה"כ מכפר על 3 או 1 מ"מ שיער או על העלבת אדם? נראה לי שחשוב לא פחות להגיב לבן אדם בצורה מכובדת גם אם הדעה שלו שונה משלך וגם אם זה מאחורי המקלדת מאשר להקפיד על 3 או 5 מ"מ שיער... אגב, היהודים נקראים עם הספר ולא עם הרבנים... ובלי לזלזל חס וחלילה בחשיבות הרבנים/הפוסקים תסתכל על ההיסטוריה ואפילו על ההווה ותראה מה צייתנות עיוורת גורמת. רק טוב.
01:46 26.06.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אדם חייב תשומי לכן הגברים עושים קרחת או קוקו או תסרוקת מיוחדת. אבל מי שיודע את הקב"ה אז הוא יודע שהקב"ה מסתכל עליו 24/7 ואין לו צורך בתשומי ששובר את...
אדם חייב תשומי לכן הגברים עושים קרחת או קוקו או תסרוקת מיוחדת. אבל מי שיודע את הקב"ה אז הוא יודע שהקב"ה מסתכל עליו 24/7 ואין לו צורך בתשומי ששובר את הלב.
המשך 15:29 14.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ראובן מילר
לFLAPPER ר' חיים לאו דווקא "אהבל" רק עם הארץ ושחצן לר' חיים יש ישיבות אפילו ב Manhattan כדאי שקבע עתים לתורה לא עם הארץ חסיד עד אז shah shtil
18:17 16.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב ב.
מה נשכתב שלכל הפוסקים אסור מן התורה להשחית לגמרי שיער הראש ואפילו במכונה הוא טעות. שהרי הרמב"ם ז"ל בפי"ב מהל' עבודת כוכבים הלכה ו' כתב ומותר ללקט הפאות במספריים לא נאסר...
מה נשכתב שלכל הפוסקים אסור מן התורה להשחית לגמרי שיער הראש ואפילו במכונה הוא טעות. שהרי הרמב"ם ז"ל בפי"ב מהל' עבודת כוכבים הלכה ו' כתב ומותר ללקט הפאות במספריים לא נאסר אלא השחתה בתער. ע"כ וכן ודעת מרן בשלחן ערוך מבוארת (יו"ד סי' קפא סעיף ג) אינו חייב אלא בתער ויש אוסרים במספרים כעין תער ויש לחוש לדבריהם. זאת אומרת שההלכה קובעת שמי שנהג כן ונסתפר עם מכונה או מספריים מספר אפס לא עבר באיסור השחת. לא לפי הרמב"ם ולא לפי השלחן ערוך. רק ששלחו ערוך כותב שיש אוסרים להסתפר כעין תער במספריים וראוי לחוש. אבל איסור תורה מאן דכר שמיה
המשך 22:16 15.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סבתא
20:25 14.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוני סוכריוני
אך כתב שראוי לחוש לדעת המחמירים וכן פסק הרב עובדיה בילקוט יוסף. אם כן מעיקר הדין מותר במכונה לדעת השו"ע. ויש דעות שטענו שאם גילח את כל ראשו אינו נקרא...
אך כתב שראוי לחוש לדעת המחמירים וכן פסק הרב עובדיה בילקוט יוסף. אם כן מעיקר הדין מותר במכונה לדעת השו"ע. ויש דעות שטענו שאם גילח את כל ראשו אינו נקרא מקיף. וראוי לדון את ישראל לכף זכות.
המשך 19:38 14.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
11:56 17.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ניר
נא לראות רשי במקום. נא לראות ספר החינוך במקום. "ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת" "ומן הכתוב הזה למדו גם כן שאין החיוב בקרחה כי אם הקורח על מת דווקא" משמע אם לא...
נא לראות רשי במקום. נא לראות ספר החינוך במקום. "ולא תשימו קרחה בין עיניכם למת" "ומן הכתוב הזה למדו גם כן שאין החיוב בקרחה כי אם הקורח על מת דווקא" משמע אם לא עושים קרחת על מת איפה האיסור??
המשך 23:10 25.04.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוריס Mozoot
כקנדיוטי אני מוכרח לומר שלא מבין אתה למה מחמיר באופן קיצוני שכזה?? הבבא סאלי התיר גילוח הראש ובלבד שיהיה בו כדי רמז לשיער ולא ידמה לערוות ילוד. בפורום...
כקנדיוטי אני מוכרח לומר שלא מבין אתה למה מחמיר באופן קיצוני שכזה?? הבבא סאלי התיר גילוח הראש ובלבד שיהיה בו כדי רמז לשיער ולא ידמה לערוות ילוד. בפורום תפוז כך נוהגין.
המשך 20:14 17.05.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר