הרב אבינר: מי זוכה בתוכניות ריאליטי? מי שבוגד בחבריו - סרוגים

הרב אבינר: מי זוכה בתוכניות ריאליטי? מי שבוגד בחבריו

"יש חובה לייצר תכנים טלוויזיונים אחרים שירוממו את הרוח", כך אומר ראש ישיבת עטרת כהנים הרב שלמה אבינר. לדבריו כיום כלי התקשורת במקום לאתגר את הציבור מבחינה חיובית רק מנמיכים את רוחו של העם עוד יותר. "מי זוכה בתוכניות כאלו? רק מי שעבד על חבריו ובגד בהם"

הרב אבינר: מי זוכה בתוכניות ריאליטי? מי שבוגד בחבריו

הרב שלמה אבינר, מתייחס בשיחה ל"מקור ראשון" על תופעת תוכניות הריאליטי שהגיע בשבוע האחרון לשיאה, עם נתוני הצפייה של 45 אחוז להם זכתה תוכנית הגמר של ה"אח הגדול". בדבריו תוקף הרב את כלי התקשורת וקובע כי "במקום שהתקשורת תמלא את תפקידה האמיתי שהוא דחיפת הציבור למעלה על ידי הקרנה והבאה של תכנים ראויים, אנו רואים שהתקשורת בישראל בתוכניות המציאות (ריאלטי) שלה מורידה את הציבור עוד יותר למטה. יש כאן מערכת שלמה של הפקה, בימוי ועריכה שבמקום לרומם את האדם לוקחת את המצבים היותר נמוכים בנפש ועושה אותם לנורמה חברתית".

לדברי הרב ההרס התרבותי שמולו מתמודדת היום החברה בישראל מכריח אותו להתייחס לצפייה בטלוויזיה למרות שמלכתחילה הוא בין השוללים את כל המדיום. "זה נכון שאני לא רואה בחיוב את הצפייה בטלוויזיה אולם יש כלל בהלכה שקובע כי מסכנים חלק מהגוף כדי להציל את כל הגוף. כלומר אם כבר אנשים צופים בטלוויזיה אז יש לדרוש מיצרני הבידור לעשות תוכניות טלוויזיה מרוממות. לדוגמא אפשר לעשות ריאליטי שבו יועץ מייעץ לבני אדם איך לטפל יותר טוב בילדים שלהם. התוכנית הזו תעסוק בייעוץ חיובי כלומר לא יראו על המסך תכנים שליליים אלא יראו תכנים חיוביים ויועצים יסבירו איך לממש את התכנים הללו ואיך לקדם אותם. זו תוכנית מציאות טובה".

הרב מודע לעובדה שרבים יגידו שאין קהל לסוג כזה של תוכניות?
"כן חבר שלי שהיה במאי אמר לי פעם שלרעיון הזה שלי אין קהל אבל זה לא נכון. בארצות הברית חוץ מסרטים גרועים יש גם עולם יצירה שלם שעוסק בתכנים חיוביים. הם פחות מגיעים לארץ אבל יש ממש תוכניות רבות כאלו ויש להם קהל לא קטן בכלל לכן אני מתנגד לאמירה שאומרת שאנשים צורכים רק זבל. זה לא נכון, יש רבים שכן ישמחו לתכנים אחרים ויש לזה מקום".

כשהרב אבינר נשאל מדוע הוא תוקף באופן מיוחד את תוכניות הריאליטי על שאר סגנונות הבידור המובאים בטלוויזיה הוא מסביר כי "כאן לוקחים ומעצימים ממש את התככנות, הבגידה בחבר ושאר המידות הרעות והופכים אותם למקור חיקוי. הרי מי זוכה בתוכניות כאלו? רק מי שעבד על חבריו ובגד בהם ועוד עשה את זה לעיני הצופים כולם. הר כל הבימוי כאן הוא להראות לכלל האוכלוסייה שמי שמנצח הוא לא בעל המידות התרומיות אלא ההפך. והחמור בדברים זה שממש משתפים את כל הקהל והחברה דרך שליחת סמס. כלומר יוצרים הזדהות אצל הצופה עם הדמות הבעייתית והגרועה זה מצב נורא. מדובר כאן בהחטאת הרבים ממש".

עם כל ההבנה לדבריו הרב, עדיין קשה לי להבין אל מי הרב פונה? הרי בגמר ה"אח הגדול" צפו 45 אחוז מהאנשים. כלומר הציבור מצביע בגדול נגד הרב. חמור מכך הרי מדובר בגל גדול ששוטף את כל המערב?
נכון מדובר בבעיה של כל תרבות המערב ותוכניות הריאליטי או בשמן העברי תוכניות המציאות פוגעות במוסר של כל העולם. דווקא מהסיבה הזו ועוד יותר כאדם יהודי המצווה על עשיית הטוב אני יוצא נגד התופעה. ובאמת ביחס ליציאה שלי נגד אז יש שלושה סוגי צופים. הסוג הראשון יראה את התוכנית בכל מקרה ולא יתייחס כלל אל דברי. הסוג השני יודע גם בלעדי שמדובר בזבל ובפגיעה במוסר הטבעי של בני האדם ואנשים כאלו במילא ידירו את עצמם מהתוכניות הללו. אלא שיש עוד קבוצת יחס גדולה מאד של אנשים שנסחפים אחרי התוכניות הללו למרות שהם חשים שיש כאן משהו רע. פנייה אל הקבוצה הזו והסברה של הנזקים הרבים שיש בתוכניות הללו תשכנע אותם או לפחות את חלקם להפסיק לצפות. זו הסיבה שבגללה אני יוצא נגד תוכניות הריאליטי. יש ציבור רחב שנמצא באמצע ולו אפשר להסביר איזה נזק הם גורמים לעצמם בעצם הצפייה.

בסוף דבריו אומר הרב אבינר כי "אבותינו אסרו בשו"ע לקרוא בספר עמנואל כי יש בו מליצות ומשלים ודברי חשק. אולם אל מול הריאליטי ספר עמנואל הוא ממש תמים. אנו מתמודדים עם גל עכור שמחצין את חלקי הנפש הרעים והפוגעניים. יש כאן גל תרבותי שמעודד את כל מה שהוא לא יהודי ממש חינוך הפוך מדרך התורה. במקום להרבות בעשיית חסד ובאהבת הטוב מראים לנו שמי שמנצח הוא התככן והנבל האדם שבוגד בחבריו בלי בושה. אנחנו כמחנכים חייבים לעמוד כנגד זה כיוון שזה גל שמשחית את הציבור כולו. יש כאן החטאת הרבים. ראוי שכל מי שיש לו יכולת עשייה בתחום התקשורת ועם ישראל חושב לו אז שיקום וייצור אלטרנטיבה בריאה למצב הזה, זה ממש צו השעה" מסכם את דבריו הרב אבינר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
דברים נכוחים
| 28-03-2011 9:26
2
ריטינג
משה | 29-03-2011 8:33
לצערי לא הבנתי מדוע חתם על מכתב עידוד לקצב והגן עליו בתקשורת