הרב אברהם בכר, או ר' אברמיקו כפי שכונה בחיבה, רבה של קהילת יוצאי בולגריה ביפו, והמעריץ הגדול ביותר של קבוצת הכדורגל מכבי יפו גדל כילד יתום, קיבל אות הצטיינות ממלך בולגריה עצמו לאחר שהציל מאות אנשים מטביעה, ולאחר עלייתו לארץ נהיה הסמכות הרוחנית הבכירה של קהילת הבולגרים ביפו.
הרב שהתחנך על ברכי האורתודוקסיה בבולגריה והיה אף חזן ושוחט, התאים עצמו עם השנים לצאן מרעיתו המסורתי והיה פוסק: "מכבי יפו דוחה שבת", וכך לאחר התפילה בשבת היה נוסע עם הקטנוע שלו לראות את המשחקים של קבוצתו האהובה. זהו אינו סיפור על רב רפורמי, שהרבנות הראשית התנערה ממנו, אלא על אהבה בלתי פוסקת לקהילתו ולקבוצת הכדורגל שהסעירה את עולמו הדתי.
אחד הסיפורים בחייו של הר' אברמיקו הקשורים למכבי יפו, נמצא דווקא בשנתו האחרונה לחייו. בהיותו בן 90 בבית האבות הבולגרי בראשון לציון. כאשר הרגיש שחייו עוזבים אותו הוא פנה למנהל בית האבות בבקשה מיוחדת: לפגוש בפעם האחרונה את משה (מוצי) ליאון, כוכבה של מכבי יפו בשנות ה-70'. כאשר מנהל בית האבות פונה למוצי שהר' אברמיקו מעוניין לפגוש אותו, הוא מתייצב מייד מול הרב שבכה מרוב התרגשות, ולא הפסיק לדבר על המפגש ביניהם גם לאחר ימים רבים.
הסיפור מלמד אותנו על קרבתו העזה של הרב לקבוצת הכדורגל, וגם את החובה שהרגישו שחקני הקבוצה מול האוהד מספר אחד שלהם.

אות הצטיינות ממלך בולגריה
הרב בכר נולד בכלל בטורקיה בשנת 1914, עם פרוץ מלחמת העולם הראשונה. כשהיה בן 5 התייתם מאביו ואז עבר עם משפחתו בזמן המלחמה לבולגריה. במהלך שנות ילדותו למד בבית יתומים שם התחנך בלימודי יהדות ודת, ובהיותו בן 11 חזר לאמו ושאר קרוביו.
בשנת חזרתו למשפחה נפל עליהם אסון ואחיו הגדול טבע, והוא הפך על כורחו למפרנס המשפחה. בני הקהילה עזרו לו והוא למד אצל הרב אליעזר בכר ניסים להיות חזן, שוחט ומוהל, וכבר בגיל 12 וחצי קיבל את משרת החזן הראשי בבית הכנסת. אמנם בגיל צעיר היה כבר שוחט וחזן אך כמוהל היה ללא הצלחה רבה שכן אף אחד לא הסכים להעניק לו את ילדו, ורק לאחר שנים שנולד בו בכורו הוא מל בפעם הראשונה.
בגיל 18 עובר הרב לעיר סופיה לצורך התלמדות בשחיטה גסה, שחיטת בהמות, לפי דרישת הקהילה. הוא מתארח אצל דודו ולאחר שנתיים הוא מתחתן. גם בסופיה הוא חזן בבית הכנסת, ולאחר 3 שנים הוא כבר מתמנה להיות חזן ראשי. עלייתם של הפאשיזם והנאציזם בבולגריה משנה את פני הקהילה, אך זה לא מונע ממנו להיות יקיר העיר וידין שם התגורר.
מעשה הגבורה של הר' אברמיקו הוא יוצא דופן בהיסטוריה של בולגריה. ערב אחד במרץ 1942 נשמעים בעיר מהומות וצעקות. הקרח בנהר נשבר, והעיר בעלת התשתית הירודה מוצפת. קולות נשמעים בעיר לבוא ולהציל כי אלפי אנשים בסכנת טביעה ובתיהם נשטפים. הר' אברמיקו לוקח במהירות 3 חביות ריקות ומחבר אליהם כמה קרשים כדי ליצור מעין רפסודה. הוא נעזר במקל להשיט את הרפסודה המאולתרת ומוציא מן המים 718 איש במעשה גבורה יוצא דופן.
הצלתו עשתה שם עד מלך בולגריה בוריס השלישי ובטקס בארמון הוא מקבל אות הצטיינות שלא ניתן לאף אחד עד כה. אולם הימים הם ימי עליית הנאציזם, והשגריר הנאצי נוזף בראש העיר על הכבוד שקיבל אותו יהודי – אזרח כבוד של העיר וידין. הוא לוקח ממנו בקללות וכוח את אות ההצטיינות והר' אברמיקו חוזר חפוי ראש לעירו אך שמח על הצלתו מהמוות. לאחר נפילת השלטון הנאצי, הוא מקבל שוב את אות ההצטיינות אך לא כשהיה בעבר, וגם לימים הר' אברמיקו מספר זאת בצער רב.
השריד האחרון
הרב בכר מסנגר על הקהילה היהודית בבולגריה שעל אף שהיו שומרי שבת, חגים ומנהגי יהדות עדיין נחשבו כ'מסורתיים' בלבד. "אני גאה עם הדתיות של הבולגרים" אומר הר' אברמיקו, ויוצא דווקא נגד אלו שמחשיבים את עצמם כדתיים היום.
למרות כל זאת לא הייתה התבוללות ונישואי תערובת ביהדות בולגריה, למעט מקרים ספורים שהקהילה הייתה יוצאת נגדם. הרב בכר לימים מבכה את הידרדרותה הדתית של קהילת בולגריה בארץ ואת מיעוט בתי הכנסת שנותרו. "אני השריד האחרון" אמר על עצמו ואת תפקידו כמשמר המסורת הרוחנית והדתית של יהדות בולגריה.

בעשור הרביעי לחייו, בשנת 1948 הוא עולה לארץ ומתיישב ביפו ליד הקהילה הבולגרית הענפה שמנתה כ50 אלף איש. בתחילה עסק במסחר בעישון דגים וחנות מכולת אשר הפכה ברבות הזמן לבית הכנסת.
הרב בכר שראה את הדרישה הרוחנית של הקהילה הבולגרית, לקח על עצמו את הנהגת הקהילה שהתאחדה סביבו. הוא היה הרב היחידי בקהילה, פוסק ההלכה, המוהל, החזן, עורך טקסי הקידושין והיה מנהל את כל התפילות בבית הכנסת. הוא ראה זאת כשליחות יחידאית בלב קהילה שהדת התרופפה אצלה: "הבולגרים שלי הם בסדר גמור" היה מסנגר עליהם תמיד, "אני גאה איתם".
"הרב אברמיקו, מתי תחזור כבר בתשובה?"
לאחר בריחת הערבים מיפו, החליטו כמה בולגרים ביוזמה עצמאית לעבור ליפו שהייתה שוממה, והקימו שם את קהילתם.
רכיב מרכזי בחיי הקהילה הייתה קבוצת הכדורגל מכבי יפו שפרחה בשנות ה60' וה70' בהם נאבקה על אליפות הליגה עם שחקני ענק כמו משה אוננה, מוצי ליאון והרצל קביליו. נבחרת ישראל באותן שנים הורכבה תדיר משחקני מכבי יפו והקבוצה הפכה להיות הלב הפועם של הקהילה הבולגרית.
הרב בכר לא היה יוצא דופן, ובהבנת צרכי קהילתו היה מצטרף אליהם. בכתבה מיוחדת של ליאור בן עמי סמוך לפטירתו של הרב בכר, מספרים השחקנים על הטקסים שהיה עורך לפני המשחקים של הקבוצה: היה מחבר חמשירים לשחקנים וקורא פסוקים מהתנ"ך בלדינו להצלחת הקבוצה.
משה אנונה, כוכב הקבוצה מספר: "הוא פסק שאת מכבי יפו אפשר לראות בשבת. הוא ראה את הדת בדרך שלו. הרבנות סירבה להכיר בו, כי מי יכיר ברב שהולך לכדורגל בשבת? לנו זה לא היה חשוב. הוא עשה את הבר מצווה שלי וחיתן אותי וגם קבר את ההורים שלי. בחתונה שלי הוא עשה את כל הטקס, והיה רב מוסמך שעמד מהצד ונתן גיבוי מבחינת הרבנות. אני זוכר שיצאתי מהחתונה הזאת עם לחיים כואבות, כי כל הזמן צחקתי מהדברים שעשה. כששברתי את הכוס, למשל, הוא צעק: גול!".
הרב בכר היה הדמות הרוחנית של קהילת בולגריה, אך הרבנות לא הכירה בו עקב נסיעותיו בשבת. גם אם החזיק את הקהילה בידיו מבחינה דתית, והיה מקרבם לתפילות, חגים ומנהגי היהדות, הוא עדיין לא היה מוסמך. באחד המשחקים בשבת שנסע אליהן לבאר שבע צעק אליו אחד האוהדים: "הרב אברמיקו, מתי תחזור כבר בתשובה?" ותשובתו הרגילה הייתה: "בינתיים אני חוזר ליפו".
והארץ נתן לבני אדם
אהבתו לקבוצת הכדורגל לא ידעה שובע. הוא היה משנה את כל הלו"ז כדי לבוא למשחקים: מקדים בריתות ודוחה תפילות. מעשיו היו זרים לרבנות הראשית אך הקהילה הבולגרית קיבלה זאת בחיבה רבה. בסיפורים עליו אומרים שאם היה משחק בשבת הוא היה מוצא תירוץ הלכתי ונוסע לכל מקום בארץ שיידרש.
הרב אברמיקו לא הסתיר את הפיכתו לרב רפורמי. עוזרו הנאמן, הר' יצחק צפון, מספר שפעם אחת העז לשאול את הרב מדוע את הדברים שיש עליו ביקורת הוא עושה בפרהסיה, ונוסע למשחקים בשבת, אבל את מעשי החסד והצדקה הרבים היה עושה בסתר. לכל ביקורת תמיד הייתה תשובתו: "השמיים שמיים לה', והארץ נתן לבני אדם".
האם הפיכתו של הרב אברמיקו לרפורמי נועדה כדי לשמר ולהיות חלק מקהילתו הבולגרית המסורתית? האם אהדת קבוצתו גרמה לו למצוא תירוצים הלכתיים כדי למצוא היתר לנסוע בשבת למשחקים?
בראיון למוזיאון לזכר השואה האמריקני בשנת 1990, בהיות הר' אברמיקו בן 76, טוען הרב שמי אמר שחז"ל אוסרים נסיעה בשבת, ומי יודע אם זה דומה לרכיבה על בהמה שהייתה בשעתם. דבריו, כמובן, אינם מקובלים בהלכה היהודית, אך נראה שהיה מנסה בכל זאת לתרץ את כפירתו בשמירת השבת ולהביא לכך היתר הלכתי.
הרב בכר ראה בקבוצה חיזוק לנוער הבולגרי ביפו שראה בהצלחת הקבוצה ושחקניה דמויות להערצה. כאשר נפלה אימפריית הכדורגל מכבי יפו והידרדרה עד ליגה ב' בתחילת שנות ה2000, דיבר בצער בראיון מיוחד בידיעות אחרונות: "איך הרגתם את הקבוצה בדם קר" זעק, "אני לבד עם הידיים שלי עקרתי עצים כדי לעשות בפרדס היבש מגרש כדורגל. הוצאתי 700 ילדים מהפשע, מהסמים, מהזנות. אני בוכה ממש. כל ילד שילך עכשיו לאיבוד מה יהיה איתו?".
רק לפני כמה שנים הוקמה מחדש קבוצת הכדורגל מכבי יפו וסיימה במקום השלישי בליגה א' אך כשלה בפלייאוף העלייה לליגה הלאומית. הזיכרון היחידי לאגדת הקבוצה תמיד יישאר בדמותו של הרב אברמיקו, דמותו הצבעונית, וניסיונו האחרון להשאיר את המסורת בקהילה הבולגרית ביפו. הרב בכר נפטר בספטמבר 2005 בהיותו בן 91.
מה דעתך בנושא?
28 תגובות
4 דיונים
ג׳קי קומםפורטי
בקרה יצא ואני התחקירן הבמאי והמפיק של הראיון של הרב אברהם בכר שאותו את מצטטים ובשאר הזמן אתם מסתמכין עליו בלי לא מר מילה על מי שאחראי לתוכן. מוזיאון השואה...
בקרה יצא ואני התחקירן הבמאי והמפיק של הראיון של הרב אברהם בכר שאותו את מצטטים ובשאר הזמן אתם מסתמכין עליו בלי לא מר מילה על מי שאחראי לתוכן. מוזיאון השואה בוושינגטון מקום נחמד היוצר העצמאי שבאמצעיו העצמאיים הפיק את התוכן זכאי לקרדיט.
המשך 23:46 24.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אריק בר-אל
כולם.מתמקדים רק בזה שהוא לא שמר את הדת כפי שהרבנות המרחיקה רצתה. אבל ילדי יפו בין אם חרדים ובין אם חילונים ושהכירו את הרב המיוד הזה זוכרים את מעשיו...
כולם.מתמקדים רק בזה שהוא לא שמר את הדת כפי שהרבנות המרחיקה רצתה. אבל ילדי יפו בין אם חרדים ובין אם חילונים ושהכירו את הרב המיוד הזה זוכרים את מעשיו ודרכו. היה לרב הזה מנהג היה הולך ברחובות של יפו ולפעמים רבות יותר נוסע על הווספה עם סירה שלו, וכשהיה רואה ילד שנראה כילד יהודי היה עוצר וניגש לילד ושואל"ילד תן לי פסוק "יהודית" כשכוונתו פסוק מהתורה ,ואם הילד ענה שהוא לא יודע הרב היה אומר לילד תגיד לאבא ואמא שהרב אברמיקו בכר מבקש מהם בערב להגיע אל בית הכנסת שלו בפינת ש"ד ירושלים והרחוב שמוליך לכיוון שוק הפשפשים, אף אחד לא העיז לא להישמע לרב שלא רק שהיה הדמות הכי חזקה בקהילה היהודית אפילו הערבים היו מגיעים אליו שיפשר בסכסוכים שלהם ואף אחד לא העיז לפקפק ביושרו והגינותוו ומיד הצליח לפשר בינהם זו המחשה למי היה הרב הזה וכמה הוא היה אהוב על סביבתו .בערב מגיע ההורים ולאחר תפילת מנחה מעריב התישבו ליד שולחנו והוא נזף בהם בכעס אייך הם מגדלים ילד שלא יודע ולו מילה ביהודית וסיים במילים האלה שזכורות להרבה אנשים בתקופה ההיא-מחר בסוף יום הלימודיםתגידו לילד שמגיע מדריך של מכבי יפו שיאסוף אותו למועדון מכבי יפו שם יאכל ארוחה חמה ,יקבל עזרה בלימודים יבדקו במה הוא טוב ויכוונו אותו לזה וכשסבירו ההורים שאיו להם אייך לשלם תשובת הרב הייתה זה על חשבון המועדון כי עדיף שהילד או הילדה יהיו במקום מוגן מאשר ברחוב המפתה ,וכך ההורים היו יכולים לעבוד בשקט נפשי והרבה ילדים בגללו לא היו עברינים ופעם בשבועיים היההרב או המדריכים באים ויושבים עם מנהלי בתי הספר לראות אייך הילדים מתקדמים בלימודים וההיתנהגות האישית שלהם כדי לתקן בזמן התנהגות מקולקלת. כך שלי ולרבים כמוני לא משנה מה הרבנות הרגילה אמרה או חשבה על הרב לנו הוא היה המורה האהוב האדם שאיתו יכולנו להיתיעץ בכל בעיה וגם למבוגרים הוא ההיה אוזן קשובה ויד עוזרת חבל שרבנים כמוהו כבר לא מיצרים רבנים שעבורם כל אדם הוא אדם ולא איזה משרת שצריך לשרת אתו את הרב .ולכן תראו להיכן התדרדרנו כשהשנאה מובילה במקום הלב תהי נשמתו של הרב האהוב מנוחתו עדן אמן
המשך 20:47 22.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בבו קובו
בולגרים יהודים אתם אומרים!?בית הקברות הרהזיתיים ירושלים המצבות שם מדברות! יהודי בולגריה באו להיקבר מ שנת 1750 עוד לפני הרצל הציונות הייתה קימת אצל יהודי בולגריה דוברי לאדינו הם אבן...
בולגרים יהודים אתם אומרים!?בית הקברות הרהזיתיים ירושלים המצבות שם מדברות! יהודי בולגריה באו להיקבר מ שנת 1750 עוד לפני הרצל הציונות הייתה קימת אצל יהודי בולגריה דוברי לאדינו הם אבן יסוד ליהודי העולם
המשך 22:35 01.12.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלון
מזעזע בן אדם ששם כדורגל לפני השבת וזוכה להערכה על כך באמתלא של חיבור לקהילה . תכבדו את עצמכם .. ההתלקקות לתרבות המערבית חילונית היא נחיתות מאוסה .
15:34 26.11.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מושון
אבל רב שישב בבית סוהר על שחיתות זה בסדר?למה בגלל שיש מפלגה אחריו?
00:48 15.04.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אל
בתגובה ל: מושון
איזה רב ישב בבית סוהר ? דרעי ? הוא לא רב הוא ערב רב. או כל חברי ש"ס שישבו בכלא ? כנ"ל.
05:06 12.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צביקה
לכל הטוענים שהרב לא הצליח משום שמעטים יהודים יוצאי בולגריה שחוזרים בתשובה אומר שיהדות בולגריה ניצלה רק בגלל החילוניות שלה. העם הבולגרי ראה ביהודים 50 אלף ( בזמנו ...
לכל הטוענים שהרב לא הצליח משום שמעטים יהודים יוצאי בולגריה שחוזרים בתשובה אומר שיהדות בולגריה ניצלה רק בגלל החילוניות שלה. העם הבולגרי ראה ביהודים 50 אלף ( בזמנו כאחוז אחד מאוכלוסיה של 5 מיליון בולגרים ) מגזר ככל המגזרים בגלל אי התבדלותם הם נראו ככל בולגרי הם חבשו כיפה בעיקר בקידוש או בבית הכנסת. אברמיקו היה אורתודוקסי עם השקפות רפורמיות שהקדים את זמנו.
המשך 19:25 19.11.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מלמד
רק צדיקים נפטרים היום שישי ערב יום כיפור ולא ישבו עליו שבעה אפילו יום אחד ,,,,,, בטח יותר רב מהרבנים הגנבים ששולחים ידיים לנשים ולגברים יהיה זכרו ברוך לעד !
12:44 15.11.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
דחוף צריך בדיקה ואפילו שאני לא דתי אני מבין שכדור רגל לא דוחה שבת וזה בושה שאתם הדתים תומכים ברב בדעות הרפורמיות הזה תיתבישו לכם
21:22 22.10.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בולגרי גאה
כל אותם אלו המקטרגים על דתיותו של האיש המיוחד הזה. הדת העבירה אתכם על דעתכם. אשקרה דפוקים.
11:12 08.07.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי ממוצא בולגרי
נסע בשבת או לא נסע בשבת, את צרכי הדת של הקהילה שלנו הוא סיפק, ואם על הדרך שמר על בבת עינינו, הלא היא מכבי יפו, אלוהים גמל לו באריכות ימים...
נסע בשבת או לא נסע בשבת, את צרכי הדת של הקהילה שלנו הוא סיפק, ואם על הדרך שמר על בבת עינינו, הלא היא מכבי יפו, אלוהים גמל לו באריכות ימים ובאהבה שקיבל מכל סביבתו. ומה אתם תקבלו? פיוג'וס!
המשך 07:45 29.05.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר