מבול ההצהרות: על חטא שחטאנו לפניך בווידוי פה - סרוגים

מבול ההצהרות: על חטא שחטאנו לפניך בווידוי פה

מול גל הטרור נלחמים הפוליטיקאים מי יתן הצהרה לוחמנית יותר לתקשורת, אך בפועל כמעט ולא קורה כלום. ומי אשם? הציבור שמוכן לאכול את ההבטחות ולשתוק. על חטא ההצהרות

author-image
מבול ההצהרות: על חטא שחטאנו לפניך בווידוי פה

א. גל הטרור הפוקד את ירושלים, יהודה ושומרון, מזכה אותנו בהצהרות רבות של פוליטיקאים. שרי הממשלה מתחרים ביניהם מי יצהיר הצהרה יותר לוחמנית ותקיפה: הללו קוראים לנהוג ביד קשה, להילחם בנחישות, דורשים אפס סובלנות, מזהירים את האויב לא לנסות את כוחו של צה"ל, ושאר סיסמאות.

יודעי דבר אספו את הצהרותיו של נתניהו, וגילו שכבר כמה שנים ברציפות הוא חוזר לאחר כל פיגוע אבנים, על אותה הצהרה נבובה, שהוא יפעל לשנות את הוראות הפתיחה באש כנגד יידויי האבנים וזריקת בקבוקי התבערה. כמובן ששום דבר לא באמת משתנה – הוראות הפתיחה באש נשארות כשהיו, וממילא ההצהרות על הצורך בשינויין יכולות להימשך ללא הפרעה.

מזה שנים שאני יוצא משלוותי על אחיזת העיניים של קברניטי המדינה, אשר מפריחים הבטחות והצהרות, בלי שום כוונה אמיתית לממש אותן. ראש הממשלה יכול להבטיח עשרות פעמים לבנות את אותן 300 יחידות דיור בבית א-ל כנגד אירועים המתחדשים ובאים לעולם, בלי למצמץ ובלי להתייחס כלל לשאלה מה השתנתה הפעם הזו מכל הפעמים. אף "עיתונאי מטעם" לא יטרח לזעוק מדוע לא קיים את הבטחותיו הקודמות.

אמנם, לאחרונה הגעתי למסקנה ששורש הבעיה לא טמון בנתניהו ולא בשום פוליטיקאי אחר. הבעיה היא בנו, הציבור אשר מעוניין בממשלה ימנית אמיתית וחפץ במיגור הטרור פעם אחת ולתמיד.

אם ראש הממשלה ושריו מסתפקים בפעולות מדומות אלו, אם ראש הממשלה ושריו מסתפקים ב"דיון חירום" על טרור האבנים, דיון אשר תוכנן מראש ובסך הכל הוקדם בכמה שעות בעקבות רציחת יהודי (משוואה מזעזעת: רצח יהודי = הקדמת דיון בכמה שעות!) הם מבינים שזו התגובה אשר מספיקה לציבור. הציבור לא יטרח לבדוק אם אכן השתנה דבר במציאות, ועד הפעם הבאה הוא כבר ישכח שההבטחה החדשה היא העתק הדבק של קודמותיה.

עלינו להתעורר ולדרוש מהפוליטיקאים להפסיק להצהיר הצהרות, לאיים איומים ולהבטיח הבטחות – דברו איתנו לאחר שפעלתם ולא לפני כן! ספרו לנו כיצד הכנעתם אתמול את הטרור ולא כיצד תעשו זאת מחר.

מסתבר שההצהרות על הפעולות לא רק שלא עוזרות אלא רק מזיקות כי הן באות על חשבון הפעולות עצמן.

חטא ההצהרות

ב. עוד בעניין של חטא ההצהרות. ביום הכיפורים נתוודה עשר פעמים על חטאינו  – פעמיים בכל אחת מחמש התפילות. ברצוני להתמקד בנוסח אחד הוידויים: "על חטא שחטאנו לפניך בוידוי הפה". וידוי זה ממש לא מובן, על מה אנו מכלל מתוודים? אנו מתוודים בפינו על כך שהתוודינו בפינו?! וידוי הפה הוא מצות עשה מן התורה כמו שכותב הרמב"ם בהל' תשובה: "מצות עשה אחת, והוא שישוב החוטא מחטאו לפני ה' ויתודה" – אם כן, למה להתוודות על מצוה שקיימנו? ועוד שזו סתירה פנימית, אם הווידוי היה דבר שלילי – מה יעזור שנתוודה על כך?!

נראה להסביר: הימים בין כסה לעשור הינם ימים אשר רוח התשובה אופפת אותנו מכל כיון, רגשות חרטה מציפים את ליבנו וקוראים לנו לשוב בתשובה אל ה'. כולם בעיצומו של יום הכיפורים רוצים לחזור בתשובה, מתוודים על חטאיהם ומבטיחים ששנה הבאה תיראה אחרת לגמרי משנה זו. אנחנו מצהירים הצהרות, מבטיחים הבטחות ומייחלים לגמר חתימה טובה. הוידוי בפה עוזר לנו לממש במציאות את רצון התשובה הפנימי שלנו. רצון זה לפעמים מעומעם והרצון לכשעצמו לא חזק מספיק על מנת לחולל בנו את השינוי בעולם המעשה, ודווקא על ידי ביטוי מוחשי בצורת ווידוי – התשובה יכולה לקרום עור וגידים.

אולם הווידוי הוא מצווה דווקא אם אנחנו באמת מתכננים לשנות את מעשינו, ומחשבים את דרכינו כיצד יום הכיפורים הבא ייראה שונה מיום כיפורים זה. אמנם, אם הווידוי הוא רק פריקת המתח של יום הדין והשתחררות מנקיפות המצפון שעוררו בנו העבירות שעשינו במהלך השנה, אזי לא רק שהווידוי איננו מצווה אלא מימד של עבירה יש בו, כיוון שהוא מונע מאיתנו לעשות תשובה אמיתית מעומק הלב ולתקן במציאות את החטאים מכאן ולהבא.

רבותינו אמרו שרשעים מלאים חרטות. לכאורה זהו שבח גדול, אם כן מדוע הם רשעים? על פי דברינו ההסבר פשוט. רשעותם היא בכך שהם מצליחים להשתיק שוב ושוב את מצפונם הקורא להם לחזור בתשובה שלימה, על ידי חרטות אשר מיד לאחר הרהור התשובה – לא נשאר מהן כלום.

יהי רצון שנזכה לשוב בתשובה שלימה, להיכתב ולהיחתם בספר חיים טובים ברכה ושלום!    ​

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
נשאר רק להתפלל
אבי | 20-09-2015 16:09
מספיק לחפור
2
יפה. נוקב. אמיתי
אברהם | 20-09-2015 16:30