עד כמה אתם מכירים את הרב יצחק גינזבורג? - סרוגים

עד כמה אתם מכירים את הרב יצחק גינזבורג?

עודד מזרחי, תלמידו של הרב יצחק גינזבורג בטור מיוחד לסרוגים שולל את ההאשמות כי כי רבו מטיף לאלימות "הוא אמר בפירוש ש"תג מחיר" אינו יעיל ואינו נכון"

author-image
עד כמה אתם מכירים את הרב יצחק גינזבורג?
  לא מה שחשבתם. הרב גינזבורג (קובי גדעון/פלאש90)

אקדים ואומר שאת שליחותי אני רואה כסופר של סיפורי אמונה ותשובה, ואיני מעוניין להיכנס לקלחת הפוליטית, אבל יש רגעים שבהם צריך לקיים את "עת לעשות לה' הפרו תורתך".

ביום ראשון בבוקר, אחרי שני המקרים הקשים שהיו בסוף השבוע שעבר – הרציחות במצעד הגאווה ובכפר דומא – התראיין המשורר אליעז כהן ברשת ב' ואמר, פחות או יותר, את הדברים הבאים: "יש פה כת שבראשה יש ראש נחש, הרב יצחק גינזבורג שרוצה שתהיה פה אנרכיה… הם פצצה מתקתקת שתחריב את הבית השלישי… כולם אימפוטנטים ביחס אליהם… השב"כ לא מפעיל את כוחותיו כנגדם… אנשי הכת רוצים להחריב הכל ואז להכתירו כמשיח… צריך לגרשם לחוץ לארץ… הם כל הבעיה… הם כתבו ב'תורת המלך' שצריך לרצוח תינוקות כי הם יהיו מחבלים… תפתחו את הספרים שלו! תקראו מה כתוב שם!…"

מזה עשרים שנה אני קשור לרב יצחק גינזבורג, ואני מחויב לומר בפה מלא את המשפט הבא: ההפך, אבל ממש ההפך, הוא הנכון. אליעז כהן ונוספים שכתבו או דברו על הרב דברי שטנה לא מכירים אותו כלל, וכנראה לא רוצים להכירו באמת.

זכיתי לעבוד במשך שנתיים במשרדו של הרב גינזבורג בכפר חב"ד ונתקלתי באדם הכי עדין ומתחשב שראיתי בימי חיי. אדם שיש סביבו אווירה נעימה של חיוכים, יהודי עניו שמעולם לא כפה עלי מאומה, גם לא באיזו בחינה דקה שבדקה.

פעמים רבות כשמזכירים את שמו של הרב כולם צועקים ככרוכיה – "ברוך הגבר!", "תורת המלך!". לפיכך אזכיר תחילה מה שלא כולם מכירים: הרב הוציא למעלה ממאה ספרים עמוקים ורחבים מאין כמותם בכל תחומי החיים, המדע, האמנות, התרבות והאקדמיה, וידו עוד נטויה בעזרת ה'. הוא העביר אלפי שיעורים עמוקים ומעניינים והוא כנהר הנובע בפנימיות התורה, שממש מביא לביטוי את הפסוק "גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך". איני מכיר בדורנו אדם המחדש בתורתנו הקדושה באופן כה נרחב ועמוק על פי הסוד, ממש שפע אלוקי.

הרב גינזבורג מחולל מהפכה בנושא הטיפול הנפשי. תלמידיו הקימו את "בית הספר לתורת הנפש", הפועל מזה שנים ומכשיר אנשים ונשים בהבנה חדשה של נפש האדם על פי פנימיות התורה. הרב גינזבורג מחולל מהפכה בתחום הניגונים, והוציא עשרות דיסקים לאור, כאשר מוזיקאים ידועים מהשורה הראשונה היו עמו בקשר ויצרו עמו. הרב גינזבורג מחולל מהפכה שלמה בנושא המדע והמתמטיקה בתורה, כאשר הוא חושף תופעות מופלאות וחותר לקראת חיבור והפריה הדדית בין תורה ומדע.

ובעצם הרב מחולל מהפכה בכל תחומי חיינו, מקשר באופן נפלא את התורה לעולם הזה, בבחינת חולין על טהרת הקודש. לא כולם יודעים שהרב גינזבורג חזר בתשובה בהיותו בן 15-16. שנה-שנתיים קודם עדיין למד בכיתה אחת עם אלוף במיל. מתן וילנאי, וכעבור כעשר שנים בלבד נתן שיעורים הכי עמוקים ונפלאים בקבלה וחסידות, ועליו נאמר כפשוטו ממש "במקום שבעלי תשובה עומדים, צדיקים גמורים אינם עומדים".

ועוד מהפכה רוצה הרב גינזבורג לחולל – מהפכה יהודית. לנסות ולהביא בפועל ממש למדינה יהודית אמיתית כפי שאנחנו מתפללים בוקר, צהרים וערב. בדרך כלל, הגישה לביאת המשיח היא "שב ואל תעשה", המשיח יגיע מתי שיגיע ואין לנו להתערב בכך, ואילו הרב מבין ברוח קריאתו של הרבי מליובאוויטש – "עשו כל אשר ביכולתכם" – שצריך לצעוד לקראת היעד כפי יכולתנו. אבל – ויש כאן 'אבל' גדול מאוד – הדבר יכול להיעשות אך ורק בהסכמה מלאה של רוב העם, או בלשונו של הרבי מליובאוויטש – "באופן המתקבל".

הגישה של הרב מאז ומעולם היא שיש לפעול ללא אלימות, אלא רק בדרכי שכנוע ונועם. נשיאותו של הרב על ישיבת "עוד יוסף חי" נובעת מאמונה שלמה שארץ ישראל שייכת ללא עוררין לעם ישראל. הרב אמר בפירוש ש"תג מחיר" אינו יעיל ואינו נכון, והדרך היחידה לפעול היא רק לומר ולפרסם מה שאנחנו מאמינים בו.

לאחרונה הרב נתן סדרת שיעורים נפלאה שנקראת "ארבע מהפכות", בו דן בארבע מהפכות שהיו בהיסטוריה היהודית, בבחינת "עת לעשות לה' הפרו תורתך". לדבריו המהפכה הרביעית שבפתחה אנו עומדים, והיא בעצם המהפכה המשיחית, היא ללמד את הגויים תורה בסבר פנים יפות. איך יכול אדם, שנטען לגביו שהוא שונא גויים, לומר דבר כזה?!

הרב הנהיג "עבודה עברית" אצל שומעי לקחו כדי לקיים את מצוות "לא תחנם" ו"חי אחיך עמך", ומהטעם הפשוט שאין לתת עבודה למי שנמצא איתך בסכסוך דמים. אבל היחס של הרב אל הגוים אינו שנאה. הדבר היחיד שהרב נאמן לו הוא התורה, בה הוא מבין יותר מכל החולקים עליו גם יחד, בכמות ובאיכות.

עוד טען אליעז כהן, שהרב גינזבורג הקים כת דתית מסוכנת שהוא הגורו שלה. זהו קשקוש מוחלט. כל תלמידיו חופשיים לגמרי בדעותיהם, מתדיינים בתדירות ביניהם, ויש בהם את כל קצוות הקשת. הרב נותן חופש רב לעורכי ספריו ולכל מי שפועל אצלו בשאר התחומים, ההפך הגמור מכת סגורה ומחבורת יס-מנים. כולם כמובן מכבדים את הרב מאוד, כל אחד בדרכו, אבל אין סגידה או פולחן אישיות סביב הרב.

אנו למדים מהרב לראות את המכלול, את כל העולמות, את ההשקפה הכי רחבה ומאוזנת, לאהוב את כל הצדיקים. המשפט השגור אצל הרב תמיד (בשם הרבי מליובאוויטש) הוא 'לא לקבוע מסמרות'. הוא לא מכריח שום דבר, הוא לא קובע מי יהיה המשיח ומתי יתגלה, אלא פורס באופן נפלא את כל האפשרויות הקיימות, אומר מה שביכולתנו לעשות ומשאיר להשגחה העליונה לומר את שלה ולסיים את המלאכה מתי שיעלה הרצון העליון.

לא למדתי ממנו מעולם לשנוא אף אדם הגון, לא יהודי ולא גוי. אדרבה הוא איפשר לי מבחינה נפשית לכתוב סיפורי תשובה ואמונה מכל המגזרים מבלי לחשוב שהאמת נמצאת רק אצלי ואצל הרב שלי, אלא היא קיימת בכל חלקי היהדות שנאמנים לתורה בסגנון כזה או אחר. הוא סידר את כל זרמי היהדות על פי ספירות וכך לימד אותי לקבל את הטוב מכל אחד.

תמונה עודד

עודד מזרחי

 

לגבי הנושאים הרגישים שכולם מעלים תמיד, רק אומר ש"ברוך הגבר" לא מעניק גיבוי הלכתי, אלא הסבר למצב חד-פעמי ונדיר ביותר שאירע בטבח במערת המכפלה והיה בגדר הוראת שעה. מובאות בחוברת גם סברות שלא היה קידוש ה' במעשהו של גולדשטיין אלא חילול השם, וצוין שלא ניתן להכריע זאת מבחינה הלכתית. הרב חזר ואמר אין ספור פעמים שאסור ליחיד לעשות דין לעצמו וליטול את החוק לידיו, ואף ציין שאם גולדשטיין היה מתייעץ עמו לפני המעשה הוא היה מורה לו שלא לעשותו.

לגבי הספר "תורת המלך", שכתבו תלמידיו הרב יצחק שפירא והרב יוסף אליצור, והרב נתן להם מכתב ברכה לרגל הוצאת הספר לאור, ידוע לי שמדובר בהלכות המבוססות על דברי גדולי ישראל ובראשם הרמב"ם שנאספו לספר, שנועד להזכיר בעיקר כי דרך התורה אינה להעדיף את חיי אזרחי האויב, המשתמש בילדיו כמגן אנושי, על פני חיילים יהודיים, ולשלול את מוסר הלחימה המעוות. אין בספר שום קריאה למעשי טרור וכיו"ב – זהו ספר הלכה עיוני ולא ספר הדרכה 'הלכה למעשה'.

יש בודאי מה להרחיב ולהעמיק בעניין, אבל יש תלמידים של הרב שיעשו זאת טוב ממני, ואם תהיה דרישה מהציבור להרחיב, אני מניח ומקווה שהם ישמחו לעשות זאת.

לסיכום, אני מציע בדיוק מה שהציע אליעז כהן – "לכו וקראו מה כתוב בספריו של הרב גינזבורג!", בואו לשיעוריו או צפו בהם ברשת האינטרנט. ואם זמנכם מועט, אנא קראו לפחות את עלוני "גל עיני" שניתן למצוא באתר "פנימי". אל תאמינו לי ואל תאמינו לאליעז כהן. אחרי שתתרשמו היטב, תחליטו בעצמכם האם עלינו לפחד מהרב יצחק גינזבורג או להודות לקב"ה שנתן לנו בדור כה חשוך 'אור מופלא רום מעלה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 19 דיונים מיין לפי
1
לכו קראו מה כתוב בספריו
יהודי פשוט | 04-08-2015 17:18
לא בתורת המלך. זה פרקטי. לכו לספריו על המדינה - או ליתר דיוק על חורבנה. פה מקום חרפתה של הדמוקרטיה - חופש דיבור בלתי מרוסן הננקט אפילו ביחס למצע אידיאולוגי לתוכנית מעשית של החלפת המשטר!!! אין מקום לוותרנות בזה, מהתקיפות של יעלון ביחס למחבלים האלה צריך להתקדם למשהו הרבה יותר קריטי: אינטואיציה ציבורית, להקיא מתוכנו את שונאי הציבוריות הישראלית, המסוכנים למדינה הרבה יותר מהתוצאות המעשיות של רעיונותיהם - כמאיר המבולבל. כשזה בתסיסת נעורים זה הרבה פחות מסוכן מאשר כשזה בטעם זקנים. אני כבר הרבה זמן עם בטן מלאה על הפלורליזם ביחס לדעות האלה - שלא מוחבאות אלא כתובות שחור על גבי ספר ומפורסמות ברבים - "תיקון המדינה"!!! פה נתחיל בביעור הרשעה. לא לרוץ ישר לילדודס ושטויותיהם, אע"פ שגם זה פצצה מתקתקת - אבל פה יש לנו עסק עם חירום דחירום!
2
אם אתה לא יודע, למה אתה כותב?
גם אני הייתי תלמידו | 04-08-2015 17:22
ספר תורת המלך לא מצטט רמב"ם. הוא בנוי כולו על סברות עקומות ולימודים מעוותים שכל מטרתם להכשיר את ההשקפה המטא-הלכתית של כותביהם. השקפה זו מבוססת כל כולה על מחשבתו של הרב גינזבורג. נכון, הוא איש עדין וגם עמוק מאוד בעל יכולות שכליות מרשימות, אך במקביל הוא אדם קיצוני ומסוכן. לזכותו אומר שבזמן האחרון הוא התמתן ונסוג מחלק מעמדותיו הקיצוניות, אך את פירותיו של מה שהוא הקים אנחנו לצערי אוכלים היום.
אתה מוזמן
ננ | 06-04-2021 18:49
לבוא ולדבר עם כותבי הספר לגבי המקומות שבהם אינך מסכים איתם
3
מילים כדורבנות , הרב יצחק יחיד ומיוחד
יעל | 04-08-2015 17:23
4
לכל אחד אפשר למצוא תומכים
| 04-08-2015 17:39
זה לא עושה אותו משוקץ פחות
5
מה אתה מצטדק?
| 04-08-2015 18:31
על רב צדיק וקדוש, גאון עצום בתורה וביראה לא צריך לומר תירוצים. ודאי לא מאיזה פרעוש קטן בשם אליעז
6
סרוגים
עמית | 04-08-2015 19:02
הבעיה של המגיבים כאן וקוראי האתר הזה שאיני מכיר, היא שהם עשבים שוטים וקיצוניים עם תפיסת עולם מסוכנת. "מי שלא חושב כמוני - ערב רב" זה נר לרגליהם. בית המדרש של הר עציון, ממנו תצא תורה, ומי שחושב אחרת הוא שנאוי ומשוקץ. האמת שכתלמיד של הרב יצחק, אני ממש מרגיש פחד להסתובב במקומות כמו אלון שבות ועלי. אין לדעת מה סרוג חמום מח עלול לעשות לי. האם בשביל זה הקמנו את מדינתנו האהובה???
7
עודד אשריך! האמת צריכה להיאמר!
חיים | 04-08-2015 19:53
הרב יצחק יהודי גדול מאוד שעושים לו עוול גדול בתקשורת ומתייגים אותו בתג מחיר בעוד שהוא רחוק מזה כרחוק מזרח ממערב. מי שהיה אפילו בשיעור אחד שלו יודע ומבין שיש כאן יהודי גאון וירא שמים בעל שיעור קומה היסטורי!
8
מזדהה עם כל מילה
אורי | 04-08-2015 20:18
אני כם כן הייתי ממבקריו של הרב גינזבורג עד שהחלטתי ללמוד לעומק מי הבנאדם ומהי תורתו. גילתי יהודי משכמו ומעלה, חד בדרא! פשוט כך מעיין שופע מקור חכמה. נותן לגיטמציה ועצמאות לכולם, איש אמת ושלום. האחרון בעולם שקורא לאלימות. ולכל הכותבים אני ממליץ ללמוד קצת מיהו הרב גינזבורג ומהי משנתו.
9
ל-2 ול-1
דוד | 04-08-2015 20:33
ל-2: זה נשמע שאתה יודע, תן דוגמא לסברא עקומה או לימוד מעוות בספר תורת המלך. ל-1: אתה לא רוצה שיהיה פה מדינה מתוקנת? אתה חושב שהמצב היום במדינה הוא המצב האידיאלי? מה יש לך נגד החלפת משטר?! מה עם מצוות מנוי מלך? היא לא קיימת אצלך?
10
הדעות של הרב לקוחות מתורתינו הקדושה, למי ששכח...
תמר | 04-08-2015 20:37
זה לגבי תיקון המדינה ובכלל. נדמה לי שהקדוש ברוך הוא רוצה שתהיה פה מלכות ישראל, ולא מה שקיים היום. לכו קראו מה כתוב בתורה...
11
מי לא רוצה לשנות את המצב?
אחד | 04-08-2015 21:03
מה רע ברצון לשנות? האם המצב היום טוב? בהנחה שקוראי האתר הזה דתיים, האם הם לא רוצים שנתקדם עוד קצת לכיוון הגאולה המלאה? אה, איך עושים את זה? שאלה טובה עם המון תשובות. אבל במהות, לרצות שינוי זה ודאי דבר חשוב ונצרך. אפילו הייתי אומר: מי שלא חותר לשינוי הוא חסר חזון יהודי.
12
תזהרו בלשונכם.
מאיר | 04-08-2015 22:07
הרב יצחק הוא צדיק , ואסור לדבר עליו לשון הרע , גם כשלא מבינים או מסכימים איתו . אנחנו קטנים מדי בשביל לפקפק ברב יצחק .
13
אני לא מבין
ליבנה | 04-08-2015 23:18
בס״ד אני לא מבין דבר אחד בכל המתנגדים לרב גינזבורג שליט״א: איפה הפלורליזם? וכי בגלל שמישהו חושב אחרת מכם צריך ׳להקיא אותו מהחברה׳?! למה לא נאמר זאת, למשל, על הלהט״בים, שדעותיהם באמת מסוכנות, הם רוצים להרוס את המשפחות! לגרום לשיעור ילודה נמוך! לתת לגיטימציה לתועבה ולהרס העולם! שמא אתם נרתעים מדעותיו מכיוון שהן קוראות תיגר על דעותיכם עצמכם?
14
רוב הנאמר לא רלוונטי- ברור שהוא צדיק. אבל מסוכן.
נהוראי | 04-08-2015 23:23
זה שטוענים שתורתו של הרב גינזבורג מסוכנת, לא סותר את היותו אחד מצדיקי וגדולי הדור. כן, אני שר את השירים שלו, נהנה מרוב ספריו, לא מגיע לקרסוליו- אך דעותיו בענייני המדינה נוגדות את בית מדרשו של הרב קוק, ונראות כמסכנות את עם ישראל ותהליך הגאולה שאנו מנסים לקדם פה. הרב כתב במפורש- מדינת ישראל היא משיח בן יוסף שצריך למות. תלמיד בישיבה שם סיפר לי שמבית המדרש שם יצא התג מחיר. אני לא מסכים עם ההשתלחות של אליעז כהן, אבל אני מצטרף לקריאה להיזהר.
15
סיפור אחר
רקפת | 04-08-2015 23:50
נשמע מעניין. תמיד הזהירו אותי מהקיצונים האלו ואתה מספר סיפור אחר איפה אפשר לראות או לשמוע שיעורים ?
בוודאי!!! https://galeinai.org.il/
ךך | 06-04-2021 18:54
ב
16
בלי קשר לאלימות, חשוב לדעת
יוסי | 05-08-2015 0:13
שהרב גינזבורג הוא ההפך הגמור של הרב קוק! דהיינו בתפיסותיו ביחס למדינה ולגאולה הוא מזוהה לגמרי עם סעטמר! שהציבור הסרוג והתמים רק ידע מראש...
17
חוסר היכרות
תגובה ל16 | 05-08-2015 22:46
"הוא מזוהה לגמרי עם סעטמר"!- אין קשר. מדבריך ניכר שאינך מכיר את תפיסותיו. חבל להגיד דברים כ"כ מעוותים הנובעים מחוסר ידע והיכרות בענין.
18
שכנות
שלומית | 03-10-2020 17:34
קבוצה של חסידי הרב הושתלו בצפונ תל אביב בדירות פאר השכנימ סובלימ מרעש ובעיקר התעלמות מוחלטת מחוקי הקורונה המ ללא מסכות מתקהלימ בצפיפות ומהווימ מקור רעש. רוב האנשימ המ מתנחלימ מיצהר שבאו במטרה להפיצ שנאה. הילדימ שלהמ מוזנחימ וללא גבולות נדחסימ לבית הכנסת הקטנ ומפריעימ מאוד לשכנימ
19
אמת
סססס | 07-03-2024 17:11
הרב גינזבורג הקדוש