ישיבת הר המור הפיצה לאחרונה חוברת ובה התייחסות של הרב טאו לגירוש מגוש קטיף.
הרב טאו מסביר לנוער חלוצה שהמאבק נגד גוש קטיף נועד לשבור את רוחנו, רוח שמלמדת כיצד אפשר לכונן קהילה על אדני התורה והצדק, ולשבור את רוחה. לכן, אומר הרב טאו, אנחנו נראה להם שאנחנו יכולים להשתקם ושלא ישברו את רוחנו.
החוברת הזאת כתובה מתוך גישה מאד מאד גלותית. הלא זה מה שאמר כל רב לכל קהילה שהפריץ גרש אותה ממקום למקום: הגוי מנסה לשבור את רוחנו, כי הוא מקנא בכל מה שאנחנו מייצגים. אבל אנחנו נראה לו שזה לא יעזור לו. מיד נבנה שטייטל חדש, ונמשיך בחיי התורה והחסד. ונראה לגוי הרשע שאפשר לכונן קהילה על דרך התורה. ובא לציון גואל (לא עכשיו חלילה, אלא בימות המשיח).
החוברת מבוססת על גישה שלפיה תפקידנו לבנות את עצמנו (כדי לשמש אח"כ סמל ומופת למדינה, בסדר, אבל בינתים לבנות את עצמנו), ולא לתת לאחרים להרוס אותנו.
החוברת מתעלמת התעלמות מוחלטת מגאולת הארץ, ומקדושת הארץ. כאילו לא חתכו כאן בשר מבשרה הקדוש של ארץ הקודש והשליכו לכלבים.
המלחמה בגוש קטיף היתה על קדושת הארץ. על קדושתו של חבל ארץ חשוב, ועל השאלה למה קמה מדינת ישראל. האם מדינת ישראל היא מדינת קודש, מדינת עם הקודש בארץ הקודש, ותפקידה לגאול את ארץ הקודש. או שמדינת ישראל אינה אלא מקום נוח לחיות בו (ולדתיים אפשר להוסיף את הכיפה: מקום נוח לבנות חיי קהילה ישרים ע"פ התורה).
החוברת של הרב טאו נכנעה לגישה החילונית. אין בה קדושת ארץ ישראל. החוברת מתעלמת מהפשע הנורא שנעשה ע"י רשעים. וחוזרת לגישה הגלותית שאת הקהילה לא ישברו, נקים מיד שטייטל חדש עם תורה וחסד ויושר. והכל מצוין. אין לנו שום זיקה לאדמה שחיינו עליה. את הקהילה אפשר לבנות גם במקום אחר, או באויר.
מכאן נובעת גם הגישה שלפיה אין לנו שום תפקיד להיאבק לשנות את רוע הגזירה, להציל את הארץ, לגאול את הארץ, לשנות את המדינה. לא. התפקיד היחיד שלנו הוא לשמור על עצמנו ועל הרוח שלנו. לא להשבר, לשבת ולחכות עד יעבוד זעם. עד שיבוא המשיח ויגאלנו.
אם המגמה היא לחזק את נוער חלוצה – ניחא. אבל אם הוא באמת מתכוון לזה – ישתקע הדבר ולא יאמר.
מה דעתך בנושא?
32 תגובות
0 דיונים
לרב איתי אליצור..עיין בחוברת 'נושא אלומותיו' של הרב טאו ובנוסף בחוברת 'נשמה לעם עליה' שלו..וגם בלאמונת עתנו א+ב ומשם אולי תוכל להבין את גישתו לדברים..בנוסף לכך.מתי פעם אחרונה יצא לך...
לרב איתי אליצור..עיין בחוברת 'נושא אלומותיו' של הרב טאו ובנוסף בחוברת 'נשמה לעם עליה' שלו..וגם בלאמונת עתנו א+ב ומשם אולי תוכל להבין את גישתו לדברים..בנוסף לכך.מתי פעם אחרונה יצא לך לשמוע על קידוש ה' שנעשה ע"י אלימות במדינתנו?כל התגי מחיר והזריקות אבנים חזרה והפעולות האלימות מצידנו(והדקירה היום) לא הוסיפו במאומה לגאולה ולחיבור בעם ולחיית האומה בארצה..אם אתה חושב שזו הדרך..אז בהצלחה..אבל ב20 שנה האחרונות ובמיוחד לאור הגירוש הוכח שהאלימות רק מפריעה..דרכי הפעולה צריכות להיות אחרות..דרך הסברה ולימוד לערכה וחשיבותה של הארץ..ולא מאבק אלים מול אחיך החיילים תוך כדי צעקות וגידופים
המשך 00:07 31.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ב
רבים מהמגיבים האחרונים האשימו את הראשונים ב"חסידות שוטה" וכדו' כי לא התייחסו עניינית לגוף המאמר, אבל האמת צריכה להאמר שזו התגובה העניינית ביותר!! מי שרק שומע את הרב טאו בצורה...
רבים מהמגיבים האחרונים האשימו את הראשונים ב"חסידות שוטה" וכדו' כי לא התייחסו עניינית לגוף המאמר, אבל האמת צריכה להאמר שזו התגובה העניינית ביותר!! מי שרק שומע את הרב טאו בצורה מסודרת (ולא רק דרך מנשרים וחוברות שמופצות בציבור) רואה שאין שום קשר בינו לבין ההאשמות שהטיח בו הרב אליצור. ואין על זה מה להוסיף או להוכיח- פשוט תבואו לשמוע.
המשך 11:22 27.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
אלמלא היה מחוייב איכשהו לרב קוק. היה אגודאי גמור. כל קשר בין גישת הרב טאו לגישת הרב קוק הוא לא חד משמעי, אלא משהו חדש לא פה ולא שם....
אלמלא היה מחוייב איכשהו לרב קוק. היה אגודאי גמור. כל קשר בין גישת הרב טאו לגישת הרב קוק הוא לא חד משמעי, אלא משהו חדש לא פה ולא שם. אולי מודל של הרב ש"ך ציוני. כמובן שאין דבר כזה. אז נוצרת שיטה שלא שייכת לשום מקום. נמצאת על ענן.
המשך 18:00 23.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לרב איתי אליצור..עיין בחוברת 'נושא אלומותיו' של הרב טאו ובנוסף בחוברת 'נשמה לעם עליה' שלו..וגם בלאמונת עתנו א+ב ומשם אולי תוכל להבין את גישתו לדברים..בנוסף לכך.מתי פעם אחרונה יצא לך...
לרב איתי אליצור..עיין בחוברת 'נושא אלומותיו' של הרב טאו ובנוסף בחוברת 'נשמה לעם עליה' שלו..וגם בלאמונת עתנו א+ב ומשם אולי תוכל להבין את גישתו לדברים..בנוסף לכך.מתי פעם אחרונה יצא לך לשמוע על קידוש ה' שנעשה ע"י אלימות במדינתנו?כל התגי מחיר והזריקות אבנים חזרה והפעולות האלימות מצידנו(והדקירה היום) לא הוסיפו במאומה לגאולה ולחיבור בעם ולחיית האומה בארצה..אם אתה חושב שזו הדרך..אז בהצלחה..אבל ב20 שנה האחרונות ובמיוחד לאור הגירוש הוכח שהאלימות רק מפריעה..דרכי הפעולה צריכות להיות אחרות..דרך הסברה ולימוד לערכה וחשיבותה של הארץ..ולא מאבק אלים מול אחיך החיילים תוך כדי צעקות וגידופים
המשך 00:07 31.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ב
רבים מהמגיבים האחרונים האשימו את הראשונים ב"חסידות שוטה" וכדו' כי לא התייחסו עניינית לגוף המאמר, אבל האמת צריכה להאמר שזו התגובה העניינית ביותר!! מי שרק שומע את הרב טאו בצורה...
רבים מהמגיבים האחרונים האשימו את הראשונים ב"חסידות שוטה" וכדו' כי לא התייחסו עניינית לגוף המאמר, אבל האמת צריכה להאמר שזו התגובה העניינית ביותר!! מי שרק שומע את הרב טאו בצורה מסודרת (ולא רק דרך מנשרים וחוברות שמופצות בציבור) רואה שאין שום קשר בינו לבין ההאשמות שהטיח בו הרב אליצור. ואין על זה מה להוסיף או להוכיח- פשוט תבואו לשמוע.
המשך 11:22 27.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
אלמלא היה מחוייב איכשהו לרב קוק. היה אגודאי גמור. כל קשר בין גישת הרב טאו לגישת הרב קוק הוא לא חד משמעי, אלא משהו חדש לא פה ולא שם....
אלמלא היה מחוייב איכשהו לרב קוק. היה אגודאי גמור. כל קשר בין גישת הרב טאו לגישת הרב קוק הוא לא חד משמעי, אלא משהו חדש לא פה ולא שם. אולי מודל של הרב ש"ך ציוני. כמובן שאין דבר כזה. אז נוצרת שיטה שלא שייכת לשום מקום. נמצאת על ענן.
המשך 18:00 23.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תושב נצרים
יישר כח לרב איתי שכיני לשעבר שמכיר את תופעת הריחוף( הרוח ניצחה)מקרוב כתושב נצרים לשעבר. חזק וברוך על שלל מאמריך
15:28 23.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כמה אלימות
התגובות פשווט מבארות את הגלותיות של התפיסה החרדית הפפשטנית של החיים. כולל האלימות המילולית שמתגלה גם כאן בתגובות. הפוסל במומו פוסל. מאמר אמיץ ונכון.
22:12 22.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי
עם כל הכבוד לרב אליצור, הגישה שלו מרגישה מעט פרטיזנית. אמנם כל אחד צריך לעשות את ההשתדלות שלו אבל הכוח של עמ״י תמיד היה כלאום אחד ולא כיחידים. מעבר לזה...
עם כל הכבוד לרב אליצור, הגישה שלו מרגישה מעט פרטיזנית. אמנם כל אחד צריך לעשות את ההשתדלות שלו אבל הכוח של עמ״י תמיד היה כלאום אחד ולא כיחידים. מעבר לזה הגישה של הרב טאו בנושא ההתנתקות שהוצגה בחלקה פה באתר (אינני קורא את ספריו או מקשיב לשיעוריו ואני מגיב רק על הכתבה שפורסמה באתר ולא על המאמר כולו) בה הוא אומר כי היה ראוי לפנות את הגוש ערב לפני על מנת לא לעבור את הפינוי הפיזי-רוחני בפועל היא הגישה הבריאה. תהיה חכם, אל תהיה צודק. להלחם על א״י זה חשוב אבל החוסן הרוחני יותר חשוב וזה מה שהחזיק אותנו בגלות אלפי שנים. כי אם תאבד הרוחניות, לארץ כבר לא יהיה טעם.
המשך 12:03 22.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ההתייחסות לרב טאו על סמך שיעור אחד העביר בישוב כלשהו ויצא לאור על ידי אדם פרטי ולא על ידי המו"ל הרשמי שלו, היא מגוחכת ורדודה. העובדה שהרב טאו כתב יותר...
ההתייחסות לרב טאו על סמך שיעור אחד העביר בישוב כלשהו ויצא לאור על ידי אדם פרטי ולא על ידי המו"ל הרשמי שלו, היא מגוחכת ורדודה. העובדה שהרב טאו כתב יותר מ14 ספרים בנושא זה בדיוק - הבנת מצבנו הלאומי ודרכי הפעולה שעלינו לנקוט בהם , מעצימה את התמיהה על הרב איתי אליצור ומעלה את החשש שיש כאן פופוליזם זול. אני מודה: לא קראתי את החוברת מפני שהיא לא הופצה אפילו בישיבת הר המור. אך כאחד שלמד את רוב ספריו אני יכול לומר שאין בטענותיו של הרב אליצור אמת. ספרי 'לאמונת עתנו' ושיעוריו השונים מלאים וגדושים בקריאות לפעול בכל התחומים, איש לפי כוחו וכישרונו, למען עם ישראל ותקומתו הרוחנית והפיזית. עיקר הטענה במאמרו של אליצור היא שהרב טאו, בתפיסתו הגלותית, אומר 'שאין לנו שום תפקיד להיאבק... לשנות את המדינה...'. והוא דורש (בתגובתו) לתת מראי מקומות כדי להדוף את ההאשמה הזו. דרישה זו אינה הגונה. הכותב, כנותן הערכה לאיש ולשיטתו, צריך להיות הוגן ולברר את הדברים לפני הכתיבה. בנוסף לכך, הקריאה לקחת אחריות ולפעול למען העם והארץ חוזרת על עצמה בתוכנם ובחתימתם של חלק ניכר ממאמריו כך שאם מישהו באמת מעוניין במראי מקומות שפשוט יפתח את אחד מספריו ואני מוכן להתחייב שימצא תורה רחבה המכוונת ללקיחת אחריות על תהליך הגאולה ועל הטיפול בבעיות השונות. ומכל מקום לפניכם כמה מראי מקומות רק כדי לשבר את האוזן: לאמונת עתנו א עמ' י"ז בפסקה האחרונה, באותו ספר במאמר 'וירם קרן משיחו - לדרכו של אלקנה', שם עמ' פ"ב, עמ' קס"א, עמ' קע"ח, חלק ב' עמ' קנ"ז, עמ' קפ"ב. ובכלל זהו הנושא הספציפי של שני חלקים אלו, ונושאם הכללי של כלל ספריו. אין עכשיו תחת ידי את ספרו 'נשמה לעם עליה' שיצא בסמיכות לגירוש, אך ציטוטים מרגשים ממנו היו תלויים על קיר חדרי והזכירו לי, כנער, את תפקידי. שם פרוסה משנתו על תהליך ההתנתקות ודרכי הפעולה נגדו ביתר רוחב ובהירות. יש גם את הספר 'סולו המסילה המבאר את דרך המאבק על ארץ ישראל כיום מתוך בירור מקדים על משמעות הגאולה והחיוב שעם ישראל כולו יהיה שייך לתהליך. בקיצור יש כאן משנה סדורה ולא ראוי, ולא הוגן להגדיר את הרב טאו ודרכו על פי שיעור בודד שניתן בהקשר ספציפי לתלמידיו. וציטוט אחד לסיום: "מובטחים אנו שטהרתה הפנימית של כנסת ישראל משמרת את האומה... אך אף על פי כן, מוטל עלינו לתקן ולחזק, לחנך ולהאיר דרך; שכן בגאולה בדרך הטבע צריך הכול להיעשות על ידינו." (לאמונת עתנו חלק ז עמ' קס"א)
המשך 10:22 22.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר