בספרו "עין איה" (ברכות פ"ט אות סג) כתב הראי"ה: "כשם שהאדם צריך להגביר כוח עצמו שלא יהי' מושפע מאחרים יותר מדאי, כן צריך שלא לחפוץ להיות יותר מהראוי משפיע על אחרים לאכוף עליהם לקבל את מידותיו, דעותיו הפרטיות וכיו"ב" בדברים אלו יש פניה לשני הצדדים, גם אל המושפע וגם אל המשפיע, על המושפע להתאמץ שלא להתבטל לגמרי לדברי המשפיע אלא להפעיל ביקורת עצמית. כמו כן גם על המשפיע שלא ינצל את כוחו לאכוף את דעתו על מי שבא לקבל ממנו הדרכה – כלפי מי הדברים אמורים?
חדשים לבקרים צצות במרחבי ארצנו ישיבות חדשות, ויש מהן שמבקשות ליחד את ישיבתם בקו מיוחד או בדרך מיוחדת – עד כאן הכל כשורה. קנאת סופרים תרבה חכמה, אך יש מהן שיחד עם זאת הם חוטאים בשני דברים: האחד, כלפי חוץ שהן מבטלות ולפעמים אף פוסלות את הדרכים האחרות. השני, כלפי פנים שהן מבקשות להכתיב לתלמידיהן אך ורק את הקו המיוחד שלהן, שלא תמיד הוא מתאים לאופיו ותכונותיו של התלמיד. והן עושות זאת מפני שהן חושבות שהאמת הצרופה היא אך אצלן. לכאורה השיטה הזו יש לה תמוכין בדברי הרמב"ם שכתב באגרתו לאחינו יושבי ארץ תימן: "…ודע כי כמו שינצל הסומא בהישענו על הפקח בלכתו אחריו, לפי שהוא יודע בעצמו שאין לו עיניים שיורהו הדרך הישר, וכמו כן שינצל החולה שאינו יודע מחכמות הרפואות בשמעו עצת הרופא שינהיגהו וידריכהו, לפי שאינו יודע מחכמות הרפואות בשמעו עצת הרופא שינהיגהו וידריכהו, לפי שאינו יודע הדברים הממיתים ולא המחלימים המצילים, וישמע לעצתו כל מה שיאמר לו – כמו כן ראוי להמון למסור משענתם על הנביאים בעלי העינים האמיתיות . . . ואחרי הנביאים – החכמים החוקרים ורודפים יומם ולילות הסברות והדעות כדי שידעו איזו מהן אמת ואיזו מהן שווא". מדברי הרמב"ם משמע שהישענות האדם על אחרים לכאורה היא מומלצת, אבל נשים לב שהרמב"ם מדבר על "ההמון" שהוא נבער מדעת, למי שהוא דומה ל"חולה" או "סומא". שבשבילו ההישענות על האחר היא הפתרון הטוב ביותר, אבל כמובן הדבר הוא בדיעבד מחוסר ברירה. ברם לכתחילה ודאי רצוי שהאדם לא יהיה חולה או סומא נבער מדעת, אלא ידע בכוחותיו שלו לנווט את עצמו.
על מדוכה זו עמד רבנו הראי"ה ובספרו "עין איה" על דברי הגמרא (ברכות נה ב): "שמי שנעשה חולה, אל לו ביום הראשון למחלתו לפרסם את מחלתו, ורק ביום השני אם לא נרפא יפרסם את הדבר כדי שיבקשו עליו רחמים". ואת דברי הגמרא הזו מסביר הראי"ה: שלכתחילה צריך האדם לנסות לטפל בעצמו ולפתור בכוחות עצמו את בעיותיו ולא מיד להזדקק לעזרתם של אחרים, ורק לאחר שניסה ולא הצליח בכוחות עצמו רק אז יוכל לפנות לעזרת אחרים. וההדרכה הזו היא בין בעניינים גשמיים ובין בעניינים רוחניים, דברים דומים כתב הראי"ה (שם פ"ט אות סג) "כשם שהאדם צריך להגביר כח עצמו שלא יהי' מושפע מאחרים יותר מדאי, כן צריך שלא לחפוץ להיות יותר מהראוי משפיע על אחרים לאכוף עליהם לקבל את מידותיו, דעותיו הפרטיות וכיו"ב"
.בענין זה היה הראי"ה נאה דורש ונאה מקיים כמו שסיפר בנו הצעיר של הרב חרל"פ. הרב יוסף דוד, ששאל את אביו הרב חרל"פ מדוע הוא נוסע מירושלים עד יפו אל הרב קוק? מה יש ברב מיפו שאין ברבני ירושלים? – ענה לו אביו: "ראשית יש אנשים שנשמותיהם שייכות זו לזו עוד לפני ביאתן לעולם. – בנוסף, הרב מיפו לא משעבד אותי לסגנון מסוים, כשאני מציג לפניו את לבטיי ובעיותיי הרוחניים, הוא נותן לי לראות איפה שאני נמצא מצד עצמי" מדבריו של הרב חרל"פ אנו לומדים שתי הנהגות של הראי"ה: האחת שהמשפיע על אחרים לא יכפה את דעתו על הזולת, וכמו כן שלא ינסה להפוך או לשנות את טבע זולתו. והנהגה זו תואמת שכתב: "כי האדם לא ימצא את אושרו אשר הוא מבקש אלא רק אם יפעל על פי תכונתו הטבעית" (עין איה, שבת, יט ב) ודבריו אלו של הראי"ה נאמרו על דברי אביי (שם) שאמר: "שמי שנותן בגד לכובס, ייתן לו את הבגד במידה וייקח אותו ממנו במידה, שאם ימתח או יכווץ את הבגד יפסיד אותו" ולפי הסברו של הראי"ה הכובס הוא מי שבא להשפיע על האדם לנקות ולזכך את המגרעות שבמידותיו, והבגד במשל הוא המידות והתכונות של האדם. ואומר אביי שמי שבא לטהר את כוחות נפשו יתבונן תחילה על תכונתו הטבעית עד היכן היא מגיעה מעצם טבעה, וימדוד עד כמה פעלה עליה ההדרכה המוסרית של כבישת המידות וצירופן, שאם ישנה את מידותיו הטבעיים הפסידם, מפני שהשחית בזה את הכוחות הנפשיים שלו שהם מעצם טבעו. ומוסיף שם הראי"ה כי בורא עולם שם בטבעו של כל אחד ואחד מבני האדם את חלקו בחיים, על כן עליו להשכיל ולהטיב על פי הכוחות שחננו הבורא יתב' בהם כמאמר הכתוב: "כי רוח מלפני יעטוף ונשמות אני עשיתי" – ומסיים הראי"ה: ומי זה ישלח יד לשנות סדרי היצירה.
לפי דברי הראי"ה עבודתו של האדם היא להיות מצד אחד קשוב לכל מה שמתרחש סביבו ולהיות בבחינת חכם הלומד מכל אדם, ויחד עם זאת להקשיב לאמת הפנימית של תכונתו הטבעית ולא לבטל אותה. כמו כן על הרב המשפיע לא לנצל את כוחו ולהכתיב לתלמידיו את ההתנהלות שלהם אלא לאפשר להם מרחב בחירה התואמת את תכונתם הטבעית.
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
0 דיונים
דורי
הרב פילבר כהרגלו מיטיב לבאר ולפשט את הנושא.
15:40 20.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד הרצי"ה
איני יודע מדוע חסידי הרב טאו קופצים בתגובותיהם – קראתי כמה פעמים את מאמרו של הרב פילבר ואין בו כל התייחסות לא לישיבה מיוחדת, לא לישיבת הר המור ולא לרב...
איני יודע מדוע חסידי הרב טאו קופצים בתגובותיהם – קראתי כמה פעמים את מאמרו של הרב פילבר ואין בו כל התייחסות לא לישיבה מיוחדת, לא לישיבת הר המור ולא לרב טאו, הם אינם מוזכרים שם. המאמר עוסק כיצד על התלמיד להתנהג וכיצד על הרבנים לנהוג והכל לא מעצמו אלא מהדרכה של מרן הרב זצ"ל. לכן איני מבין מדוע המגיבים משוים את הרב פילבר לרב טאו ומה לומדים בישיבת הר המור- הדברים הללו אינם ממין הטענה. יתכן ויש כאן בעיה של ישיבת הר המור ושל ההתנהלות של הרב טאו אך היא אינה שייכת למאמרו של הרב פילבר. לכן בקשתי מהמגיבים מכל הצדדים להתייחס לגופו של המאמר ולא וגופם של בני אדם.
המשך 16:12 14.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יקותיאל
ל"אמת הכואבת" של המגיב 24 תודה לך עכשיו אני מבין איך זה עובד. הרב טאו מלקט ראשי ישיבות ומכינות שיהפכו להיות חסידים שלו ואגב כך כל תלמידיהם הופכים להיות בירושה תלמידי...
ל"אמת הכואבת" של המגיב 24 תודה לך עכשיו אני מבין איך זה עובד. הרב טאו מלקט ראשי ישיבות ומכינות שיהפכו להיות חסידים שלו ואגב כך כל תלמידיהם הופכים להיות בירושה תלמידי הרב טאו אעפ"י שלא נפגשו עמו פעם אחת. תלמידים כאלו יש לרב פילבר אלפים כמו הרב יעקב שפירא שהוא תלמידו של הרב פילבר או הרב בלייכר שלמד בישל"ץ שהקים הרב פילבר או הרב מאיר כהן מעצמונה - מספיק אם הבדיחה הזאת
המשך 10:20 14.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מחאה
למגיב החצוף 24 הכתיבה שלך על הרב פילבר היא עלבון לרבנו הרצי"ה שכתב על הרב פילבר בטבת תשל"ט (באחרית ימיו) : "לכבוד ידיד נפשי ורוחי הרב הגאון הנעלה אוצר...
למגיב החצוף 24 הכתיבה שלך על הרב פילבר היא עלבון לרבנו הרצי"ה שכתב על הרב פילבר בטבת תשל"ט (באחרית ימיו) : "לכבוד ידיד נפשי ורוחי הרב הגאון הנעלה אוצר תורה ויראה טהורה מזכה הרבים מו"ה הרב יעקב פילבר שליט"א – וחתם : המלט יקרו ודורש שלום תורתו באהבה רבה הרצי"ה" אגב הרב פילבר שימש את הרצי"ה 39 שנה כמו כן הקים את הישיבה לצעירים (ישל"ץ) את בית הספר התורני נעם חיבר 10 ספרים ורבים מתלמידיו הם ראשי ישיבות ורבנים – באיזה בית מדרש מגדלים מבזי תלמידי חכמים גם אם רוצים לפאר את הרב טאו. אגב האם לרב טאו יש מסמך בכתב כיצד התייחס אליו הרצי"ה
המשך 09:01 14.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א. לא הייתי מונה את תלמידי המכינות כהולכים בדרך ה"קו" ואכמ"ל ב. למעט הר המור שהינה אכן ישיבה גדולה בהרבה משאר הישיבות שאר הישיבות שמנית הם ממש לא גדולות ג. אין לך מושג...
א. לא הייתי מונה את תלמידי המכינות כהולכים בדרך ה"קו" ואכמ"ל ב. למעט הר המור שהינה אכן ישיבה גדולה בהרבה משאר הישיבות שאר הישיבות שמנית הם ממש לא גדולות ג. אין לך מושג מה הולך בישיבות הגוש, ירוחם ואחרות
המשך 19:02 13.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
והאם אתם נותנים לגיטימציה למי שלא מיישר קו במאה אחוז עם הראש שלכם? האם זה לגיטימי לשלוח תלמיד לישבות כמו יצהר ותורת החיים? האם זה לגיטימי לקבל את שיטת הפסיקה...
והאם אתם נותנים לגיטימציה למי שלא מיישר קו במאה אחוז עם הראש שלכם? האם זה לגיטימי לשלוח תלמיד לישבות כמו יצהר ותורת החיים? האם זה לגיטימי לקבל את שיטת הפסיקה של הרב זילברמן והרב קאפח על פני השיטה הלימודית המקובלת בישיות שלכם? האם זה לגיטימי שתלמיד יבסס את עבודת ה' שלו על תניא או ליקוטי מוהר"ן ולא על ספרי הרב קוק? נו באמת.. עזבו אותכם.
המשך 17:18 13.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
האמת כואבת 2
לא כל תלמיד בעלי ועצמונה לומד ישירות אצל הרב טאו, אבל תלמידיו הצליחו להעמיד בתי מדרש שלומדים בהם אלפי תלמידים. לרב פילבר ודומיו אין דבר כזה. וזה אמור שהם...
לא כל תלמיד בעלי ועצמונה לומד ישירות אצל הרב טאו, אבל תלמידיו הצליחו להעמיד בתי מדרש שלומדים בהם אלפי תלמידים. לרב פילבר ודומיו אין דבר כזה. וזה אמור שהם בבעיה. לא יעזרו העלבויות
המשך 16:35 13.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מגיב 1
אחוד לך חידה: מי אמר "צלם בהיכל... שרץ ונידה... לכל הפחות עבודה זרה בשיתוף"? ועל מי? ומיהכן יצא החיבור "צדיק באמונתו יחיה"? ומה נאמר שם, ועל מי? באמת עסוקים אך ורק...
אחוד לך חידה: מי אמר "צלם בהיכל... שרץ ונידה... לכל הפחות עבודה זרה בשיתוף"? ועל מי? ומיהכן יצא החיבור "צדיק באמונתו יחיה"? ומה נאמר שם, ועל מי? באמת עסוקים אך ורק בלימוד תורה??? נו באמת. הלוואי.
המשך 14:54 13.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לתגובה 8 ותגובה 18
כנראה יש משהו בקו הרוחני של דאעש שמושך המונים ולכן הם עכשיו בתנופה. הם ידעכו יום אחד כשההתלהבות מהדבר הריק הזה תיגמר
14:49 13.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיתי
למגיב 18 מהיכן לקחת את הבלוף הזה - שאלתי תלמידים במכינה בעלי ומהמכינה בעצמונה והוא לא הבין אפילו שיחה אחת של הרב טאו - ובכלל מה הקשר בין תלמידי המכינה...
למגיב 18 מהיכן לקחת את הבלוף הזה - שאלתי תלמידים במכינה בעלי ומהמכינה בעצמונה והוא לא הבין אפילו שיחה אחת של הרב טאו - ובכלל מה הקשר בין תלמידי המכינה לעולם התורה בקושי יוצאים מהם קצינים טובים - תפסיקו לחיות באשליות בבועה שלכם - התורה נבנית מאיכות ולא כמות ואת ספריו של הרב פילבר קראו והבינו יותר מספרי הרב טאו
המשך 11:40 13.07.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר