מאמרך האחרון בנושא הגיורים הצבאיים, מצטרף למאמרים של רבנים נוספים מן הציבור שלנו, המאשימים את הרבנות הראשית בהתנגדות עקרונית לגיורים. משום שהעלית שאין הבדל משמעותי בין הגיור הצבאי, לזה האזרחי.

לצערי, אף על פי שחלק מן היחס אותו מקבלים הגרים, הוא אונאת גרים ועינוי הגר – אין מנוס מלקבל בחשדנות כל גר שהתגייר במסגרת הצבאית.

העלית על נס את מערך הגיור הצבאי, היודע לפנות ישירות לכל העולים הלא-יהודים. המציע להם תקופת לימודים תוססת בתנאי הארחה ועוד (סל קליטה הזכרנו?).

מערך הגיור הצבאי, באופן בו הוא פועל כיום, מנוגד בבסיסו להלכה. חכמי ישראל מעולם לא פנו לגויים, והציעו להם אפשרות להתגייר. בודאי לא עם הטבות נלוות.

חכמי ישראל קבעו את ההיפך הגמור: אדם המעוניין להתגייר מתוך אינטרס כלשהו (כגון נישואין) – נדחה על הסף! מסיבה זו קבעו חז"ל: "אין מקבלים גרים לימות המשיח" – מי שמעוניין להצטרף לסבלו של עם ישראל, יזכה גם להטבות נלוות. אולם מי שמצטרף רק מתוך תנאים טובים, אין מקומו איתנו.

פעילות מערך הגיור בניגוד לקביעת חכמי ישראל, גורמת לכך שרבים מתוך הגרים אינם אלא "גרי אריות": מעוניינים שבניהם ישתלבו בחברה ועוד, ואינם מתכוונים לקבל עליהם עול מצוות כלל.

הדבר בא לידי ביטוי עוד בתקופת הלימוד. כאשר חייל בתהליכי גיור מתייחס בזלזול לתורה ולחז"ל, ואומר לחייל דתי הלומד איתו: "בא נלמד את השטויות האלו" – הוא לא ימשיך לשמור מצוות. הוא לא מתכוון להתחיל בכלל.

כמובן, שהבעיה היא גדולה יותר: בעקבות העלאת גויים לארץ בצורה סיטונאית, במסגרת חוק השבות, ישנה בעיה דמוגרפית חמורה בארץ. ניסיונות הגיור המזורז, הם פתרון חלקי ולא מוצלח לא מבחינה הלכתית ולא מבחינה לאומית.

אולי, במקום "לקפל" את ההלכה, ולגייר את העולים בגיור רפורמי, הגיע הזמן להחזיר את חוק השבות למתכונתו הראשונית, ולהשאיר את הגויים בחו"ל.

 אם הרבנות תיכנע ללחצים ותגייר כל מה שזז, ככל הנראה, נצטרך לנהל רשימות יוחסין כמו בזמן הגלות.

==

הרב חננאל זייני הוא ר"מ בישיבת ההסדר-גבוהה "אור וישועה" בחיפה