אנו שומעים אזהרות – תהיה מלחמת אחים אם הממשלה תעשה את הרפורמה במערכת המשפט.
אני סבור שלא יכולה להיות מלחמת אחים פיזית יכול להיות ויכוח נוקב, אפילו הפגנות סוערות, אפילו סירובי התגייסות למערך המילואים אבל לא שיהודים יקחו נשק ויתחילו לירות על השוטרים והחיילים שבאים לממש את החלטת הכנסת והממשלה.
הטענה שלי היא שהאחדות הפנימית של עם ישראל כל כך חזקה שהיא לא יכולה להיפרם באופן רחב ועמוק. הוויכוחים הנוקבים נוכחים ברמה החברתית החיצונית בלבד והם כלל וכלל לא פוגעים בתחושת האחווה העמוקה ועוצמתית שבין היהודים כפרטים ובין המגזרים השונים.
על מה טענה זו מתבססת?
א) הגלות הארוכה עיצבה תודעת שותפות גורל בעם ישראל באופן כל כך חזק שלא ניתן לערעור, החותמת של תודעת גורל משותפת זו נחתמה בדמם של ששת המיליונים.
ב) תודעת האסון של מלחמת אחים ושנאת חינם מחורבן בית שני עיצבה את התודעה של כל יהודי ושל השיח הציבורי היהודי באופן שלא ניתן לערעור.
ג) הציבוריות היהודית מאז תקומת המפעל של שיבת ציון השלישית ידעה להתעלות על ידי כל המגזרים בשעת מבחן מעל השיקול הפוליטי הקבוצתי אל השיקול הכללי לאומי:
1. הרצל המשכיל המתבולל החליט לפתור את בעיית כל היהודים גם של היהודים שאורחות חייהם האישיים היו שונים ממנו לגמרי. תודעת האחדות הכלל יהודית ללא הבדל בהחלטה כיצד לנהל את החיים היא התשתית של הרצל וכל המפעל הציוני.
2. בשעת מלחמת העולם הראשונה אנשי ניל"י (שהמאפיין המרכזי של חבריה היה שהם היו בני איכרים דור שני ויחסית מבוסס לבוני המושבות הראשונות) מסרו את נפשם למען כל הציבור ואפילו שהם קיבלו רעה תחת טובה.
3. מפעל הקיבוצים שלקח על עצמו ליישב את כל חלקי הארץ ובמיוחד את איזורי הספר והגבולות עשה את זה מיתוך תודעת מסירות למען כלל יהודי העולם אף שרובם ככולם היו שונים מאנשי הקיבוצים בכל מובן והיבט של התנהלות החיים.
מפעל התיישבות זה נמשך גם מיתוך תודעה של דאגה לכלל היהודים בהתיישבות ביהודה שומרון וחבל עזה על ידי מנהיגי גוש אמונים.
4. בן גוריון בהחלטתו לקלוט את כל יהודי ארצות ערב בראשית הקמת המדינה באה מיתוך תודעת אחדות כלל יהודית ללא שום קשר לאופיים ומעשיהם של העולים.
5. מנחם בגין בקיראתו בזמן הסזון ואלטלנה 'לא למלחמת אחים" גם עמד בגבורה במבחן האחדות. ואומנם זה כואב להגיד אבל גם הסזון עצמו בא מיתוך שאיפת האחדות והרגשת האחריות על כלל יהודי העולם ומיתוך תחושת סכנה עצומה לכל המפעל הציוני שעלול להתרחש בגלל הפילוג של מי שכונו "הפורשים" (ללמדך שהשיקול של האחדות לפעמים דווקא יכול להיות מסוכן מאוד).
6. כל מלחמות ישראל מאז מלחמת השחרור ועד מבצע צוק איתן היו כולם מפגן אחדות עצום בין כל היהודים.
7. הגירוש מגוש קטיף היה הוכחת אחדות למרות כאב עצום של הציבור הימני האמוני.
אבל אם יטען הטוען: דווקא "הימין" עמד במבחן האחדות אבל "השמאל" לא עמד. הדוגמאות שהבאנו לעיל דוחות את טענה זו. הקיבוצים היו מפעל של השמאל, בן גוריון היה מנהיג של השמאל, ובכלל מפגני האחדות בעל מלחמות ישראל לא ייחודיים לימין.
ואז יטען הטוען: אבל תשמעו כיצד מדברים מנהיגים מהשמאל? להבנתי הם מדברים ככה דווקא בגלל ביטחונם שלא יהיה מלחמת אחים, כשיש לך ביטחון כל כך גדול שאסון כזה כה רחוק אתה לא חושש לדבר עליו. באותו מידה "הימין האמוני" חייב להפנים את תוכן מאמר זה ולא לזלזל בתחושת האחריות של השמאל על כלל ישראל, הפנמה ש"השמאל" חש אחריות אמיתית על כלל ישראל תוביל ליכולת אמיתית של מנהיגי הציבור "הימני אמוני" להוביל מהלכים פוליטיים חשובים ולהתמודד עם מחאות ואיומים פוליטיים. מנגד גם "השמאל" כשהוא יבין שאיומים ב"מלחמת אחים" זה אקדח ללא כדורים ו"הימין האמוני" לא קונה אותם יגיע לשיח רציני וענייני על פתרון אתגרים ובעיות מיתוך שותפות וניסיון לקדם על פי כוחם הפוליטי היחסי.
==
יאיר צפלביץ הוא בוגר ואיש צוות בישיבת ההסדר קרית גת

מה דעתך בנושא?
23 תגובות
7 דיונים
מיקה
אחדות ומחויבות היתה כל עוד ההסכם של יהודית ודמוקרטית בינינו התקיים. אתם ספגתם את הדמוקרטית (ליברליזם) ואנחנו ספגנו את היהודית. מרגע שהפרתם את ההסכם והלכתם בכל הכוח על רק יהודית...
אחדות ומחויבות היתה כל עוד ההסכם של יהודית ודמוקרטית בינינו התקיים. אתם ספגתם את הדמוקרטית (ליברליזם) ואנחנו ספגנו את היהודית. מרגע שהפרתם את ההסכם והלכתם בכל הכוח על רק יהודית מבחינת הרבה מאוד אנשים נגמרה המחויבות. ביומיים האחרונים שמעתי את,צמד המילים ישראל ויהודה נאמרות בהתלהבות עשרות פעמים. לא יודעת מאיפה הגעת למסקנה הזאת.
המשך 21:27 10.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
בתגובה ל: מיקה
כנראה שאת גרה באיילון. בעיקר במוצאי שבתות.
05:58 12.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פ
אני לא יודע איך להגיד לכם את זה, אבל כחילוני, מאמר כזה מחרפן מרוב אדנות וחוסר מודעות. אני יודע שהתחושה "אצלכם" דומה כשיש מאמר כזה מ"הצד השני". לא יודע אם...
אני לא יודע איך להגיד לכם את זה, אבל כחילוני, מאמר כזה מחרפן מרוב אדנות וחוסר מודעות. אני יודע שהתחושה "אצלכם" דומה כשיש מאמר כזה מ"הצד השני". לא יודע אם יש מה לעשות עם זה אבל זו התחושה. הלוואי ונוכל להיבנות מהמשבר הזה, ביחד.
המשך 17:05 08.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דדי
אין שום אחדות פנימית לא בעם ישראל ולא, להבדיל, בכל עם אחר. ספרי התנ"ך מלאים בסיפורים על מריבות ומלחמות בין השבטים והקבוצות השונות בעם ישראל.
16:06 08.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליהו
על הפרוגרסיביים והשמאלנים לחפש ארצות אחרות להגר אליהן,אין לכם מקום פה בארץ ישראל וזאת מדינה יהודית וחוקיה צריכים להיות לפי חוקי התורה ,נחזק את האחיזה בארץ ישראל ואף נרחיב את...
על הפרוגרסיביים והשמאלנים לחפש ארצות אחרות להגר אליהן,אין לכם מקום פה בארץ ישראל וזאת מדינה יהודית וחוקיה צריכים להיות לפי חוקי התורה ,נחזק את האחיזה בארץ ישראל ואף נרחיב את גבולותיה בעתיד בע״ה . אין לכם יותר מקום בארץ ישראל,וממש לא מעניין אותי אם הסבתא שלכם ייבשה ביצות או הסבא שלכם היה בפלמ״ח.תפקידכם נגמר כבר,תחסכו לכם את האלימות ואת מלחמת האזרחים כי תפסידו בה צה״ל צריך להיות צבא יהודי יותר יחד עם סינון קריטריונים בנוסף לכישורים גם עמוד שדרה תורני יהודי ללא נשים וללא בני מיעוטים. צריך שמירת שבת וצניעות במרחב הציבורי בכל ארץ ישראל ואם לא מתאים לכם, עשו לעצמכם ולנו טובה תעזבו את הארץ עכשיו
המשך 07:27 08.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
רק על בסיס הלכה יהודית במקום על האיסלאם השיעי. זה כל ההבדל. מקווה שאתה מיעוט שבמיעוט בקרב הציבור הדתי לאומי והחרדי
10:24 08.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הנביא
בלתי נמנעת, אאבד את החיים שלי לפני שאוותר על השקפת העולם המדינית והמדינה שלי, אני ועוד רבים אחרים, קח את זה בחשבון כי יישפך פה דם ולא מעט בדיוק בגלל טוקבקים כמו שלך ואנשים כמוך
20:37 09.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לימור גינזבורג
האם תוכן דבריהם לטורך השנים ובמיוחד עכשיו לא מסית למלחמת אחים? ההתייחסות המפלגת של נתניהו לשמאל וימין? של שרותיו שרת ההסברה גלית דיסטל " פריבילגים" קרעי "לכו לעזאזל?" והחלטות כמו...
האם תוכן דבריהם לטורך השנים ובמיוחד עכשיו לא מסית למלחמת אחים? ההתייחסות המפלגת של נתניהו לשמאל וימין? של שרותיו שרת ההסברה גלית דיסטל " פריבילגים" קרעי "לכו לעזאזל?" והחלטות כמו ויתור על גיוס לחרדים? איפה פה הסולידאריות של הימין ומנהיגיו בעיקר?
המשך 22:52 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דרור
לחלק הדמוקרטיה המהותית היא נשמת אפם ולחלק שלטון הרוב הוא משאת ליבם. ערכים עמוקים והפוכים שמתקיים ביניהם משחק סכום אפס
19:34 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רות
התכוונת לחברי הכנסת והשרים שמרוויחים הון כדי לזרוע שנאה? כי המפגינים בסוף הם מעמד ביניים לגמרי, מורים עם שכר ממוצע. אתם חיים בסרט קורבני טממשיכים לזלזל שיש ערכים אמיתיים שמניעים...
התכוונת לחברי הכנסת והשרים שמרוויחים הון כדי לזרוע שנאה? כי המפגינים בסוף הם מעמד ביניים לגמרי, מורים עם שכר ממוצע. אתם חיים בסרט קורבני טממשיכים לזלזל שיש ערכים אמיתיים שמניעים את המחאה. שהם אגב לא רק של השמאל
המשך 18:22 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה כבר לא משנה
גם אם ההפיכה השלטונית תבוטל במלואה, המסר כבר נקלט. מי שלא רוצה ולא יכול לחיות בתאוקרטיה אוטוריטרית אין לו יותר מה לחפש במדינת ישראל. אין דרך חזרה.
15:15 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל"זה כבר לא משנה"
אין כאן שום הפיכה שלטונית. ההפיכה הייתה בקלפי ביום הבחירות. הרפורמה היא לא הפיכה שלטונית. המהפכה התבצעה על ידי אהרון ברק שהפך את העליון לסניף של מרץ ואפשר התערבות בוטה בחקיקה בכנסת. גם תפקיד היועמשית, אין לו אח ורע בכל מדינות העולם. היא כאילו מעל ראש הממשלה. ועוד, ברוב מדינות העולם הדמוקרטיות חברי הכנסת ממנים את השופטים.
16:14 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חבל על הויכוח
בתגובה ל: ל"זה כבר לא משנה"
הויכוח נגמר.
10:21 08.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מני
חי בסרט מצוייר המסיבה שלכם הולכת להגמר אדיוט מצוי
13:19 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
אני מסכים איתך יאיר, המרחק למאבק אלים בין יהודים ליהודים גדול. יתכן אפילו שלא יתרחש לעולם. הבעיה היא שישראל לא יכולה להחזיק מעמד מבחינה בטחונית וכלכלית כאשר חלק גדול מהציבור...
אני מסכים איתך יאיר, המרחק למאבק אלים בין יהודים ליהודים גדול. יתכן אפילו שלא יתרחש לעולם. הבעיה היא שישראל לא יכולה להחזיק מעמד מבחינה בטחונית וכלכלית כאשר חלק גדול מהציבור מפסיקים להיות אזרחים שותפים - מפסיקים לשרת בצבא, מפסיקים לשלם מיסים (למשל מעבירים את עבודתם למדינות אחרות). התמודדות עם איומים בסוריה איראן ושות' מצריכה חיל אוויר בכשירות שיא. למדינה לא יהיה כזה חיל אחרי שהחקיקה תעבור. דמוקרטיה זה לא רק חוק. זה גם תפיסה של האזרחים את מקומם במדינה. זה להבין שהפרווילגיה האמיתית היא לעשות פשרות. אם אתה מקבל מה שנראה כמה 100% ממה שאתה רוצה, כנראה שהחברה שלך בדרך להתפרק. הציבור שכרגע מתקומם ואני בתוכו, עושה פשורת כל חייו. לא זכור לי יום אחד בחיי הבוגרים שבו ממשלת ישראל עשתה אפילו 50% ממה שלדעתי היא היתה צריכה לעשות. אבל לרגע לא היה לי ספק שאני אמשיך לשרת בצבא, לשלם מיסים, להשתתף באופן פעיל בעשיה ציבורית בישראל. מה שקורה כרגע זה לא ש"רוצים לקחת לפרווילגים את השליטה במדינה". מעולם לא היתה שליטה כזו במובן שמדובר כעת בקואלציה. מה שקורה כרגע זה שהגענו לקו השחור - פעולה של הקואלציה לייצר לעצמה כוח שלטוני בלתי מוגבל. זה לא משהו שאני יכול להסכים לו. לעולם. ברגע שזה עובר בקריאה שלישית, מדינת ישראל הופכת בבת אחת למשהו אחר. משהו שאני לא שייך אליו. זה המסר שמעבירים כל אותם משרתי מילואים שמסרבים כעת. אנשים שנתנו ונותנים את כל חייהים הבוגרים לשירות בטחונה של מדינת ישראל אומרים כעת: "זאת לא ישראל שאנחנו נסכים להגן עליה". השאלה היא, האם אתה מבין את המחיר שכרוך בצעדים ש(למיטב הבנתי) אתה רוצה שהקואלציה תקדם. והאם אתה מבין שאחרי שהמהלך הזה יושלם, מהר מאוד תישאר פה להתמודד עם אתגרי מדינת ישראל, רק עם חתך צר מאוד בחברה, שחושב בדיוק כמוך. אני לא ישן בלילות כבר חודשיים. בדיוק מהחשש שאתה וחבריך לא מבינים באמת את המחיר ושתבינו אותו רק אחרי שיהיה מאוחר מדי. מאוד מאוד מקווה להתבדות
המשך 11:53 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זה הפתרון המתבקש
בתגובה ל: רונן
מזדהה עם כל מילה. יש פה שני מחנות- אחד שדוגל בערכים ליברליים ודמוקרטיים, ומאמין בזה כמו שדתיים מאמינים בתורה. ומחנה שני שדוגל במדינת הלכה, שאינה דמוקרטית, מדינה שיש בה מלכות. זה שני מחנות שלאורך זמן לא יכולים להתקיים ביחד. ואולי בשביל למנוע מלחמת אחים, צריך לחשוב על הפרדה- מדינה חילונית דמוקרטית ומדינת הלכה.
20:56 07.03.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר