הנושא החשוב ביותר להבנת האתוס הדתי או החרדי, היא שאלת היחס ללימוד התורה. לא יישוב הארץ, לא הנחת תפילין ברחוב, לא שירה בדבקות או דגש נפרז על תפילה או קבר רשב"י ולימוד ספרי מחשבה, אלא היחס ללמוד התורה.
התשובה היא אחת ויחידה: להיות ליטאי, ולא חסיד. ההבדל בין הליטאי והחסיד הוא לא רק בלבוש, במראה החיצוני או במבטא. ההבדל הוא עמוק, מהותי ויורד לשורשה של יהדות. כי אצל החסיד ערך לימוד התורה, שקול לערכה של כל מצוה חשובה אחרת. תפילה חשובה, דבקות חשובה, לימוד בספרי חסידות חשוב וגם לימוד התורה חשוב.
אצל הליטאים, ערך למוד התורה, הוא מעל כל ערך דתי אחר. הליטאי מבין, שהתורה היא עצם החיים, ולא עוד מצווה. תלמוד תורה כנגד כולם, במובן האונטולוגי העמוק ביותר. כך גם כותב ספר נפש החיים, הספר המכונן של הליטאיות.
וההבדל בעניין זה בין הליטאים, לחסידים ולחלק הולך וגדל בציונות הדתית, הוא בבחינת תהום פעורה ביניהם. זה מתבטא בכל תפיסת היהדות של הזרמים השונים. הליטאי ידגיש את למוד התורה מהגיל הרך ביותר, יקנה בלעדיות מוחלטת ללימוד התורה, ישאף ללמוד כל חייו ורק ללמוד, ויבטל כל ערך אחר לעומת לימוד התורה. גם אם יעבוד, גם אם ישרת בצבא, יבטל את זה לעומת לימוד התורה. הליטאיות מקדשת את ערך הלמדנות, והשאיפה להיות תלמיד חכם. החסיד יאריך בתפילותיו, יעסוק בדבקות, וידגיש ערכים מיסטיים המשתנים מחסידות לחסידות.
הציונות הדתית תשתף ערכים אחרים באותה דרגת עיסוק וכובד ראש, כמו העיסוק האובססיבי במצוות יישוב הארץ, או החשבת לימודים חיצוניים או הגעה להישגים בצבא או באקדמיה. בציונות הדתית יאדירו ערכים חסידיים על חשבון לימוד התורה.
עיוות הערכים של הרב קוק עצמו
הדבר ניכר גם בפועל. הליטאים הרבה פחות חומרניים מהמגזריים החסידיים או מהציונות הדתית. כי הם מהבלים דברים אלה, ביחס לערך לימוד התורה גם מתוך הדחק. חלק מהציונות הדתית שותף לכך. החסידים יצאו לעבודה סמוך לנישואיהם בגיל צעיר. הליטאיים ישאפו להמשיך וללמוד כל ימי חייהם. גם חלק מהציונות הדתית. כך גם בדגש על החינוך, בהקצאת תשומת לב, השקעה, אין להשוות בין הליטאים לחסידים ולחלק רב מהציונות הדתית. כי הדבר היחיד שאיכפת לליטאי, הוא לימוד התורה. כל השאר בטל.
בחסידויות משקיעים בבניית בתי מדרש מפוארים, בכל המנגנון ליצירת המלכות והאדמו"ר, בטישים, בפרנצ'ס ובכל מיני התוועדויות ושליחויות. בשום אופן לא כך הליטאי. בציונות הדתית מדגישים את הצבא לא רק כהכרח, אלא כסוג של אידאל השקול ללימוד התורה. זה התהליך שם, גם היה כך האידיאל המקורי. כך גם את מפעל ישוב הארץ, הדגש על לימודי תנ"ך וספרות המחשבה, ההתנחלויות, הפמיניזם והשיתוף עם המדינה.
כך לא ינהג ליטאי. בשום אופן. ליטאי לא יבנה ישיבה כמוצב צבאי או במקום שכל תכליתו יישוב הארץ על חשבון טיב לימוד התורה. זוהי דמותו של הליטאי. והיא עולה כך בכל הספרות התלמודית והפוסקים. תקצר כאן היריעה מלהיכנס לדיון כזה. רק זאת: בהוויה היהודית, האיש הגדול הוא התלמיד החכם. הרמ"א מגדיר מהו תלמיד חכם, זה שיודע לשאת ולתת ברוב חלקי התורה. תלמיד חכם הוא לא קצין בדרגת אלוף, לא מגדולי המתנחלים ולא הדבק בתפילה ועוסק בדבקות חסידית.
זו גם דרכם של כל גדול הדור האחרונים כדוגמת החזון איש בספרו אמונה ובטחון, הרב קוק בספרו אורות התורה (מד), שם כותב שעיקר העיקרים ללמוד גמרא ופוסקים ולהקדיש רק מעט למוסר ושכך גדלו הלומדים במשך הדורות. כך גם היו רבותיי הגדולים ראש הישיבה הרב ליכטנשטיין (ניתן להפנות לשחות שלו עם הרב סבתו בספר מבקשי פניך) ומרן הרב אלישיב. אין סיבה שהליטאיות הזו לא תהיה נחלתה של הצינות הדתית. החסידות עומדת בסתירה לאתוס הליטאי אבל באידיאל הציוני הדתי אין כל סתירה.
אין כל סתירה בתפיסת תורה ודרך ארץ ביחס לליטאיות המובהקת. רק שזה הולך ומדרדר בהשפעת רבנים ולומדים לא ראויים, המובילים אותם למדרון חלקלק.
על שולחן הלומד צריך שיהיו גמרא ופוסקים, ולא ספרי הרב קוק או ספרי חסידות. זה עיוות הערכים גם של הרב קוק עצמו.
לכן, זו המסקנה היחידה המתבקשת: להיות ליטאי, לא חסיד.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
1 דיונים
ריאלי
נכון יש הבדל אבל מי אמר שהדרך הזו של הליטאי היא הנכונה? במיוחד בדור כזה, לא בהכרח שכך ראוי לנהוג. הגישה הזו הביאה להזנחת לימוד ההלכה שכידוע פורח יפה מאוד...
נכון יש הבדל אבל מי אמר שהדרך הזו של הליטאי היא הנכונה? במיוחד בדור כזה, לא בהכרח שכך ראוי לנהוג. הגישה הזו הביאה להזנחת לימוד ההלכה שכידוע פורח יפה מאוד אצל הציבור החסידי והדתל- שלא לדבר על בני עדות המזרח (איך הוא לא הזכיר את הגרע יוסף זצ"ל???) כמה רבנים יודעי הלכה, שזה באמת מה שמביא תועלת לכלל הציבור מלימוד התורה של החרדים, יצאו מהציבור הליטאי??? ואם כל כך חשוב לך לימוד התורה למה אתה תמיד תוקף את אלה שיושבים ולומדים כל היום? לדעתך אפשר לשלב את זה עם עוד דברים? אז גם אתה חושב שזה לא הדבר הכי חשוב. בעצם למה כתבת את הטור הזה תשב תפתח ספר תלמד משהו הרי זו הדרך הכי נכונה לשיטתך
המשך 00:16 07.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנוך דה סילבה
מחשבותי אחרי קריאה: להלברטל אין מושג מה היא ליטאיות, ומה היא חסידות, ומה היא ציונות דתית, את סדר המוסר המציאו הליטאים, ובישיבות הכי ליטאיות של הציונות הדתית (מרכז והר המור),...
מחשבותי אחרי קריאה: להלברטל אין מושג מה היא ליטאיות, ומה היא חסידות, ומה היא ציונות דתית, את סדר המוסר המציאו הליטאים, ובישיבות הכי ליטאיות של הציונות הדתית (מרכז והר המור), תורת הרב קוק היא חלק רציני מהלימוד, וחלק מתלמידי החכמים הגדולים ביותר בדורות האחרונים ובדורנו היו חסידים בשורשם השורשי ביותר (הרוגוצ'ובר, הטשעבינר, הרב אשר וייס), אז לא כל כך ברור מדוע הוא מטמיע בטענותיו שהחסידות מתעבת את הלמדנות
המשך 19:07 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ריאלי
נכון יש הבדל אבל מי אמר שהדרך הזו של הליטאי היא הנכונה? במיוחד בדור כזה, לא בהכרח שכך ראוי לנהוג. הגישה הזו הביאה להזנחת לימוד ההלכה שכידוע פורח יפה מאוד...
נכון יש הבדל אבל מי אמר שהדרך הזו של הליטאי היא הנכונה? במיוחד בדור כזה, לא בהכרח שכך ראוי לנהוג. הגישה הזו הביאה להזנחת לימוד ההלכה שכידוע פורח יפה מאוד אצל הציבור החסידי והדתל- שלא לדבר על בני עדות המזרח (איך הוא לא הזכיר את הגרע יוסף זצ"ל???) כמה רבנים יודעי הלכה, שזה באמת מה שמביא תועלת לכלל הציבור מלימוד התורה של החרדים, יצאו מהציבור הליטאי??? ואם כל כך חשוב לך לימוד התורה למה אתה תמיד תוקף את אלה שיושבים ולומדים כל היום? לדעתך אפשר לשלב את זה עם עוד דברים? אז גם אתה חושב שזה לא הדבר הכי חשוב. בעצם למה כתבת את הטור הזה תשב תפתח ספר תלמד משהו הרי זו הדרך הכי נכונה לשיטתך
המשך 00:16 07.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנוך דה סילבה
מחשבותי אחרי קריאה: להלברטל אין מושג מה היא ליטאיות, ומה היא חסידות, ומה היא ציונות דתית, את סדר המוסר המציאו הליטאים, ובישיבות הכי ליטאיות של הציונות הדתית (מרכז והר המור),...
מחשבותי אחרי קריאה: להלברטל אין מושג מה היא ליטאיות, ומה היא חסידות, ומה היא ציונות דתית, את סדר המוסר המציאו הליטאים, ובישיבות הכי ליטאיות של הציונות הדתית (מרכז והר המור), תורת הרב קוק היא חלק רציני מהלימוד, וחלק מתלמידי החכמים הגדולים ביותר בדורות האחרונים ובדורנו היו חסידים בשורשם השורשי ביותר (הרוגוצ'ובר, הטשעבינר, הרב אשר וייס), אז לא כל כך ברור מדוע הוא מטמיע בטענותיו שהחסידות מתעבת את הלמדנות
המשך 19:07 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרצל
מה לך ולציונות?
18:34 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אודי
הליטאיות היא המצאה הכי קיצונית שעברה על היהדות
10:09 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רועי
אם להיות ליטאי זה לזרוק סטנדרים אחד השני בבית המדרש לפני ארון הקודש, לבזות רבנים, להשחית חדרים של הפלג המתחרה וכל זה בישיבה הכי "נחשבת" של הליטאים, אז לא. תודה. יש...
אם להיות ליטאי זה לזרוק סטנדרים אחד השני בבית המדרש לפני ארון הקודש, לבזות רבנים, להשחית חדרים של הפלג המתחרה וכל זה בישיבה הכי "נחשבת" של הליטאים, אז לא. תודה. יש לנו את הרבנים עדיני הנפש שלנו. ויש לנו דעת תורה. הכותב הוא יצור כילאיים של כל מיני שיטות: החרדית, הגושניקית והשמאל המטורלל, ובעל נכות רגשית. לך לטיפול, ויפה שעה קודם.
המשך 09:02 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסף
תשתה מים יהיה טוב
02:27 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תפסיק אדון הלברטל
לא מובן למה דב הלברטל מנסה באובססיביוץ להטיף מוסר ולשכתב את ההיסטוריה. הציונות הדתית ינקה ממקורות ליטאיים וחסידיים כאחד. הניסיון שלו להפריד ביניהם ולטעון כאילו מתישהו ב120 שנות ציונות דתית...
לא מובן למה דב הלברטל מנסה באובססיביוץ להטיף מוסר ולשכתב את ההיסטוריה. הציונות הדתית ינקה ממקורות ליטאיים וחסידיים כאחד. הניסיון שלו להפריד ביניהם ולטעון כאילו מתישהו ב120 שנות ציונות דתית היתה תקופה של דגם ליטאי בלבד לאורך זמן, הוא פשוט ניסיון מגוחך.
המשך 00:47 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ציוני דתי
ככה נראה יהודי גלותי שאין לו רק אלא ד אמות של הלכה. בגלות זה נכון נכנסו לתוך בית המדרש הפכנו להיות יצור לא טבעי של לשבת וללמוד בלי מדינה ובלי...
ככה נראה יהודי גלותי שאין לו רק אלא ד אמות של הלכה. בגלות זה נכון נכנסו לתוך בית המדרש הפכנו להיות יצור לא טבעי של לשבת וללמוד בלי מדינה ובלי עם בלי רגש לאומי בלי פרנסה שום דבר אחר חוץ מהגמרא. הצדיק הגדול הוא מי שלא מעניין אותו *כלום* חוץ מגמרא. שהחלו פעמי הגאולה להציץ מן החרכים הדבר לא החזיק מעמד ועמד בפני שבירה, הניסיון לצופף את השורות להחזיק מעמד יצר את הדמות הליטאית העכשווית אבל כולם יודעים השיטה הליטאית נכשלה בגדול, היא לא מתאימה לעידן של גאולה. בארץ ישראל לומדים תורה של ארץ ישראל שהיא פי כמה מחוץ לארץ. המחשבה שהעיקר זה רק לימוד תורה יצר לימוד מעוות שכולל פלפולי סרק כי הרי זה העיקר ורק שלא יבוא לידי מעשה. לימוד של ארץ ישראל הוא לימוד עם מעשה עם ישוב הארץ ברמה הכי גבוהה עם לימוד באוניברסיטה ולימודי פילוסופיה, צריך לדעת העיקר זה קיום התורה העיקר זה להבין את מה שה אומר לנו דרך התורה אבל התורה מופיעה בכל דבר בחיים ואסור לצמצם אותה רק למצווה החשובה של לימוד תורה ותו לא.
המשך 00:17 06.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר