לזכרו של ניצול השואה אשר ויינגרטן שצמח מחדש בלוד - סרוגים

לזכרו של ניצול השואה אשר ויינגרטן שצמח מחדש בלוד

עולם הקהילות נחרב בזמן השואה, אך הוא צומח והולך מחדש פה בארץ ישראל. אשר ויינגרטן ז"ל, חבר יקר בקהילה, גילם את הצמיחה המחודשת הזאת - בנייה חדשה של עולם הקהילות פה בארץ ישראל

לזכרו של ניצול השואה אשר ויינגרטן שצמח מחדש בלוד
  אשר וינגרטן ז"ל ואשתו נדיה עם ילדי משפחת שורץ מגרעין תורני לוד (גרעין תורני לוד)

"עולם הקהילות נחרב בזמן השואה, אך הוא צומח מחדש פה בארץ ישראל"

כשאנו מציינים היום את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אנחנו מציינים בעצם את הזיכרון לעולם שלם שנמחה מן העולם – עולם שהיה מבוסס ברובו על הקהילה היהודית. אותן אלפי קהילות שהיו פרושות בכל רחבי אירופה – במזרחה ובמערבה, והיוו את צורת החיים הבסיסית של מרבית היהודים שחיו באזור מאות שנים – עד לרצח הנורא.

עוד באותו נושא

שידור חי: סיפורה של עדת המפתח במשפט אייכמן

ומהי קהילה? קהילה היא מסגרת חיים שבה לאדם הפרטי יש מקום לחיים עצמאיים, ממנה הוא מקבל שירותים שונים ובעיקר- מקום שבו האדם הפרטי יכול לפעול תוך כדי שימוש במנגנונים הקהילתיים. הקהילה היהודית היוותה את מרכז החיים היהודיים מכיוון שהיא דאגה לכל צרכיו של היהודי – אם זה בתחומים החברתיים, בתחומים הדתיים או בדאגה לצרכים מלידה ועד מוות.

כשהגענו לארץ זנחנו את הקהילות והשקענו במדינה, חשבנו אולי שמכיוון שהשלטון הכללי הוא 'שלנו' אז כבר לא צריך את המנגנונים המיושנים של קהילה. חשבנו וטעינו.

אשר ויינגרטן צמח מחדש בלוד

בקהילה המשימתית שאני חבר בה – הגרעין התורני בלוד – חי עד לא מזמן איש יקר ומתוק בשם אשר. אשר נולד בהרי הקרפטים הצ'כים לפני 93 שנים. הוא היה בן למשפחה גדולה, ענייה אך שמחה, וזכר תמיד את החיבוק הגדול של הקהילה היהודית.  היריעה קצרה מלהכיל את סיפור הישרדותו ואת קורותיו במלחמה, אך אומר שמכל משפחתו הגדולה שרדו מתי מעט. לאחר תלאות מרובות הגיע לארץ ישראל בגיל 20 – כמעט חסר כל. בשנים הבאות הצליח אשר בעסקיו: הקים מפעל קטן למוצרי עור, נשא אישה מקסימה והפך לאדם מרכזי בקהילה שלו בלוד. אך ילדים לא היו לו. כלומר, ילד אחד נולד – אך נפטר בגיל צעיר מאד.

במהלך השנים הפכה הקהילה המשימתית של הגרעין התורני לקהילתו ולמעשה לחלק ממשפחתו. אשר ז"ל לא היה זקוק לשום עזרה ממשלתית. הוא היה עצמאי וצלול עד יומו האחרון והצליח לפרנס את משפחתו בכבוד כל ימיו. אבל – החיים הם לא רק פרנסה, אוכל ודיור. הקהילה יכולה ומסוגלת, כפי שעשתה במשך אלפי שנים, לתת מקום של משמעות לכל אחד מחבריה ובכך לשפר את איכות חייהם ולתת משמעות מחודשת לכל אחד ואחד.

מפעל הקהילות המשימתיות של מקו"ם מהווה היום את אחד המקומות המרכזיים בהם צומחות קהילות חדשות בעלות משמעות – מכלל המגזרים בחברה, בכל הארץ ומהווה את הבסיס לעוצמתה של החברה הישראלית. עולם הקהילות נחרב בזמן השואה, אך הוא צומח והולך מחדש פה בארץ ישראל, ואשר ז"ל, חבר יקר בקהילה, גילם את הצמיחה המחודשת הזאת – בנייה חדשה של עולם הקהילות פה בארץ ישראל.

==

בני פרינץ הוא רמ"ט מועצת הקבוצות והקהילות המשימתיות בישראל (מקו"ם), ולשעבר מנכ"ל הגרעין התורני בלוד

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו