לפי דיווח שפורסם לאחרונה, הוזמנו נשים חרדיות לדיון על קוי המהדרין, בנוכחות יהודה וינשטין, היועץ המשפטי לממשלה. כדי לדון על קוי המהדרין צריך לשמוע את פיהן של הקרבנות המסכנות. אלא שהנשים החרדיות, למרבה ההפתעה, הסבירו שמה שהן מאד רוצות זה קוי מהדרין.
ואולם, לא איש כויינשטין יישבר. הוא יעביר את הזקנה את הכביש בכח, בעל כרחה ולמרות התנגדותה.
ויש לו הסבר משכנע לכך, הסבר דמוקרטי ופלורליסטי במיוחד: הזקנה לא יודעת מה שהיא רוצה. אני מבין יותר טוב ממנה.
לכן הפתיע וינשטין ואמר: החרדיות לא יודעות מה טוב בשבילן. הן תינוקות שנשבו.
הפטרנליסט שמחליט עבור אחרים מה נכון לחשוב
אז לא אעסוק כאן בשאלה האם קוי מהדרין עולים בקנה אחד עם הדמוקרטיה או לא, כבר עסקתי בכך במאמר אחר, והמעוניין יסתכל שם. כאן אעסוק רק בגישה הפטרנליסטית של וינשטין, הסובר שהוא יודע יותר טוב מהחרדיות מה טוב בשבילן.
כולנו תינוקות שנשבו
כן, וינשטין, הנשים החרדיות רוצות מה שהן חונכו בבית לרצות, והן חושבות שטוב להן מה שהן התרגלו לרצות.
אתה מאמין שקוי מהדרין זה רע מאד, כי אין לך ברירה: בחברה שאתה חי פשוט אסור לחשוב אחרת. גם הן מאמינות במה שהן מאמינות כי כך חושבים בחברה שלהן. כל אחד מאמין במה שהוא חונך. אז מי יקבע מי צודק?
בוא נניח שאתה צודק, נניח שיש לכל אדם בעיה כזאת. הוא אוהב את מה שהוא חונך לאהוב והוא לא יודע מה טוב בשבילו.
כעת השאלה היא מי יקבע מה באמת טוב. הלא גם אתה חושב שמה שטוב זה מה שאתה חונכת לחשוב. (ובינינו, נראה לי שהסבה שבגללה השתמשת בבטוי תינוקות שנשבו, הוא משום שהצד השני התחיל. כמובן בהבדל גדול ומשמעותי: בצד השני לא מתיימרים להתנשא ולטעון שהם יודעים יותר טוב ממך מה טוב לך ומה אתה רוצה, אלא רק שהם יודעים יותר טוב ממך מה צוה אלהים. חוץ מזה, בצד השני לא מתיימרים לדבר בשם הפלורליזם והדמוקרטיה וזכויות הפרט, בצד שלך כן, לכן דווקא לך אין פריוילגיה לטעון שאתה יודע יותר טוב מהן). בקצור: כולנו תינוקות שנשבו, אז מי יקבע מה האמת האובייקטיבית ומה האדם חושב סתם בגלל שכך הוא חונך?
אלא מה? הן חושבות שזה טוב לא מפני שזה מוצא חן בעיניהן, אלא משום שהן חושבות שזה מה שאלהים רוצה. טוב, זכותן להאמין באלהים, לא? זה שאתה לא מאמין בו – טוב, חזרנו לשאלה מי יקבע.
אבל לעזאזל, אך בנאדם יכול לחשוב ככה?
בינינו, וינשטין, בוא ואסביר לך למה לחרדיות טוב ככה, אפילו בלי לקחת בחשבון את אלהים.
אתה בודאי מרשה לעצמך לנקוט בגישה המתנשאת, ולומר ש"הפרדה זה ודאי לא טוב להן, הלא אף אחד לא באמת רוצה שיפרידו אותו, זה רק מוסכמה חברתית. הרי אני יודע שזה באמת ובאובייקטיביות לא טוב, ואני חכם ומבין יותר מהן". (לא אמרת את זה, אבל אני מנחש שההסבר שאתה מסביר לעצמך הוא פחות או יותר זה).
אז בוא, אדון וינשטין היקר, ואעמיד מראה מול הפרצוף שלך, כדי שתוכל גם אתה להבין למה אנשים שחונכו אחרת ממך ממש לא רוצים להיות כמוך (ועוד בלי להביא בחשבון את אלהים).
לא יודע איך לומר לך זאת, וינשטין היקר, באמת לא נעים להעמיד מראה מול חברה כמו שלך, אז באמת אעשה זאת במלים מאד עדינות. אתה לא מכיר מציאות אחרת, אתה התרגלת מילדות, ולכן אתה לא שם לב שאתה חי בתוך גועל נפש ורפש.
אתה חי בתוך חברה שבה כל זוג שלישי מתגרש, ומשפחה זה לא משפחה. זה לא גועל נפש ורפש?
אתה חי בתוך חברה שבה אחוז גבוה מאד מהאנשים נואף, לפחות פעם בחיים, וגם היתר מספרים על כך בדיחות, ומתיחסים לזה כאל תופעה קיימת וידועה, שהחברה משלימה עם קיומה. אם זה לא גועל נפש ורפש, אז מה כן?
אולי זה: אתה חי בתוך חברה שבה הנורמות החברתיות מאלצות את הבנות להחליף חברים לעתים קרובות לפני החתונה, ולבקר גם במיטות שלהם. לא פלא שאח"כ גם אחרי החתונה זה לא כ"כ מרתיע אותן. אתה מבין למה החרדיות חרדות מזה, ומנסות לברוח מזה כמה שניתן לקיצוניות השניה? אתה מבין למה אף חרדית לא רוצה לחיות במציאות מעוותת כזאת?
אתה חי בעולם מעוות, שבו מפורסמות ברחובות תמונות של בחורות בבגדי ים, והבחורות האלה שמוכרות את גופן נחשבות לסיפור הצלחה. אתה מבין למה החרדיות רואות בך פרימיטיבי ומעוניינות לברוח ממך כמה שיותר רחוק?
ואני באמת לא יודע איך לומר לך זאת, אדון וינשטין היקר, אבל בחברה החולה שאתה חי בה, נשים מתלבשות בצורה שתבליט את גופן, ובמיוחד איברים מסויימים שלא אזכיר את שמם מפאת כבודן של הנשים האלה ומפאת כבודם של הקוראים. גברים מכובדים לובשים חליפות ועניבות ומתלבשים בצורה מכובדת ומכסה את הגוף, אבל נשים מתלבשות בצורה כזאת שגופן ימשוך את תשומת ליבם של הגברים. באמת לא נעים לומר, אבל זה חלק מהתרבות שאתה חי בה. נשים מצליחות בחיים בזכות מכירת גופן לעיני הגברים. לא נעים, אבל זה המצב. אני יודע שאתה לא מרגיש, כי אתה לא מכיר מציאות אחרת. אבל נשים שלא גדלו במציאות הזאת נרתעות ממנה.
רוצה עוד דוגמאות?
אז אתה מבין למה החרדיות נגעלות מהמציאות הרקובה והחולה שהן רואות מעבר לרחוב, וממש ממש משתוקקות לברוח ממנה?
אז למה דמוקרט לא מקבל את זה שיש דעות שונות?
זה לא שהוא לא מקבל. הוא מכבד את זכותן של החרדיות להיות חרדיות. הוא מכבד את זכותן להאמין באלהים ולהתפלל אליו. אבל הוא לא מוכן לקבל את העובדה שהן רוצות אוטובוסים נפרדים.
אחד מעיקרי האמונה הדתית של התרבות המערבית הוא שהנשים החרדיות לא רוצות קוי מהדרין, ולא רוצות להתלבש כמו שהן מתלבשות, והגברים מכריחים אותן. וינשטין מוכן לקבל את זה שהן מאמינות אחרת. אבל הוא לא מוכן לקבל את זה שהעובדות לא מסתדרות לו עם האידאולוגיה. אם הנשים האלה חושבות שהן רוצות קוי מהדרין – הן בודאי לא יודעות מה הן רוצות. הרי אם הן רוצות קוי מהדרין – אנה אני בא? כל האידאולוגיה שלי מושתתת על כך שהן לא רוצות את זה. אם הן מעיזות לרצות את זה – הן הורסות את האידאולוגיה שלי!! באיזו זכות?
אתה חונכת לחשוב שלא יכול להיות שלנשים החרדיות טוב עם ההפרדה. וכאשר העובדות מסרבות להתנהג לפי התיאוריה, אתה תאנוס את העובדות להתנהג לפי התיאוריה שחונכת להאמין בה.
בשם הפלורליזם
אז בבקשה, תן להן לחיות כמו שהן מבינות. יש בזה הרבה הגיון.
ואם אתה מחליט בכל זאת לכפות עליהן בקנאות את אמונתך הדתית, לפחות אל תדבר בשם הדמוקרטיה, הפלורליזם וזכויות הפרט.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
אם בנות חילוניות עושות את מה שהן עושות מרצונן - קל וחומר בן בנו של קל וחומר שהחרדיות לא תרצינה להיות חלק מהתרבות המעוותת הזאת, שבה בנות עושות מעשים כאלה...
אם בנות חילוניות עושות את מה שהן עושות מרצונן - קל וחומר בן בנו של קל וחומר שהחרדיות לא תרצינה להיות חלק מהתרבות המעוותת הזאת, שבה בנות עושות מעשים כאלה מרצונן.
המשך 20:09 17.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מירי
את בהחלט צודקת שיש קשר מאד בולט בין מי שמופיעה בבגד ים לבין מי שמכסה את המרפק ועצם הבריח: שתיהן מודעות היטב לעובדה (שאם תרצי או לא תרצי – היא...
את בהחלט צודקת שיש קשר מאד בולט בין מי שמופיעה בבגד ים לבין מי שמכסה את המרפק ועצם הבריח: שתיהן מודעות היטב לעובדה (שאם תרצי או לא תרצי – היא עובדה) שלגוף האישה יש פוטנציאל גדול מאד להפוך לאובייקט מיני בעיני הגבר המסתכל. ההבדל בין הנשים האלה לבין הנשים האלה הוא בשאלה מה הן עושות אחרי שהן הגיעו למסקנה שיש עובדה כזאת. מי שמופיעה בבגד ים בוחרת להעצים את הפוטנציאל המיני של הגוף שלה, לנצל אותו, להשתמש בו ולהוציא אותו אל הפועל. לעומת זאת, מי שמכסה את המרפק ואת עצמות הבריח, בוחרת לגרום לפוטנציאל המיני של הגוף שלה להשאר ברמת הפוטנציאל. היא בוחרת שלא לממש את הפוטנציאל הזה ולשמור על גופה וצניעותה. כלומר: הראשונות אכן רוצות שהגוף שלהן יהיה אובייקט מיני, והשניות עושות הכל כדי שהגוף שלהן לא יהיה אובייקט מיני. מי שלא מופיעה בבגד ים אבל גם לא מתלבשת צנוע במיוחד, אז אחת מהשתים: או שהיא לא מודעת לכך שגברים עלולים להסתכל עליה ולראות בה אובייקט, והיא חושבת שאם היא תתעלם מהעובדות – העובדות ייעלמו. או שבאיזה שהוא מקום נוח לה עם זה שגברים מדי פעם מסתכלים עליה, ואולי הם גם מתייחסים אליה יותר יפה כי היא קצת מושכת אותם.
המשך 16:01 17.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לאורית
אם יש נשים חרדיות שרוצות לשבת מלפנים או לא, זה לא הנושא כאן. יתכן שאת צודקת ויתכן שלא, אבל הנושא כאן הוא אותן נשים שאומרות בפה מלא שהןם רוצות קוים...
אם יש נשים חרדיות שרוצות לשבת מלפנים או לא, זה לא הנושא כאן. יתכן שאת צודקת ויתכן שלא, אבל הנושא כאן הוא אותן נשים שאומרות בפה מלא שהןם רוצות קוים נפרדים, והיועץ המשפטי המתנשא החליט שהנשים האלה לא יודעות מה הן בעצמן רוצות. ההשוואה שאת עושה בין כיסוי מרפק לבין בגד ים... תעשי לי טובה. מי שלובשת בגד ים הופכת את עצמה לאובייקט. מי שמכסה את עצמה לוחמת נגד הרצון להפוך אותה לאובייקט. ולגבי בנות חילוניות. ברור שהן בוחרות בזה, אבל מה שגורם להן לבחור בזה הוא העובדה שהן גדלו בנורמה חברתית קלוקלת. ומי שסולד מזה לא ירצה לגדול בנורמות כאלה, כדי שגם הוא לא יגרר לבחור בחיורת כאלה.
המשך 14:07 17.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורית
אם כל הנשים החרדיות היו רוצות לשבת מאחורה אז גם באוטובוסים רגילים הן היו יושבות שם. במציאות, אם תעלה על אוטובוס לא נפרד, אפילו אם הוא נוסע בשכונות החרדיות ומלא...
אם כל הנשים החרדיות היו רוצות לשבת מאחורה אז גם באוטובוסים רגילים הן היו יושבות שם. במציאות, אם תעלה על אוטובוס לא נפרד, אפילו אם הוא נוסע בשכונות החרדיות ומלא בחרדים כל היום, אתה תראה נשים שיושבות בכל מושב באוטובוס. אגב, גם גברים יושבים בכל מקום. אני לא אומרת שאין קיצונים שבאמת ישבו במקום ש"הוקצה" להם ע"י העסקנים הפאנטים אבל רוב הציבור החרדי ישב איפה שהוא רוצה. חוץ מזה תמונות של בחורות עם בגדי ים גרוע בדיוק כמו אשה שמכסה את המרפק ואת עצמות הבריח. בשני המקרים מדובר בהסתכלות על האשה כעל אובייקט. ודבר אחרון, בנות חילוניות לא "נאלצות להחליף חברים ולהיכנס איתם למיטה". הן בוחרות בזה. אולי הגיע זמנך להתבגר כבר.. מי שנאלצות להיכנס עם גברים למיטה הן נשים חרדיות שעוברות בלילה אחד משיות תמימות לנשים לכל דבר, ועושות את זה עם גבר שפגשו פעמיים בקושי (אני קצת מכלילה, אבל הרבה חרדים נפגשים פעמיים)
המשך 19:03 16.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חרדוביץ
במקומותינו
10:27 16.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
08:18 16.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נדר
הפרדה מוצדקת גם כשישנם אנשים אנטישמים שלועגים.
01:10 16.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביתר
01:09 16.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש שלום
נכון את כבר יודעת שיש דאודורנט, אנשים כמוך גם אם יהיה להם את כל הדאודורנט בעולם לא יהיו נקיים
00:57 16.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איש שלום
11:13 15.06.2013שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר