אל תהפכו את הריקודגלים להפגנה כוחנית ואלימה - סרוגים

אל תהפכו את הריקודגלים להפגנה כוחנית ואלימה

את מנהג ריקוד הדגלים ביום ירושלים ייסד הרב צבי יהודה במרכז עוד בשנת תשכ"ח, ולפני יותר מעשור הוא הפך לאירוע המרכזי של הנוער הדתי. חבל שבשנים האחרונות מנסים גורמים שונים לנתב אותו לאירועים אלימים.

אל תהפכו את הריקודגלים להפגנה כוחנית ואלימה
  לא צריך להגמר באלימות. ריקודגלים (פלאש90)

שנים רבות מתקיים מנהג הריקודגלים המסורתי הנערך ביום ירושלים בעיר.

התחיל אותו, הרב צבי יהודה, בישיבתו "מרכז הרב" משנת 1968, ושש שנים מאוחר יותר, החלו להגיע אנשים מכל רחבי מדינת ישראל להשתתף באירוע.

המנהג, למי שלא מכיר, הוא ללכת ברחובה של עיר עם דגלי ישראל מונפים, בשירה וריקודים, צעירים וצעירות מבוגרים וטף, לחגוג את שחרור העיר במלחמת ששת הימים ואת בעלותנו הבלעדית על עיר הקודש.

לצערנו, בשנים האחרונות הפך מנהג זה ל"במה" פוליטית מניפולטיבית. כך יצא, שקבוצות, ספורות אמנם, שעברו בשער האריות למשל, היוו נקודת חיכוך למול תושבי העיר הערבים המתגוררים באיזור, מה שהתבטא באלימות פיזית ומילולית משני הצדדים.

אירועים מסוג זה אילצו את המשטרה להעביר את הצעדה מזרחה בשנה שעברה לאיזור שכונת שייח ג'ראח (שמעון הצדיק), והשנה התברר שקיומו של המנהג עמד בסימן שאלה בעקבות אירועים חוזרים ונשנים של חיכוכים אלימים.

כשאני מנסה להשוות את הגוון המוטעה שתפס ה'ריקודגלים' לאירוע אחר, ישר קופץ לי לראש ציונו של יום השנה לרצח יצחק רבין ז"ל. גם שם, מיום אזכרה לראש ממשלה שנרצח, הפכה המסורת לבמה פוליטית ברורה, ולפעמים גם במה להסתה.

מי שחושב ש'ריקודגלים' הוא המקום ליצירת חיכוכים פיזיים ומילוליים כלפי התושבים הערבים, טועה בגדול. אותנו לא חינכו לשנאה, לא על ברכי הערכים הללו גדלנו. שלא יובן לא נכון, אסור שיהיה לנו חשש מתושביה הערבים של ירושלים המטילים אימה על יושביה ואורחיה, ועדיין, איננו צריכים להיגרר להפגנה כוחנית ואלימה.

במציאות הישראלית של התקופה האחרונה, שבה כל מהדורת חדשות נפתחת במקרי אלימות, רצח ואונס אכזריים, עלינו החובה לשנות את הכללים.

יום ירושלים הינו יום ציון כללי, ואינו שייך למגזר כזה או אחר. ומפה אני יוצא גם בקריאה, לשנה הקרובה, וכמובן לשנים הבאות, לכלל הציבור- להשתתף באירוע. נוצר מצב שהציבור הכללי אינו רואה את יום ירושלים כיום חג כללי, אלא כיום של "הדתיים", חשוב לציין, שהציבור הציוני דתי לא ניכס לעצמו את היום הזה בכוונה תחילה שלא לצרף את הציבור החילוני, ולכן בואו ונהיה שותפים כולנו ביום החג הזה!

ובעניין האלימות חשוב רק להדגיש- אנחנו לא שם, ולא זו מהות היום, לא צריך לנצל את היום הזה להתלהמות ושנאה,אלא לאחדות פנימית ושמחה. זהו יום חג למדינת ישראל, יום שבו שבה אלינו חלקת אלוקים, שבעז"ה תבנה במהרה.

==

יובל מורגנשטרן, הינו דובר תנועת 'רעננים'- צעירי הציונות הדתית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו