בחודשים האחרונים נדרשה הציונות הדתית למספר פעמים בהן היה עליה לערוך חשבון נפש.
פרשת הרב מהצפון, פרשת מנכ"ל המדרשה, תפיסתם של מציתי כנסיית 'הלחם והדגים', החשש שרוצחי התינוק ואביו בכפר 'דומא' הינם יהודים ופינוי בתי דרייינוף בבית אל תוך מאבק עם כוחות הביטחון, הביאו רבים ממנהיגי חובשי הכיפות הסרוגות לשלוח אותנו לערוך חשבון נפש ולחזור עם מסקנות.
עם כל הדרמטיות שבנושאים הללו ומבלי להמעיט בחשיבותם ובהשלכתם על הזרם הדתי הלאומי, דומה שדווקא המשבר הנוכחי סביב נושא הגיור הוא המשמעותי מכולם.
הסיבה העיקרית היא כמובן שבכל הפרשות מדובר במאבק של הציבור הדתי לאומי מול הציבורים האחרים ומול מוסדות המדינה, אך נושא הגיור העמיד את ראשי ורבני הציונות הדתית, מלבד המאבק ברבנות הראשית (מאבק שהם עצמם מכחישים) גם במאבק פנימי. רבנים מול רבנים. בתי מדרש מול בתי מדרש. שלימות העם מול שלימות ההלכה.
קשה לזכור מתי בפעם האחרונה קם קול זעקה מקרב רבנים בציונות הדתית כלפי יוזמה כזאת או אחרת של רבנים אחרים מאותו הזרם, בסדר גודל כמו זה שאנו עדים לו בשבוע האחרון.
אני לא תמים. הציונות הדתית רחוקה מלהיות מייצגת את ערך 'תמימות הדעים'. אדרבא, מעטים הם הנושאים שאפשר לראות בהם מכנה משותף לזרמים ולתת הזרמים בציונות הדתית.
העלייה להר הבית, סוגיית סירוב הפקודה, סוגיית סניפי תנועות הנוער המעורבים, רבני הקו, לייטים, חרדלי"ם וליברלים הם רק חלק קטן מהמגוון הרחב של המושגים המייצגים את כלל הזרמים בקרב חובשי הכיפות הסרוגות, אך כל אלה לא הצליחו ליצור "קרע" אמיתי בין הצדדים כמו זה שנראה שגורמת סוגיית הגיור.
אחת הטענות שהועלו בשבוע האחרון הייתה שאם היוזמה של הקמת בתי הדין האלטרנטיביים לגיור הייתה מגיעה מקרב חוג מסויים בציונות הדתית הדברים היו מתקבלים בצורה שונה וביותר הבנה. יכול להיות. אבל דווקא הטענה הזאת מביאה להבנה שעם כל הפלורליזם הקיים בציונות הדתית יש עדיין זרם שצריכים להתייחס אליו בחשדנות.
טענה נוספת שעלתה היא יחסה של הציונות הדתית למוסדות המדינה, אחד הערכים החשובים עליו חינכו ועוד מחנכים במוסדות החינוך ובישיבות הציוניות. לא פעם עמדו ראשי הנהגת הציונות הדתית בדילמה מול ערך ה"ממלכתיות". באופן הכי חזק הגיעה הדילמה לפני כעשור בגירוש מגוש קטיף. אז דנו גדולי המגזר בשאלה מה יותר חשוב, שלימות הארץ או שלימות העם? לסרב פקודה שאולי תציל את גוש קטיף או להמשיך לדבוק בגזירה אך בלבד שהעם לא יקרע?
אפשר לומר שהדילמה שעמדה בפני רבני המגזר לפני כעשור הייתה גם זו שייצגה את שני הזרמים המרכזיים בציונות הדתית. אלה שרואים את המדינה ואת מוסדותיה כערך עליון (הממלכתיים), ואלה שממול הרואים בערכים אחרים כמו שלימות הארץ כערך נשגב יותר.
אך האם אנו בדרך להיווצרותו של זרם נוסף בתוך הציונות? האם בין "הממלכתיים" לבין ה"מחמירים בשלימות העם", כפי שאמר הרב רבינוביץ' בשבוע שעבר, יש מקום לזרם נוסף? זרם שמצד אחד רואה במדינה ובמוסדותיה את תחילת הגאולה, אך יודע גם מתי צריך לעמוד מנגד וליצור אלטרנטיבות. זרם שמכיר בקדושתו של צה"ל אך סבור שבמקרים מסויימים יש לסרב פקודה.
כך או אחרת לפי שעה קשה מאוד לדעת. אי אפשר לדעת כיצד הרבנות תגיב להקמת בתי הדין האלטרנטיביים והאם הם ימשיכו לפעול לטווח ארוך. אך, מה שבטוח הוא שמדובר באחת משעותיה המאתגרות של הציונות הדתית, שעה שגם אם אחריה לא יקום זרם נוסף, מדובר בצעד משמעותי בדרך לגיבושו של אחד המגזרים המשמעותיים ביותר במדינת ישראל.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
למה לא צבע אחד?
להיות צבע שווה אחיד להיבדל מן הגויים !!!!!!!!!!
00:25 21.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אינם מחויבים ממש לשום דבר? לדעתי אלו הם שלא הבינו היטב את מהותה הדת היהודית
16:44 20.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מדובר בזרם שמנסה לאחוז בחבל משני קצותיו - להמציא מחדש את המשנה, לפרש מחדש את התורה, ולהתעלם מכל מה שלא מתאים לאג'נדה ה"פלורליסטית". נו באמת, שום זרם חדש, פשוט שם חדש...
מדובר בזרם שמנסה לאחוז בחבל משני קצותיו - להמציא מחדש את המשנה, לפרש מחדש את התורה, ולהתעלם מכל מה שלא מתאים לאג'נדה ה"פלורליסטית". נו באמת, שום זרם חדש, פשוט שם חדש לרפורמיות. גם הקונסרבטיבים התחילו אחרת, היום שוב אין הבדל בין אלו לאלו..
המשך 14:07 20.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ליבנה
13:45 20.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הקמת ארגון כושרות זה בסדר, הרב ליאור המתיר לעלות להר הבית זה גם בסדר. מתי זה כבר מרד מסוכן מברבנות הראשית ? נכון, כשאתה מנסה לדאוג לכלל ישראל. לחלוק על הרבנות...
הקמת ארגון כושרות זה בסדר, הרב ליאור המתיר לעלות להר הבית זה גם בסדר. מתי זה כבר מרד מסוכן מברבנות הראשית ? נכון, כשאתה מנסה לדאוג לכלל ישראל. לחלוק על הרבנות מותר, אבל כשמדובר בדאגה לגרים, זה ליברלי ורפורמי. לא יאמן.
המשך 10:45 20.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
...
גאולתינו אמנם יודעים לבקר ולא להסכים כשיש צורך!!
10:28 20.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי
ערך שלמות הארץ הוא ערך עליון אך הוא נגזרת של שני ערכים עליונים יותר והם שלמות העם ושלמות התורה. ברגע שאחד או שני הערכים הללו אינם מתקיימים אין ערך לשלמות...
ערך שלמות הארץ הוא ערך עליון אך הוא נגזרת של שני ערכים עליונים יותר והם שלמות העם ושלמות התורה. ברגע שאחד או שני הערכים הללו אינם מתקיימים אין ערך לשלמות הארץ כי הגלות נמצאת בלבבות האבן וכל עוד לא תצא משם אין טעם ״להלחם״ על הארץ. עמדנו במלחמת העצמאות בזכות האחדות שנבעה מיצר ההישרדות הטבעי שלנו. גילויי הפטריוטיות המתגלים בכל מבצע הם לצערנו תזכורת כואבת שבלי אחדות אין ארץ ומי שלא משכיל להבין זאת ימשיך להלחם בתחנות רוח. אך לא להתבלבל בין שלמות העם לבין ״ערך״ הממלכתיות אשר נוצר. יש לכבד את מוסדות המדינה כי אנחנו חיים בה (כמו שבכל מדינה בה יש יהודים) אך לא לשכוח את שלמות התורה וכשמנסים לגזול אותה מאיתנו יש לעמוד על הרגליים האחוריות ולהלחם גם עליה. אין זה אומר שיש לצאת בהפגנות נגד מחללי שבת שכן כל פוסקי הדור כבר אמרו שאין פה מצוות תוכחה וכי לא נשיג בזה כלום. יש רבנים שאמרו שיש להגיע להידברות בצורה יפה ולנסות להסביר ולזרוק מילים טובות שיחלחלו פנימה (כמו מים ששוחקות אבנים) ואם לא אז לא, הרי ברור לכל בר דעת שהפגנה (ומי שקורא לזה עצרת תפילה כנראה לא ראה את האבנים) לא תזיז ולא תעזור.
המשך 09:52 20.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ייא
''מצד אחד רואה במדינה ובמוסדותיה את תחילת הגאולה, אך מצד שני כשלא מתאים לו עושה מה שבא לו"..
09:43 20.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר