"עשה" ו"אל תעשה" בתכנון נכון למטבח מודרני ומעוצב למגזר - סרוגים

"עשה" ו"אל תעשה" בתכנון נכון למטבח מודרני ומעוצב למגזר

כולנו הפכנו למאסטר שפים, אפילו הגברים כבר מכינים מטעמים. אז איך משלבים עיצוב מושלם עם תכנון מדויק של הצרכים בחלל המטבח? | סורגים לכם סטייל

"עשה" ו"אל תעשה" בתכנון נכון למטבח מודרני ומעוצב למגזר
  "עשה" ו"אל תעשה" בתכנון נכון למטבח מודרני ומעוצב למגזר. צילום: נדב פקט

גם אצלכם במטבח כולם מאסטר שפים? אין לכם מספיק מרחב להכנת ארוחות החג והשבת?

לב הבית הוא המטבח, ועיצוב המטבח עבר מהפך של ממש בשנים האחרונות. מאזור סגור ותחום הוא הפך לאזור פתוח שבדרך כלל צמוד לפינת האוכל והסלון ולכן חשוב שיהיה פונקציונלי אבל גם שיהיה מעוצב ואסתטי.

בשנים האחרונות המטבח אינו משמש רק למקום של יצירת האוכל אלא הפך למרכז אירוח והתכנסות המשפחה, מקום ליצירה משותפת של בישול ואפיה, ואפילו מקום להכנת שיעורי בית ,עבודה על המחשב ו/או צפייה בטלוויזיה.

בנוסף, יש שפע של חומרים חדשים שיכולים להקל על הסדר והארגון של המטבח הכשר , לתת מענה לשטחי אחסון גדולים, לעזור בהפרדת בשר וחלב ובתכנון וארגון המטבח לפסח.

המטבח עבר מהפך של ממש בשנים האחרונות. צילום: נדב פקט

השלב הראשון והקריטי הוא תכנון נכון של המטבח 

תכנון נכון של מטבח כשר חייב להתייחס לכמה צרכים מרכזיים:

תכנון איזור הכיור- המטבח הכשר מחייב כיור כפול ברוחב של לפחות 90 ס"מ או 2 כיורים גדולים של 60 ס"מ כל אחד. כיור יכול להיות עשוי מכמה חומרים: חרסה – הכיור המוכר לנו מפעם, סיליקוורץ- חומר רגיש וסופג שאינו מומלץ, סיליגרניט- חומר חזק שגם ניתן להתקין בחיבור שטוח עם השיש, ונירוסטה- כיור עמיד וקל לניקוי  שניתן להכשירו על ידי מים רותחים.

תכנון הדחת כלים – ניתן להשתמש ביחידת קלפה ואלמגוב נירוסטה שקל להכשירו כאמור מעל יחידת הכיור.

לחלופין או בנוסף מומלץ להוסיף מדיח כלים בצמוד לכיור . המידות הקיימות הן רוחב 45 ס"מ או 60 ס"מ. וישנם מדיחים מסוגים שונים.

מדיח אינטגרלי- מדיח שדלת מנגרות מכסה אותו לחלוטין הוא היפה ביותר מבחינה עיצובית. מדיח חצי אינטגרלי המשלב  דלת בנגרות עם לוח עליון של כפתורי הפעלה .

צורת ההפעלה של המדיחים שונה. וכדאי לבדוק את האפשרות לחיבור לשעון שבת.(אפשר לבדוק התקן של צומת)

תכנון איזור הבישול- איזור זה כולל את הכיריים והתנור

הכיריים הסטנדרטיות שרוחבם 60 ס"מ עם 4 להבות כבר כמעט לא מספיקות למשפחה הסרוגה. יש מבחר גדול של סוגים וגדלים וחלקם אף משלבים חשמל וגז שנותן פתרון מושלם בחגים להעברת אש.

גם בתחום התנורים יש מבחר גדול :תנורים עומדים, תנורים אינטגרליים ברוחב 60 או 90 ס"מ ותנורים משולבים או כפולים להפרדת בשר וחלב.

איזור הקירור– מבחר המקררים הוא גדול והוא קריטי לתכנון המטבח בגלל השטח הרב שהוא תופס . בדרך כלל ממקמים את המקרר בין הארונות הגבוהים כדי להעלים את המסה שלו בחלל. אחד החסרונות של המקררים הנדרשים במגזר שלנו (עקב הצורך בשטח קירור גדול) הינו העומק שעומד על כ-85 ס"מ, לעומת הארונות שעומקם בדרך כלל הינו 60 ס"מ. כדי לגשר על הפרשי העומקים אני נוהגת להזיז את שורת הארונות הגבוהים קדימה ב-10 ס"מ, זה אמנם גוזל קצת שטח אבל המראה המתקבל מעוצב ונקי.

בכדי לתכנן במדויק את המטבח על המעצבת או הנגר לקבל מפרט של מוצרי החשמל הנבחרים.

איזור משטחי עבודה– חשוב להשאיר משטחי עבודה של לפחות 60 ס"מ בין הפונקציות השונות.

המשטח הנפוץ ביותר הוא אבן הקיסר, אבן שעשויה משילוב של חומר טבעי וסינטטי ולכן היא עמידה וכמעט שלא סופגת, ניתן לנקותה בקלות אך אסור להעמיד עליה סירים רותחים וניתן להכשירה ע"י מים רותחים.

משטח הנירוסטה– משטח בעל מראה קר ותעשייתי שאינו מתאים בדרך כלל לעיצוב הבית. גם הוא מוכשר בקלות ע"י מים רותחים אבל רגיש לשריטות.

משטחי אבן גרניט– משטחים מהטבע. חזקים, אינם סופגים ועמידים בחום גבוה .המראה של כל אבן שונה , תלוי מהאזור שבו נחצב, וקיים במבחר גדול של גוונים וטקסטורות.

משטחי קוריאן מהווים חידוש בעולם עיצוב המטבח. למעשה, מדובר בחומר המשלב בתוכו את העמידות הדרושה למקומות  עבודה ופעולה רבים, אך לעומת סוגי משטחים רבים אחרים, הינו בעל מראה חיצוני נעים לעין ולמגע וניתן להכשירו בקלות.

אזור האכילה והישיבה– מקובל לתכנן ישיבה ל – 4 עד 6 אנשים. כדי לחסוך במקום  ניתן לחבר את השולחן והמשטח וליצור דלפק, כך מרווחים אזור אחסון מתחת למשטח וגם משטח עבודה גדול.

טיפים לבחירת הצבעים והסטיילינג במטבח

טיפים לבחירת הצבעים והסטיילינג במטבח. צילום: זאב ביץ

כשמעצבים מטבח צריך להתייחס גם לעיצוב החלל הצמוד מבחינת הצבעים והטקסטורות.

למשל, שולחן פינת אוכל מעץ אלון ישפיע על צבעי המטבח, אני ממליצה לבחור בדלתות ומגירות בצבע ולא בפורניר או עץ כדי לא להכביד במראה הדומיננטי של העץ. אפשרי

לשלב נגיעות בעץ כמו למשל במשטח האי / דלפק, או במדפים לדקורציה.

מומלץ להעשיר את מראה המטבח בעזרת חיפוי מעניין כמו בריקים , קרמיקה מיוחדת.

לחלופין ניתן ליישם טקסטורה כמו שליכט דקורטיבי צבעוני: במרכזי הצבע השונים ניתן להתרשם ממבחר החומרים והצבעים וגם להזמין דוגמאות .

אני ממליצה לאסוף את הדוגמאות של כל החומרים שאמורים לשמש כחומרי גמר למטבח ולראות את החיבור וההתאמה ביניהם לפני הביצוע: גוון הריצוף, צבעי הקירות, צבע חזית הארונות, צבע הידיות וצבע השיש, אלו ימנעו עוגמת נפש לאחר התקנת המטבח.

בחירת גופי התאורה פרטי דקורציה וכסאות תעשה לאחר הרכבת המטבח כשרואים את המוצר המוגמר ומומלץ להכניס צבעים וטקסטורות להעשרת החלל.

הנמכות גבס יתנו מענה מצוין לתאורה שקועה ולשטיפת אור על משטחי העבודה.

אבל גם במידה ואין הנמכות ,ניתן לרכוש פרופילי תאורה מסוג לד בהזמנה אישית בכל אורך ולהאיר בעזרתם את שטחי העבודה, כדאי לשלב איתם גוף תאורה תלוי מרכזי ודקורטיבי מעל מרכז הישיבה.

מעצבת תוכל להכין לכם הדמיה כדי להמחיש את התכנון ואת החומרים והצבעים בטרם תתחילו לכתת רגליים.

(הדמיה שלומית דאובה)

שתהיה שבת טעימה….

====================================================

הכותבת: שלומית דאובה, מעצבת פנים והום סטיילינג

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו