לרגל חג השבועות, חולק בבתי הכנסת 'קובץ מאמרי הלכה בעניין גיור', מאת רבני 'גיור כהלכה'. המאמר העיקרי הוא של אב בית הדין, הרב נחום רבינוביץ'. במאמר זה הוא עוסק בגיור קטנים שחזקה שלא ישמרו תורה ומצוות בגדלותם, מכשיר אותו וקורא לבצעו 'בלי היסוס ובלי שהייה כלל וכלל'. מדובר במאמר שכבר פורסם בעבר, והתייחסתי אליו ואל הקשיים המהותיים בו, מעבר לעובדת שמסקנתו מנוגדת לדעה המקובלת בהלכה (ראו במאמרי: גיור קטנים שחזקה שלא יקיימו מצוות בגדלותם, בקובץ המעין נו,ג עמ' 41-33). התייחסות זו נשלחה אישית לרב רבינוביץ' וגם למשרדי 'גיור כהלכה', אך לדאבוני, עד היום טרם קיבלתי מענה.
מלבד זה, יש להצביע על כמה ליקויים שקיימים בחוברת של 'גיור כהלכה': במאמר של הרב חיים אמסלם, מדייני 'גיור כהלכה' (עמ' 13 בחוברת) נכתב: 'נקודה נוספת שיש להבהיר ולהרחיב, והיא מרכזית וחשובה מאוד ועקרונית בנושא, והיא: גרות משנעשתה, אין שום יכולת שבעולם לבטלה למפרע'. הרב אמסלם אכן מבהיר ומרחיב במלל רב את כוונתו במשפט זה, שלפיו גיורים באשר הם, הם בלתי הפיכים, אף אם לא הופעל שיקול דעת נכון בשאלת הסיכויים שהמתגייר ישמור מצוות. אך למרות האריכות, הוא לא מביא מקורות לקביעתו.
מכיוון שאין כאן המקום להאריך, אסתפק במספר ציטוטים מדגמיים מגדולי ישראל שכתבו דברים חד-משמעיים בעניין זה: רבי יחיאל יעקב ויינברג (שו"ת שרידי אש א, סי' מו): "ובימינו, זה שנשא נכרית והיא לא נתגיירה כד"ת, בוודאי אינו שומר דיני כשרות ושבת והתינוק שמתגייר אוכל אחר כך נבילות וטריפות ואם כן אין הגרות זכות לו, ואין בגרות כלום". הראי"ה קוק (שו"ת דעת כהן סי' קמז): "בנידון דידן שבודאי בגדלותו גם כן לא ישים לב לקיום המצוות, כיון שעיקר גידולו וחינוכו הוא בענין פריקת עול של קיום המצוות, הרי יחסר כח הקבלה של המצוות לגמרי, ואין כאן גירות", וכן (שם): "וכשיתגדל עוד לא יקבל עליו המצוות לפי האומד, אם כן לא הוי גירות כלל". רבי יואל טייטלבוים מסאטמר (שו"ת דברי יואל א, יו"ד סי' פט) כתב: "באופן כזה אסור לקבל הילד לגירות ואינו מועיל". רבי מנשה 'הקטן' קליין (שו"ת משנה הלכות טז, סי' קכט): "העושה גירות כזו שאין מקבלין עליהן קבלה על הכל, אם כן אין כאן קבלה וליכא גירות".

אגב, שיטתו של הרב אמסלם הרחיקה ממנו לא רק את הגר"ע יוסף (שכתב עליו במכתב בט"ו כסליו תשע"א: 'עברה גוררת עברה. התחיל בסילוף ההלכה בעניני גיור… וגילה פנים בתורה שלא כהלכה') אלא גם את רבו מישיבת כסא רחמים, הגר"מ מאזוז (שכתב בשולי המכתב הנ"ל: 'כבר גילינו דעתנו שאין לנו חלק ונחלה אתו'), ואת הרבנים זלמן נחמיה גולדברג (מכתב מכ"ו כסליו תש"ע) ושלמה דייכובסקי (מכתב מכ' טבת תש"ע) שביקשו ממנו להסיר את הסכמותיהם מספרו 'זרע ישראל', כשנוכחו בתוכנו. הרב דייכובסקי אף הביע במכתבו את פליאתו על פרסום הסכמתו בניגוד לבקשתו. אף הרב דב ליאור (מכתב מי"א ניסן תשע"א) הבהיר שהסכמתו לספרו של הרב אמסלם אינה אלא שבח לאיסוף המקורות, אך הוא מתנגד למסקנותיו וסבור שקבלת המצוות מעכבת בדיעבד, כשיטת הראי"ה קוק ושאר הגדולים הנ"ל. כל המכתבים הללו נמצאים תחת ידי.
נחזור לחוברת. בעמוד האחורי של החוברת הוסבר: 'בתי הדין 'גיור כהלכה' הוקמו כדי להשיב את האובדים בדור קיבוץ גלויות'. משפט זה, שכנראה עומד ביסוד חשיבתו של בית הדין, מטשטש בין 'אובדים' ובין גויים. הפסוק 'ובאו האובדים בארץ אשור' (ישעיה כז, יג) לא מתייחס לגויים, אלא ליהודים שאובדים בגלות מבחינה גשמית ורוחנית, כמבואר בכל הפרשנים. הטבעת חותם 'אובדים' על גויים שאבותיהם היו יהודים, אינה מובנת לי. במקום אחר (הקלה בתנאי הגיור של נכרי שאביו יהודי, תחומין לז עמ' 340-335) דחיתי את המקורות שעליהם מסתמך בעניין זה הרב אמסלם. ושם פורסמה גם תגובה של הרב אמסלם, ובה לא השיב על אף אחת מטענותיי, ורק חזר על הצורך לנהוג ב'ימין מקרבת' ובסברה ישרה ולמנוע התבוללות.

בסמליל בית הדין מופיע הכיתוב 'בית דין ציוני דתי', לאמור: בית הדין מתייחד בכך שהוא ציוני דתי. המסר הסמוי העולה מכך הוא שרבנים ציונים דתיים המתנגדים למדיניות 'גיור כהלכה' אינם 'בית דין ציוני דתי', או לפחות אינם נוהגים כפי שאמור לנהוג בית דין ציוני דתי. האם הראי"ה קוק הנ"ל לא היה מספיק ציוני דתי?
לצערי, אני מרגיש ש'גיור כהלכה' משתמש בדרכי פרסום המקובלות בתחומי שיווק אחרים, ופחות מתאימות לבית דין. הלוואי שהטוקבקים ילמדו שרק אני מרגיש כך.
ולסיום, בית הדין מציג את עצמו כ'בית הדין הגדול בישראל לגיור קטנים'. דומני שהגיע הזמן שדייני 'גיור כהלכה' יסבירו בשקיפות, בפירוט ובבהירות – כיצד הם מגיירים גדולים וקטנים, מהן הסיבות לכך שכל שאר בתי הדין בישראל (הן של הרבנות הראשית לישראל, הן בתי הדין הפרטיים החרדיים) אינם נוהגים כך, ומה ההבדל לשיטתם בין דרישות המינימום לגיור קטנים לפי ההלכה ובין מה שנעשה ב'בית דין' רפורמי או חילוני. דומני שהסבר כזה לא ניתן עד היום.
=======
הרב הראל דביר מלמד בישיבת 'תורת החיים'.
מה דעתך בנושא?
53 תגובות
13 דיונים
אליסף כהן ירושלים
חובה לקרוא את הכתבה כאן מאתר סרוגים עדות של מורה באולפן גיור: בית הדין מגייר גם מחללי שבת - סרוגים בית דין לגיורים בראשו יושב דיין מהציונות הדתית מקבל כל מועמד...
חובה לקרוא את הכתבה כאן מאתר סרוגים עדות של מורה באולפן גיור: בית הדין מגייר גם מחללי שבת - סרוגים בית דין לגיורים בראשו יושב דיין מהציונות הדתית מקבל כל מועמד לגיור גם כשלכל הנוכחים ברור כי הוא מחלל שבת ולא ישמור מצוות היום רבנות זה 99% פוליטיקה ולתת תעסוקה למקורבים וזה גם לא חדש שיש דיינים שהפכו את הדת רק לקרדום לחפור בה הרבה מאוד רבנים היום הם 99% פוליטיקאים ובקושי אחוז יודעים משהו בתורה זה שמישהו רב אומר היום הרבה פעמים שהוא התחנף לרבנים הנכונים ולא שיש לו ידע או יראת שמים זה לא סתם שעם ישראל מתרחק מהרבנות אם יש כל כך הרבה רבנים שרואים בתורה רק מקפצה כלכלית
המשך 03:41 01.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנה
האמת התורנית תנצח
21:49 24.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מכיר מקרוב
ר הראל אמנם אתה בחור רציני אך רק לפני חודש חודשים הוסמכת לרבנות ב"ה וכבר את כותב ומסיג על גדולי הת"ח שבדור גם אם רבותיך סבורים אחרת הדבר אינו ממידת...
ר הראל אמנם אתה בחור רציני אך רק לפני חודש חודשים הוסמכת לרבנות ב"ה וכבר את כותב ומסיג על גדולי הת"ח שבדור גם אם רבותיך סבורים אחרת הדבר אינו ממידת דרך ארץ. מעט צניעות וענוה והרבה תורה עשויה לכוונך נכונה בדרכה של תורת אמת לא כך קונים שם בעולם התורה.
המשך 08:55 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
הרב דביר מדבר על ההסכמות של הרבנים. ויש כאן הטעיה מכוונת. הרב דב ליאור כותב במפורש בהסכמה לספר "וראיתי את המסקנות שכ"ת הסיק בארבע נקודות ונראה לענ"ד שהן צודקות.ע"כ והתעלם מהמכתבים...
הרב דביר מדבר על ההסכמות של הרבנים. ויש כאן הטעיה מכוונת. הרב דב ליאור כותב במפורש בהסכמה לספר "וראיתי את המסקנות שכ"ת הסיק בארבע נקודות ונראה לענ"ד שהן צודקות.ע"כ והתעלם מהמכתבים וההסכמות של הרב עובדיה והרב שאר ישוב הכהן ועוד. מכתבים אלו שחזרו בהם, פשוט שהדבר נבע מתוך לחץ,
המשך 07:01 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
אתה טוען שדבריו החריפים והנחרצים של הרב עובדיה הם "כי לחצו עליו" משל היה איזה בובה, ומדבר על זריית חול בעיניים?
14:38 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המציאות המרה
בשנותיו האחרונות הרב עובדיה יוסף היה נתון לחסדיהם של משמשיו שחשפו אותו לעולם בצורה סלקטיבית בהתאם לאינטרסים הצרים שלהם. דברים רבים שנאמרו ושנעשו בשמו באותן שנים היו בסתירה מוחלטת לדרכו שלו בשנים בהם כוחו היה במותניו.
15:04 23.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נפתלי
!
22:23 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
תלמיי חכמים שמעמידים אמיתה של תורה ולא יראים מפני המגלים פנים בתורה שלא כהלכה.
21:15 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
מה ההבדל בין "יהודים שאובדים בגלות מבחינה רוחנית" לבין יהודים שעזבו את הדת והתחתנו עם גויות (ומשום כך ילדו ילדים לא יהודים שיש לגייר)? למיטב הבנתי מדובר באותה הגדרה, ועולה...
מה ההבדל בין "יהודים שאובדים בגלות מבחינה רוחנית" לבין יהודים שעזבו את הדת והתחתנו עם גויות (ומשום כך ילדו ילדים לא יהודים שיש לגייר)? למיטב הבנתי מדובר באותה הגדרה, ועולה מכך שיש משהו בהצהרה של בית הדין. אשמח לדעת איך לשיטת הרב דביר אמור להתבצע קיבוץ הגלויות? האם אמורים להתקבץ רק מי שיהודים על פי ההלכה, ויהדותם שרדה ב100 אחוז במשך אלפיים שנה? והאם בעידן שלנו על האב לעלות לארץ ולהותיר את אשתו ובניו בגלות?
המשך 18:29 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גוי אינו 'אובד'
יהודים שעזבו את הדת - הם אכן 'אובדים'. אבדה היא דבר שאמור להיות לו מקום א', והוא נמצא במקום ב'. ממילא המתבקש הוא להשיבו למקום א'. לעומת זאת, גוי הוא גוי. עם כל הכבוד אליו, היותו גוי אינה 'אבידה'.
19:59 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
.
ברור שלכל הפחות מדובר צאצאי יהודים
13:04 24.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
כמה נכון!
18:15 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יצחק
חזק מאוד! אכן חשוד מדוע בית הדין לגיור או מי מטעמו לא השיב למאמרים שפורסמו ע"י הרב הראל דביר בבמות המכובדות בהם הם פורסמו? (תחומין והמעיין)
17:42 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בתחומין כן השיבו
עיין שם.
20:00 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
הרב אמסלם הגיב תגובה לא עניינית. כלל לא התייחס לטענות.
23:36 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בנצי
17:36 22.05.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר