הנקודה שתכריע את המאבק בין הרב כהנא לרב מיכה הלוי - סרוגים

הנקודה שתכריע את המאבק בין הרב כהנא לרב מיכה הלוי

יש שאלה אחת על הפרק והיא מי יצליח להיבחר. הלחץ על השר לבחור לפי הרזומה וההתאמה, לא לפי הסיכויים, עלול להוביל לתוצאה קלאסית של שניים רבים והשלישי, הרב לאו, נהנה מהפילוג ומנצח

הרב דניאל סגרון
הנקודה שתכריע את המאבק בין הרב כהנא לרב מיכה הלוי
  הוועדה לבחירת מועמד הציונות הדתית

השיח על בחירת הרב הראשי האשכנזי מתנהל בשני יקומים מקבילים. יקום אחד עוסק בשאלה מי ראוי, מי מתאים, מי נבחר על ידי הוועדה ומי מנוע מלהתמודד בשל חתימתו. ביקום הזה כל אחד כנראה יישאר בעמדתו. מי שמעדיף את הרב כהנא ימצא את ההסברים המתאימים, ומי שלא חושד ברב מיכה בחוסר הוגנות יגלה בלי הרבה מאמץ את הסיבה האמיתית, שמספקת מבט אחר ולא מוכר על כל הסיפור, שבגללה הוועדה מההתחלה בחרה, על חודו של קול, ברב כהנא.

אבל יש מישור אחר לחלוטין, שמשום מה כל השיח הסוער מתעלם ממנו. השאלה המרכזית שצריך להתמקד בה היא למי יש את מירב הסיכויים להיבחר. זו שאלה למקצוענים, לא לרבנים. אני חושב שזו הסיבה העיקרית שהרב יעקב אריאל הכריז על מסמוס החלטת הוועדה בכך שהשיב את הכדור לידיים של בצלאל סמוטריץ' ופתח מחדש את כל הקלפים.

עוד באותו נושא

בכירים במשק לרב מיכה הלוי: תתמודד לרב הראשי


38

הרב אריאל הבין שרבנים יכולים להחליט מי ראוי, לא מי ייבחר. זו שאלה פוליטית מובהקת, זו שאלה של היכרות מעמיקה עם הגוף הבוחר. צריך לבדוק לעומק האם החרדים, שבשתי הבחירות הקודמות היו באופוזיציה והצליחו בכל זאת למנות שני רבנים שלהם, לא מסוגלים למנוע את בחירתו של הרב כהנא?

היחידי שיכול להכריע בשאלה הזו הוא בצלאל סמוטריץ'. הוא רוצה יותר מכל אחד אחר שייבחר רב ראשי ציוני. לאור ירידתו בסקרים הוא זקוק להישג הזה כאוויר לנשימה. לכן סמוטריץ' יודע שכל השיח על מי ראוי ומתי מתאים, מי נבחר ומי חתם, פשוט לא רלוונטי בעולם האמיתי.

יש שאלה אחת על הפרק והיא מי יצליח להיבחר. הלחץ על השר לבחור לפי הרזומה וההתאמה, לא לפי הסיכויים, עלול להוביל לתוצאה קלאסית של שניים רבים והשלישי, הרב לאו, נהנה מהפילוג ומנצח.

מחסום אחד עמד בפני סמוטריץ' והוא הוועדה שמנעה מהרב מיכה לרוץ, ובכך מנעה מסמוטריץ' לבדוק בצורה מקצועית למי יש הכי הרבה סיכוי. את המחסום הזה יו"ר הוועדה הסיר מדרכו של סמוטריץ'.

הרב אריאל הבין שאין שום תועלת לבחור מועמד ראוי, אם בגוף הבוחר הוא לא יעבור. הרב אריאל הבין שמי שיכול לדעת מי יעבור, זה רק השר סמוטריץ'. לכן הוא החזיר אליו את הכדור. קל ופשוט.

עוד באותו נושא

הרב אריאל מבהיר: החלטת הוועדה לא התבטלה


4

סמוטריץ' צריך לעשות בדיקה מקצוענית מקיפה למי יש יותר סיכוי ולפי זה להחליט על תמיכתו. כל החלטה שלו לגיטימית, כי היא תהיה מעודכנת למצב הנוכחי וקיבלה את האישור של יו"ר הוועדה. עד שהרב אריאל החזיר את הכדור לסמוטריץ' היה מקום לטעון שגם אם הציונות הדתית תפסיד, אסור לרב מיכה לרוץ, כי הוא חתם. אבל כאשר המוקד עבר משאלה רבנית של מי ראוי, לשאלה פוליטית של מי ייבחר, ולכן הרב אריאל אמר בפשטות שאם כך לא אני אחליט אלא סמוטריץ', אז כל מועמד יכול לרוץ, אם סמוטריץ' סבור שהוא זה שייבחר.

אם ירוץ יותר מרב ראשי ציוני אחד, ספרדי או אשכנזי, החרדים יקבלו את שני הרבנים. כך היה בעבר, הציונות הדתית ניסתה להריץ שני מועמדים וסיימה עם אפס עגול ומהדהד. רק ריצה של רב אחד בלבד, רב מוסכם לאחר בדיקת הסיכויים של כל מועמד, תוביל לתוצאה שכולם מנסים להגיע אליה. שום דבר כעת לא רלוונטי, מלבד בדיקת הסיכויים.

אם יו"ר הציונות הדתית רוצה להיות חתום על השבת הרבנות לידי הציונות הדתית, הוא חייב להיות מקצוען, לבדוק בכנות, ללא אינטרסים, את סיכויי המועמדים ולהחליט אך ורק לפי השאלה הזו.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
51 תגובות - 30 דיונים מיין לפי
1
הרב מאיר כהנא...
אחיה בן יעקב | 31-05-2024 10:01
הרב מאיר כהנא נתמך על ידי בצלאל סמוטריץ' וזו סיבה מספיק טובה לכך שבוודאי הוא יכשל ולא יבחר כל מה שסמוטריץ נוגע בו נכשל כך בכלכלה ביוקר המחיה בביטחון ועוד ועוד סמוטריץ הוא איש היוהרה הגאווה והשחצנות היוקדת זה האיש שרבונו של עולם מעיד עליו אין אני והוא יכולים להיות בכפיפה אחת לכן לרב מיכה הלוי יש הרבה יותר סיכוי ממנו גם למי שקשה לקרוא את זה לפחות שיידע שזו האמת סמוטריץ והכישלון שזורים זה בזה בכל מה שהוא נוגע יש כישלון
סמוטריץ כידוע תומך...
חיים | 02-06-2024 9:15
סמוטריץ כידוע תומך ברב מיכה הלוי בחירת הוועדה שהקים היתה לא לרוחו ומאז הוא והר המור בוחשים ומערבבים ולוחצים מאחרי הקלעים למסמס את הבחירה של הוועדה ברב מאיר כהנא זו האמת וזו הסיבה שסמוטריץ לא מודיע בריש גלי שהוא עומד מאחורי הרב כהנא ולמרות כל הרחש בחש וכל הסערה סמוטריץ לא משמיע קולו בענין
החרד"לים הארורים הורסים כל חלקה טובה .
תורה ועבודה | 31-05-2024 11:22
יקבלו את עונשם בגיהנום.
מדוייק ! לא...
איתי גואלמן | 31-05-2024 10:41
מדוייק ! לא מכיר את הרב כהנא אבל ברור לי שאם בצלאל סמוטריץ' תומך בו אז בוודאי שהוא לא מתאים לייצג את עם ישראל ברבנות הראשית בצלאל סמוטריץ בניגוד לעמדת תורת הציונות הדתית דואג רק לעצמו לאנשיו ולמגזר המאד מצומצם שאליו הוא משתייך
העביר 2 תקציבי...
שמי | 31-05-2024 10:30
העביר 2 תקציבי מדינה דו שנתיים. במוניציפלי הישגים מרשימים. אישר 15 ישובים ועוד 65 בדרך. הביא 9 מילארד למילואימניקים. העלה את שכר הסייעות מ5 אלף ל8 אלף.
זה לא נכון...
יאיר | 31-05-2024 10:25
זה לא נכון
2
שנאת המן גדולה מאהבת מרדכי
אלקנה | 31-05-2024 10:09
הכותב יוצא מנקודת הנחה שאם יבחר רב אחר (חוץ מהרב כהנא או הרב מיכה) זה יהיה כשלון לציונות הדתית. במציאות הקיימת (בה שנאת המן גדולה מאהבת מרדכי) זה יהיה הצלחה של כל פלג בציונות הדתית. מכיוון שהבחירות עכשיו הן מי לא יבחר. האגף החרדלי מעוניין יותר שהרב כהנא לא יבחר (מאשר שהרב מיכה יבחר). ואילו האגף היותר ליברלי (למשל, רבני צהר) מעוניינים יותר שהרב מיכה לא יבחר (מאשר שהרב כהנא יבחר). ולכן לדאבוננו שני הצדדים ינצחו - לא יבחר הרב מיכה (מטרת הרבנים הליברלים) ולא יבחר הרב כהנא (מטרת הרבנים החרדלים).
3
מסכים בהחלט. ודוגרי...
איתי בוזגלו | 31-05-2024 11:11
מסכים בהחלט. ודוגרי - לא באמת אכפת לי אם הרב כהנא או הרב הלוי יהיה הרב הראשי. רב דתי לאומי זה רב דתי חאומי. נראה לפי שהרב אריאל החסיר לסמוטריץ את המנדט שהרב הלוי הוא אם הסיכויים הכי גודלים להיבחר.
4
האינטרס של הציבור...
נתן | 31-05-2024 13:58
האינטרס של הציבור הוא א. שייבחר רב ראשי ציוני דתי - והרב מיכה הוא בוודאי לא אופציה פחות טובה וראויה מהרב כהנא. ב. שיפסיקו הגידופים וההשמצות במסגרת הבחירות לרבנות - שנכון לעכשיו כולם רואים היטב שהם מגיעים רק מצד אחד
5
הנקודה שתכריע בין...
חיים אריה בוירסקי | 31-05-2024 14:01
הנקודה שתכריע בין הרב מיכה הלוי לבין כל מועמד אחר היא מי שיקר בפומבי לארבעים רבנים. מי חתם והפר את חתימתו.
6
בושה וחרפה. פשוט,...
הרואה למרחוק | 31-05-2024 14:58
בושה וחרפה. פשוט, אין לי מילים אחרות. המועמד של הציונות הדתית לא צריך להיות מי שהוא בעל הסיכויים הטובים ביותר אלא הרב הראוי ביותר. אחרי זה יש לבצע את הפעולות הפוליטיות להבטחת הצלחתו.אני מכיר את הרב מאיר כהנא אישית וסבור שהוא ראוי להיות רב ראשי, אבל את הרב הלוי איני מכיר ואיני יכול להביע דעתי בעניינו. הדבר היחיד מבחינתי שפוגע בזכותו הוא התכחשותו להתחייבותו.
אתה בודד. רוב...
דני | 01-06-2024 22:13
אתה בודד. רוב האנשים בישיבות שאני מסתובב בהם לא שמעו על הרב כהנא. הרב מיכה מוכר מאוד לעומת זאת
לאיזה התחייבות הוא...
יוסי | 01-06-2024 21:15
לאיזה התחייבות הוא מתכחש? הרב אריאל והרב בלומנצוויג כתבו שבשל חוסר התלכדות טוטאלי סביב המועמד (קבוצות בציונות הדתית מריצות 4 מועמדים נוספים לפחות) והערעורים הרבים על תוקף הוועדה לנוכח השינויים כתוצאה משתי דחיות של הבחירות - הם החזירו את הכדור לבצלאל ודורשים ממנו לפעול למינוי רב ראוי *בעל סיכויים* ולא להביא לכשלון
7
הנקודה שבאמת הכי חשובה
ש | 31-05-2024 15:29
במחילה מכבודו של הרב שכתב. הנקודה הכי חשובה היא אמון הציבור ברבנות הראשית ולא מי ייבחר. אם הרב מיכה ירוץ וייבחר, למה שאני בתור אדם לא חרדלי אמשיך לתת אמון במוסד הרבנות. מה שקורה כאן זה ברור, החרדלים לא מוכנים להפסיד ובכך הם מרחיקים את כולם מהמוסד של הרבנות.
כי בפתח תקווה...
דני | 01-06-2024 21:45
כי בפתח תקווה כולם מעריכים אותו... מלייטיים ועד חרדים....
8
הלאה. שחרר. ...
הבנו שהכותב תומך ברב מיכה | 31-05-2024 16:26
הלאה. שחרר.
9
כתושב פתח תקווה...
איתמר | 31-05-2024 17:53
כתושב פתח תקווה ומי שרואה את פועלו של הר מיכה בעיר,אין ספק שזו ברכה גדולה לעם ישראל. מוערך מאוד באופן נדיר על כל תושבי העיר,יודע לנווט בחכמה גדולה ולהנהיג את הציבור ביד רמה. הלוואי שנזכה!
הרב מיכה חתום...
איתן | 02-06-2024 1:53
הרב מיכה חתום על התעודות כשרות בפתח תקווה... לאור החשיבות שהוא מייחס לחתימות שלו במקומך הייתי חושש
10
אין ספק שזו...
איתמר | 31-05-2024 17:54
אין ספק שזו תהיה ברכה גדולה לעם ישראל,כתושב פתח תקווה אני יכול להעיד על החיבה הגולה מקרב הציבוריים כולם לחכמתו ולהנהגתוצשל הרב מיכה בעיר. מי יתן ונזכה כולנו יחד לאורו כרב ראשי ציוני
הרב מיכה חתום...
משה | 02-06-2024 1:53
הרב מיכה חתום על התעודות כשרות בפתח תקווה... לאור החשיבות שהוא מייחס לחתימות שלו במקומך הייתי חושש
11
הרב כהנא ראוי...
יצחק פריש | 01-06-2024 20:59
הרב כהנא ראוי מאוד, אבל אם הוא לא ייבחר אז אז שלא יתמודד
12
א. הטענה שהרב...
שולי | 01-06-2024 21:18
א. הטענה שהרב מיכה מתכחש להתחייבות היא ספין. הרי הרב ליאור והרב נבנצל פסקו שלא ניתן להתייחס לוועדה כזו כברת תוקף ברגע שנדחו הבחירות וחלו שינויים בגוף הבוחר. ב. כל שאר מה שאמרת יכול להיות נכון רק כשיש היתכנות. כשרואים את הקמפיין של כל הכתבים שמתנגדים לרבנות ולחרדים שהרב כהנא הפך מבחינתם לסמל - כל בר דעת מבין שאף אחד משני שלישי החרדים בגוף הבוחר לא יצביע לו מול מועמד חרדי
הבחירות נדחו לפני...
יצחק | 02-06-2024 1:52
הבחירות נדחו לפני הועדה, והרב נבנצל לא היה חבר בה. הרב ליאור? יפה מאוד, דעתו של אחד מול 39 אחרים. דבר שני, אם הרב הלוי יפסיק להסתובב ולשכנע חרדים לא להצביע לרב כהנא אלא יעמוד מאחוריו ויתמוך בו - יהיה תמיכה רחבה גם ברב כהנא. מה כל כך ליברלי בו אם אפשר לשאול? אולי תומכים בו פשוט כי הוא הגון? חשבת על זה?
13
שכחת לכתוב הכתבה...
החרדים צוחקים עליכם | 01-06-2024 21:19
שכחת לכתוב הכתבה ממומנת עי הרב מיכה
14
רב ציוני דתי...
מרים ברקוביץ | 01-06-2024 21:21
רב ציוני דתי שייבחר זו הצלחה לסמוטריץ
15
שני המועמדים ראויים...
מגיב | 01-06-2024 21:37
שני המועמדים ראויים ואין פה בכלל שאלה של הראוי ביותר
16
מאיר מדויק... סיפורים זה...
דני | 01-06-2024 21:44
מאיר מדויק... סיפורים זה נחמד השאלה מי ייבחר
17
אין צדק בציונות...
שלומי | 01-06-2024 22:32
אין צדק בציונות הדתית ולכן לא יהא רב ציוני מכל הרבנים הבוחרים אין רבנים ציונים בוחרים כאילו אין ציבור ספרדי ציוני בושה וחרפה סופם שיקום רב חרדי ושלא יתפלאו אחכ
18
לאףרב מאיר כהנא...
נועם | 02-06-2024 0:05
לאףרב מאיר כהנא באמת יש את הסיכויים הגבוהים יותר להיבחר. זו גם אחת הסיבות שהוועדה בחרה בו. אבל זה לא העניין. העניין הוא שהציונות הדתית צריכה להראות אלטרנטיבה דתית ראויה. כזו שהיא לא עסקנית מכוערת, שיודעת לשמור על ערכים. וזה גם מה שינצח. אם ניתן לעסקנות להתגבר, מה ההבדל בינינו לבין החרדים?
19
סליחה כותב כתבה...
אלעזר | 02-06-2024 0:07
סליחה כותב כתבה יקר, אנו מחפשים רב ראשי ספרדי, שבתורתו ומעשיו והארת פניו, יאיר את העם. מורנו ורבנו הרב שמואל אליהו שליטא הוא האיש והוא המתאים לדבר
אז שהרב שמואל...
מה הקשר? | 02-06-2024 6:59
אז שהרב שמואל אליהו ירוץ לרבנות הראשית הספרדית. בכתבה זו מדובר על רב ראשי אשכנזי
20
אף אחד מהרבנים...
דינה | 02-06-2024 0:22
אף אחד מהרבנים הציונים לא ייבחר. אם אין אחדות ולא כולם עומדים מאחורי רב אחד אז אין סיכוי שמישהו מהציונות הדתית ייבחר. החרדים לא יצביעו גם למי שהם חושבים שהוא מתאים אם הוא לא משלהם.
עבד יפה מאוד עם הרב אריה שטרן בירושלים...
שי | 02-06-2024 10:47
למרות שהוא לא חרדי
21
שהרב מיכה יסיר...
ל | 02-06-2024 1:32
שהרב מיכה יסיר את המועמדות. קודם כל. שנשמור על אחדות המחנה מעל לכל
מה עושים עם...
שי | 02-06-2024 7:45
מה עושים עם זה שלרב כהנא אין סיכוי לעבור את הגוף הבוחר?
22
כל אחד מבין...
שי | 02-06-2024 7:44
כל אחד מבין שהרב אריאל והרב בלומנצוויג לא החזירו את הכדור לסמוטריץ משום שהגיעו למסקנה שלרב כהנא יש יותר מדי סיכוי להיבחר... אם היו חושבים שיש לו סיכוי כלשהו היו משתמשים בעובדה שנבחר בוועדה כדי לדרוש מכל האחרים לפנות את הדרך.
ממש לא נכון....
נ | 02-06-2024 11:50
ממש לא נכון. זה בכלל לא קשור לסיכוי להבחר. (והסיכוי של הרב כהנא כנראה דווקא גדול יותר). זה קשור לזה שיש אנשים שמשתמשים בטרור, ולא מעניין אותם ההסכמות והחתימות לוועדה.
23
לרב כהנא הסיכוי...
יהודה | 02-06-2024 8:23
לרב כהנא הסיכוי הגבוה ביותר, הוא כבר עשה את העבודה...
24
בוצינא בוצינא מקטפי...
חיים | 02-06-2024 9:06
בוצינא בוצינא מקטפי ידיעא אותו בית מדרש שנוסד על אדנים של ארס של רעל של סילוף ושל ביזוי תח. שבהמשך תמך באנסים ופושעים ומנגד ניהל מלחמת חורמה נגד רבנים גדולים מרביצי תורה לאלפים וגם כעת מנפקים לנו אנשיו סברות עקומות ופלפולי פלפולים של מגדלים פורחים באוויר כאשר הקו העקרוני לא השתנה - תמיכה בכל מה שעקום ומסולף והתנגדות למה שנכון וישר.
25
הרמיזות לגבי הסיבה...
אריאל | 02-06-2024 9:25
הרמיזות לגבי הסיבה האמיתית לא לעניין. אם אתה יודע משהו אז תכתוב אותו וזהו.
26
אם לסמוטריץ היה...
Tkg | 02-06-2024 9:42
אם לסמוטריץ היה אכפת רק מ'למי יש יותר סיכוי' הוא היה עוזר לרב יעקב שפירא להתמודד שהוא בלי שום ספק היה נבחר בקלי קלות, במקום זאת הוא עשה הכל, הכל, בשביל לא לתת לו להתמודד למרות שידע טוב מאוד שהוא ייבחר בקלות רבה.
27
כולכם פלוצים ...
מסריחים | 02-06-2024 23:04
כולכם פלוצים
28
צריך רב ראשי...
שוקי | 03-06-2024 23:21
צריך רב ראשי שייבחר *בפועל*
29
אב כולם יודעים...
שאול | 01-07-2024 14:20
אב כולם יודעים שלרב מיכה הלוי יש הרב יותר סיכוי להיבחר אז מה הדיון?
30
מי שחושב שעדיף...
די לשנאה | 26-08-2024 1:42
מי שחושב שעדיף רב חרדי על רב ציוני מהתת מגזר השני - שיהיה ישר ויאמר זאת מי שבאמת רוצה רב ציוני דתי שייבחר בפועל יודע שיש אופציה אחת וקוראים לה הרב מיכה הלוי