"המכון הישראלי לדמוקרטיה ועמותת עיתים יוצרים מסך עשן וכשל לוגי בנושא חוק הגיור"

"המכון הישראלי לדמוקרטיה ועמותת עיתים יוצרים מסך עשן וכשל לוגי בנושא חוק הגיור"

בעקבות מסמך שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה ועמותת עתים על הצעת חוק הגיור שנוסחה על ידם. אומר הרב ישראל רוזן "ברור למציעים שההצעה לא תניב רבבות מתגיירים כשאיפת כולנו, אך תקנה למודרן-ליברלים מעמד רבני חשוב וזה מה שהם רוצים"

"יוצרים מסך עשן וכשל לוגי בנושא חוק הגיור"
  המסמך הוא עלבון לאינטלגנציה. הרב רוזן (באדיבות המצולם)

המכון הישראלי לדמוקרטיה ועמותת עתים, פרסמו בימים האחרונים חוברת המסבירה את הצעת 'חוק הגיור' שנוסחה על ידם ולדבריהם, תאפשר למאות אלפי גויים שלא מעוניינים כיום להתגייר, לעבור את תהליך הגיור בהצלחה. 'פורום חותם' המאגד מכוני מחקר הלכתיים, מפרסמים בתגובה חוברת המפרקת את הטענות הללו. ראש מכון 'צומת' מבית פורום חותם, הרב ישראל רוזן שייסד את מנהל הגיור, אומר כי פרופ' ידידיה שטרן, הרב שאול פרבר ואלעד קפלן, הגישו הצעה שיוצרת מצג שווא של הבעיות וטומנת בחובה כשל לוגי גם מנקודת מבטם של הכותבים. "מסמך זה שנועד לחזק את הצעת החוק, הוא מעין 'מסך עשן' מתוחכם להשגת מטרה עיקרית והוא פתיחת פתח רחב לגיורים הרחוקים מאד מן הקונצנזוס ועטיפת מטרה זו באריזה פסבדו-מחקרית", תוקף הרב רוזן. הוא מוסיף כי, "ברור למציעים שההצעה לא תניב רבבות מתגיירים כשאיפת כולנו, אך תקנה למודרן-ליברלים מעמד רבני חשוב וזה מה שהם רוצים".

עוסקים בצד הדתי של הגיור

פרופ' שטרן, הרב פרבר וקפלן מכריזים, שההצעה אינה מתיימרת לעסוק בצד הדתי של הגיור, ו"שיש צורך בהסכמה רחבה ככל האפשר, שהגרים יתקבלו כיהודים לכל דבר וענין ע"י החברה על שלל מגזריה", כדברי כותבי המסמך. על כך תוקפים ב'פורום חותם': "כיצד ניתן לטעון כך כאשר לב ההצעה הוא לאפשר לכל רב ישוב, תחת התחכמות ניסוחית רב עיר, לרבות רב אזורי ורב ישוב, להקים בי"ד לגיור? זהו בהכרח התעסקות בצד הדתי של הגיור". עוד מוסיפים בחותם ומציינים שמטרת ההפרטה איננה לאפשר נגישות מרבית, שהרי סעיף מפורש במסמך כבר קובע שכל אחד יכול להתגייר בכל בי"ד לגיור, ללא קשר למקום מגוריו כבר היום. "המטרה היא להציף רבני שוליים מועטים, הרחוקים מהקונצנזוס, ולאשר להם לפתוח דוכני גיור. תקוות המציעים ברורה: אליהם יתנקזו, כביכול, רבבות עולי חבר העמים המעוניינים בתעודת גיור ממלכתית ויקבלו אותה ללא שום בעיה".

בעייתיות נוספת עליה מציינים בפורום, "ההלכה דורשת הרכב של שלושה דיינים, ולפי הצעת החוק, הרב יכול לצרף על פי שיקול דעתו הבלעדי, שני אנשים המחזיקים בידם תעודת הסמכה לרבנות מהרבנות הראשית ואין צורך בשום כישורים ולא בשום אישורים מעבר למינוי ע"י רב הישוב". בחותם טוענים כי: "בישראל ישנם עשרות אלפי תלמידי ישיבה לשעבר שמחזיקים תעודות כאלו ממחלקת הבחינות של הרבנות הראשית, רובם אינם עוסקים בחינוך או ברבנות אלא במקצועות חופשיים, במסחר, בפקידות, במלאכה ובשירות ציבורי וכדומה". בנוסף מדגישים בחותם כי, "חלק ניכר ממאגר דייני הגיור של המכון הישראלי לדמוקרטיה ועמותת עתים אינם מנהלים אורח חיים דתי נורמטיבי".

שכחו את הרבנות

עוד נטען בחוברת, כי בהצעת החוק, הרב הראשי הודר לחלוטין ואינו מוזכר בה כלל. "מאז קום המדינה ולפניה הייתה סמכות הגיור בידיו על פי פקודה מנדטורית השרירה עד היום. "המציעים התחכמו והמציאו' תעודת גיור שתונפק ע"י ממונה שייקבע ע"י הממשלה זאת ללא התערבות או פיקוח של הרבנות הראשית". בחותם מוסיפים ומציינים כי הממונה יכול להיות חילוני, רפורמי מוצהר ואולי גם נוכרי שעל סמך שיקול דעתם ההלכתי הבלעדי של רבני הישובים, ללא שום פיקוח הלכתי בכיר וללא אישור הרבנות הראשית יאשרו את הגיורים".

הסיבות האמיתיות לביקוש נמוך של הגיורים

בפורום חותם ממשיכים ומפרקים את עקרונות המסמך אחד לאחד. "פרק מרכזי במסמך מנתח את הסיבות לביקוש הנמוך לגיור כיום. המחברים מזהים שלוש סיבות: רף הלכתי גבוה ונוקשה; אי-סופיות ההליך בשל ביטולי גיורים; ואי קבלת הגיור ע"י הממסד אצל חלק מרושמי הנישואין".

"במשך 20 שנות הגיור הממלכתי בוטלו פחות מעשרה גיורים מתוך 80,000, (בשל הונאת בית הדין וסיבות חד-משמעיות נוספות שגם מחברי המסמך יסכימו להן. זו לא סיבה לביקוש נמוך וזה אבסורד לומר שהמצב ההיפותטי הזה, הוא המבריח או מרתיע את טעוני הגיור".

הרב רוזן, מציין כי גם קומץ הרבנויות המקומיות שהערימו קשיים ברישום מתגיירים היא בעיה אזוטרית. "מחברי המסמך ציינו בעצמם שהותקנו תקנות מספיקות לפתרון הבעיה, בהם, פתיחת אזורי רישום הנישואין לכל". גם הפתרון שמחברי המסמך הציעו, שדייני הגיור ישמשו רושמי נישואין, כבר קיים ופועל מזה זמן רב. "זהו עלבון לאינטליגנציה לטעון שקשיים ממסדיים אלו גורמים לביקוש נמוך והסיבות המניעות את מחברי הצעת החוק הן 'עורבא פרח'.

בחותם מסכמים כי "מטרת מחברי הצעת החוק ומשאת נפשם, הוא הורדת רף הגיור וזהו המרשם הבדוק ביותר להרחיק את טעוני הגיור מהגשמת חלום זה". בפורום חותם מדגישים, כי זאת הטבעת חותמת שחורה על מאות אלפי מתגיירים. "עולי חבר העמים קוראים עיתונים, והם לא יבואו לבתי דין בנשיאות הרב שאול פרבר ופרופ' ידידיה שטרן. זה מה שצפוי לקרות אם רבני ישובים סופר-ליברלים יקימו בתי דין" .

הדרך הנכונה ביותר היא, כן להפריט את הגיור גם להרכבים נוספים בראשות רבני ערים מכהנים, אך הם בלבד כפי שמציעים במפלגת 'הבית היהודי'. "כאשר רב העיר יצרף אליו שני רבנים נוספים מקרב דייני הגיור הנוכחיים, כולל דיינים לשעבר או דיינים צבאיים תהיה הסכמה כוללת על הגיורים משום שהדבר יעבור אישור של הרב הראשי, כראש העדה הדתית הממונה על הגיור בישראל".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו