עשרות סטודנטים לתואר שני בעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית גילו יום אחד שהעתיד המקצועי שלהם בסכנה. הסטודנטים שנמצאים בעיצומה של שנת הלימודים האקדמית, הופתעו לגלות במהלך הסמסטר ללא התראה מוקדמת מצד האוניברסיטה, כי תוכן הקורסים ומבנה תכנית הלימודים עתיד להשתנות משמעותית, באופן שעלול לפגוע בקריירה שלהם.

לטענת הסטודנטים, במהלך שנה"ל, לאחר שנרשמו למסלול הלימודים אותו בחרו ושילמו עבורו, הוחלפה מגמת הלימודים שנרשמו אליה. התלמידים הנ"ל בחרו בלימודים אקדמיים במגמת 'עבודה סוציאלית אינטגרטיבית', מגמת לימודים וותיקה ומוכרת באוניברסיטה העברית, שלדבריהם עיקרה הורכב לכל אורך השנים מקורסי חובה בתחומי הטיפול הפרטני בעבודה הסוציאלית.

התואר הקיים הוא תואר יוקרתי ומבוקש, ועלותו כ-65 אלף ש"ח (פי כמה מתארים אחרים במוסדות אחרים). מדובר בתכנית לימודים נרחבת הכוללת שלושה ימי לימודים בשנתיים הראשונות.

הסטודנטים בחרו בתכנית זו בשאיפה לעסוק בתחום הטיפול הפרטני בעולם התעסוקה לאחר סיום הלימודים, ומאחר שהתכנית היוותה אבן דרך משמעותית ונדרשת ללימודי ההמשך בתחום הפסיכותרפיה.

במסלול לתואר שני בעבודה סוציאלית קיימות שתי מגמות, אחת של טיפול ישיר, והשנייה האינטגראטיבית שאמורה לשלב בין הקהילה לפרט. "למגמת הטיפול הישיר קשה יותר להתקבל", מספרת א', אחת הסטודנטיות שביקשה שלא להיחשף כי חששה שהדבר ייפגע בלימודי הדוקטורט שהיא מעוניינת להמשיך אליהם באוניברסיטה.

"ראינו שתכניות הלימודים של שתי המגמות זהות, אז הנחנו שאין לנו סיבה לעבור הכשרה ולנסות להתקבל למגמת הטיפול הישיר, כי זו כמעט אותה תכנית רק בשם אחר, כנראה בגלל סיבות שיווקיות. עברנו לירושלים, שילמנו עשרות אלפי שקלים, והמוצר ששילמנו עליו – הוא פשוט לא מה שקיבלנו".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הפגנה האוניברסיטה העברית

לדבריהם, באמצע שנת הלימודים הוצאו מהתכנית ארבעת הקורסים העוסקים בהכשרה לטיפול ברמת הפרט ובמקומם הוכנסו קורסים העוסקים במנהיגות ויזמות. הסטודנטים גילו על השינוי כבדרך אגב תוך כדי שיטוט באתר האינטרנט של המחלקה, אז ראו ששם המגמה שלהם השתנה מ"עבודה סוציאלית אינטגראטיבית" ל"שינוי חברתי במציאות משתנה".

חופש אקדמי הוא ערך חשוב בלימודי השכלה גבוהה, ושינויים בסגל ההוראה ובתכני הקורסים הם דבר שקורה מעת לעת. עם זאת, לטענת הסטודנטים במקרה זה, מדובר בשינוי מהותי ובפער דרמטי בין תכנית הלימודים אליה נרשמו לתכנית החדשה המסתמנת.

"היינו בהלם ופנינו למזכירות החוג, שם ניסו למסמס אותנו ובהמשך ראשי החוג הואילו ברוב טובם לקיים איתנו שיחת זום ולהסביר", אומרת א'. "מובילי השינוי טענו כי השינוי 'בטל בשישים', וכי אנחנו עושים 'סערה בכוס מים'. בפועל, מדובר על 80 אחוז מהמגמה שהשתנה".

מבדיקה שנערכה על ידם, עלה כי השינוי פוגע באופן משמעותי בסיכוייהם של הסטודנטים להתקבל ללימודי המשך ולמקומות עבודה טיפוליים. הם פנו למוסדות אקדמיים כמו אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת חיפה, שם אושר להם כי תוכן הקורסים העוסקים בטיפול בפרט אכן מהווה שיקול בקבלה ללימודים.

אם הקורסים אכן יוחלפו, המשמעות עלולה להוות פגיעה חמורה בעתיד המקצועי ובקריירת הטיפול אליה כיוונו הסטודנטים. קורסי חובה כגון 'פסיכותרפיה אינטגרטיבית' ו'יסודות החשיבה הפסיכודינאמית' המוקדשים לנושא הטיפול בפרט, עתידים להיות מוחלפים בקורסים בזווית חברתית וציבורית, וההכשרה המקצועית הספציפית שהייתה אמורה להיות המנוף לעתידם, לא תוכר במוסדות הלימודים הבאים.

בעקבות הדברים, הסטודנטים בחוג דרשו הסברים ומחו על השינוי הדרמטי, וכשניסו לקיים כנס בעניין, נמסרו להם תשובות על מחסור בכיתות וכדומה, שמנעו את קיומו. מאז, א' מספרת, ההתנהלות של בית הספר הפכה ל"פשוט בריונית. משקרים לנו, מתעלמים, ומנסים למסמס את הסיפור בטקטיקות מגעילות. איך מובילי החוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית מתנהגים כמו מאפיה?".

"הבנו שאנחנו לא עומדים מול אנשים הגונים שאפשר להגיע איתם להבנה, אלא באנשים שמשקרים לנו בעיניים", היא מוסיפה. "אנחנו לקוחות של האוניברסיטה! הטענה על חופש אקדמי עולה מצדם שוב ושוב, אבל גם הם כבולים לכללי מוסר ומסחר בסיסיים. אתם מוכרים איקס, תתנו איקס. לא משנה כמה השינוי חשוב, זה לא הוגן".

בפרוטוקול ועדה פנימית שדנה בשינוי שהגיע לידי הסטודנטים, נכתבו דבריו של דיקן בית הספר לעבודה סוציאלית שאמר: "למרות שסך לימודי המגמה לא השתנה, שינוי המוקד במגמה השתנה, ובהתאם תכני תכנית הלימודים, כך שיהיו בהלימה עם מטרות המגמה החדשות".

כלומר, על אף הניסיונות של הסגל להעביר את המסר כי מדובר בשינוי מינורי וחסר משמעות או באילוצים טכניים, הפרוטוקולים מאחורי הקלעים חושפים שמדובר בשינוי מהותי ומתוכנן מראש.

עשרות סטודנטים ומרצים קיימו הפגנות במטרה לקבל תשובות ברורות מטעם האוניברסיטה, ולהשפיע על קבלת ההחלטות כך שבמידה ויוחלט לבצע שינוי בתכנית הלימודים, הוא יחול רק על הסטודנטים של שנת הלימודים הבאה שיוכלו לבחור במסלול החדש באופן מושכל, ולא על הסטודנטים שנקלעו למצב בעל כורחם וכבר עברו חלק ניכר מהתואר.

"חוסר הוגנות מזעזע": מחאות הסטודנטים (צילום: נעה כהן)

לאחר כשלושה שבועות של ניסיונות להגיע להסכמה, הסטודנטים הבינו שעליהם לערב גורם חיצוני. חבר הכנסת יוסף טייב, יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט פנה לרקטור האוניברסיטה לאחר ששמע את טענות הסטודנטים, אך טרם קיבל מענה.

"סטודנטים בחרו בתוכנית זו מתוך שאיפה לסיימם בהצלחה ולעסוק בתחום זה בעולם התעסוקה ובלימודי ההמשך שלהם בתחום הפסיכותרפיה", כתב טייב. "מדובר בתכנית שהסטודנטים שקלו בכובד ראש טרם הרשמתם אליה, ומתוך השוואה לתוכניות דומות במוסדות מקבילים".

חה"כ טייב הוסיף כי "החלטה חד צדדית זו תיצור אוירה שלילית ונשירה של התלמידים מהמקצוע אותו בחרו ללמוד ולפגיעה בעתידם המקצועי וביכולתם להירשם ללימודי המשך כפי ששקלו בעת קבלתם ללימודים".

המכתב ששלח חה"כ טייב לרקטור האוניברסיטה

כאמור, נכון לכתיבת שורות אלה המכתב לא זכה למענה, והמצב נשאר על כנו. "מטרת העל היא להחזיר את המגמה למה שהייתה, לקבל את מה שהגענו אליו ושילמנו עליו, ולא לנהל משא ומתן כשאנחנו כבר בפנים, קהל שבוי", אומרת א' בשם הסטודנטים.

למרות ניסיונות ההידברות, היא מספרת על התנהגות דורסנית ולא הגונה מצד האוניברסיטה. "יש כאן חוסר הוגנות מזעזעת. כשמערערים טיפה על הסמכות שלהם ומעיזים להגיד משהו נגד ההתנהלות הם רומסים ומשקרים, אנשים כבר רוצים לעזוב. לא מדובר רק בשינוי, אלא בהתנהלות. אנחנו שואלים את עצמנו – איפה אנחנו נמצאים?".

כעת, הסטודנטים דורשים ליישב את העניין ולהחיל את השינוי המבוקש רק בשנה הבאה. "קיבלנו הודעה ש'הדיון מוצה', אבל אנחנו רוצים לשבת ולדבר. אנחנו סטודנטים בתחילת דרכנו שמפחדים על עתידנו המקצועי, למה להילחם בנו"?

מהאוניברסיטה העברית נמסר בתגובה: "כחלק מבחינה מתמדת של בית הספר לעבודה סוציאלית את איכות תכנית הלימודים ורלוונטיות התכנים הנלמדים, הוחלט על בחינה של שינוי מספר מצומצם של קורסים בתוכנית המוסמך.

התהליך עוד בעיצומו ונדע לקראת סוף מאי אלו שינויים אם בכלל יחולו. אין מדובר על שינוי מגמה אלא על שיפור תכנית הלימודים ואיכות ההכשרה של הלומדים, במסגרתם אנו מקווים שיגדל גם מספר הסטודנטים והסטודנטיות העוסקות בהכשרה מעשית בקהילה"