צפו: קצר על הפרשה | את הגבורה מגלים מהלב - סרוגים

צפו: קצר על הפרשה | את הגבורה מגלים מהלב

ארץ ישראל היא ארץ מפחידה, כך אומרים המרגלים, זה קונה לו אחיזה בעם, יש שני סוגי גבורה שמתגלים, של יהושוע וכלב. מה ההבדל בניהם? הרב יששכר היימן בסרטון קצרצר לפרשת השבוע. צפו:

author-image
צפו: קצר על הפרשה | את הגבורה מגלים מהלב
  (צילום: שאטרסטוק)

פרשת שלח לך: עובדי העגל נשארו קבוצה קטנה שלא סחפה את כל העם, קורח נותר רק עם עדתו ולא סחף אחריו את כולם, ואילו המרגלים, תוך דקות ספורות הובילו את כל העם לבכות למשפחותיו.

איך זה קרה? מה היה שם?

תשובה: הם פשוט נכנסו לדלת פתוחה, אם היינו מסתובבים בין האוהלים לפני סיפור שליחת המרגלים ללא ספק היינו שומעים לחשושים של אנשים המפחדים להיכנס לארץ ישראל.

בקרב כל העם כולו, העם שפחד להיכנס לארץ, היה אדם אחד חזק – כלב בן יפונה, הוא היחיד שידע שהם מסוגלים לכבוש את הארץ.

אבל כלב היה רק אדם אחד, הוא יכול להישבר, וליפול לאווירת הפחד הלאומית החלשה, לכן הוא הלך לחברון והתפלל על קברי אבות, התחבר לזכות האבות, התחבר לברית עם האבות, התחבר לשורשים, ועם הכוחות הללו התנגד למרגלים, "ויהס כלב את העם אל משה ויאמר עלו נעלה וירשנו אותה… והאנשים אשר עלו עמו אמרו לא נוכל לעלות", הם אומרים לא נוכל לעלות והוא אומר כן נוכל.

הוא חזק כי הוא שאב את הכוחות מליבו פנימה, מעצמו, ובתוכיותו הוא מצא את הגבורה. ומה עם יהושע? אני לא יודע איפה הוא היה. יהושע קיבל את ברכתו של משה "י-ה יושיעך מעצת מרגלים", וממנה הוא שאב את כוחו, אבל איפה הוא כשלעצמו?

יהושע "התעורר" למחות רק אחרי שהוא רואה ש"ויפול משה ואהרן על פניהם, לפני כל קהל עדת בני ישראל", ואז נאמר "ויהושע בן נון וכלב בן יפנה…" הוא מוחה נגד המרגלים רק אחרי שהוא רואה את משה נשבר, ממשה הוא מקבל את הכוח לקום ולהתנגד.

הקב"ה מזהה את ההבדל ביניהם, ואומר "ועבדי כלב עקב היתה רוח אחרת עמו…" רק לכלב הייתה רוח אחרת, רוח של גבורה. גם משה רבינו בפרשת דברים אומר "זולתי כלב בן יפונה הוא יראנה…"

ומה עם יהושע? – יהושע זוכה בזכות משה, "גם בי התאנף ה' בגללכם לאמור גם אתה לא תבוא שם. יהושע בן נון העומד לפניך הוא יבוא שמה, אותו חזק…", יהושע נכנס לארץ כמחליף של משה, וצריך לחזק אותו. הכוח הפנימי והאמונה הפנימית ביכולת לכבוש את הארץ ולהיות בה על פי צו ה' הייתה רק אצל כלב בן יפונה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו