לא לדעת מי לידי עם מסיכה: להיות עיוור בימי הקורונה - סרוגים

לא לדעת מי לידי עם מסיכה: להיות עיוור בימי הקורונה

שימו רגע מסכה אטומה על העינים, ונסו להרגיש מה אני ועוד רבים כמותי מרגישים. היום, היום הבינלאומי לזכויות לאנשים עם מוגבלות, הוא הזדמנות אמיתית לשים לב אל האנשים שלא רואים ביומיום

לא לדעת מי לידי עם מסיכה: להיות עיוור בימי הקורונה
  (צילום: שאטרסטוק)

שמי גלית אגמון, בת 32, אני גרה בדירת שותפות בירושלים ולומדת הרחבת הסמכה בחינוך מיוחד במכללת "אפרתה". אני עיוורת לחלוטין מלידה, אבל מנהלת חיים מלאים ועצמאיים.

אני מתניידת ממקום למקום בעזרת מקל נחייה, ונוסעת בחופשיות בתחבורה ציבורית בכל רחבי הארץ. בעזרת טכנולוגיות מסייעות, אני משתמשת במחשב על כל אפשרויותיו, ומקיימת חיים מלאים מבחינה חברתית, תעסוקתית וניהול משק בית.

עוד באותו נושא

גוזל שנפל מן הקן: להביא פג לעולם | טור אישי

הקורונה השפיעה על כולנו בדרכים שונות, אבל בגלל העיוורון היא השפיעה עליי בצורות נוספות וייחודיות. בחיי היומיום שלי, אני תלויה לחלוטין בתחבורה ציבורית. בחודשים האחרונים נעשו שינויים רבים בתדירות התחבורה ובאחוזי התפוסה באוטובוסים, ובמשך זמן רב גם המליצו להימנע עד כמה שאפשר מנסיעה בתחבורה ציבורית.

ההנחיות הללו הגבילו באופן משמעותי את מרחב התנועה שלי, וגרמו לכך שאשאר בבית הרבה יותר. זו אכן מטרת ההנחיות, אבל לי, בניגוד לרבים אחרים, אין אפשרות להיכנס לרכב משלי ולנהוג לאן שארצה, או ללכת ברגל למקומות שנמצאים הרחק מביתי ולא למדתי להגיע אליהם.

כשיוצאים לרחוב, אצל רבים המסכה נמצאת בדרך כלל על הסנטר, ורק כשמישהו עובר מרימים אותה כדי שתכסה גם את הפה והאף, או שעוברים למדרכה השנייה כדי לשמור על מרחק של שני מטר. כשאני יוצאת לעבודה, למכולת או לסתם סיבוב בחוץ, אין לי דרך לדעת מתי יש לידי אנשים.

אינני יכולה לעבור לצד השני של הכביש, כי עליי להיצמד למסלול מוכר וידוע מראש. לכן, בזמן יציאה מהבית המסכה חייבת להיות עליי כל הזמן באופן מלא, לעיתים למשך זמן ארוך ורצוף.

עוד התמודדות ייחודית מבחינתי היא כשעליי לעשות קניות בסופרמרקט. בדרך כלל, אני הולכת לקופה הראשית ומבקשת מאחד העובדים שיעזור לי לערוך את הקניות.

כשיש לי קנייה גדולה, הסיבוב בסופר יכול לקחת גם חצי שעה ויותר. לא תמיד מוצאים בדיוק את מה שביקשתי, יש עיכובים מצד הלקוחות האחרים ועוד.

בתקופת הקורונה אני מצמצמת את הקניות שלי למכולת הקרובה לביתי והיקרה יותר. איני רוצה להסתובב למשך זמן כה ארוך עם מישהו שאיני יודעת עד כמה הוא מקפיד על ההנחיות.

תקופת הקורונה מאתגרת את כולנו, כל אחד מסיבות אחרות. בימים אלו אנשים עם מוגבלויות שונות מתמודדים עם אתגרים נוספים לאלה שאיתם הם מתמודדים בדרך כלל.

דווקא ביום הזה, דווקא בשנת הקורונה הכה מורכבת, על החברה הישראלית לעצור לרגע, ולחשוב עוד רגע אחד גם על אנשים שמתמודדים עם מוגבלויות. על המקום הניתן להם ועל שוויון ההזדמנות שהחברה יכולה לתת להם, אם רק תעצור רגע ותביט לצדדים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
תודה רבה גלית...
אלירז | 02-01-2021 20:46
תודה רבה גלית יקרה על השיתוף החשוב!