פרשת ניצבים מופיעה באופן תמידי טרם ראש השנה. פעמים שחברתה – פרשת וילך – ניצבת לצידה כמו השנה, ופעמים שעומדת היא בפני עצמה. מה יש בה, בפרשה זו, שזוכה היא להתייצב ולקבל את פנינו בעיצומם של הימים הנוראים טרם ראש השנה?
תשובה – עַד ה' אֱלֹהֶיךָ
פתיחת הפרשה עוסקת בהמשך חידוש הברית בין עם ישראל לקב"ה בערבות מואב. לאחר שבפרשה הקודמת, כי תבוא, פורטו הברכות והקללות, בפרשה זו מודגש כי הברית חלה גם על העם כולו כיחידה אחת וגם על כל פרט ומשפחה בו. פירוט זה הכולל את הגוונים השונים שבאומה "רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ" – כבר הוא רומז לראש השנה, יום הדין.
כך כותב הנצי"ב מוולוז'ין:
"בא ללמדנו שאין הדין וחשבון של כל אדם שווה, ויש בזה ארבע מדרגות במעלות האדם מישראל, ראשים, ותלמידי חכמים, והמון עם ה', נשים ועבדים וטף…משום שבאמת בכל ראש השנה ויום הדין נצבים כל ישראל ג"כ בזה האופן".
במידה ועם ישראל יפר את המצוות הנתונות לו, חורבן וגלות עתידים להיגזר על האומה. עם זאת, בפרשתנו מתחדש מושג התשובה, לאמור – יש יכולת להפך את הגזירה:
"(ב) וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ: (ג) וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָׁמָּה".
מהפסוקים נראה שהתשובה הינה תוצאה של החטא. במילים אחרות – אלמלי החטא לא היה צורך בתשובה. אולם דיוק בפסוקים מלמד על כך שהתשובה מופיעה בשני שלבים: בשלב הראשון – "וְשַׁבְתָּ עַד ה' אֱלֹהֶיךָ", ורק בשלב השני – "וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ…וְעָשִׂיתָ אֶת כָּל מִצְוֹתָיו". מכאן שלתשובה יש רובד ראשוני ועקרוני יותר של שיבה לה', למקור החיים, הרבה לפני קיום התורה והמצוות.
נדמה שיסוד זה תואם את דברי חז"ל הידועים ש"תשובה קדמה לעולם" (פסחים נד.). משמעות אמרה זו היא שהתשובה אינה תוצאה של החטא אלא בקשה טבעית של הנשמה. התשובה מבטאת את בקשת ההתעלות של האדם הפרטי והאנושות בכללה ורצונם לצאת מהמיצרים והקטנות בהם הם שרויים. הבקשה לדבוק בנשגב, הרצון לרומם את החיים לקומה גבוהה וכללית יותר הינם סניף מתהליך תשובה תמידי אליו שואפת הנשמה. לפי זה, דווקא האדם הישר והטבעי חש בנפשו את הצורך הפשוט שבתשובה.
החטא סותם את צינור התשובה
כשעם ישראל חוטא צינור התשובה המצוי בתודעה הקולקטיבית עלול להיעכר ולהיסתם. במצב כזה העם אינו חש את הגודל אליו הוא מסוגל להגיע, הוא מוצא את כל סיפוקו במסגרת חייו המצומצמת. כאותו אדם המכור לטיפה המרה ואינו שם לבו לנזקים שהיא רוחשת בקרבו. הציווי על התשובה, אף שאין צורך לצוות עליה, מחדש שהתשובה שייכת גם לאותו אדם שחטא. העובדה שהצדיק הגמור נמצא באופן תמידי במצב של "חזרה בתשובה" וזהותו מתעלה – דבר זה הוא מובן לנו, והחידוש הוא לגבי אותו אחד שנפל – שגם עבורו יש אפשרות לתשובה.
בפרשתנו התשובה מתבררת כתנודה נשמתית ראשונה המבקשת להגיע "עַד ה' אֱלֹהֶיךָ". עצם ההתעוררות, הבקשה להיפתח אל הגודל, השיגוב, היופי והשלמות שקיימים בעולם היא עיקרה של התשובה. השלב הבא של שמירת המצוות מופיע רק לאחר מכן, כפועל יוצא המתקן את האדם באופן שלם יותר. נמצא שהחידוש הגדול שבפרשתנו הוא בעובדה שהתשובה הינה תהליך אידאלי פנים-תודעתי, שבעבור האדם החוטא הוא חידוש וחסד.
בהיבט לאומי, התשובה מופיעה בבריאות ממלכתית, בזהות איתנה, ובגבורה כבירה של האומה. לכן כשעם ישראל בגלות יש צורך לצוות על התשובה העליונה, המעלה את כל כוחות החיים הציבוריים ומשיבה אותם למקורם האמיתי. על ידי מצוות התשובה, שבים האדם והאומה לנשמתם, לארצם ולבית חייהם, כתיאור חייו של שמואל הנביא: "וּתְשֻׁבָתוֹ הָרָמָתָה כִּי שָׁם בֵּיתוֹ".
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
נורית
תוכן גבוה ועמוק
09:24 13.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריאל
ישר כח!
23:46 12.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבל מה שאלה
או סתם המצאות כרגיל
19:49 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לייטנר יעקב
מאמרו מחכים, הולם את עיתוי יום הדין הקרב. יישר כח.
17:02 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד לוי
תענוג צרוף כרגיל
16:56 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרת עמיר
מעניין ומאיר, יישר כח!!
16:15 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
מאמר מדהים ומעניין מאוד בהיבט על התשובה. מקסים
15:11 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל טויטו
נפלא ממש. נהניתי מכל מילה
15:08 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
אוי ,אם היה רק ניתן להחליף לפחות בתודעה את ה"התשובה" ב"הבטחה להשתדלות". דומה שהכל היה נראה אחרית - אנושי יותר ואפשרי יותר. למעשה כל היקום ובכל רגע נתון מצוי ב"תשובה". ...
אוי ,אם היה רק ניתן להחליף לפחות בתודעה את ה"התשובה" ב"הבטחה להשתדלות". דומה שהכל היה נראה אחרית - אנושי יותר ואפשרי יותר. למעשה כל היקום ובכל רגע נתון מצוי ב"תשובה". שהרי הוא נע ללא הרף בצורה מעגלית. והוא תמיד שב לאותה נקודה. וכך גם אנו ממשיכים לנוע ואנו צריכים [בשונה מהיקום] להבטיח כי המותר של האדם משמעותו בין השאר . כי לא נחדל מלהשתדל לתקן את מה שעיוותנו . לכן בעומק המילה תשובה מצוי גם הפן האחר שלה -המשלים. אותו המפייס ומרצה . בעיקר כלפי עצמנו לאמור : אנו לא רק מבטיחים להשתדל ולהשתנות אלא אנו נותנים גם לעצמנו. תשובה- תירוץ לנפילתנו [על מנת שההשתדלות תצליח]. ולמעשה לא משנה התשובה - התירוץ שניתן . העיקר ההבטחה והנכונות להשתדל... לתקן את מה שעיוותנו. הנותן.... והאומר..... ולמעוולים לא תהא תוחלת
המשך 14:09 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. על פסוקי התשובה [א'-י'] בפרק ל' בדברים. שימו לב להבדלים הלשוניים והתחבריים המשליכים גם על המהות. בתשובה הראשונה נאמר : "ושבת עד ה' אלוהיך ושמעת בקולו" . יש כאן אך תשובה...
בס"ד. על פסוקי התשובה [א'-י'] בפרק ל' בדברים. שימו לב להבדלים הלשוניים והתחבריים המשליכים גם על המהות. בתשובה הראשונה נאמר : "ושבת עד ה' אלוהיך ושמעת בקולו" . יש כאן אך תשובה מינורית של כעין שינוי תודעתי והכרה, של התחלת שמיעה בקול ה' . עדיין את את המעשה. וודאי לא המעשה המושלם של המצוות. מתי בא גם המעשה המושלם בהמשך לפסוק ז'. בו מתרחש אחד הניסים הגדולים של הגאולה : "ומל ה' את לבבך ולבב זרעך לאהבה את ה' אלוהיך". ורק אחרי אופרציה אלוקית זו. שהיא אחד השלבים המתקדמים של הגאולה השלמה. אתה שב לשמוע את קול ה'. והפעם גם באופן תכליתי . לעניין - הקיום והמעשה. הנה כי כן, יש את התשובה הראשונה של רק לשמוע את קול ה' . במובן של שינוי תודעה והכרה בצורך לזנוח את הגלות ולשוב אל ה'. ואזיי התחלה זו של התשובה בגלות, מתחילה לגלגל למעשה את גלגלי הגאולה, כולל קיבוץ גלויות וחזרה לארץ. והנה בארץ מתרחש אותו הנס והאופרציה של מילת הלב האלוקית . אשר תכשיר בעתיד את כולנו לאהבת ה' ולקיום המצוות.- מתוך אהבת ה' ולא כפייה. מכאן ברור כי כל מפעלם של המפלגות הדתיות לכפות אורחות דת . גם בחקיקה דתית ,הינם מעשה פסול שנזקו רב מתועלתו. די אם נתאחד סביב הערכים ההומניים של תורת ישראל ונקדש את הצלם כאלוקיםנאהב את כלל ישראל ונפעל לאחדותו . ואזיי יגיע השלב הניסי של התשובה המושלמת כאמור בסיוע האלוקים כאמור. להשלמת הברית הנותן..... והאומר.... ולמעוולים אל תהי תוחלת.
המשך 14:06 11.09.2020שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר