ניסיון העקידה – משבר תודעתי
פרקים ספורים לאחר ה'פלא' וה'צחוק' שליוו את הימים שלקראת היריון שרה, מתנסה אברהם בניסיון העקידה. הקב"ה מצווה את אברהם לעקוד את בנו יחידו, "הבן אשר נולד לתשעים שנה" (מתוך הפיוט "עוקד והנעקד") משוש חייו ותקוות חלומותיו.
כהקדמה לבירור סוגיית העקידה, נראה שהקושי המובנה שקיים ביסוד ניסיון זה, איננו הקושי הרגשי בלבד של אברהם, אלא בעיקר תודעתי- תפיסתי. אברהם אבינו זכה להבטחות חוזרות ונשנות על עתיד זרעו שיהיה "כחול הים" וכי "ביצחק יקרא לך זרע". כעת, בניגוד להבטחות האלוקיות הרבות, מצווה ה' את אברהם לגנוז את אותן הבטחות ותקוות, להחריב במו ידיו את הבניין הענק שלו ושל האומה הישראלית העתידית.
תחום נוסף שעלול היה לעכב את אברהם אבינו מלעמוד בניסיון זה, טמון במישור עמוק יותר, בעצם התפיסה האמונית של אברהם. החידוש הגדול של אברהם אבינו ביחס לבני דורו, דור האלילות, היה אמונת הייחוד הדוגלת באהבת החיים. דווקא בשעה שאברהם נאחז בכל כוחו באיסור לפנות לאלילים אחרים ובהקרבת הילדים למולך (מנהג נפוץ בדורו של אברהם), מצטווה אברהם על ידי ה' לעשות את אותה פעולה 'אסורה' בבנו. ציווי זה עלול למוטט את כל הבניין האמוני שהצליח אברהם לרקום במהלך חייו.
אברהם – מלחמה בהגדרות
נראה שכדי להבין את גדולתו של אברהם יש להבין את עומק תפיסתו לעומת בני דורו. המחלוקת העקרונית של אברהם מול בני דורו היא על עצם עולם ה'הגדרות'. לא די לומר שישנו אל אחד לעולם והוא יצר אותו, קביעה זו עדיין מגדירה את האופן בו הקב"ה משפיע עלינו. תפיסה זו מניחה שה' יצר את העולם אך העולם שלנו מתנהל בצורה 'מתה' ומנותקת ממנו. הוא שולט על העולם, אך חיינו אינם נובעים ומתחדשים ממנו. כשאברהם טוען שיש "אדון לבירה", הוא טוען שלכל חיינו יש מקור אין סופי של התחדשות מאותו "אדון". בורא העולם פועם בתוכנו בכל רגע ומזרים בנו רגשות, מחשבות ורצונות חדשים. הקשר בין האדם לבוראו מתרחש בכל רגע.
ניסיון העקידה מעמיד את אברהם אבינו מול התפיסות המוכרות לו. המוסר שהכיר אברהם עד אותה עת קובע באופן נחרץ שהקרבת ילדים היא דבר אסור. האמונה אותה הדריך ה' את אברהם עד אותו יום היא שערך החיים הוא דבר עליון. אם לא די בזאת, הבטיח לו ה' שאותו בן עתיד להמשיך את האומה הישראלית. כעת, במראה הנבואי, פונה ה' לאברהם ופותח אותו בפני ציווי חדש הנוגד את כל תפיסתו והכרתו. אברהם שומע ציווי שנוגד את כל העולם שהכיר עד כה, וכאן הוא נבחן ומתנסה – האם הוא "התמכר" לתפיסות הידועות לו, או שהוא פתוח לשמוע את הקול האלוקי שנחשף בפניו?
ניסיון העקידה – פתיחות למוסר האלוהי
ניסיון העקידה מיוחד בכך שהוא הניסיון היחיד שסותר את כל תפיסתו האמונית המוכרת של אברהם. אברהם אבינו עומד בניסיון זה, הוא פותח את נשמתו למוסר עליון וגבוה יותר, ועל כך בא התואר המכובד: "ירא אלוהים". יראת אלוהים מתבטאת כאן ביכולתו של אברהם לראות בשכלו ובהכרתו את קצה גבול היכולת האנושית, אך מכאן ולהבא להיפתח לאמירה האלוהית, האמירה האין סופית שמחיה את העולם.
עמידתו של אברהם אבינו בניסיון העקידה מעמידה אותנו, בניו, מול שאלות הרות גורל – מה יחסנו לציווי האלוהי? האם אנו פתוחים לקבל מצוות, הלכות ואיסורים שאינם נתפסים ומתיישבים על דעתנו? האם אנו מסוגלים לעקוד את הרצון הפרטי מול הגודל האלוהי? תשובה כנה לשאלות אלו מסוגלת לרומם אותנו לקומת חייו של אברהם אבינו, החדשן והמהפכן הגדול בעולם, אך עם ענווה וביטול לאמת האלוהית.
מה דעתך בנושא?
21 תגובות
3 דיונים
משה אהרון עו"ד
הקרניים של עקדה והקרן השלישית - שופרו של משיח בס"ד. האייל שנאחז בקרניו בסבך של הר המוריה הפך זמין לקורבן גם לסמל של קורבנות העתיד הרויים בדם וחלבי שלמים. בשני קרניו....
הקרניים של עקדה והקרן השלישית - שופרו של משיח בס"ד. האייל שנאחז בקרניו בסבך של הר המוריה הפך זמין לקורבן גם לסמל של קורבנות העתיד הרויים בדם וחלבי שלמים. בשני קרניו. המסובכות סימל את שני בתי המקדש העתידיים שסופם להיחרב. שקרניים המסובכות בסבך של קורבן ודם לעולם אינם יכולים להשתכלל לשופרות של גאולה. ביית שלישי שייבנה או ירד יושתת על אדניה של הקרן השלישית הנאחזת ביד האדם ואשר תשמיע סוף סוף את הבשורה של : לא עוד דם ולא עוד חריכת בשרים אותה בשורת הגאולה של ימות המשיח.
המשך 07:10 18.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נחמן
לגיא אמיר מחובתנו להבדיל בין חוקי האלוהים והאסורים שנתן לעם ישראל .לבין האסורים וההלכות שהמציאו רבנים .המבזים את תורתו .ואלה קרואים גאונים .הוא אומר ראש השנה יום אחד .הם החליטו...
לגיא אמיר מחובתנו להבדיל בין חוקי האלוהים והאסורים שנתן לעם ישראל .לבין האסורים וההלכות שהמציאו רבנים .המבזים את תורתו .ואלה קרואים גאונים .הוא אומר ראש השנה יום אחד .הם החליטו יומיים ואנחנו שומעים בקולם .וזו דוגמא אחת .מיני רבות אחר כך הם מתנצלים את אשר התרת אסרתי
המשך 12:14 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
שני קרניו של האייל - כשני מקדשים שנועדו לכתחילה - לחורבן 17/11/2019 11:52:37 בס"ד. מיתוס העקדה שטיפחנו הוא הכישלון הגדול ביותר ואשר יש וגם הוביל להתארכות הגלות לכלל גלות אלפיים. אברהם איסטרטגית...
שני קרניו של האייל - כשני מקדשים שנועדו לכתחילה - לחורבן 17/11/2019 11:52:37 בס"ד. מיתוס העקדה שטיפחנו הוא הכישלון הגדול ביותר ואשר יש וגם הוביל להתארכות הגלות לכלל גלות אלפיים. אברהם איסטרטגית נכשל בניסיון העקדה כל ניסיון העקדה נבע מכך שאברהם כמאמין חדש,שרוי היה בערכי אלילות מסויימים כמו למשל היזקקותו לכאורה של הקב"ה למזבחות וקורבנות. לפיכך ביקש הקב"ה להעמידו במבחן היותר גבוהה לראות האם יש בו עדיין גם תפיסה רעיונית נפסדת של קורבן אדם לאל . שערו בנפשכם שכשהאלוהים ניסה את אברהם [אלוהים בניגוד מכוון לשלמות של שם הוויה] היה אומר אברהם לקב"ה לעולם לא יתכן כי אתה תורה לי להקריב בעבורך אדם. אזיי כבר על אתר היה עובר את המבחן ומגיע לדרגה הכי גבוהה של אדם מאמין . ואזיי היינו זוכים להתכווצות ההיסטוריה וימי המשיח היו מיד סמוכים . הנה כי כן ,אברהם נכשל ומזה נבע לנו בהמשך המוסד הנפסד של "קידוש ה' בהקרבת חיי האדם . על רקע זה יובן עניין האייל שהסתבך בקרניו. משל אמר הקב"ה האיש עדיין לא בשל להפרד מקורבנות, ניתן לו אם כן, היסטוריהרוויה של קורבנות של שני מקדשים כנגד שני הקרניים של האייל. מקדשים של קורבנות בהמה וחלבי דמים עם די,אן. אי של חורבן להסתפק לפי שעה אך בכך. ועל מנת שלעולם לעולם לא תחזור האופציה של קורבן אדם - ובשום ווריציה.......... אם ניסיון העקדה הנחיל מסר או תובנה הרי שהמסר הוא : לעולם אין ולא יכולה להיות דרישה אלוקית לקורבן אדם ובעבור שום אידיאל או ערך דתי תיאולוגי . לאמור : אין ולא צריך להיות בכלל מוסד של "קידוש ה' - בעצם הקרבת חיי האדם . ביום שתובנה זו תחלחל תחושו שימות המשיח הגיעו.......
המשך 12:01 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישמעאל
תיקון רצח רבין היה ב4 לנובמבר בערב ביהדות נחשב ל5 .ומ6 לחודש 11 תקופה חדשה עליה נאמר הפסוק האמור
10:35 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישמעאל
כתוב ויאמר בי נשבעתי נאום השם יש קוראים ו- יא מרבין שבעתי נאום השם ו-יא (זה 6 לחודש 11 תם עידן רבין הכל משמים לטוב ולרע )רבין...
כתוב ויאמר בי נשבעתי נאום השם יש קוראים ו- יא מרבין שבעתי נאום השם ו-יא (זה 6 לחודש 11 תם עידן רבין הכל משמים לטוב ולרע )רבין נרצח ב5 לחודש 11 בלילה קריא 6 לפי היהדות
המשך 10:17 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישמעאל
לגיא אמיר בגדול אברהם אבינו הביא את בורא עולם בנסיון .ולא כפי שכתוב להפך . אם אברהם אבינו מאמין בבורא (לא בטוח לפחות בהתחלה ) ספור אבימלך אימרי נא אחותי את...
לגיא אמיר בגדול אברהם אבינו הביא את בורא עולם בנסיון .ולא כפי שכתוב להפך . אם אברהם אבינו מאמין בבורא (לא בטוח לפחות בהתחלה ) ספור אבימלך אימרי נא אחותי את .היה צריך אברהם לפנות לבורא עולם לבקש עזרה .הוא לא ביקש אבל אם אברהם אבינו נשלח לעקוד את בנו הוא בטוח שהבורא עובד עליו .שהרי היבטיח לו כי ביצחק יקרא לך זרע .אז ברור שיצחק יחזור הביתה בשלום.וזה המבחן לאמינותו של בורא עולם .ואכן בורא עולם עמד במילתו
המשך 10:01 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
כשהאישה הגדולה מנצחת 17/11/2019 07:42:59 בס"ד. כשהאישה הגדולה מנצחת לא בכדי "שדכו" חז"ל את ההפטרה על האישה הגדולה משונם שכפתה על הנביא להחיות את בנה המת לפרשת העקדה של אברהם. ...
כשהאישה הגדולה מנצחת 17/11/2019 07:42:59 בס"ד. כשהאישה הגדולה מנצחת לא בכדי "שדכו" חז"ל את ההפטרה על האישה הגדולה משונם שכפתה על הנביא להחיות את בנה המת לפרשת העקדה של אברהם. והנה זה מול זו. : האבא הגדול - אב המון גויים הלך לשחוט את בנו בדבר האלוהים. והיא האישה הגדולה הלכה להחיות את בנה המת בנחישותה ובגדלות רוחה הוא האמין באלוהים כחזות הכל והיא האמינה גם בבני אדם. הוא ביקש את הבן היורש והיא לא ביקשה דבר . לבד ממה שצפתה ברוחה הגדולה לאמור : "אל תכזב בשפחתך" הוא הלך להר המוריה להורות הלכה לדורות באיפכא למה שהתכוון לעשות והיא הלכה להר ה"כרמל" : לדובב לחיים ,["מל"] את ה"כר" [כרמל] עליו שכב בנה המת. הוא הלך עם שני נערים לעקדה שישמרו על החמור. והיא האישה הגדולה הלכה רק עם נער אחד שנהג בחמור ואפשר לה כל הדרך לדבר עם האלוהים. הוא אפילו לא התווכח עם האלוהים בעבור בנו והיא כאמור כל הדרך ירתה חיצים לכל עבר וזיעזעה שבעה רקיעים . ועוד קודם ביחס למידת האירוח : הוא הפציר במלאכיו להתארח והיא אחזה בנביא ממש. כפתה עליו להיכנס לאכול לשתות ולנוח הוא ארח תחת העץ והיא בנתה עליית קיר והניחה בה : מיטה , שולחן , כיסא ומנורה ולבסוף הוא הלך שכשברור לו לכאורה שבנו הולך להישחט ועל ידו שלו היא הלכה נחושה להחיות את בנה המת בהיותה תפארת לאם כל חי
המשך 07:59 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
תחילה אלוהים פונה לאברהם בקריאה של אברהם פעם אחת . אחרי שאברהם לא עמד בניסיון מלאך ה' קורא לו פעמיים בנימה ברורה של נזיפה סמויה. אם באמת אברהם היה מתנוסס...
תחילה אלוהים פונה לאברהם בקריאה של אברהם פעם אחת . אחרי שאברהם לא עמד בניסיון מלאך ה' קורא לו פעמיים בנימה ברורה של נזיפה סמויה. אם באמת אברהם היה מתנוסס מעלה מעלה מניסיון זה לא היה מדבר איתו מלאך ה' דגש מן השמיים אלא הקב"ה היה יורד לדבר אתו מהארץ
המשך 06:46 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
המרכזי שבהם "והאלוהים ניסה את אברהם" .... שלבסוף שם הוויה עצר בעדו....
23:35 16.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביגדור
ניסה את אברהם, הכוונה היא הרים את אברהם, מלשון העלה אותו על נס, נס להתנוסס, נס מלשון דגל. ועכשיו כבר הכל הרבה יותר מובן. הרבי הריי"צ.
02:14 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
אכן המילה "ניסה" יש לה גם מובן של התרוממות. אך מובן עודף זה לא יכול להיות מנותק לחלוטין מהפשט של "ניסיון" ואכן היה ניסיון לאברהם להתרוממם לדרגת משיח שמביא ישר גאולה לעולם אך הוא התרוממם ועמד חלקית בניסיון. אך לא התרומם מספיק לכלל אותו ה"נס", תרתי משמע של להביא לעולם את ימות המשיח ושלח אותנו למסע מפרך
06:40 17.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון עו"ד
אם אברהם לא היה נכשל בניסיון העקדה ההיסטוריה הייתה מתכווצת ובית שלישי היה יורד לו כבר בהר המוריה ולא מזמנים לו אייל לקורבן כסמל לבתי מקדש ביניים של קורבנות ואשר...
אם אברהם לא היה נכשל בניסיון העקדה ההיסטוריה הייתה מתכווצת ובית שלישי היה יורד לו כבר בהר המוריה ולא מזמנים לו אייל לקורבן כסמל לבתי מקדש ביניים של קורבנות ואשר גם ייחרבו...... עוד קודם הנטיה לבנות מזבחות ולהקריב קורבנות קיטלגה את אברהם כמאמין מוגבל......שצריך לעבור עוד ניסיון בתחום.... אברהם קפץ כל כך גבוהה להאמין באל יחיד. אך לא היה עדיין בשל לבנות עולם שכולו טוב . היזקקותו על כל צעד ושעל למזבחות וקורבנות ,חייבה לבחון אם יש עדיין בקרבו נטיות גם לקורבן אדם . על רקע זה בא ניסיון העקדה ....... אם אברהם היה הולך להר המוריה עושה את כל ההצגה ובמקום לעקוד את יצחק היה תוקע את המאכלת באדמה ואומר ריבונו של עולם אני יודע שלא ממש התכוונת . אז לצורך הניסיון באתי עד הינה ועכשיו לא אכשל בזה הניסיון. ואזיי היה מפגין בשלות של ימות המשיח וכאמור בו במעמד היה יורד לו מן השמיים הבית השלישי........
המשך 23:25 16.11.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר