בכל הדורות לומדים "בית ישראל" את התנ"ך עפ"י פירושם וביאורם של חז"ל בתורה שבעל-פה ועפ"י פירושי גדולי ישראל, הראשונים כרש"י רמב"ן אבן-עזרא ועוד, ועד האחרונים כנצי"ב, ה"משך חכמה" המלבי"ם ועוד. פירושים אלו, הגם שחלקם נוסדו על דרך הפשט, נאמרו מתוך הערצה והתבטלות לחז"ל.
בפירושיהם הם מדגישים את קדושתם וגדולתם של אבותינו וכל אישי התנ"ך שעליהם אמרו חז"ל "אם ראשונים בני מלאכים אנו בני אנשים ואם ראשונים בני אנשים אנו כחמורים ולא כחמורו של רבי חנינא בן דוסא ושל רבי פנחס בן יאיר אלא כשאר חמורים" (גמ' שבת קי"ב ע"ב). מלאכי עליון אלו המלובשים גידים בשר ועצמות זכו להשראת נבואה ורוח הקודש עליהם.
"ושכינתא לא שריא באתר פגים" (זוהר ויחי)
לימוד בדרכם של גדולי ישראל מעלה את הלומד ומפתח את הרצון להידמות לקדושי האומה.
"על זה היה דווה ליבנו"! על גישה חדשה ללימוד התנ"ך בחמ"ד, המדריכה ללמוד את התנ"ך בגובה מבטו של הלומד. גישה זו משפילה ומבקרת, ולעיתים אף מזלזלת, ולועגת לאבותינו הקדושים, שופטי ישראל ונביאיו אשר על ידם עברה המסורה מדור לדור.
על היחס לחכמי ישראל כתב הגאון הרב יוסף דב הלוי סולוביצ'יק זצ"ל: "המבקרים את האישיות של מי מחכמינו ז"ל, המוצאים חסרונות בחז"ל, מומים בתכונת אופים, התנהגותם, הפילוסופיה שלהם, השקפתם על העולם, אדם כזה הוא כופר כיון שהוא מכחיש את שלימותם שהיא ללא דופי (מאמר "זה סיני"). אם כך לגבי חכמי ישראל, ק"ו לגבי אישי התנ"ך הקדושים!
שיטה זו פוגעת בנשמתם הטהורה והתמימה של ילדי ישראל ועלולה חלילה להביאם לידי דעות המנוגדות להשקפת היהדות המקורית.
אופן ההוראה בחלק מיחידות הלימוד בתכנית החדשה מכוון את המורים לגישה פסולה זו. ובכלל, מצהירות דמויות מרכזיות המובילות את התוכנית החדשה שזוהי הדרך הראויה – לדעתם בלימוד התנ"ך. משום כך מופנים המורים והמורות להשתלמויות אצל מרצים המלמדים תנ"ך ברוח זו.
מלבד זאת הזדעזעתי לקרוא מאמרים שהועלו באתרי החמ"ד השונים כחומרי העשרה למורים. בהם מאמרים של ביקורת המקרא הגורסים שדברי נבואה נכתבו בידי כותבים שונים בשר ודם וקישוריות מומלצות המובילות לפירושים נוצריים ולתמונות נוצריות על התנ"ך ואישיו.
אמנם, לעת עתה הם הורדו אך מי שהעלה אותם מלכתחילה אינו יכול לעמוד בראש מערכת המלמדת את ילדי ישראל תנ"ך.
תכנית זו קורעת, מקוממת ומפלגת את הציבור האגוד בחמ"ד. לא נשלים עם דבר זה!
החותם בכאב,
הרב צבי קוסטינר
ראש ישיבת "מדברה כעדן" מצפה רמון
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
0 דיונים
שמואל אסולין
שנים הגשתי לבגרות בתנך גם בדתי וגם בממלכתי. דקויות הפולמוס במוחם של המתנצחים. רוב התלמדים ואף חלק מהמורים לא יודעים לקרוא תנך. שפת התנך זרה להם . מעטים יכולים לבטא...
שנים הגשתי לבגרות בתנך גם בדתי וגם בממלכתי. דקויות הפולמוס במוחם של המתנצחים. רוב התלמדים ואף חלק מהמורים לא יודעים לקרוא תנך. שפת התנך זרה להם . מעטים יכולים לבטא תוכן מקריאה עצמית. הבעת רעיון או השואה בין פרשנים כקרעת ים סוף.רק תוכנית שתקנה מיומנויות יסוד תציל את התלמידים מכשלונות. לכשלון בתנך יש הבט של חילול השם מטינת התלמידים לסיוט.בין כך רוב המורים לועסים לתלמידים את החומר לבגרות וכל הויכוח מה ילעסו המורים ויקיאו לתלמידים. מאד רצוי שיקנו מיומנויות ויקיאו תכנים מאהיבים ומקרבים לאבינו שבשמים.
המשך 09:16 09.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
"על זה היה דווה ליבנו"! על גישה חדשה ללימוד התנ"ך בחמ"ד, המדריכה ללמוד את התנ"ך בגובה מבטו של הלומד. גישה זו משפילה ומבקרת, ולעיתים אף מזלזלת, ולועגת לאבותינו הקדושים, שופטי...
"על זה היה דווה ליבנו"! על גישה חדשה ללימוד התנ"ך בחמ"ד, המדריכה ללמוד את התנ"ך בגובה מבטו של הלומד. גישה זו משפילה ומבקרת, ולעיתים אף מזלזלת, ולועגת לאבותינו הקדושים, שופטי ישראל ונביאיו אשר על ידם עברה המסורה מדור לדו" הכל נכון חוץ מהעובדה שאין כל קשר בין התכנית החדשה לדברים אלה. היעלה על דעת מי, שהרבנים חברי הוועדה וכמו כל הרבנים התומכים בה (כגון חתנו של הרב יוסף דב סולוביצ'יק) יתנו יד להשפיל את רבותינו הקדושים??.
המשך 14:40 08.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יפתח
ל"תכונותיו" "דובר אמת בלבבו". אין להתייחס לדבריו ברצינות הוא איש ש"ס שבא "ללכלך" על הציונות הדתית בכל אתר שאפשר. אין לאכול במקומות ששם הוא מכ"ש. אין להזמין אותו לארועים בתור "זמר צמרת".
22:54 07.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קורא ולא מבין
"מאמרים של ביקורת המקרא הגורסים שדברי נבואה נכתבו בידי כותבים שונים בשר ודם" - רגע, זה לא מוסכם שדברי נבואה נכתבו על ידי כותבים שונים, בשר ודם? מישהו חושב שספר...
"מאמרים של ביקורת המקרא הגורסים שדברי נבואה נכתבו בידי כותבים שונים בשר ודם" - רגע, זה לא מוסכם שדברי נבואה נכתבו על ידי כותבים שונים, בשר ודם? מישהו חושב שספר שמואל או ספר מלכים נכתבו על ידי הקב"ה בעצמו? אני חשבתי שדברי הגמרא בבבא בתרא יד-טו ש"שמואל כתב ספרו ושופטים ורות" ו"ירמיה כתב ספרו וספר מלכים וקינות" וכו' מוסכמים על הרב טאו וסיעתו...
המשך 21:01 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בעיקר את זו המלמדת גמ' והלכה בעומק וברוחב בדעת ומכשירה את בוגריה להשתלב בכל תחומי החיים בחברה הישראלית ולקדש שם שמים. ולא, לימוד הרב קוק, מהר"ל וכוזרי - לא נחשב...
בעיקר את זו המלמדת גמ' והלכה בעומק וברוחב בדעת ומכשירה את בוגריה להשתלב בכל תחומי החיים בחברה הישראלית ולקדש שם שמים. ולא, לימוד הרב קוק, מהר"ל וכוזרי - לא נחשב לתכנית כזו
המשך 20:24 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ל14. 13 צודק. תשארו שם ותלמדו את התוכנית הישנה. אגב, שים לב מי הגיע להציע לך חברות - תגובה 7. אכן, לא לחינם הלך הזרזיר אחרי העורב...
17:37 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כמה טוב שאני ורוב ישראל לא חלק מ"החברה שלך", את מי היא כוללת? אותך ועוד שני אנשים?
16:55 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
על החברה שלנו
16:36 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירא שמים
חביבותה ואהבתה של מלכות בית דוד והצורך ללכ(ד עליה זכות ולנקותה מכתמים שהדביקו בה בעלי חצים, היא שגרמה לנו להאריך ולעבור על 'ויותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה אין...
חביבותה ואהבתה של מלכות בית דוד והצורך ללכ(ד עליה זכות ולנקותה מכתמים שהדביקו בה בעלי חצים, היא שגרמה לנו להאריך ולעבור על 'ויותר מהמה בני הזהר עשות ספרים הרבה אין קץ ולהג הרבה יגיעת בשר' (קהלת, י'ב, יב). אם הצלחנו בדברינו לחבב על הקורא, ולו במשהו, את דוד מלכנו ואת הציפייה לצמיחת קרנו וכינון כיסאו, והיה זה שכרנו. סיום מאמרו במגדים ד' 'אמר נבל בלבו
המשך 14:15 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לדת או לחילוניות
13:16 06.08.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר