בזמן האחרון אנחנו עדים למלחמות עזות בתחום הרשתות החברתיות באינטרנט.

פייסבוק אמנם עדיין מובילה עם מספר המשתמשים הגבוה ביותר, אבל רשתות חברתיות שונות ומגוונות עולות לאוויר חדשות לבקרים ומצליחות לצבור תאוצה יפה מאוד בקרב המשתמשים. בצורה כזו נוצר מצב אבסורדי שבסופו של דבר יגרום לפייסבוק להיות הרשת החברתית הראשונה שתתמוטט.

כדי לשכנע גם אתכם, נביא לפניכם סקירה קצרה של שוק הסושיאל בעשור האחרון:

מייספייס שולטת > פייסבוק מפתחת מודל פעולה חדש שצובר תאוצה בצורה פנומנלית בכל העולם > טוויטר מפתחת סוג שונה של רשת חברתית > לינקדאין מפתחת גם היא סוג שונה של רשת חברתית > הבועה מתחילה לגדול וכולם רוצים לגזור קופון מעולם הרשתות החברתיות ולכן > קמות עוד רשתות כמו פינטרסט, אינסטגרם, טאמבלר, גוגל+, דיגאיט ועוד עשרות רבות של רשתות שסביר להניח שאפילו לא שמעתם עליהם.

הלאה: פייסבוק ממשיכה לצבור תאוצה ומייספייס גוססת > אינסטגרם נרכשת ע"י פייסבוק בסכום דמיוני של מיליארד דולר > חודשיים לאחר מכן פייסבוק מוציאה אפליקצית תמונות משלה שכנראה נועדה למחוק את אינסטגרם (שכבר נמצאת בבעלות פייסבוק) > פייסבוק מונפקת בנאסדק > פייסבוק משיקה ניסוי לבדיקת היתכנות של סטטוסים מודגשים תמורת 2 דולר.

בינתיים, ההנפקה של פייסבוק מאכזבת את המשקיעים והמניה צוללת בכ-25% בתוך שבועיים > צוקרברג חייב לחלק דיבידנדים בסוף הרבעון, ולכן מבצע מספר מהלכים שאמורים להגדיל לבייבי שלו את ההכנסות: משיק את APP Center, מכניס את המשחקים ישירות לתוך הnews feed, מוסיף את facebook offers, מאפשר להוסיף חברים לעדכוני Push, ועוד ועוד ועוד מהלכים שנועדו להגדיל את רווחיה של פייסבוק בטווח הקצר ולהרוג אותה בטווח הארוך.

הלך עליהם

למה? כיוון שעד היום, ההצלחה של פייסבוק נבעה מהאותנטיות שלה, מהתמימות, מהעובדה שכדי להחשף למסר של מותג מסוים היינו חייבים לרצות את זה, ולא בגלל שאותו מותג כופה עלינו את המסר שלו בעזרת תשלום למערכת.

השיווק בפייסבוק היה יעיל כיוון שבעזרתו המשווקים יכלול ליצור קשר ישיר עם הלקוחות שלהם בגובה העיניים. לא עוד הבטחות חסרות כל שחר בפרסום – תתנהג כמו חבר וגם אנחנו נהיה חברים שלך, אבל תזכור שחברות אמיתית נוצרת בגלל רגשות שנוצרים בין אנשים ולא בגלל תועלת חומרית, מבצעים, מתנות או דברים דומים.

מסיבה זו, ברגע שפייסבוק מאפשרת למשווקים לקדם את עצמם על פני אחרים בעזרת תשלום – האותנטיות נגמרה. מהיום החזק שורד, ומי שיש לו יותר כסף יוכל (לכאורה) ליצור יותר אנגייג'מנט ומעורבות גולשים בעזרת דחיפה של הפוסטים שלו. אבל כיוון שאין טעם להמשיך ולפרט מה לא יעבוד, מצורפים לפניכם עשרת הכללים החשובים שלנו למשווקים ברשתות החברתיות.

אגב, כדי לשמור על הכללים הללו לא חובה בכלל להשתמש בפייסבוק, ולכן כדאי שתשמרו את המדריך הזה לעוד כמה שנים…

איך לפרסם ברשתות חברתיות?

כלל ברזל: עולם המדיה החברתית הוא דיאלוג, ולא מונולוג. אם לא תפנימו את הכלל הבסיסי הזה אין טעם שנעבור הלאה.

הפנמתם? יופי, בואו נמשיך:

כלל 1: צור דו שיח, ללקוחות שלך יש דברים חשובים להגיד והם צריכים מישהו שיקשיב ויתייחס אליהם.

כלל 2: תהיה אותנטי, אל תתחמק ואל תחשוב שהכללים הלא כתובים של שירות הלקוחות בעולם האמיתי יעבדו לך גם בעולם החברתי. הלקוחות שלך יודעים טוב מאוד מתי באמת אכפת לך ומתי אתה מנפנף אותם עם תירוץ דחוק. כך או כך הם ימהרו לספר עליך למאות החברים שלהם ברשת, ולכן כדאי מאוד שהם יגידו דברים טובים.

כלל 3: תן ערך אמיתי, אל תדבר רק על עצמך או על המותג המהולל שלך. כשאתה יושב על בירה עם חברים בעולם האמיתי, אף אחד מהם לא יאהב אם תתרברב ביכולותיך. ספק להם תוכן כזה שיגרום להם לרצות לשתף אותו עם חבריהם, זה יכול להיות משהו מצחיק, מרגש, מוזר, מרשים או כל דבר אחר שיתן להם משהו. קודם להם אחר כך לך.

כלל 4: כשאתה מיישם את כלל 3 תוודא שאתה מספק להם ערך בצורת וידאו או תמונה. זה יותר מעניין, יותר מרגש ויביא לך יותר שיתופים.

כלל 5: אל תבזבז לאחרים את הזמן. אם אין לך משהו חשוב ומעניין להגיד פשוט אל תגיד כלום. כאן עובד הפתגם הישן: "עדיף שתשתוק ויחשבו שאתה טיפש מאשר שתדבר ותוכיח את זה".

כלל 6: כולם אוהבים מבצעים, וכשכולם אוהבים קרוב לוודאי שהם גם יספרו על זה לחברים שלהם. תציע לאוהדים שלך דילים שאי אפשר לעמוד בפניהם, הטבות משמעותיות שבאמת מראות שאתה דואג ואכפתי, אל תדאג, אם הם יהיו מספיק אטרקטיביות – סמוך עליהם שהם ישתפו את זה עם החברים שלהם ויביאו לך עוד לקוחות מרוצים. אחרי הכל – המלצות שעוברות מפה לאוזן לא עולות לך כסף ושוות יותר מכל מסעות הפרסום שתוכל לדמיין.

כלל 7: אל תהיה נודניק. האוהדים שלך רוצים לשמוע מה חדש אצלך, ללמוד ממך דברים חדשים ולהתעדכן אבל הם ממש לא רוצים שתאביס אותם במסרים פרסומים השכם והערב. קח טיפ: אם אומרים לך "הרבה זמן לא ראינו אותך" זה אומר שאתה צריך לכתוב יותר, אבל אם מישהו זורק לך "בואנה אתה מפציץ בזמן האחרון" – כנראה שהגזמת.

זה נקרא להגזים:

[[[http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=xjtYzNXSvgs]]]

כלל 8: תלונות בדף האוהדים שלך יכולים להיות הדבר הכי טוב שקרה לך מאז שהקמת את העסק. כשיש תלונות – זה אומר שלמישהו אכפת, ואם תגיב ותתיחס לתלונות בצורה עניינית (ולא תמחוק אותם כדי שאף אחד לא יראה) הם יעריכו את זה מאוד. גם כאן, התנהגות הולמת מצדך תגרום להם לשתף את זה הלאה, כמו גם התנהגות לא הולמת.

כלל 9: ספק ערך אמיתי, אל תספר לאוהדים שלך דברים שהם כבר יודעים עליך. כן כן, אנחנו יודעים שאתה הכי זול, הכי טוב והכי מוכשר, עכשיו מה?

כלל 10: ספק עוד ערך! כמה פעמים שלא נחזור על הכלל הזה זה לא יהיה מספיק. הלקוחות שלך נמצאים ברשת החברתית כדי לקבל בה דברים שמקבלים רק ברשת חברתית, לא מעניין אותם פרסומות והם מחפשים מקום אותנטי, כנה ואמיתי לברוח אליו מההמולה של היום יום.

אם לא הבנתם למה המהלכים האחרונים של פייסבוק חרצו את גורלה אולי תצליחו להבין את זה עכשיו, כי אם שילמתם 2$ על סטטוס מודגש כנראה שאתם מצפים שזה יחזיר לכם את ההשקעה בצורה כלשהיא. כדי שזה יקרה מישהו צריך להכניס את היד לכיס וזה לא יהיה אנחנו, לא בשביל זה נהיינו חברים שלכם.

==

שוקי מן הוא מנכ"ל "בועות" – ייעוץ, מיתוג ושיווק קריאטיבי לעסקים