אם פעם חרתנו על דגלנו את הקמת הישיבות כמושא שאיפותינו ביחס לכל מקום בארץ הרי שאולי הגיע הזמן לשנות את ההמנון המפורסם מ"ישיבות נקים בכל מקום" ל"קהילות נקים בכל מקום".
פתרון של הרבה בעיות חברתיות ודתיות יכולות להיפתר על ידי השייכות הקהילתית שיוצרת מנגנון חברתי ורוחני שמאפשר ליחיד להיות מחובר לדברים שלא בהכרח היה עושה אותם לבדו, תוך כדי המירוץ, שכולנו חיים בו. אתן לכם דוגמא אחת מהשבוע האחרון.
"טוב שכן קרוב"
באחת הקהילות בצפון ננקטה יוזמה מיוחדת במינה לקמחא דפסחא. הם פנו לאדם שיעשה בתשלום סדר קהילתי ופרסמו שכל מי שאין לו היכן לעשות את הסדר בעירם מוזמן לעשות את הסדר בתשלום סמלי יחד עם אותו אדם. התוצאה עד כה? קרוב למאה כבר פנו להצטרף לסדר. אגב, כל המצרכים ועריכת השולחנות הם בתרומות שהשיגו חברי הקהילה.
רק קהילה יכולה ליצור כח כזה, אדם יחיד, טוב ככל שיהיה לא יגיע לכזה "כל דכפין" ולו רק בגלל השיתוף של אנשים רבים כל כך, במצוה חשובה כל כך.
ברוב הפעמים העזרה ההדדית לאחר לידה או בשעת שמחה כאבל, יגיע בעיקר מהקהילה. כל מי שחי בקהילה או בגרעין מכיר את התופעה של משלוחי אוכל בלתי פוסקים לאחר לידה. זה לא רק נובע מטוב ליבם של האנשים אלא מזה שאתה שותף באותה מצווה כאשר מישהו אחר זקוק לה. זה הופך לשגרה ברורה מאליה. אתה כבר יכול לומר להורים, "תודה, אבל לגבי אוכל אנחנו מסודרים לשבועיים הקרובים"
יותר מכל דבר אחר אני מבין היטב את דברי שלמה המלך "טוב שכן קרוב מאח רחוק" השכנים שלך יקבעו, אולי יותר מהרבה דברים אחרים משמעותיים בחייך, את אופי החיים שלך ואת המסגרת החברתית והרוחנית שלך.
אינני מדבר רק על "קהילת בית כנסת" אלא על "קהילת חיים". הגרעינים התורניים והקהילות הצעירות מהוות את אבן הדרך של המהלך הזה בזכות החיים שהם מעניקים דווקא לחבר'ה הצעירים שבתוכם, למשפחות צעירות שנמצאות בשיאו של המרדף הזה, ובכל זאת מעניקים להם חיים קהילתיים מלאים.
והרווקים והרווקות?
הקהילות חייבות לכלול בתוכם גם מי שאין לו משפחה. רווקים ורווקות רבים מרגישים מנותקים מחיי קהילה ושלא בצדק. במקרים אחדים, הם יוצרים קהילות לעצמם וברוב המקרים הם פשוט מנותקים מחיי הקהילה. קהילת חיים אמורה לתת מענה לכלל האנשים ששייכים אליה, פיזית בקרבת מקום, ורוחנית לכל מי שאמור באופן טבעי להתחבר אליה.
בחירת מקום המגורים לאדם דתי, לא יכולה להיות רק על פי פרמטרים של נוחות פיזית, אלא צריכה להיות גם שיקול של קהילה יוצרת ופועלת. לא רק "בקרבת בית כנסת" אלא בקרבתה של קהילת חיים, שדואגת גם למי שאין לו איפה לעשות סדר לקיים פסח כהילכתו, ודואגת לצדדים הרוחניים והחברתיים של כל המשתייך אליה.
אם כן, אולי לא עוד ישיבות, אותם ב"ה כבר יש כמעט בכל אתר ואתר, ולא בהכרח כל מקום זקוק לישיבה, אלא "קהילות נקים בכל מקום", קהילת חיים לומדת יוצרת ועושה.
==
הרב מתניה ידיד, הוא ר"מ בישיבת ההסדר בעכו.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
אלי
א. אתה עצמך ר"מ בישיבה... אולי תתפטר ותפתח קהילה? ב. אולי תביא דברים ע"פ ההלכה והתורה במקום טענות כלליות? ג. יש לך ראיות לדבריך או שזה מה שאתה "מרגיש"? ד. רש"י על הפסוק...
א. אתה עצמך ר"מ בישיבה... אולי תתפטר ותפתח קהילה? ב. אולי תביא דברים ע"פ ההלכה והתורה במקום טענות כלליות? ג. יש לך ראיות לדבריך או שזה מה שאתה "מרגיש"? ד. רש"י על הפסוק ואת יהודה שלח... להורות לפניו גושנה וגו' (בראית מ"ו, כ"ח) אומר: "..להורות לפניו לתקן לו בית תלמוד שמשם תצא הוראה" אשמח אםתענה אלי
המשך 13:58 27.03.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואל
הרעיון של הקמת קהילות איננו חדש וכבר התנסו בכך כמה וכמה גרעינים ומשפחות, ולרוב נכשלו. האנרגיות והחיות שישיבה נותנת למקום הוא הרבה יותר גדול לאין ערוך מאשר כל גרעין קהילתי....
הרעיון של הקמת קהילות איננו חדש וכבר התנסו בכך כמה וכמה גרעינים ומשפחות, ולרוב נכשלו. האנרגיות והחיות שישיבה נותנת למקום הוא הרבה יותר גדול לאין ערוך מאשר כל גרעין קהילתי. בגילאים הצעירים משפחות חייבות לעשות גם לעצמן, והן עצמן בתהליכי בנייה, ולכן אין להם את העוצמה של ישיבה, תחשבו איך היתה נראית ירוחם או מעלות או כרמיאל לא הישיבה? ואיזו מהפיכה עשתה הישיבה שם? רק גרעין שקם סביב ישיבה יש לו סיכוי טוב להתפתח.
המשך 22:34 26.03.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
17:47 26.03.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
חייבים להקים קהילות רחבות שיכולות להכיל מגוון של סוגי אנשים דתיים מסורתיים וכד'. שיהיה רב וקהילה שעושה פעילויות מגוונות, גם לרווקים רווקות, וגם מבוגרים וגם משפחות כמובן. זה הדרך להתנחל...
חייבים להקים קהילות רחבות שיכולות להכיל מגוון של סוגי אנשים דתיים מסורתיים וכד'. שיהיה רב וקהילה שעושה פעילויות מגוונות, גם לרווקים רווקות, וגם מבוגרים וגם משפחות כמובן. זה הדרך להתנחל בלבבות ולעשות את הגשמת הייעוד שלנו
המשך 17:16 26.03.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
סתם טיפש
אם ניקח למשל כדוגמא את הגרעינים התורניים, אבל זה נכון גם לסתם "קהילות של צעירים": 1. קהילות כאלה עושות סינון, לא תמיד מטעמים ענייניים. 2. הקהילות שואפות להיות הומוגניות מדי -...
אם ניקח למשל כדוגמא את הגרעינים התורניים, אבל זה נכון גם לסתם "קהילות של צעירים": 1. קהילות כאלה עושות סינון, לא תמיד מטעמים ענייניים. 2. הקהילות שואפות להיות הומוגניות מדי - אפילו אחרי הסינון מופעל לחץ על כולם ללכת בתלם תורני או חברתי שמוגדר ע"י הדומיננטיים בקהילה. 3. תופעות של לחץ חברתי, חטטנות, ואובדן פרטיות. 4. "משלוחי אוכל בלתי פוסקים". לא תמיד נוח למקבלת להגיד שהיא לא מעוניינת, ועוד פחות פעמים יכולה המנודבת לתפקיד להגיד שזה כרגע ממש לא מתאים לה (שוב לחץ חברתי).
המשך 17:01 26.03.2012שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר