איך אפשר בכלל להבין את סיפורי הבריאה? - סרוגים

איך אפשר בכלל להבין את סיפורי הבריאה?

מה אפשר ללמוד מסיפורי בראשית לחיינו שלנו וכיצד אפשר בכלל להבין את סיפורי הבריאה? ספר חדש מאת פרופ' יונתן גרוסמן - מהמחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן ובמכללת הרצוג - מנסה לתת את המענה

author-image
איך אפשר בכלל להבין את סיפורי הבריאה?

מה אפשר ללמוד מסיפורי בראשית לחיינו שלנו וכיצד אפשר בכלל להבין את סיפורי הבריאה? ספר חדש מאת פרופ' יונתן גרוסמן – מהמחלקה לתנ"ך באוניברסיטת בר אילן ובמכללת הרצוג – מנסה לתת את המענה.

"בראשית: סיפורן של התחלות", הוא ספר שני בסדרה העוסקת בספר בראשית (הראשון הוקדש למחזור סיפורי אברהם). בספר זה מנתח גרוסמן את סיפורי הראשית ועומד על מגמת הסיפורים שלא פעם נחבאת מתחת למעטה העיצוב הספרותי שלהם.

פרקים א'-יא' בספר בראשית מתארים התחלות מגוונות, כמו בריאת המציאות הפיסית, התחלת מערכת היחסים החברתית, ראשית עמידת האדם מול אלוהיו, האכזבה הראשונה של האדם מעצמו ומאלוהיו, שבאה אף לצד קנאה ורצח, ואף ייסוד העמים, לאומיות ותרבות. הספר מנתח ומפרש את הסיפורים לפי סדרם ולפי זרימתם הטבעית, והקורא מוזמן לצאת למסע שמתחיל עם בריאת עולם ואדם, לבחון את כשליו, ולתהות על אופייה של המציאות החדשה שהתהוותה לאחר חורבנו של העולם הישן.

השקת הספר "בראשית: סיפורן של התחלות" נערכה בשבוע שעבר בפורמט מיוחד, כערב של שיח וניגון ב'היכל שלמה' בירושלים. מעל 500 איש הגיעו לשמוע וללמוד על הספר עם פרופ' גרוסמן, הרב איתמר אלדר והזמר אביתר בנאי.

כריכת הספר

את הערב פתח רקטור המכללה, ד"ר עזרא קהלני שדיבר על יחודו של הספר כמשלב מחקר אקדמי מקצועי עם שפה ערכית-רוחנית, שילוב המאפיין את כלל הלימוד במכללה. לאחר מכן סיפר אריאל צ'סנר, נכדו של ד"ר נועם שודופסקי שלזכרו הוקדש הספר, על דמותו המיוחדת של סבו ועל הקשר שנוצר בין בני המשפחה לפרופ' גרוסמן, בעת שביני שליו וד"ר שמחה צ'סנר (בנו וחתנו של ד"ר שודופסקי) לקחו חלק בשיעוריו של פרופ' גרוסמן במכללה.

במרכז הערב הרצה פרופ' גרוסמן בנושא "כדי להתחיל מחדש צריך להשתכר" . בהרצאתו הוא אפיין את פעילות נח בשכרותו וביקיצתו ממנה כמשקפת את מצב האדם לאחר המבול וכמצביע על ההתחלה החדשה. בהמשך הערב עלו על הבמה הרב איתמר אלדר ואיבתר בנאי שדיברו על התחלות חדשות בעולם ובנפש, על האתגר שהתחלות אלו מסמנות עבורנו ועל החששות שמלוות אותן. אביתר בנאי שר וניגן משיריו על קלידים וגיטרה.

המהדורה הראשונה של הספר אזלה עם צאתו לאור אך ניתן כבר לרכוש מהמהדורה השנייה, באתר הוצאת מכללת הרצוג-תבונות של המכללה ובחנויות הספרים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
פרופ' ילמד מזה מעשה בראשית...מה מבינים חרטומים בסוד ד'?
סער | 07-12-2017 17:57
כ
ברור שלא למדת אצל הרב גרוסמן מעולם...
יואב | 07-12-2017 19:14
למדתי אצלו הרבה אהבת תורה ויראת שמים.
2
כל עוד הוא מלמד בהרצוג נגמר הסיפור שלו
אורי | 08-12-2017 11:05
רפורמים עם כיפה
תגובה של תינוק
צבי | 10-12-2017 0:07
כנראה לא קראת את הספר ואינך מכיר את המחבר. מניח שאתה נער מתבגר שמקשקש בתגובות. שב תלמד. עם הארץ