"על כן ניתנה "תורה שבכתב" בכתב, כדי שכל מי שירצה לזכות בידיעת התורה יוכל על כל פנים לפי ערכו, כי לעניין מצות תלמוד תורה אפילו אינו מבין כראוי מכל מקום מצוה היא". [מדבר שור עמ' קסב]
לאחרונה ניטש ויכוח גדול האם אפשר ללמוד תנ"ך בגובה העיניים של הלומד – מדברי הראי"ה הללו משמע שגם אם הבנתו של האדם את התורה שבכתב אינה לאמיתה של תורה הוא מקיים מצות תלמוד תורה.
והם הם דברי המהר"ל (בהקדמתו ל'תפארת ישראל') מדוע ברכת התורה היא "לעסוק בדברי תורה" ולא "ללמוד תורה", מפני שגם אם הלומד אינו מכוון לאמת אין ברכתו ברכה לבטלה, מפני שהמצווה היא לעסוק. וכדברים הללו כתב גם הרמח"ל (בספרו "דרך ה'" ח"ד פ"ב ו): "שרז גדול גילו לנו חכמינו שאפילו הרשעים אילו לא היו עוזבים את תלמוד התורה סוף שהיו חוזרים למוטב ועל זה אמרו (איכה רבה): 'הלוואי אותי עזבו ותורתי שמרו' – מתוך שהיו מתעסקין בה המאור שבה היה מחזירן למוטב".
אפילו בגובה העיניים
מקור נוסף של הראי"ה שיש ערך של לימוד תורה גם אם הוא נעשה בגובה העיניים יש בספרו 'עין איה' [שבת דף כו עמ' א] במחלוקת רבי טרפון ורבי יוחנן בן נורי באיזה שמן מדליקים נרות שבת.
ושם יש ארבע קבוצות של אנשים והראי"ה מסביר מחלוקתם לעניין לימוד התורה (עיין שם דבריו באריכות) והוא כולל בכלל לומדי התורה גם "אנשים כאלה שכל כך השתקעו והתרגלו בחכמות המורגשות על ידי חכמי האומות עד שאי אפשר להמשיכם לדברי תורה כי אם על ידי הצעת דברים מחכמות אנושיות ששורשן אינו רוח ה' השופע על יראיו ונביאיו כי אם רעיון לבב אדם העלול לשגיאה ודמיון כוזב (הדבר מזכיר לנו "תנ"ך בגובה העיניים") לימוד זה דומה לשמן הצנונות שטעמו מר וגס, ועם זאת אין לפסול את האור היוצא ממנו וגם הוא "יוכל להאיר ולהזהיר".
לכן גם דרך זו רצויה למי שלא זכה להציץ בגנזי תורה, בטהרתה של סתרי תורה במעלה מעולה. ואכן אנשי אלכסנדריה על ידי תורה הדומה לשמן הצנונות הגדילו הבנת התורה על פי דרכם.
וממשיך שם הראי"ה שיש "עוד למטה מהם אנשים שהם במדרגה יותר נמוכה, שעיקר השכלתם אינה כי אם חכמות חול טבעיות הממוזגות בדמיונות אנושיים, (ללא כל זיקה לתורה) אלא שהם חפצים שיחד עם ידיעתם הכללית להיות הולכים בדרך ישרה בדרכה של תורה, והם דומים ל"אנשי קפוטקיא שאין להם לא כך ולא כך אלא נפט". ועליהם כותב הראי"ה: "ואעפ"י שהם משעשים את נפשם על פי הרגלם בדברים כלליים מבארות אנושיים, אין להזניחם כי אם לקרבם ולחזקם".
חבל שכל אלו שרוממות הרב קוק בגרונם מתעלמים מדבריו אלו של הראי"ה ופוסלים אנשים שלדעתם לימוד התורה שלהם אינו שמן זית זך בעוד הראי"ה כותב: ש"אין להזניחם כי אם לקרבם ולחזקם".
ועיין בספר "מתוך התורה הגואלת" עמ' קמז בשם הרב צבי יהודה : "בבית שני היו עמלים בתורה ומפני מה גלו? מפני שהיו שונאים אלו לאלו שנאת חנם -ומסביר שם הרצי"ה מה הייתה השנאה – יש גוונים שונים של תורה, ומי שלא בדיוק בגוון מסוים שנאו אותו – ומסיים שם – והתיקון לזה ריבוי תורה שלא מתוך שנאה".
ולבסוף אבקש מכל המגיבים שלא לייחס לי דברים או שמות שלא כתבתי.
מה דעתך בנושא?
30 תגובות
10 דיונים
מד
האם אנשי גובה העינים רואים עצמם "אנשים כאלה שכל כך השתקעו והתרגלו בחכמות המורגשות על ידי חכמי האומות עד שאי אפשר להמשיכם לדברי תורה כי אם על ידי הצעת דברים...
האם אנשי גובה העינים רואים עצמם "אנשים כאלה שכל כך השתקעו והתרגלו בחכמות המורגשות על ידי חכמי האומות עד שאי אפשר להמשיכם לדברי תורה כי אם על ידי הצעת דברים מחכמות אנושיות ששורשן אינו רוח ה' ", "אנשים שהם במדרגה יותר נמוכה, שעיקר השכלתם אינה כי אם חכמות חול טבעיות הממוזגות בדמיונות אנושיים" ?
המשך 13:47 21.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נועם
מה שהרב פילבר הציג זה בכלל לא הבעיה שבגלל פסלו את תנך בגובה העיניים, הבעיה היא שבעקבות שהתנך יורד לגובה עיניים אז מגיעים לפרש אותו בצורה אחרת ומגיעים לטעויות בפירוש...
מה שהרב פילבר הציג זה בכלל לא הבעיה שבגלל פסלו את תנך בגובה העיניים, הבעיה היא שבעקבות שהתנך יורד לגובה עיניים אז מגיעים לפרש אותו בצורה אחרת ומגיעים לטעויות בפירוש התנך ולסילוף דברי חכמים ולשינוי התורה ח"ו, ולא חסר מאמרים שאנשים הגיעו לכתיבת דברים מוגזמים נגד התורה "בשם התורה" ובשם תנך בגובה העיניים, לא חסר לעמי ולתורתו ב"ה פרשנים על התורה וחכמים עצומים בכל הדור כגון רשי ורמבן ואור החיים ורשי לפני שכתב את פירושו לתורה צם תרי"ג תעניות שתבינו כמה גדלות ורוממות צריך לפני כתיבת פירוש, אז לא ביקשנו תריג תעניות לפני פירוש לתורה אבל חייב להזהר ולהשמר בפירושנו על התורה
המשך 21:36 20.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלל
חבל שנועם לא הבין את דברי הרב קוק שהביא הרב פילבר מותר להוריד את התנך בגובה העיניים "אפילו אינו מבין כראוי מכל מקום מצוה היא"
10:47 21.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לידיעתך, בימי חייו הרב צבי יהודה זצ"ל רצה למנות את הרב טאו לראשות ישיבת מרכז הרב, אלא שהרב טאו לא רצה. אל תטען עובדות שקריות, זה לא לרמתך!
11:04 19.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד ותיק
בכלל הרב טאו מעולם לא נתן בישיבה שעורים בהלכה הפסיקו עם כל ההזיות שלכם שלא היו ולא נבראו הרב טאו היה אחד מהתלמידים החשובים בישיבה אבל היו גדולים ומקורבים ממנו להרצי"ה.
23:38 20.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א.ב
דייק בדברי הרב, הוא לא אמר להתייחס לדבריו כדברים מנותקים שהרי פתח ב"לאחרונה ניטש ויכוח גדול האם אפשר ללמוד תנ"ך בגובה העיניים של הלומד" והרב לכאורה בא להציג את דעתו-...
דייק בדברי הרב, הוא לא אמר להתייחס לדבריו כדברים מנותקים שהרי פתח ב"לאחרונה ניטש ויכוח גדול האם אפשר ללמוד תנ"ך בגובה העיניים של הלומד" והרב לכאורה בא להציג את דעתו- דעת תורה, הוא רק כתב לא להתייחס לאנשים פרטיים או ליחס בלתי מדוייק לכתוב.
המשך 23:47 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בין לימוד שטחי לבין לימוד שמבזה את גדולי ישראל. הראשון, מותר ומצווה. השני, עבירה חמורה וביזוי התורה.
22:56 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הלל
חבל שנועם לא הבין את דברי הרב קוק שהביא הרב פילבר מותר להוריד את התנך בגובה העיניים "אפילו אינו מבין כראוי מכל מקום מצוה היא"
10:47 21.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ובעל שכל רחב וישר, ומסור לישיבה, ומסור לקוניטרה, ואל הכל" (מתוך התורה הגואלת, חלק ב' ,ע"מ קס"ו.) זה ספר סיכומים של שיחות הרצי"ה של הרב אביהו שוורץ שליט"א, ר"מ בבית אל...
ובעל שכל רחב וישר, ומסור לישיבה, ומסור לקוניטרה, ואל הכל" (מתוך התורה הגואלת, חלק ב' ,ע"מ קס"ו.) זה ספר סיכומים של שיחות הרצי"ה של הרב אביהו שוורץ שליט"א, ר"מ בבית אל ובמרכז הרב.
המשך 22:26 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד ותיק
בכלל הרב טאו מעולם לא נתן בישיבה שעורים בהלכה הפסיקו עם כל ההזיות שלכם שלא היו ולא נבראו הרב טאו היה אחד מהתלמידים החשובים בישיבה אבל היו גדולים ומקורבים ממנו להרצי"ה.
23:39 20.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ami
הגוש ללמד שם?
20:20 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוד
הכותב פרש את הרב בגובה העינים. מכאן ועד לימוד תנ"ך התופס את גבוריו כחולי נשים וכד' המרחק רב ביותר. לא ללימוד הזה התכוון הרב קוק.
19:19 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמידה פגועה
אין שום קשר בין דבר כזה ללימוד של מכללת הרצוג שנעשה מתוך יר"ש והערכה עצומה לגדולי ישראל בתקופות השונות- מהתנ"ך ועד ימינו. בואו והווכחו בעיניכם.
12:15 21.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמיחי
הרב צבי יהודה זצ"ל והרב פילבר שליט"א תקפו בחריפות את אוניברסיטת בר אילן בגלל מרצה שדבר בביזוי על דוד המלך ואליהו הנביא (להלכות ציבור עמ' רט-ריב), ולא סברו שאין לתקוף...
הרב צבי יהודה זצ"ל והרב פילבר שליט"א תקפו בחריפות את אוניברסיטת בר אילן בגלל מרצה שדבר בביזוי על דוד המלך ואליהו הנביא (להלכות ציבור עמ' רט-ריב), ולא סברו שאין לתקוף את הדברים המקולקלים כיון ש"אין להזניחם כי אם לקרבם ולחזקם".
המשך 17:06 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תלמיד ותיק
למרות שהרצי"ה תקף את המרצה הוא לא פסל את האוניברסיטה כך היה צריך הרב טאו לנהוג - הרב קוק לא דיבר על דברים מקולקלים אלא על דברים רחוקים מתורה שיש לקרבם נא לדקדק בכתוב.
18:31 18.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מד
האם אנשי גובה העינים רואים עצמם "אנשים כאלה שכל כך השתקעו והתרגלו בחכמות המורגשות על ידי חכמי האומות עד שאי אפשר להמשיכם לדברי תורה כי אם על ידי הצעת דברים...
האם אנשי גובה העינים רואים עצמם "אנשים כאלה שכל כך השתקעו והתרגלו בחכמות המורגשות על ידי חכמי האומות עד שאי אפשר להמשיכם לדברי תורה כי אם על ידי הצעת דברים מחכמות אנושיות ששורשן אינו רוח ה' ", "אנשים שהם במדרגה יותר נמוכה, שעיקר השכלתם אינה כי אם חכמות חול טבעיות הממוזגות בדמיונות אנושיים" ?
המשך 13:47 21.08.2016שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר