השלט בירושלים מוכיח: שכחנו את העבר שלנו - סרוגים

השלט בירושלים מוכיח: שכחנו את העבר שלנו

אם שלט כל כך מקומם תלוי בנחת ובשלווה בלב ירושלים, זה אומר שבמידה לא מבוטלת שכחנו את העבר שלנו. התמקדנו בבניית ישובים חדשים והזנחנו את העבר שלנו. אסור שאחיזתנו בארץ ישראל בכלל וביהודה ושומרון בפרט, תהיה רק סביב היישובים החדשים

השלט בירושלים מוכיח: שכחנו את העבר שלנו
  הרב עמיחי גורדין (באדיבות המצולם)

אחת מסדרות הקומיקס המוצלחות ביותר בהיסטוריה היא הסדרה 'אסטריקס'. בסידרה המיתולוגית מתואר כפר גאלי קטן, שטובי צבאות השלטון הרומי, שכבשו את כל צרפת, לא הצליחו לנצח. הכפר, שמוקף בשלושה מחנות רומאים ענקיים, מהווה סמל של ניצחון המעטים על הרבים. ניצחון הרוח הגאלית על הכוח הרומי העצום.

טענות די מבוססות (שנשמעו מפי אנשים מכובדים וידועים) גורסות שיוצר הסדרה התוודה לפני מותו שהוא יהודי, ושהסדרה המצליחה מבוססת על סיפור מרד בר-כוכבא. בין אם הטענות נכונות ובין אם לאו, אין ספק שהסיטואציה של הכפר הגאלי המוקף במחנות צבא רומיים ענקיים אכן משקפת את ימי מרד בר-כוכבא. לא פחות משבעה מחנות צבא רומיים הקיפו את הכפר הקטן ביתר, שהיה מעוזו של בר כוכבא.

המצור של הליגיונות הרומים על הכפר ביתר, מיקד את תשומת הלב העולמית לתקופה ארוכה. סופו המר של המצור הותיר רושם עצום על העולם היהודי. ברשימת האסונות שאירעו לאבותינו בתשעה באב נזכר חורבן ביתר בשורה אחת עם חורבן ירושלים.

לא זו אף זו, הרוגי ביתר נשארו תקופה ארוכה מוטלים בשדה הקרב. כשבט"ו באב, הותרו הרוגי ביתר לבוא לקבורה, התקינו חכמי יבנה ברכה נוספת בברכת המזון, את הברכה הרביעית – ברכת הטוב והמיטיב.

על אף אלף ותשע מאות השנים שחלפו מאז חורבנה של ביתר, התושבים הערבים של הכפר הסמוך עדיין מכנים את המקום בשם 'חירבת אל יהוד'. חורבת היהודים.

*                      *                      *

מלבד זכויות היוצרים על השם 'תל-אביב' (שנלקח מספר יחזקאל, אך קיבל מובן מחודש בתרגום הספר של הרצל לעברית ובעקבות זאת גם בשמה של העיר העברית הראשונה) היו לנחום סוקולוב זכויות רבות מאוד. סוקולוב היה פעיל מאוד בתנועה הציונית ואף החליף את חיים וייצמן בתפקיד נשיא ההסתדרות הציונית.

במלאות 15 שנים ל'חברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה' נערכה סעודה חגיגית לציון האירוע. נחום סוקולוב, שהיה אחד מאורחי הכבוד של הסעודה, נשא שם דברים בנוגע להווה ולעבר. דברים נוקבים, שראוי היה שגם העיתונאים הפוקדים תדיר את 'בית סוקולוב' יכירו.

'אין העבודה שלנו מצטמצמת בארץ ישראל החיה בלבד, אלא אף בארץ ישראל שהייתה חיה לפני אלפי שנים. אין בכלל צורך להדגיש את הדבר, ארץ ישראל בהווה היא המשך של ארץ ישראל בעבר.

אותו העבר אין הוא עבר לנו. כל המושגים על הבדל הזמן אינם קיימים בשבילנו. לנו העבר הוא ההווה, וההווה הוא העתיד.

אין אנו מסתכלים בארכיאולוגיה כמו בדבר קדמון שכבר עבר. אפשר להסתכל מנקודה זו בקדמוניות יוון מפני שהעבר שלהם כבר נכנס לתוך תחום ההיסטוריה. עבורם זוהי פרשה סתומה. אבל העבר שלנו אינו פרשה סתומה.'

*                      *                      *

על פסי הרכבת הישנה הקימה עיריית ירושלים פארק מיוחד ונעים שנמתח לאורך קילומטרים רבים. לאורך מסלול ההליכה (המומלץ מאוד) שבפארק הקסום, תלו בוני הפארק תמונות מהווי הרכבת. ליד תמונה אחת נעצרתי בצער עמוק ונזכרתי בנחום סוקולוב.

בתמונה נראתה המסילה הישנה של הרכבת והתיאור שנלווה לתמונה הסביר לצופה, שבתמונה רואים את פסי הרכבת חולפים ליד הכפר הערבי 'בתיר' וליד נוף הטרסות של הכפר. התפוצצתי. זה מה שאנחנו רואים בתמונה? נוף טרסות של הכפר הערבי בתיר? מה עם העיר של בר כוכבא? מה עם ביתר היהודית?

אם העבר לנו הוא הווה, היינו צריכים לראות שם לא רק את ההווה של הערבים אלא גם את העבר שלנו. תושבי האזור הערבים עדיין קוראים למקום 'חורבת אל יהוד', אבל אנחנו לא זוכרים שבמקום ההוא שכנה ביתר. אנחנו לא זוכרים שמהמקום ההוא קרא בר כוכבא תיגר על האימפריה הגדולה בעולם. אנחנו לא זוכרים את השדות שבהן היו מוטלות גופות לוחמי ביתר במשך ימים ארוכים ושטופי שמש. אנחנו לא זוכרים את השמחה עת הגופות, שבנס לא הסריחו, הותרו לבוא לקבורת ישראל, ואת הברכה הרביעית של ברכת המזון שלנו.

אם שלט כל כך מקומם תלוי בנחת ובשלווה בלב ירושלים, זה אומר שבמידה לא מבוטלת שכחנו את העבר שלנו. התמקדנו בבניית ישובים חדשים והזנחנו את העבר שלנו. אסור שאחיזתנו בארץ ישראל בכלל וביהודה ושומרון בפרט, תהיה רק סביב היישובים החדשים. אנחנו חייבים גם להפריח את חורבות היהודים, לזכור ולהזכיר את העבר שלנו. 'לנו העבר הוא ההווה'.

(המאמר יפורסם בשבת הקרובה בעלון 'שבת בשבתו')

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
יישר כח
בגוש למדו שמותר להם להורות ולא רק להתנחמד | 03-04-2016 20:10
2
חזק וברוך לרב גורדין
אפי | 03-04-2016 22:16
תענוג לקרוא, כתמיד, את טוריך. המחכימים
3
יפה מאוד. לבנות שם ולמחוק את השם
| 04-04-2016 12:48
חירבת אל יהוד מהמדינה המתחדשת. ודאי שאנחנו רק המשך של מדינת היהודים הקדומה ללא ספק.לנו אין ספק .הבעיה היא של הערבים ולא שלנו.המדינה שלהם בחבל עזה עם כל ההטבות.כאן ישראל השלמה מאז יציאת מצרים.