כך תוכלו לאכול ברוקולי וכרובית ללא חשש - סרוגים

כך תוכלו לאכול ברוקולי וכרובית ללא חשש

גם לאחר השרייה במי סבון, בחומץ או במי מלח, וגם לאחר בישול, הבהוב על האש או ניעור של הירק, עדיין נשארים עשרות ואף מאות חרקים שלמים, וכאמור לעיל, באכילה של כל אחד ואחד מהם עוברים על חמישה איסורי תורה

author-image
כך תוכלו לאכול ברוקולי וכרובית ללא חשש
  (רוני שוצר/פלאש90)

יש דרך לאכול כרובית וברוקולי?

הברוקולי והכרובית הם ירקות האהובים על אנשים רבים. הם עשירים בויטמינים ובמינרליים, ובקיצור, פשוט – בריאים!
כמובן שגם מבחינה קולינארית הם נחשבים כירקות מאד מיוחדים. עם כל זה, לצערנו, ירקות אלו אהובים מאוד גם על שלל יצורים קטנטנים שאנו נמנעים מאכילתם, כדוגמת תריפסים, כנימות, זחלי פרפרים, זחלי פרודניה ואקריות. ובל נשכח שעל אף קוטנם, איסור אכילתם חמור פי 5 מאכילת חזיר. בשונה מירקות עלים אחרים שאפשר לבדוק אותם ולנקותם, התפרחת בברוקולי ובכרובית אינה מאפשרת ניקיון יעיל של העלים בשום דרך שהיא. התפרחת בנויה מאלפי פרחים זעירים היוצאים ממאות גבעולים ומעשרות ענפים, וכולם יחד משמשים כר נרחב ומקום מסתור ומחבוא לחרקים השונים. גם לאחר השרייה במי סבון, בחומץ או במי מלח, וגם לאחר בישול, הבהוב על האש או ניעור של הירק, עדיין נשארים עשרות ואף מאות חרקים שלמים, וכאמור לעיל, באכילה של כל אחד ואחד מהם עוברים על חמישה איסורי תורה. מבחינה מעשית, הברוקולי והכרובית הנמצאים בשוק נגועים מאוד ואסור להשתמש בהם בלא בדיקה מדוקדקת – דבר שאינו מעשי בפועל.

במה כן אפשר להשתמש?

כדאי לציין את חברות 'עדן', 'בטעם', 'נצר מהדרין' ו'גלאט פרוסט' המשווקות ברוקולי וכרובית קפואים. הירק שלהן נקי בוודאות מחרקים ואפשר להשתמש בו ללא חשש וללא בדיקה.

לעומתן, הירק הקפוא שמשווקות חברות 'סנפרוסט', 'מילוטל' ו'פרי הגליל' אינו נקי לגמרי מחרקים. הוא עובר טיפולים מיוחדים בזמן הגידול ובזמן העיבוד, ואחוז קטן מהתוצרת נבדק בבדיקה קפדנית ומיומנת לפני השיווק. במידה ואכן רמת הנגיעות בבדיקת המדגם לא עולה על 5% מהירק, הירק מקבל אישור לשווקו ברמת כשרות רגילה (ולא ברמת מהדרין).

עדיין יש לשאול, כיצד אפשר לכתוב על מוצר שהוא "כשר" אם יתכן מאוד שיש בו חרקים?

התשובה לכך היא שלדעת חלק גדול מהפוסקים אין חובה לבדוק את הירק לפני האכילה אם ידוע שאחוז הנגיעות שבו קטן מאוד, ומציאות החרקים מוגדרת בו כ"מיעוט שאינו מצוי". ואכן, בשנים האחרונות אחוז הנגיעות בירקות ששיווקו החברות הללו היה נמוך מאוד, מתחת ל-5%, ובכל זאת, הרב ויטמן התייחס לכך (במאמר שפרסם על ירקות של חברת 'סנפרוסט') ולדעתו, סדרי ההשגחה והטיפולים המתבצעים בחברות הללו אכן מניבים תוצרת שהיא ללא ספק ברמת נקיות גבוהה וטובה, אך עדיין אי אפשר להגדיר את התוצרת הזו כתוצרת מהודרת, אלא כמוצר הכשר לאכילה וככזה שאין חובה על הצרכן לבדוק אותו לפני השימוש, מאחר שהנגיעות בו פחותה ואיננה נחשבת כמיעוט מצוי, אך עדיין היא אינה נקייה לגמרי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
16 תגובות - 16 דיונים מיין לפי
1
להשרות באקונומיקה לשטוף הייטב
| 19-07-2015 18:38
ולייבש עם פן לשיער!
2
מה לגבי חיידקים?
| 19-07-2015 18:41
חיידקים מצויים בכל המזונות ואינם כשרים כלל. מה עושים?
3
האם לגויים מותר לאכול חזיר?
| 19-07-2015 18:43
4
חרדים תתחילו לגדל ירקות במקום לבקר כל הזמן
פישמן | 19-07-2015 18:48
לפשוט את החולצה הלבנה וללבוש בגדי עבודה וקדימה לייצר. כל הזמן ביקורת והשמצות. תתחילו להועיל בעולם הזה. תביאו משהו לעולם הבא.
5
האם מה שלא רואים בעין אלא במכשירים מתקדמים, גם כן אסור?
| 19-07-2015 18:49
עשרות ואף מאות???? תשובות ארוכות ומפורטות כבר נכתבו על הנושא. אולי לא ננשום מאחר שבכל נשימה כמות האורגניזמים החיים מצטרפת לכזית...
6
באתר של כשרות תנובה כתוב אחרת
ננ | 19-07-2015 19:47
"הכרובית והברוקולי גודלו תחת פיקוח של מכון התורה והארץ והתוצרת הנכנסת למפעל עוברת בדיקה מדגמית לפני הכניסה לייצור ושוב לאחר הייצור ורק תוצרת שרוב מוחלט ומובהק שלה נמצא נקי (באופן שברור שאין מיעוט המצוי של נגיעות) מאושרת לשיווק ותוצרת זו כשרה ופטורה מבדיקה לפני השימוש. תוצאות הבדיקות של התוצרת המשווקת בשנת 2014 הינן טובות מאוד ורוב התוצרת הינה ברמת ניקיון המתאימה גם לכשרות מהדרין." http://kashrut-tnuva.co.il/vegetation_page.php?actions=show&id=62
7
"איסור תורה"? בקושי דרבנן...
עוזיה | 19-07-2015 20:10
מן התורה הכל בטל בתערובת. יכול להיות שאפילו מדרבנן. וגם אם לא, האוכל בודאי לא מתכוון לאכול את החרקים והוא "מתעסק". מי שרוצה יכול להחמיר כאוות נפשו, אבל די להיסטריה.
8
ל7
| 19-07-2015 20:45
בריה שלמה אינה בטלה בתערובת ודין מתעסק לא שייך לנושא כלל אלא לעניין מלאכות שבת. אל תכתוב בכזה בטחון דברים שאתה כלל לא מבין בהם. במיוחד כשמדובר בנושא שקריטי לציבור רחב, אפ' אם אותך אישית הוא לא מטריד במיוחד
9
האם בימי קדם אכלו ירקות?
| 19-07-2015 20:47
אם כן כולנו בני חוטאים
10
מי שלא יודע שלא ידבר
הזהרו בדבריכם | 19-07-2015 20:53
ברייה בשלמותה (ג'וק שלם) לא בטל לעולם, גם לא באלף. וכן, אם זה בגודל שניתן לראות - אם תחפש ותדע איך לחפש, זה כל האיסורים. על חיידיקים שלא רואים אף אחד כאן לא דיבר. ובכבוד, מוזמן לעשות ניסוי - קנה כרובית וברוקולי מהשוק, פרוש דף נייר לבו, שבור כמה "פרחים" שלמים מהקלח, פרק אותם על דף הנייר וחכה דקה, שיהיה לך בתאבון....
11
8 טועה. בריה שלא בטלה הוא מדרבנן. מהתורה הכל בטל ברוב
ישי | 19-07-2015 21:21
כל הדברים שלא בטלים ברוב כמו בריה וחתיכה הראויה להתכבד הוא רק מדרבנן. חיוב מהתורה הוא רק אם נאמר שכלל אין זו תערובת.
12
זה חומרא
| 19-07-2015 21:59
להחמיר להחמיר להחמיר יש להחמיר כל המחמיר הרי זה משובח הכי טוב להחמיר
13
על בריה וביטול
עוזיה | 19-07-2015 22:36
בריה ודאי בטלה מן התורה. מה שהיא אינה בטלה אפילו באלף הוא רק מדרבנן, בשל היותה דבר חשוב - על זה אין למיטב ידיעתי חולק. במקרה שלפנינו מסתבר שמכיוון שמדובר בבריות מאוסות וחסרות חשיבות הן כן בטלות (ערוך השולחן סוף סימן ק; אגרות משה יורה דעה ד ב). ודין מתעסק שייך בכל התורה כולה ולא רק לגבי שבת - לדוגמה, הסוגיה בכריתות יט.-כ.
14
קצת על בריה, ביטול ומתעסק
עוזיה | 20-07-2015 2:00
א. מדאורייתא בריה בטלה. מה שהיא אינה בטלה אפילו באלף, זה רק מדרבנן, שגזרו שבריה אינה בטלה מכיוון שהיא חשובה. לא ידוע לי על מי שחולק על זה. ב. במקרה של טריפסים למיניהם, מסתבר שהם בטלים ואין הם נחשבים בריה - מכיוון שהם אינם חשובים (אגרות משה יורה דעה ד ב) או מכיוון שהם מאוסים (ערוך השולחן סוף סימן ק), ויש גם עוד סיבות. ג."מתעסק" שייך בכל התורה כולה, ולא רק בהלכות שבת - למשל, הסוגיה בכריתות יט.-כ. אבל אין צורך להאריך בכל זה, מאחר שהכל כבר התבאר היטב בספרו של הרב איתם הנקין "לכם יהיה לאוכלה". ניתן למצוא חלקים מהספר (כלומר, התוכן וההסכמות) באמצעות חיפוש פשוט בגוגל.
15
בתמונה רואים כרובית סגולה
ססוו | 20-07-2015 9:30
יש בכלל דבר כזה?
16
חבורה של הזויים הריסוסים המרעילים זה כשר ולנקות במי מלח
מבין | 19-01-2018 18:11
זה לא כשר.. טימטום בחסות פרשני דת הזויים