הבוקר (ב'), התכנסה ועדת הפנים של הכנסת לדיון דחוף, ואולי משם יבוא פתרון למצוקה האמיתית שקיימת על פני השטח.

הנסיעה בכבישי יהודה ושומרון, לא סימפטית בלשון המעטה, ולא רק בגלל הטרור. מלבד התשתיות הרעועות, וחוסר התאורה בצירים- נראה שלהרבה מהנהגים אין שום הבחנה בין קווי הפרדה רצופים, תמרורי עצור, השוליים אשר משמשים כשטח מת לעקיפה, והכול בלי עין שמשגיחה על הנעשה בכבישים.

מחזה שקשה לראות על הכבישים ביהודה ושומרון, הינו שוטרי משטרת התנועה, אשר אמונים על אכיפת חוקי התנועה, והמצב מטריד בהחלט.

חברי הכנסת אריה אלדד (האיחוד הלאומי) ואורי מקלב (הבית היהודי), החליטו להיכנס בעובי הקורה, והצליחו לכנס את ועדת הפנים של הכנסת לדיון דחוף הבוקר, כדי לנסות ולראות מה ניתן וצריך לעשות כדי לשפר את מצב התנועה ואכיפת החוקים בכבישי יהודה ושומרון.

חבר הכנסת מקלב פנה במכתב ליושב ראש הכנסת, ראובן ריבלין, וציין כי המצב התחברותי בכבישים בגדר קטסטרופה, אכיפה אינה קיימת, ואין שום ציון התראתי שמזהיר מפני כבישים מסוכנים, אשר מביא את הנוסעים לידי סכנה ממשית. 

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מחולק הפילוח לאזור יהודה ושומרון בנפרד לכל שאר חלקי הארץ, בשנת 2009, אירעו 548 תאונות עם נפגעים, ביהודה ושומרון מתוכם קרוב ל-1,500 מאות בני אדם נפגעו- בהם 32 הרוגים, קרוב ל-150 פצועים קשה, ועוד 1,400 בני אדם שנפצעו פצעים קלים.

החל מראשית השנה האזרחית בכבישי יהודה ושומרון, התרחשו קרוב ל40-0 תאונות, מהם 14 קטלניות, עם קרוב ל-60 מקרים של תאונות בהם נפצעו אזרחים באורח קשה. סך הכל, 859  נפגעים, 18 הרוגים, ו-69 פצועים קשה.

במהלך הדיון, נמסרו נתונים אשר מצביעים על העובדה שכוח האדם הינו מועט, רק 4% משוטרי יהודה ושומרון  אוכפים את חוקי התנועה- מתוך 1,000 שוטרים במחוז ש"י, 40 בלבד מופנים לאכיפת חוקי התנועה.

יו"ר ארגון זכויות האדם ביש"ע אורית סטרוק, פנתה בדיון בבקשה להורות למשטרה להכניס יותר שוטרי תנועה לאכיפה בכבישים תוך דגש על פעילות בעומק השטח ולא בסמוך ליישובים בלבד.

בנוסף התברר כי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לא רושמת בדו"חות דיווחים על תאונות קטלניות בהן נהרגו רק ערבים- חברי הוועדה קראו למשטרה והלמ"ס לשנות את הנוהל.

בתגובה לדברים אמרה אורית סטרוק יו"ר ארגון זכויות האם ביש"ע, כי למרות התאונות הקטלניות הרבות שקורות מדי שבוע בכבישי יו"ש רוב רובם של כוחות השיטור מופנים לאכיפה אידיאולוגית ולא לאכיפת חוקי התנועה.

"האכיפה עצמה מתרחשת בסמוך ליישובים ולא בעומק השטח על הצירים השונים. המשטרה טענה שהדבר נובע בגלל ביטולה של תוכנית 'שילוב זרועות' במסגרתה קיבלו אבטחת שוטרים בידי חיילי פיקוד מרכז על הצירים, ועל כן קרא הוועדה לנציג הפיקוד לחדש את התוכנית".

בנוסף מחתה סטרוק על חוסר התיאום בין המשטרה ללשכה המרכזי לסטטיסטיקה בנושא, אשר כתוצאה ממנו, כשמסתכלים לאחור ישנו חסרון בנתונים אשר משפיעים על ההבחנה אילו כבישים דורשים תיקון תשתיות, שיפוץ או סלילה מחדש. 

ראש מועצת מטה בנימין, אבי רואה, אשר איבד את רעייתו אידית, בתאונת דרכים מחרידה בצומת מכמש, לפני שמונה שנים, אומר כי "העובדה שאין די אכיפה בשטחי יהודה ושומרון, הינה החלטה של הרשויות שלא לפעול, כי זו האווירה הכללית שרווחת כלפי המתיישבים", הוא הוסיף כי "כוח האדם של המשטרה לא מספיק על מנת לאכוף את חוקי התנועה כמתבקש, ומה שקורה בשטח, טרם משביע רצון."

סגן ניצב דורון ישראלי, ראש אגף התנועה במחוז ש"י אומר כי בשנים האחרונות תוגבר מערך אכיפת התנועה, הן באמצעים והן בשיטור, וקרא לציבור להתנדב לשירות המשטרה ולסייע באכיפת חוקי התנועה.