המצב הנכון לכתחילה הוא הפרדת הרשויות המלאה.
השלטון – הכנסת והממשלה – מייצגים את הציבור, את האינטרסים, את הכוחות ואת הרוב. בית המשפט העליון, בעיקר בשבתו כבג"ץ, שומר על זכויות הפרט, ומונע בעד השלטון מלדרוס את המיעוט.
לא היינו צריכים להמתין למונטוסקייה כדי ללמד אותו את העיקרון הזה. כבר התורה מזהירה מפני כוחו הדורסני של השלטון, ומזהירה את המלך "לבלתי רום לבבו מאחיו", אזהרה המלמדת כי ישנה סכנה חמורה של דריסה זו.
התורה אינה מסתפקת באזהרה, ומקימה שני מוסדות שיגנו על הפרט: הן בית המשפט שאף המלך כפוף לו (עד להתמוטטות עיקרון זה במהלך הדורות), ובעיקר – הנבואה, שנשאה ברמה את המאבק בעוצמתו של השלטון, ובהגנה על עקרונות הצדק והחסד שצריכים ללוות את עולמו של היחיד.
עיקרון זה היה צריך להיות מועתק, מתוך מודעות להבדלים, גם לתבנית השלטון במדינת ישראל.
במצב כזה היה נכון יותר לצמצם מאוד את השפעה הפוליטיקה על הרכב בית המשפט העליון, שכן ההשפעה הפוליטית משמעה הפיכת בית המשפט העליון לשלוחה של השלטון, במקום שיעמוד מולו ונגדו ויגן על עקרונות הצדק והמשפט.
ברמה העקרונית אפוא הרעיון כי השופטים ימונו על ידי ועדת החוקה של הכנסת הוא רעיון שגוי ורע, והוא חלק מביטול יכולתו למלא את משימתו. הוא גם יזיק מאוד לישראל כיוון שמעמדו של בית המשפט כמי שמהווה גורם אמון ייפגע, והאמון שירכוש לו הציבור יהיה דומה לאמון שהציבור רוכש למערכת הפוליטית.
זוהי סכנה עצומה לחרות הפרט, ומעבר לכך – חברה שאין בה גורם מכריע סכסוכים נידונה להעברת הסכסוך לרחובות, ולהכרעתו באלימות ובכוח.
בית העליון נכנס לשדה הפוליטי
אולם שאין אנו נמצאים במצב לכתחילה. בית המשפט העליון אשם בצרה שהוא הביא על עצמו, וממילא על כולנו. הוא נכנס לשדה הפוליטי, ובשל כך הוא מוצא את עצמו בפני התביעה הצודקת כי המערכת הפוליטית תפקח עליו.
אחת הדוגמאות שדברנו עליה בישיבה, דווקא מתוך רצון שלא לצבוע את הדיון הזה ב"ימין" ו"שמאל", הייתה התערבותו בנושא מיגון שדרות. על אף ששמחתי על העמדה שבית המשפט נקט בה, ראיתי בחומרה את עצם העובדה שהוא בכלל נקט עמדה, ונכנס למערכה הפוליטית של הקצאת תקציבים, כאילו זה עניינו.
זו דוגמה קטנה בלבד משלל הדוגמאות מרחיקות הלכת שבית המשפט העליון חדר אליהם, כאילו הוא בית משפט נבחר. הוא לא צמצם עצמו להגנה על זכויות הפרט, אלא הפך לפוליטי של ממש. הדבר מנוגד הן לתפקידו והגדרת תחומי פעילותו, אך גם מנוגד להכשרה של השופטים. הם לא הוכשרו להיות פוליטיקאים, ובמקביל אין להם כל עדיפות בתחומי ערכים ומוסר על פני גורמים אחרים ומקצועות אחרים.
הפיתרון אינו טמון בפוליטיזציה של המשפט, ובשימוע בפני ועדת כנסת, אלא בנסיגה חדה ומהירה של בית המשפט העליון לתחומים עליהם הוא מופקד.
מידת הענווה היא זו שחסרה לבית משפט זה, והוא זה שהביא את ניסיונות החקיקה נגדו, ואת רמת האמון בו לשפל. הדבר צריך להטריד אותנו, כי שמירה קפדנית על זכויות האדם מפני עריצות השלטון היא בנפשנו, והיא המשך לחלק מדברי הנביאים שנאבקו על כך כל הזמן.
ההצעה הנוכחית טוב לה שלא תתממש, אולם חשוב שהיא תהיה כחרב מנופפת מעל בית המשפט העליון, כתזכורת כי מי שהפך את עצמו לפוליטי – אינו יכול שלא למצוא את עצמו כפוף למערכת הזו. לעומת זאת, אם הוא ישוב למקומו הראוי ולתפקידו המקורי – לא יהיה כל צורך בדרך זו, ובסכנות הגדולות הנוצרות מיוזמת חקיקה זו.
==
הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה. המאמר פורסם באתר הישיבה.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
פוקח עין
טור נאה של כבוד הרב. שמחתי לקרוא על החשיבות שהוא מקנה להיותו של בית המשפט מגן על זכויות הפרט. האם בהיותו מגן - החלטותיו (שלא נאכפות) בקשר עם מילוי אחר...
טור נאה של כבוד הרב. שמחתי לקרוא על החשיבות שהוא מקנה להיותו של בית המשפט מגן על זכויות הפרט. האם בהיותו מגן - החלטותיו (שלא נאכפות) בקשר עם מילוי אחר צווי הריסה ופינוי של מבנים ביו"ש שנבנו על שטחים בבעלות פרטית פלשתינאית - הן החלטות בקשר עם זכויות הפרט ? אני מניח שכן. ומכאן, אני מניח שכשר ביקורת נשטחת על פוליטיזציה, אין מכוונים לדוגמאות אלו. ברם, עיקר הביקורת נגד האקטיביזם ו"הפוליטיזציה" באים מכיוון של אלו (ואני מקווה שהרב לא עימם) אשר לא אוהבים את בית המשפט כאשר עסקינן בזכויות הפרט של פלשתינאים ביו"ש. כאשר ההתיישבות על הכף, זכויות נגוזות כלא היו. וכל התערבות בעדן - טמאה, או בלשון נקייה יותר "התערבות פוליטית", שהרי אם אתה שומר על זכויות הפרט בשטחי יו"ש, אתה פוליטי. ואם אתה פוליטי, אז זה לא בסדר. מעגל של שוטים. טוב היה עושה הרב אם היה צועד צעד אחד קדימה, ומבהיר לכולנו, שהחלטה בעניין זכויות פרט בשטחי יו"ש אינה פוליטית. מי שהפך אותה פוליטית - הוא מי שהחל במסע ההתיישבות ביו"ש. כדי שלא תהיה פוליטית נדרש אחת משתיים - או שההתיישבות תחדול, או שיתבצע סיפוח. או אז זו כבר אינה פוליטיקה, אלא דיני קניין פשוטים להפליא.
המשך 00:20 20.11.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יאיר קליין
שקל להזדהות עם דברי הרב שרלו רק צריך לקרוא לילד בשמו- מי שאשם בכל זה הוא אהרון ברק שהחדיר את הקטיבזם השיפוטי (עיינו בביוגרפיה שכתבה עליו נעמי לויצקי-׳כבודו׳)
15:39 16.11.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ביקורת בייניש
הנה הוא הכשיל אותך בהוצאת שם רע. ולחשו על אוזני מהשמיים שעל עבירות מדאורייתא הגיהנום מתחמם... בהצלחה, ואל תשכח להביא מקדם הגנה גבוה
11:16 16.11.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רותי
טוב לפחות עכשיו זה בקונצנזוס...
15:47 15.11.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
מה אתם מביאים פה רב שהרב שפירא כתב עליו שהוא מכשיל את הרבים? מספיק יש לו במות בכל אתר חילוני ולייט
14:25 15.11.2011שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר