אחת התופעות החדשות והמדהימות ביותר בעיניי בציבוריות הישראלית היא חוסר יכולת נרכש להתמודד עם אבידות בשדה הקרב, וזאת דווקא בקרב חלקים מחוגי הימין העמוק.
אותו האגף שבימים כתיקונם עומד איתן במחירי המלחמה; אותו אגף שדם מיטב בניו נשפך בשדות הקרב בשנים האחרונות מעבר לחלקו באוכלוסיה – דווקא ממנו יוצאים קולות שבר ביחס לכל הרוג. הסיבה לכך היא התפיסה כאילו כל ההרוגים בשדה הקרב בקרב כוחותינו הם קרבנות חינם על מזבח "המוסר הנוצרי", וקורבנות חינם – זה דבר שבאמת קשה לעכל ולקבל.
ישנם רבים שהשתכנעו שאם רק היינו מנהלים את מלחמותינו על פי "מוסר הלחימה היהודי" – לא הייתה נופלת שערה מראש חיילינו ארצה לעולם. ולא היא.
זה לא טוהר הנשק – זו טומאה צדקנית
בעיניי, זו דוגמה קלאסית לסחרור אידיאולוגי שמתנתק מן המציאות הממשית. זה מה שקורה כאשר לוקחים טענה שיש בה הרבה מאוד אמת, ומותחים אותה עד הקצה. במקום לקבל אמת גדולה עוד יותר, מקבלים קריקטורה. אין שום ספק שמוסר הלחימה של צה"ל היה אחראי בעבר, ואחראי גם בהווה לסיכון מיותר של חיילים, על מנת להימנע מפגיעה באוכלוסיית האויב, ועל מנת להימנע משימוש בסוגי חימוש הגורמים לנזק היקפי גדול וחסר אבחנה.
אכן, אין שום ספק שמדינת ישראל בכללותה, וזרועות הביטחון בפרט הגזימו באופן חולני בכל הנוגע למוכנות לסכן את בנינו ואזרחינו למען "טוהר הנשק". טוהר נשק שהמשמעות שלו היא מניעת אפשרות הניצחון על הרוע, או הקרבת חיילים למרות אפשרות ברורה להימנע מכך באמצעות הפעלת כלים הרסניים יותר איננו טוהר נשק, אלא טומאה צדקנית. ישראל חוטאת בכך לאורך כל שנות קיומה, וממשיכה בכך גם כעת. עד כאן – אמת ויציב.
הבעיה מתחילה כאשר המציאות המעוותת הזאת משכנעת אנשים טובים שלמעשה אין בכלל צורך באבידות בשדה הקרב, ובעצם כל ההרוגים כולם הם תוצאה של התייפיפות מוסרית לפני המראה. כאשר אינטואיציה מוסרית נכונה פוגשת אי הבנה במגבלות הממשיות והקשיחות של ניהול מלחמה – נולדים רעיונות חסרי שחר, וכאב לב נוסף שאין בו צורך.
אפילו רוסיה לא משטחת ערים באוקראינה
רוסיה איננה מדינה הלוקה בעודף מוסר לחימה נוצרי. היא איננה חסה על חיילי אויביה, ואיננה חסה על אוכלוסייתם. למרות זאת, רוסיה לא משטחת ערים שלמות באמצעות ארטילריה באוקראינה. היא לא נמנעת מכך מכיוון שהיא הומנית; היא נמנעת מכך מכיוון שאין לה מספיק פגזים ותותחים כדי לעשות זאת, וגם אין לה תועלת גדולה מזה בשדה הקרב.
עיר שהופכת לעיי חרבות היא עדיין עיר שניתן להגן עליה מתוך אותן חרבות אפילו ביתר יעילות, לפעמים. כל שכן, כאשר יש בעיר כזאת מערכות ביצורים תת קרקעיות נרחבות. לכן, גם רוסיה בסופו של יום נאלצת לשלוח חיילים כדי לטהר עמדות אויב תוך כדי הסתערות, וגם רוסיה נאלצת לתמרן ברחובות בנויים של ערים שלמות למחצה עם נגמ"שים פגיעים וטנקים שמחכים לחוליות הנ"ט שישמידו אותם.
לשטח ערים שלמות באמצעות תותחים זו לא אופציה טכנית ממשית עבור רוסיה ששמה דגש היסטורי על ארטילריה, וזו בוודאי לא אופציה עבור ישראל שמאז היווסדה מזניחה את הארטילרי. גם לנתק את החשמל ואת המים לא פוטר מן הצורך לטהר מנהרות באופן ידני, כי מי שבנה את המנהרות הכין אותן לאפשרות ניתוק החשמל והמים. גם מילוי המנהרות בגז איננו פתרון קסם. מי שבונה מנהרות תת קרקעיות רציניות מכין אותן גם לאפשרות הזאת.
למלחמה יש מחיר בחיי אדם
בסופו של יום, טנקים צריכים להסתער, וחלקם עולים על מטעני גחון. נגמ"שים צריכים לחפות על הטנקים ממארבי נ"ט, וחלקם נפגעים מנ"ט בעצמם. חיילים צריכים לצעוד אל שטח האויב, וחלקם נהרגים מרחפני אויב ומפצצות מרגמה. מלחמה היא עסק נורא ומדמם. יש לה מחיר בכסף. יש לה מחיר בציוד, ויש לה מחיר גם בחיי אדם. גם כאשר לא מנסים כלל וכלל להתחשב בשיקולים של מוסר נוצרי; גם כאשר פשוט רוצים לנצח.
מעבר לכך, יש לזכור שהגבלה עצמית בלחימה תוך סיכון חיילים איננה נובעת בהכרח ממוסר מעוות מצידנו. היא יכולה לנבוע בהחלט גם משיקולים מדיניים שלצערנו הם חלק ממציאות המלחמה. אם הממשלה משוכנעת ששימוש בסוג מסוים של חימושים יוביל לתוצאות מדיניות שיכשילו את יעדי המלחמה, אז יש הצדקה לסכן חיילים בהימנעות משימוש בחימושים האלה, למרות הזוועה שבסיכון מודע של הלוחמים. מלחמות אינם מתרחשות בחלל ריק, אלא הן מכשיר להגשמת יעד מדיני.
ברור שצריך להגשים את היעד תוך סיכון מזערי של חיילינו, אבל לפעמים התנאים המדיניים מכתיבים את גובה הסיכון ההכרחי המזערי, ולא רק הימצאות או היעדר נשק קטלני במיוחד בימ"ח. גם לרוסים יש סוגי נשק מסויימים שהם לא משתמשים בהם בגלל ההשלכות המדיניות. לא רק לישראל.
ההכרח השלישי הקשיח בקורבנות בשדה הקרב שאסור להתעלם ממנו הוא פשוט חוסר המקצועיות של הכוחות הלוחמים. אין צבאות מושלמים. אין מפקדים מושלמים ואין לוחמים מושלמים. כאשר מדינה ועם יוצאים לשדה הקרב, הם מוכרחים לקחת זאת בחשבון.
רבים מן ההרוגים והפצועים "אינם הכרחיים" במובן הבא: צבא מושלם היה יכול להשיג את היעד ללא ההרוגים והפצועים האלה. עם זאת, הם כן הכרחיים בהינתן הצבא הקיים, המפקדים הקיימים והחיילים הקיימים. גם זו עובדת חיים שאין לה דבר עם המוסר הנוצרי, או כל מוסר לחימה שהוא. זו הטרגדיה הבסיסית של צבאות: מי שלא טוב מספיק במקצוע המלחמה, משלם על כך בדם חייליו.
נשלם את המחיר, ונפרוץ את הדרך
אין לי שום ספק שיש לנו כמדינה, כעם וכחברה צורך גדול בתהליך "חזרה בתשובה" ממוסר לחימה מעוות שבמסגרתו אכן מסכנים חיילים ללא הצדקה. מכת האגרוף שקיבלנו בשמחת תורה ניערה רבים מאוד להפנמת הצורך במוסר לחימה קשוח ומציאותי, התואם את מוסר הלחימה היהודי שאיננו מציב את חיי אוכלוסיית האויב במלחמה מעל חיי חיילינו. עם זאת, מוסר הלחימה היהודי המקורי איננו מתעלם מן המגבלות הקשיחות של עולם המלחמה, ואיננו יכול להתעלם מהן.
מוסר הלחימה היהודי איננו יכול להרשות לעצמו להתעלם מכך שלא כל יעד צבאי ניתן להגשים בפועל ללא סיכון חיילים ואף הקרבתם. אדרבה, מוסר הלחימה היהודי מקדש את מסירות הנפש למען הכלל במצבים כאלה ומעלה אותה על נס. מוסר הלחימה היהודי אף איננו יכול להרשות לעצמו להתעלם מן המגבלות המדיניות של ניהול מלחמה. למחות את עזה מעל פני האדמה באמצעות פצצות אטום (שייתכן וקיימות ברשותנו וייתכן ואינן קיימות) זו לא אפשרות אמיתית.
גם להרעיב ולהצמיא את אוכלוסיית עזה למוות איננה אפשרות ממשית. אלה אינן אפשרויות ממשיות מהסיבה הפשוטה הבאה: המחיר המדיני שנשלם עבורן יהיה יקר מנשוא מילולית. גם אם אין שום מניעה מוסרית למחות את האויב בנשק להשמדה המונית, וגם אם חיי חיילינו ייחסכו בכך, זו איננה אפשרות אמיתית, ומוסר הלחימה היהודי מכיר בכך.
טוב נעשה כולנו אם נפנים את האמת המרה: המלחמה ברוע דורשת מחיר גבוה בעולם האמיתי, גם כאשר לא מקפיצים את המחיר הזה באופן מלאכותי באמצעות מיסים לכנסייה הנוצרית. עם ישראל מאז ומעולם היה מוכן לשלם את מלוא המחיר עבור הכרתת הרוע מן העולם, וגם כעת לא ניסוג אחור נוכח רשימות ההרוגים המתארכות של כוחותינו, קדושי עליון שאין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם. נשלם את המחיר, ונפרוץ את הדרך. נכרית את הרוע העולמי ונירש את גאון יעקב, ויהי רצון מלפני בעל המלחמות שיהיו נפגעינו מצער.
==
אליהו בן אשר הוא רב, סופר סת"ם, היסטוריון חובב ולוחם ביחידת מילואים.

מה דעתך בנושא?
28 תגובות
5 דיונים
חגי
הבעיה היא לא המחיר הקשה המדיני אותו נשלם בכול מקרה ברית דריבית בגלל התמשכות המלחמה גם פוטין כובש ומשתלט על שטחים ומספח את האוכולסיה או מגרש אותה הטימטום של פשיטות...
הבעיה היא לא המחיר הקשה המדיני אותו נשלם בכול מקרה ברית דריבית בגלל התמשכות המלחמה גם פוטין כובש ומשתלט על שטחים ומספח את האוכולסיה או מגרש אותה הטימטום של פשיטות ונסיגות הוא הקזת דם חיילנו כי אסור לנו לכבוש שטח כי לפי המוסר הנוצרי הארץ לא שלנו ואנחנו לסיטים לשיטתם עמוס עוז אנחנו פליטים מהשואה שנאחזו בקורת עץ בים ומותר לנו רק להגן על עצמנו שלא נטבע ולכן האויב הוא הטיל המכוון ולא העם שיורה אותו כי את העץ הוא לא שלנו הוא אנחנו פה רק מטעמים הומנים ברור שהסברה ברוח זו תכשל לאורך זמן ולכן היה צריך להביא ניצחון אבל בשביל לנצח צריך לכבוש אז בשבל לא לנצח אלא רק להגן על הנפש צריך צבא ממש ענק
המשך 11:44 27.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יואב בן צרויה
השאלה מה המוסר היהודי אומר במצב שהאויב משתמש באופן קבוע באזרחים כבמגן אנושי והפעם גם בתינוקות שלנו .מוכרחים לדון בדבר הזה כי זו השאלה העיקרית זה לא מקרה שאזרחים נהרגים...
השאלה מה המוסר היהודי אומר במצב שהאויב משתמש באופן קבוע באזרחים כבמגן אנושי והפעם גם בתינוקות שלנו .מוכרחים לדון בדבר הזה כי זו השאלה העיקרית זה לא מקרה שאזרחים נהרגים זו השיטה .
המשך 09:38 08.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אין שום בעיה ולא- חסר כלום.
00:11 08.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מדינת היהודים
המחבר משקר. בימין העמוק יודעים שבמלחמה יש קורבנות, ועומדים בגבורה בתוצאות. הקורבנות היו קטנים בהרבה אם לא המוסר הנוצרי עם מדיניות ההכלה התבוסתנית והעצלנית שלו.
12:43 07.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
אתה משווה לרוסיה שיצאה למלחמה בלי סיבה מספיק טובה למדינה שנטבחה ונאנסה באלפיה?? אם מישהו היה עושה לרוסיה או לארה"ב או לכל מדינה ריבונית נורמלית מה שעשו לנו, יש לך ספק...
אתה משווה לרוסיה שיצאה למלחמה בלי סיבה מספיק טובה למדינה שנטבחה ונאנסה באלפיה?? אם מישהו היה עושה לרוסיה או לארה"ב או לכל מדינה ריבונית נורמלית מה שעשו לנו, יש לך ספק מה הייתה התגובה????
המשך 22:00 06.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מוסר התורה
מכיר בהחלט במצור, מצור על כניסת מזון ומים כדי להכניע את האויב
21:56 06.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מכנובקה
די לרחם על אכזרים
17:42 06.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביחי
לצערי ברגע ששנים מדינת ישראל רואה את מה שחמאס עושה הן לגבי המנהרות שנבנו והן לגבי ההתחממות התמידית בנשקים שמופנים כלפי ישראל ולמרות זאת החליטה תמיד 'להתעלם' מכך ולא להוריד...
לצערי ברגע ששנים מדינת ישראל רואה את מה שחמאס עושה הן לגבי המנהרות שנבנו והן לגבי ההתחממות התמידית בנשקים שמופנים כלפי ישראל ולמרות זאת החליטה תמיד 'להתעלם' מכך ולא להוריד את הסכנות במידיי אז כן ! האבידות בשדה הקרב הם למעשה לא יותר 'מקורבנות אדם' של המדינה עבור המשך מדיניות 'ההכלה' הלא ברור ! זה שהיום בגלל המצב הקיים והעכשווי אומרים שחייב להכניס חיילים בפועל כדי 'לטהר' את השטח מהחמאס ומכל פעולותיו הטרוריסטיות אין זה אומר שכאן נגמר הסיפור! כל שנה ושנה בהם עם ישראל דרש צדק ולחימה בלי ויתורים באויב ובמקום זה קיבל 'הפסקות אש' שגרמו לו שוב שוב כל שנה לרוץ למקלטים אז זה אומר רק דבר אחד ! כל החיילים שלנו שנהרגים לצערנו בשדה הקרב הם קורבנות אדם של טעויות אנוש שחוזרות על עצמם שוב שוב! 'המוסר הנוצרי' שהזכרת מוכיח יותר מכל את הבעייתיות של בלחימה שלנו התמידית באויב כפי שאתה גם אומר זאת וברור שבכל מלחמה יש נופלים בקרב 2 הצדדים אבל אם עד היום קשה לצהל להוריד על יושביו את בית החולים שיפא למרות שיודע שיש שם מאות מחבלים בטענות שווא של מושכים מוקרצים של 'בלתי מעורבים'/חפים משפע' שידוע שלא קיים בקרבם כלל אז על כל חייל שמת עקב כך זה לא קרבנות אדם סתם?!?! כבר בעבר גנץ התגאה באומרו שהוא היה מוכן לסכן את חייליו (חיילי גולני) כדי לוודא שוב ושוב לפני הפצצת בית חולים שלא ייפגעו בלתי מעורבים!! כן הדברים נאמרו מפי אחד שהיום מנהל לנו את המערכה .. בקיצור חיי האויב שווים מחיי חיילנו לפי דעותיו הקלוקלות שמקווה שהיום מתחילים להתאפס(!) אז שוב אשאל : אבידות כאלו בגלל תפיסות בעייתיות של מנהיגים זה לא קרבנות אדם?!?!
המשך 12:47 06.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דני
מסכים לגמרי עם ההתחלה. כל טענה שנפלו לשווא אינה אלא זלזול בנופלים ובכוונותיהם הטהורות
11:44 06.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חנניה שילוח
צודק לגמרי, ישר כח על המאמר
23:34 05.11.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר