שו"ת: אם מיכל בת שאול הניחה תפילין, מה רוצים מנשות הכותל?
אם מיכל בת שאול הייתה מניחה תפילין, אז מה הרבנים רוצים מנשות הכותל אשר מניחות תפילין, ומדוע היהדות מתייחסת בזלזול לנשים אשר הן תלמידות חכמים כפשוטו, ויודעות הרבה בתורה? הרב אלחנן פרינץ משיב
מתקנות עולם
שאלה
באשר הערתן כי מיכל בת שאול היתה מניחה תפילין (עירובין צו, א) וממילא מה הרבנים רוצים מנשות הכותל אשר מניחות תפילין, ומדוע היהדות מתייחסת בזלזול לנשים אשר הן תלמידות חכמים כפשוטו, ויודעות הרבה בתורה.
תשובה
אינני יודע מהי כוונתך, אך מצינו במקורות רבים בהם חז"ל שיבחו את הנשים ואת חכמתן, ואף הדגישו שבזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל (סוטה יא), ואף עתידין להיגאל (זוטא, רות ד, יא). ולפני שאתן כמה דוגמאות להוכיח לך זאת, אדגיש כי כל התשבחות שהובאו מאז ומתמיד על הנשים, היו כנות ורציניות, וממקום של כבוד הגדול לנשים מנהיגות אלו, אך כל זה מיירי כאשר הדבר נובע מתוך יראת שמים אמיתית, מתוך הקפדה על כל המצוות (ולא בחירה שרירותית מה נראה), מתוך הכנעה וענווה וקבלה מלאה של כל הנאמר בשולחן ערוך, מתוך צניעות כפשוטו ומתוך התבטלות מוחלטת לגדולי הדור.
בעבר (שו"ת אבני דרך ט, קעד) הזכרנו את דמותה של ברוריה הן במידותיה והן בידע התורני שלה, עד למציאות שהיא חולקת על אביה רבי חנינא בן תרדיון בענייני טומאה וטהרה (תוספתא כלים קמא ד, ט) ומשבחים חכמים את דבריה (וכן משבחה רבי יהושע כלים מציעא א, ג). וכמה נאה שהיא זו שאומרת (עירובין נד, א): "אם ערוכה ברמ"ח אברים שלך משתמרת ואם לאו אינה משתמרת".
גדולי עולם לא חששו לומר בפה מלא כי האשה הלמדנית צודקת, וכפי שמובא לגבי רבי יהודה הנשיא (ירושלמי חגיגה, ב, א) שבנותיו של אלישע בן אבויה נצחו בדבריהן, והודה להן, עיי"ש.
ניתן לציין מאות ואלפי מקרים, אך מה שהלב חושק הזמן עושק, לפיכך אמרתי אציין דוגמא בודדת בזה: הריב"ש מעיד על רבינו תם (מבעלי התוספות) ש"כמוהו בפלפול לא נהיה מאחר שהתלמוד נחתם וכל חכמי ישראל הנמצאים היום כולם כקליפת השום וכגרגיר שומשום נגד אחד מתלמידיו הקטנים", וכידוע אשתו של ר"ת היתה מרים, והיא היתה פוסקת בשאלות בעירה.
אגב, מצינו נשים ששקדו על התורה בדיוק כגברים, כמובא בלקט יושר (ב, לט) על כלתו של מהר"י איסרלין. והובאו בשמן של נשים לא מעט פסקים, כגון בשו"ת תשב"ץ (ג, עח), בשו"ת מהרש"ל (כט), בהקדמת החוות יאיר ועוד.
כמה הדור צמא, מצפה ומייחל, לאותן נשים צדקניות אשר יביאו את הגאולה. ואכן, "הִנֵּה-זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן-הַחֲלּנוֹת מֵצִיץ מִן-הַחֲרַכִּים" (שיר השירים ב, ט), הוא מציץ ומחכה, וחפץ הוא להביא את הגאולה, אך לצורך כך צריך נשים שירימו את קרן התורה, קרן גמילות חסדים, קרן אמונת חכמים, קרן אהבת הבריות, והכל מתוך יראת שמים שלמה.
==
הרב אלחנן פרינץ מחבר הספר שו"ת אבני דרך ט' חלקים
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו