שו"ת: אם מיכל בת שאול הניחה תפילין, מה רוצים מנשות הכותל?

שו"ת: אם מיכל בת שאול הניחה תפילין, מה רוצים מנשות הכותל?

אם מיכל בת שאול הייתה מניחה תפילין, אז מה הרבנים רוצים מנשות הכותל אשר מניחות תפילין, ומדוע היהדות מתייחסת בזלזול לנשים אשר הן תלמידות חכמים כפשוטו, ויודעות הרבה בתורה? הרב אלחנן פרינץ משיב

author-image
אם למיכל בת שאול מותר, למה לנשות הכותל אסור?
  למה אסור לה? יו"ר נשות הכותל (הדס פרוש/פלאש90)

מתקנות עולם

שאלה

באשר הערתן כי מיכל בת שאול היתה מניחה תפילין (עירובין צו, א) וממילא מה הרבנים רוצים מנשות הכותל אשר מניחות תפילין, ומדוע היהדות מתייחסת בזלזול לנשים אשר הן תלמידות חכמים כפשוטו, ויודעות הרבה בתורה.

תשובה

אינני יודע מהי כוונתך, אך מצינו במקורות רבים בהם חז"ל שיבחו את הנשים ואת חכמתן, ואף הדגישו שבזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל (סוטה יא), ואף עתידין להיגאל (זוטא, רות ד, יא). ולפני שאתן כמה דוגמאות להוכיח לך זאת, אדגיש כי כל התשבחות שהובאו מאז ומתמיד על הנשים, היו כנות ורציניות, וממקום של כבוד הגדול לנשים מנהיגות אלו, אך כל זה מיירי כאשר הדבר נובע מתוך יראת שמים אמיתית, מתוך הקפדה על כל המצוות (ולא בחירה שרירותית מה נראה), מתוך הכנעה וענווה וקבלה מלאה של כל הנאמר בשולחן ערוך, מתוך צניעות כפשוטו ומתוך התבטלות מוחלטת לגדולי הדור.

בעבר (שו"ת אבני דרך ט, קעד) הזכרנו את דמותה של ברוריה הן במידותיה והן בידע התורני שלה, עד למציאות שהיא חולקת על אביה רבי חנינא בן תרדיון בענייני טומאה וטהרה (תוספתא כלים קמא ד, ט) ומשבחים חכמים את דבריה (וכן משבחה רבי יהושע כלים מציעא א, ג). וכמה נאה שהיא זו שאומרת (עירובין נד, א): "אם ערוכה ברמ"ח אברים שלך משתמרת ואם לאו אינה משתמרת".

גדולי עולם לא חששו לומר בפה מלא כי האשה הלמדנית צודקת, וכפי שמובא לגבי רבי יהודה הנשיא (ירושלמי חגיגה, ב, א) שבנותיו של אלישע בן אבויה נצחו בדבריהן, והודה להן, עיי"ש.

ניתן לציין מאות ואלפי מקרים, אך מה שהלב חושק הזמן עושק, לפיכך אמרתי אציין דוגמא בודדת בזה: הריב"ש מעיד על רבינו תם (מבעלי התוספות) ש"כמוהו בפלפול לא נהיה מאחר שהתלמוד נחתם וכל חכמי ישראל הנמצאים היום כולם כקליפת השום וכגרגיר שומשום נגד אחד מתלמידיו הקטנים", וכידוע אשתו של ר"ת היתה מרים, והיא היתה פוסקת בשאלות בעירה.

אגב, מצינו נשים ששקדו על התורה בדיוק כגברים, כמובא בלקט יושר (ב, לט) על כלתו של מהר"י איסרלין. והובאו בשמן של נשים לא מעט פסקים, כגון בשו"ת תשב"ץ (ג, עח), בשו"ת מהרש"ל (כט), בהקדמת החוות יאיר ועוד.

כמה הדור צמא, מצפה ומייחל, לאותן נשים צדקניות אשר יביאו את הגאולה. ואכן, "הִנֵּה-זֶה עוֹמֵד אַחַר כָּתְלֵנוּ מַשְׁגִּיחַ מִן-הַחֲלּנוֹת מֵצִיץ מִן-הַחֲרַכִּים" (שיר השירים ב, ט), הוא מציץ ומחכה, וחפץ הוא להביא את הגאולה, אך לצורך כך צריך נשים שירימו את קרן התורה, קרן גמילות חסדים, קרן אמונת חכמים, קרן אהבת הבריות, והכל מתוך יראת שמים שלמה.

==

הרב אלחנן פרינץ מחבר הספר שו"ת אבני דרך ט' חלקים

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
למה אין לה כיסוי ראש?
עופר | 02-03-2016 15:55
2
התחמקות אלגנטית
אדם | 02-03-2016 16:30
הוא שואל מה הבעיה עם הנחת תפילין לנשים ואתה עונה לו שהתורה מכבדת את הנשים.
3
עתה שמתי לב שהכותב הוא מצוהר
שי | 02-03-2016 16:38
אז הכל מובן
4
אבל מה עם הנחת התפילין?
משהמוישה | 02-03-2016 16:46
התחמקת מתשובה ברורה בעניין. זיבלת על חכמת הנשים וברחת מן התפילין. כך יאה?
5
איזה ליצן בדרן, מתחנף ומתחנף ונשאר בלי תשובה....
חצי | 02-03-2016 16:57
זה רב זה?
6
המקור להלכה
שלמה | 02-03-2016 18:34
במסכת ברכות דף י"ז במשנה מובא שנשים פטורות מקריאת שמע ותפילין בגלל שזו מצות עשה שהזמן גרמא. הרמב"ם והשו"ע פסקו נשיפ פטורות מתפילין מפני שהיא מצוות עשה שהזמן גרמא. הרמ"א פסק ואם הנשים רוצות להחמיר על עצמן מוחין בידן וכך פסקו רוב הפוסקים.
7
תשובה בקצרה: איפה כתוב שמיכל הניחה תפילין?
הפה שאמר הוא הפה שאסר | 02-03-2016 18:48
הרי חז"ל הם אלו שאמרו שמיכל בת שאול הניחה תפילין ואם אנו מקשיבים לחז"ל שאמרו שמיכל הניחה תפילין מדוע לא להקשיב לחז"ל שאמרו שנשים לא יניחו תפילין?? כנ"ל לגבי תפילת הרפרומים בכותל: מי אמר בכלל שהכותל קדוש?? הכותל מוזכר בתנ"ך?? הרי הכל מחז"ל!! אז לוקחים מה שנוח וזורקים מה שלא??
למגיב 7 והרפורמים.הבעיה של הרפורמים
| 04-03-2016 12:45
שהם לא מקיימים מצוות שחייבים בהם אבל מצוות רשות הם כן רוצים לקיים.וזה מראה על חוסר ביראת שמיים והנחת התפילין בא ממקום לא טהור. בעניין הכתל אתה צודק.אבל גם בעניין התפילין זה לא צריך להפריע לנו כל זמן שהם קבוצה נפרדת מאתנו.
8
קדושה
משה | 03-03-2016 9:50
מיכל בת שאול הייתה אשה עם קדושה רות הטעות שעשתה עם דוד חז"ל מדברים עליה לטובה .זאת שבתמונה באה מהטומאה שכל מטרתה לקעקע את קדושת עם ישראל.
9
אבל הנשים פה בכלל לא שומרות על ההלכה...
| 03-03-2016 12:57
אין כיסוי ראש . אין חצאית . חולצות בלי שרוול מתאים. כיפה על הראש? אין אורח חיים דתי . ומה משווים את מיכל בת שאול הצדיקה לנשים שאינן שומרות צניעות טהרה ואורח חיים דתי? אי אפשר להתייחס להנחת תפילין כי בתורה אלו צדקניות ופה לא.
10
ל-7 במסכת ברכות כתוב מיכל בת שאול הניחה תפילין...
יניב | 03-03-2016 17:33
אך בירושלמי כתוב שזה היה נגד דעת חכמי הדור. ואחר כך הובא בקבלה את הסיבה שמיכל הניחה תפילין. עכשיו נכנס לנושא התפילין לנשים. לעיקר הדין מותר אם עומדת בתנאים: 1.לבושה בצניעות. 2. כיסוי ראש מלא. 3.אינה בנידה(מה שמיכל הייתה עקרה ולא היה לה נידה לכן יכלה להאחז במצווה הזאת). 4.מתפללת בעזרת נשים עם נשים בלבד ובלי גבר אחד לרפואה. 5.עושה זאת לאחר שקיבלה היתר מרב מוסמך בישראל(רצוי דיין).
11
הן בכלל לא מניחות תפילין
משה | 03-03-2016 19:15
מי שקצת מבין בהלכה רואה שהן בכלל לא מניחות תפילין. חולות נפש, תשבו ללמוד איך מניחים תפילין ואל תעשו צחוק מעצמכן. "מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב שרה רבקה רחל ולאה הוא יישלח לכן רפואה שלמה , רפואת הנפש ורפואת הגוף
12
תגובה ל 9
משה | 03-03-2016 19:21
9 . אתה מתבלבל . זה לא נשים זה אכבר גברים. זה גברים שיש להם חתלתולים בבית שרק חושבים שהם גברים. ולכן הן לא צריכות כיסוי לשיער אלא כיפה, לא צריכות חצאיות וכמובן לא את כל מה שכתבת.
13
לא נראה לי שאפשר להשוות את מיכל בת שאול הצדיקה
צופה מהצד | 06-03-2016 13:10
לכופרות האלו
14
הירושלמי אומר שחז"ל מחו בידי מיכל
אודי | 07-03-2016 16:30
וגם לבבלי, עצם העובדה שהגמרא מציינת את זה, זה אומר שהיא עשתה מעשה לא מקובל. בנוסף, אני מציין לתשובת ר' משה פיינשטיין זצ"ל שאומר שמכיוון שאנו רואים שרק את המצוות ה"גבריות" הן רוצות לקיים וזה מוכיחשאין פה איזו יראת שמים מיוחדת אלא מעין טענה כלפי אלוקים וזה כבר אפיקורסות.
15
רק שאלה
| 16-03-2016 14:16
האם הקשקשניות האלה יודעות ומבינות את הפרשיות בתפילין? נראה שההפגנה וההתרסה להיות כמו הגברים עומדת ביסוד הפרובוקציות ולא המהות
16
נשות הכותל
סיגלית | 04-04-2016 0:42
השאלה שאני שואלת את עצמי האם נשות הכותל באות באמת להתפלל לאבא שבשמים הוא באות לעשות הצגה לעולם אישה שמגיעה להתפלל בכותל באה ורוצה רק לדבר אם בורא עולם ושאף אחד לא יפריעה לה ואם את רוצה לעשות הצגה באמת תחפשי מקום מתאים שגם תוכלי לקבל שכר בעולם הזה. מתפללת עליך אחות יקרה שתחזרי בתשובה אמן
17
מכיר מוהל טוב
משה | 08-04-2016 14:22
מי שעדיין חושבת שהיא אכבר גבר מכיר מוהלים טובים