ועדת הבדיקה: כשל חמור בהתנהלות מוקד 100 - סרוגים
חטיפת בחורים גוש עציון

ועדת הבדיקה: כשל חמור בהתנהלות מוקד 100

ועדת הבדיקה של המשטרה חשפה כשלים בתפקוד מוקד המשטרה שקיבל את השיחה מהנערים החטופים. ארבעה מהאחראים הודחו. דווקא המוקדן פעל כשורה

ועדת הבדיקה: כשל חמור בהתנהלות מוקד 100
  מוקדנית במוקד 100 (צילום אילוסטרציה: פלאש 90, למצולמים אין קשר לכתבה)

המשטרה מפרסמת את מסקנות ועדת הבדיקה שמינתה לחקר התנהלות מוקד 100 בליל החטיפה של שלושת הנערים בגוש עציון.

בועדת הבדיקה שמינה מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו, עמד ראש חטיבת השיטור תנ"צ משה ברקת. הועדה מצאה, כי נפל כשל חמור בהתנהלות מוקד 100 במחוז ש"י בכל הנוגע לטיפול בשיחה שהתקבלה במוקד, בהקשר של אמות המידה המקצועיות המצופות מבעלי תפקידים במוקד בכל הרמות, כאשר כשל זה חצה על פניו את שדרת השוטרים, הקצינים והמפקדים הנוגעים בעניין.

המפכ"ל, לאחר שעיין בדוח הוועדה החליט לאמץ את עקרי ההמלצות ולהחמיר עם חלק מההמלצות האישיות שהומלצו ע"י הוועדה. נוכח חומרת הכשל האמור, הורה המפכ"ל על נקיטת צעדים פיקודיים משמעותיים כלפי המפקדים, הקצינים והשוטרים שהיו מעורבים בטיפול בשיחה שנתקבלה במוקד 100 – בין במעורבות אישית וישירה ובין במעורבות מכוח אחריותם הפיקודית. – ובמסגרת זו אף להורות על העברה לאלתר מתפקידם של המעורבים, ובהם גם קצינים בכירים כמפורט להלן:

ק' אג"מ מחוז ש"י – יודח מתפקידו לאלתר ותירשם לו הערת מפקד בגין אחריותו כמפקד הממונה על המשל"ט (מרכז שליטה). ראש ענף המבצעים במחוז ש"י – לא יודח, אך  תירשם לו הערת מפקד. מפקד המשל"ט במחוז ש"י – יודח מתפקידו לאלתר, ותירשם לו הערת מפקד בגין אחריותו הפיקודית על יחידות המשל"ט, ועל הכשלים שנפלו בתפקודם. בנוסף לכך, לא ישמש בתפקיד פיקודי לתקופה בת 3 שנים. אחראי המשמרת במוקד ואחראית מוקד 100 במחוז ש"י – יודח מתפקידו לאלתר והמשך שירותו במשטרת ישראל יישקל.

המוקדן, שוטר החובה במוקד מחוז ש"י – נמצא כי פעל כמצופה ממנו בנסיבות העניין, ולא נמצא כשל בתפקודו.

בנוסף לכך, נוכח המסקנות המערכתיות של ועדת הבדיקה הורה המפכ"ל להעמיק במספר היבטים העולים מן הדו"ח בנוגע לסוגיית המשל"טים במשטרת ישראל, ומינה את הסמפכ"ל, ניצב ניסים מור, לעמוד בראש צוות ארצי אשר יבחן את הדרכים ליישום המלצות הוועדה, בהיבטים הקשורים למוקדי 100, ולהוסיף עליהן המלצות נוספות, ככל שידרש.

דנינו הדגיש בהחלטתו כי "מדובר בכשל חמור ביותר, הנוגע בטיפול שגוי בקריאת מצוקה של אדם, עת שפנה למוקד 100 של המשטרה, וכשל מסוג זה אסור שיקרה, ואל לנו לעבור עליו לסדר היום. אי מתן מענה הולם לקריאת מצוקה של אדם הינו אירוע בלתי נסלח בכל קנה מידה ויש בו כדי לקעקע בסופו של יום את אמון הציבור במשטרה, שהינו אבן יסוד בפעילות המשטרתית."

משפחות החטופים עודכנו על מסקנות ועדת הבדיקה של המשטרה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו