במגזר החרדי, התגובה לצפירות ביום השואה וביום הזיכרון לחללי צה"ל, היא אדישות מוחלטת. פשוט לא מתעניינים בזה ולא מדברים על זה. זה לא קיים. לרוב גם לא יודעים שזה יבוא. רק משתדלים שלא ללכת בזמן הצפירה כשנמצאים ברחוב. אבל בריכוז חרדי, כמו מאה שערים, לא עומדים.
זה מובן למי שמכיר את האתוס החרדי. כי הצפירה היא מפעל של המדינה הציונית. היא חוקות הגויים. היא משהו לא יהודי. לדעתם אין מושג כזה של התייחדות עם הנופלים. ולכן צריך להתעלם מכל זה. בישיבות בוודאי שלא קמים. בבית, אין מה לדבר. המדינה בשלה, ואנחנו בשלנו. כל מי שחי את הציבור החרדי, מבין שזו הדרך, וכך ימשיך להיות. התעלמות ואדישות.
אך ההשלכות קשות, ויוצרות מצב בלתי מוסרי לא פשוט. כי אין במגזר החרדי איזה שהוא ציון חליפי ליום השואה (הטיעון ההלכתי שתשעה באב הוא גם יום השואה, הוא לא אפקטיבי לחלוטין) ולא כל שכן שאין כל ציון ליום הזיכרון לחללי צה"ל. זה יוצר ניכור. כפיות טובה. שכחה של הנורא מכל, הן בשואה והן ביום הזיכרון. רחוק מהעין, רחוק מהלב.
אבל הרבה מעבר לזה. העמידה בצפירה היא חובה דתית. אני לא מכיר מדינה שיש בה צפירות. בכל מקרה, דבר הראוי שנעשה בידי גויים, ראוי גם לנו. אין דבר מרשים יותר מהצפירה כאקט של זיכרון. נראה לי שזה הביטוי החזק ביותר, הן ביום השואה והן ביום הזיכרון. זו גם הכרת הטוב שאין למעלה הימנה.
הצפירה היא דבר מרטיט, שמסוגלת להחדיר בלב את הקיום הקשה בשואה. את אובדן החיים בשואה ובמלחמות. את צערם של הנופלים. את צער המשפחות. זה מחזה מרהיב ומרגש באופן שאין שני לו לראות איך שכל המדינה מפסיקה לפעול לדקה או שתיים, ומתייחדת עם זכרם של נופליה ונספיה.
גם בבית צריך לקום. צריך גם לעצור באמצע נסיעה, ולעמוד בצד הרכב. אבל החוויה המרשימה מכל, היא דווקא במחיצתם של עוד רבים, ולראות איך כולם מרצינים, עומדים דום ומרכינים ראש.
זו חובה דתית, בכל היבט שהוא. כי זו חובה מוסרית אנושית, שקיימת גם בעולם ההלכה. יש מוסר גם בלי הלכה מפורשת (לכן נענשו דור המבול על הגזל לפני שנצטוו על כך. רמב"ן על התורה). ההתייחדות עם הנספים והנופלים היא גם חסד עם נשמתם ועם קרוביהם וידידיהם. חסד מאין כמוהו. כל חייל יודע, שלעולמי עד האומה כולה תזדהה אתו אם חלילה יקרה לו הגרוע מכל. וזה גם מרים את המורל, וזה עוד טיעון הלכתי.
ואין דרך נעלה יותר, מרגשת יותר, מאשר לעשות זאת באמצעות צפירה. אז, העולם עומד מלכת, והמחשבות נעוצות בקורבנות ובנוראות השואה והמלחמות. רק בזה.
לכן מי שטוען שצריך ללמוד משניות או לומר תהילים בצפירה, חוטא לליבת הזיכרון, לחסד האמיתי ולמוסר האנושי. כי כך היה כל אחד מהנספים והנופלים רוצה שיזכרוהו. ובכך הצפירה היא קיום המוסר אלוקי והמוסר אנושי אמיתיים.
דב הלברטל הוא פובליציסט ומשפטן חרדי ישראלי. מחבר סדרת הספרים "ערך החיים בהלכה"
מה דעתך בנושא?
32 תגובות
5 דיונים
hmje
אתה אין בסיס לצפירה על פי ההלכה מי שהורה לעשות צפירה היו חילונים על פי מה שהגוים נהגו לעשות חובה דתית זה לא, זה פשוט חטא
00:58 12.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ירושלמי
והיא ה' אייר שנת כי שח"ת עמך....
15:59 04.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מד
.!
15:15 04.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משגב
מה לעשות שאני חילוני ולא מאמין בלימוד כמו מטומטם
07:01 04.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלמה כהן
דבר בשם עצמך דב הלברטל,אני חרדי ומכבד את יום השואה.אם אני ברחוב אני עומד בצפירה ובכל מקרה אני אומר תהלים בזמן הזה כי זה לדעתי יותר חשוב מסתם לעמוד.תפסיק להסית
00:27 04.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודו
בתגובה ל: שלמה כהן
אתה יכול להגיד תהילים דקה לפני ודקה אחרי, למה דווקא באמצע הצפירה?
10:57 04.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הבן של הקב"ה
אני אדם חרדי וגם שירתתי בצבא די לזרוע רעל והסטה כמו שישי קיצונים בצד החילוני דוגמת חציוני יש גם בצד החרדי וזה לא משקף את הרוב הציבור ההחרדי
23:37 03.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיה
כמה בורות....
19:57 03.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אפרת
אני חרדית ואני עומדת בצפירה וגם אומרת תהילים לעילוי נשמתם של הנספים מאיפה המצאת את השטות שחרדים מתעלמים? חוץ מרכילות והסתה מגעילה אין במאמר זה כלוםםם פשוט כלוםם
16:51 03.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמי
אני עומד בצפירה וקורא פרקי תהילים, זה לא סותר את ההתייחדות עם הנספים והחללים כי לעילוי נשמתם אני קורא את פרקי התהילים. עוד, עם כל הכבוד, ואני מאוד מכבד וכמו...
אני עומד בצפירה וקורא פרקי תהילים, זה לא סותר את ההתייחדות עם הנספים והחללים כי לעילוי נשמתם אני קורא את פרקי התהילים. עוד, עם כל הכבוד, ואני מאוד מכבד וכמו שהזכרתי, עומד בצפירה, אי אפשר לבוא ולטעון שהצפירה היא חובה דתית ושהיא לא קשורה לחוקות הגויים ושאין צפירה במדינות אחרות. אמנם למיטב ידיעתי אין צפירה במדינות אחרות באמת, אך יש ויש דקת דומייה/זיכרון להרוגים כאלו ואחרים, למאורעות קשים וגם לפעמים כהזדהות עם תנועות חברתיות. לענ"ד אנו עומדים בצפירה כדי לייחד זמן להתפלל לע"נ, לחשוב על הסבל ועל קושי שעברנו עד כה, וגם ע"מ לא לפרוש מן הציבור (שכנראה זאת החובה הדתית) חזקו ואמצו
המשך 09:04 03.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבנר
למה לעמוד האם הציבור העומד יודע לשם מה יש לו מדינה כל העולם היהודי סובל ממדינת ישראל בכל דור עומדים עלינו בעלילות וסיפורים עכשיו זה מעשה ידי אדם הכניסו 9...
למה לעמוד האם הציבור העומד יודע לשם מה יש לו מדינה כל העולם היהודי סובל ממדינת ישראל בכל דור עומדים עלינו בעלילות וסיפורים עכשיו זה מעשה ידי אדם הכניסו 9 מליון איש במקום אחד שיכול להיות מסוכן לחיי הרבה אנשים עוד כמה זמן שומר ישראל יהיה סבלן ולא יעניש אותנו
המשך 06:17 03.05.2022שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר