אנו עומדים בפתחם של ימי בין המצרים (שלושת השבועות), המיועדים להנכיח בחיינו את האבלות על חורבן הבית.
אם נהיה לרגע כנים עם עצמנו, התזמון לא ממש בא לנו בטוב. בעיצומם של ימי הקיץ, החופש קורץ, הנאותיו ובילוייו, ולא ממש מתאים לנו מצב רוח של כבדות, שלא לדבר על עצבות וזיכרון. יתרה מזו, האם באמת בית המקדש זה בדיוק מה שחסר לנו עכשיו? אנחנו רגילים לייחל לקצת שקט, שלווה, פרנסה, ומעל לכל – בריאות. אז איך בכל זאת אנחנו מקרבים את עצמנו בכנות לימי בין המצרים?
יתכן שדווקא אחרי שנת קורונה שעברה עלינו, בה התערערו סביבנו כל מיני דברים שהיינו בטוחים שהם יציבים ועומדים לנצח, יש מקום למחשבות חדשות. מסתבר שהעולם שאנו חיים בו עדיין אינו מושלם, עדיין לא מיגרנו את כל הסכנות, לא הבריאותיות ולצערנו גם לא הביטחוניות. יותר מכך, לא מיגרנו את הרוע האנושי, זה שמסביבנו – וגם זה שבתוכנו.
כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .
שכול, עצב, כל מיני מחלות ואסונות ר"ל, הם חלק מהחיים הנורמליים בעולמנו ואנו תמיד מתפללים שיקויים בנו "אליך לא יגש, רק בעיניך תביט ושילומת רשעים תראה". (כולמר, שכל הצרות והאסונות יפלו על רשעי העולם ולא עלינו, ה' ישמור). אך על פי אמונתנו כתמי העצב והרוע הללו המכתימים את החיים שסביבנו אינם גזירת גזירת גורל לנצח, הם הביטוי לעולם החסר בו אנו חיים.
חובת האחריות לתיקון החברתי, המוסרי והדתי
ימי בין המצרים נועדו למקד את תשומת ליבנו בכל מה שעדיין עצוב, חסר וטעון תיקון בעולמנו. החורבן אולי לא מורגש מספיק בימים אלו של בית שלישי ההולך ונבנה, אך להוותנו הסיבות לחורבן ממשיכות כידוע לבעבע סביבנו, ולעיתים אף מאיימות על יסודות הבית הקיים, ויוצרות מעגלים של מכאוב ומצוקה בעולמינו. חז"ל לימדונו שכל דור שלא נבנה המקדש בימיו, הרי זה כאילו נחרב בימיו. אך בית המקדש איננו רק הבית, הבינין, אלא הוא המסמן שיש מקום ותקווה למציאות אחרת, של השראת שכינה בתוכנו. חיים בקרבת א-לוהים המעניקה משמעות אחרת לכל קיומנו. מציאות שאמנם קשה לנו לדמיין, אך זהו עולם עתידי מתוקן, שאנחנו כמו אבותינו מתפללים וכוספים אליו מדורי דורות.
דומני שיש הבדל מהותי בין אותן תפילות בעידן הגלות, כאשר ארץ ישראל הייתה חלום אוטופי בלתי מושג, לאותן תפילות עצמן לגאולה הנאמרות כאן ועכשיו, בארץ ישראל הנבנית והולכת באופן מופלא כל כך מול עינינו. בעוד התפילה והאבל בעבר בעידן הגלות הייתה כולה ממוקדת בעבר שחרב ובעתיד הנכסף, שבמובן מסוים היווה תחליף למציאות הגלות העגומה, האבל והתפילה לבניין הבית היום אמורים להשפיע גם על ההווה המתרקם סביבנו, זה שאנחנו חיים ופועלים בתוכו. עצם העובדה שאנחנו חיים באופן כזה או אחר בתוך חלום דורות המתגשם בדורנו, אמורה להעמיק בנו את חובת האחריות לתיקון החברתי, המוסרי והדתי שבזכותו יתכונן הבית השלם במהרה בימינו אמן.
מה דעתך בנושא?
11 תגובות
1 דיונים
סימה
זמן הגאולה בלוד עכו רמלה יפו המשולש הערבי בצפון הבדויים בדרום שך זרח בירושלים זה ראשית צמיחת גאולתינו אבנים בכל כבישי ישראל דברים שלא חוזים בכל העולם עם הטילים...
זמן הגאולה בלוד עכו רמלה יפו המשולש הערבי בצפון הבדויים בדרום שך זרח בירושלים זה ראשית צמיחת גאולתינו אבנים בכל כבישי ישראל דברים שלא חוזים בכל העולם עם הטילים הכי טובים וטיסים הכי מעולים לא עוזר לנו לישון ליד שכן טוב שנה טובה
המשך 11:28 29.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
והגאולה היא במשוואה עם מהפכה. תחשבו לרגע, אם אנחנו בתהליך ואנו שרויים ב"אתחלתא" .הרי שאיפה שהוא יגיע השלב התודעתי וההכרתי של הפיכת הצומות למועדים של שמחה. [כנבואת הנביא]. גם...
והגאולה היא במשוואה עם מהפכה. תחשבו לרגע, אם אנחנו בתהליך ואנו שרויים ב"אתחלתא" .הרי שאיפה שהוא יגיע השלב התודעתי וההכרתי של הפיכת הצומות למועדים של שמחה. [כנבואת הנביא]. גם זה תהליך וצריך להתחיל בו מתי שהו . להוותינו ,כשם שלא השכלנו להפנים ולעכל תיאולוגית את השואה ["הרעה של אחרית הימים" - כנבואת משה רעיא מהימנא]כך אנו משוללים סגולה להבין בנבכיה של זו הגאולה. משה אהרון
המשך 21:30 28.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
ס"ד. הבכי - הוא רק ב-כי [התקיימות של הרבה "כיים"- כגורמים] והוא מבוא לשינוי הטוב . ================================================= הבכי - הוא רק ב- כי [התקיימות של הרבה "כיים"] - כגורמים פגשתי לא פעם ברע המוחלט ובמלוא מירעו. לא כן...
ס"ד. הבכי - הוא רק ב-כי [התקיימות של הרבה "כיים"- כגורמים] והוא מבוא לשינוי הטוב . ================================================= הבכי - הוא רק ב- כי [התקיימות של הרבה "כיים"] - כגורמים פגשתי לא פעם ברע המוחלט ובמלוא מירעו. לא כן בטוב המוחלט. שהוא חמקמק ונעלם ממני תמיד. כנראה שהוא הטוב במשוואת נצח עם האלוהים שגם הוא נעלם בעולם. לכן הטוב תמיד חמקמק ומרצד. הוא תמיד כפקעת סמויה . והבכי אינו אלא ביטוי לכאב או אכזבת רגע הוא רק סך כל "כיים" שבחיים. שתמיד ניתנים להשבה או ביטול . משה אהרון
המשך 19:06 28.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
בס"ד. שרשרת נועדה להוסיף ולצמוח בצמיחתם של הדורות. שאם לא כן היא תהא תמיד "קצרה" וחורקת לכל דור ודור. והנה צמיחתה לא בחוליות זהות. אלא בחוליות המשקפות עוד ועוד מאורות חדשים של דורות בחוליות חזקות...
בס"ד. שרשרת נועדה להוסיף ולצמוח בצמיחתם של הדורות. שאם לא כן היא תהא תמיד "קצרה" וחורקת לכל דור ודור. והנה צמיחתה לא בחוליות זהות. אלא בחוליות המשקפות עוד ועוד מאורות חדשים של דורות בחוליות חזקות יותר. רחבות יותר. וכן גם נוצצות יותר. משל מה לך להתאבל אלפיים שנה על חורבן של אבן . ולא להתאבל על חורבן אדם - בשואה. שאם לא כך לא תדע לכלכל האתחלתא בתורת הגאולה - היא תורת האדם. החרדים התאבלו אלפיים שנה וחיכו למשיח והם ימשיכו להתאבל עוד אלפיים שנה בחכותם למשיח......... אל תהיה זנב שלהם משה אהרון
המשך 19:03 28.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה אהרון
על שלושה ועל רביעי לא אשיבנו =======================. על מה מקונן הקב"ה כל יום : מדוע לא באתי [בשואה] ואין מצווח....... ומדוע באתי באתחלתא ואין עונה נכון......... ומדוע אין רוח בגלגלים השניים, של עגלת הגאולה "צדקה ומשפט". משה אהרון
19:01 28.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
צלם אלוהים
מי שלא עושה את רצון הבורא הופך לעבד. אם אדם לא יכול לשלוט על עצמו אז ישלטו בו, ויאבד את חירותו. קודם האישה איבדה את חירותה ואז כנען איבד את...
מי שלא עושה את רצון הבורא הופך לעבד. אם אדם לא יכול לשלוט על עצמו אז ישלטו בו, ויאבד את חירותו. קודם האישה איבדה את חירותה ואז כנען איבד את חירותו. וכן בפן הלאומי אם לאום פוגע בלאום אחר הוא מאבד את ריבונותו.
המשך 10:34 27.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שאול
בע"ה במהרה בימינו נזכה לראות רבה רפורמית בראש הרבנות. את החרדים נוהרים בהמוניהם לעבודה ולא רק לעבודת השם. ואת שיבת בני ציון מהשטחים חזרה למדינת ישראל.
09:17 27.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
מי שמקלקל את החברה זה מי שאתה תומך בו.
10:45 29.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
איך יהיו בראש הרבנות?
10:46 29.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הבית שלם
הבית כבר שלם. שחיטת כבשים ופרות על הר הבית לא תשפר דבר. וַיָּרַח ה אֶת רֵיחַ הַנִּיחֹחַ וַיֹּאמֶר ה אֶל לִבּוֹ לֹא אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם כִּי...
הבית כבר שלם. שחיטת כבשים ופרות על הר הבית לא תשפר דבר. וַיָּרַח ה אֶת רֵיחַ הַנִּיחֹחַ וַיֹּאמֶר ה אֶל לִבּוֹ לֹא אֹסִף לְקַלֵּל עוֹד אֶת הָאֲדָמָה בַּעֲבוּר הָאָדָם כִּי יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו.
המשך 08:30 27.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרומני מסאטומייק
מענין מה יקרה מחר ? האם מן השמים ידברו? האם המסגד הצהוב יאיר אורו לעולם ? מקווה שהאות מן השמים תפקח את עיני המתבוננים ולא רואים !!!
23:33 26.06.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר