הרב רוזן: קיבלנו פרומו של העלייה לרגל - סרוגים

הרב רוזן: קיבלנו פרומו של העלייה לרגל

קצת לפני בניית בית המקדש, מוצא הרב רוזן את חצי מיליון המבקרים בכותל המערבי בימי הסליחות כ'פרומו' טכני ולוגיסטי לקראת העליה לרגל. "אני חש כי אנו עדים לטסט מרשים בכיוון זה; סיורי הסליחות בירושלים אשר לפי דיווחי התקשורת הקיפו רבואי-רבבות, ונזרקה ההערכה של חצי מיליון ויותר! זו בהחלט תופעה חדישה, ולטעמי מרעננת, והיא כולה פרי שיווק של ארגוני-למען-יהדות"

author-image
הרב רוזן: קיבלנו פרומו של העלייה לרגל
  הכנה טובה לעלייה לרגל (פלאש90)

שיווק מסילות המקדש

"כצאן קדשים כצאן ירושלם במועדיה תהיינה

הערים החרבות מלאות צאן אדם" (יחזקאל לו,לח)

לוגיסטיקת עליה לרגל

אנחנו נמצאים בפתח חג הסוכות, אחד משלשת הרגלים שבהם נצטוינו "שלש פעמים בשנה יראה כל זכורך את פני האדון ה'" (לתשומת לב הדרשנים: פסוק זה מופיע שלש פעמים בתורה; בשמות כג,יז, בשמות לד,כג ובדברים טז,טז. הלא דבר הוא!). קשה לדמיין את המעמד ואת הלוגיסטיקה המורכבת סביבו. מוקד האירוע הוא קרבן הרגל, שעניינו פיקניק ומנגל משפחתי, ואולי קהילתי, בחצרות בית ה'.

אמנם אין זו התכנסות סביב רמקול ונאומי ברכה, כמו שנהוג "מקץ שבע שנים במועד שנת השמיטה בחג הסכות… הקהל את העם" (דברים לא,י-יב). בכל השנים, ובשאר המועדים, כל משפחה חוגגת לעצמה. אעפי"כ, אירוע רב משתתפים כזה מחייב שילוב אמרגנים ופרוייקטורים ומפיקים ואפילו יח"צנים ומשווקים.

לא ברור לנו איך התנהלה הלוגיסטיקה בימי קדם. אמנם ירושלים וסביבותיה משופעים במקוואות וחז"ל מדווחים על בורות מים שנחפרו במיוחד לעולי רגלים (ב"ק נ,א; יבמות קכא,ב). אך מה עם שירותים וביוב להמוני העולים, ופינות בישול ולינה (בסוכה? תחת מחסה), ותחבורה ומשטרה ושירותים רפואיים וכיו"ב?

צריך להיערך! ואכן הנושא הזה הוא חלק מדיונים התקיימים מדי פעם סביב 'הריאליה של המקדש' והמודרניזציה הצפויה בו, לפחות בהיקף החיצוני שאיננו מצריך נביא ואורים ותומים, כשאר שינויי תכנון בקודש.

תירגול מקדים ב'סיורי סליחות'

מאידך, אני חש כי אנו עדים לטסט מרשים בכיוון זה; סיורי הסליחות בירושלים אשר לפי דיווחי התקשורת הקיפו רבואי-רבבות, ונזרקה ההערכה של חצי מיליון ויותר! זו בהחלט תופעה חדישה, ולטעמי מרעננת, והיא כולה פרי שיווק של ארגוני-למען-יהדות. אמנם לא חוויתי אישית סיורים אלו, ושמם מעיד עליהם כי האלמנט התיירותי הוא האטרקציה, אבל יש להניח כי גם בעליה לרגל למקדש לא הכל נוהרים לשאוב רוח הקודש. במסכת פסחים (פט,א) מסופר על אדם שהמריץ את ילדיו לתחרות "ונמצאו בנות זריזות ובנים שפלים".

עד לפני שנים אחדות 'סיורי הסליחות' הקיפו בני נוער בלבד, ונאלצו לפתותם בגלידה או בקצפת עם דובדבן, בקליות ואגוזים, כדי לעורר ענין. בינתיים ארגוני שיווק הצליחו לפתח את הנושא והפכוהו לאטרקטיבי גם למבוגרים, ולמיגזרים רבים. מתוך דיווחי התקשורת נמצאתי למד כי הגלידה והאגוזים הוחלפו ברבנים נשואי פנים, בחזנים ובפייטנים ובסיורים ארכיאולוגיים סביב הקודש והמקדש.

מוצע בזאת להכתיר את אלקנה, אבי שמואל הנביא, כנשיא מפעל זה, שנאמר "ועלה האיש ההוא מעירו מימים ימימה" (שמ"א א,ג). ודיווחו חז"ל (מדרש שמואל א ועוד) "שהיה מדריך את ישראל ומעלה אותן לשילה. לא בדרך שהיה עולה בשנה הזאת היה עולה בשנה אחרת, אלא בכל שנה ושנה היה עולה בדרך אחרת, בשביל לשַמֵע את ישראל להעלותן לשילה".

==

המדור נכתב במוצאי יום הכיפורים ופורסם בעלון שבת בשבתו

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
הרב רוזן כרגיל מפנטז !הממסד הרבני לא יתן להקים בית מקדש
פרומו ?המקדש לכהנים? | 20-09-2013 16:37
2
משה רבנו צפה בעיני רוחו את הסאוב החרדי לא בירך את יששכר
יששכר לא קיבל ברכה | 21-09-2013 20:10
3
אל תפנטז יותר מדי על הפרומו כי את הסרט אל תצפה לראות.
אינך ראוי | 21-09-2013 21:04
4
2 על כן ישיבות שלמות נטבחו בשואה משה רבנו ראה למרחוק.
שמעון וישכר לא בורכו | 22-09-2013 8:52