יום עליית הרמב"ם לכותל המערבי
בשבוע שעבר ו' בחשון, יש שציינו את "יום עליית הרמב"ם למקום המקדש".
מהיכן יודעים שהרמב"ם עלה למקום המקדש? מסתבר, שהשמועה אודות כניסת הרמב"ם למקום המקדש עוברת מאדם לחברו, ולא כל אחד בדק את הדברים במקורם.
ברשימה ביוגרפית המיוחסת לרמב"ם (הובאה בספר 'חרדים' פ"ג מצות התשובה) מסופר:
"וביום שלישי בשבת, ארבעה ימים לירח מרחשון… יצאנו מעכו לעלות לירושלים תחת סכנה, ונכנסתי לבית הגדול והקדוש והתפללתי בו ביום חמישי, ששה ימים לירח מרחשון… וכשם שזכיתי להתפלל בה בחורבנה, כך אראה אני וכל ישראל בנחמתה אמן".
מאות שנים הייתה ידועה אגרת זו (ספר 'חרדים' נדפס לפני למעלה מ-400 שנה) ואיש לא חשב להורות ממנה הלכה לרבים, אך בשנים האחרונות יש הנאחזים בה כדי לעודד עלית יהודים להר הבית.
אנחנו לא הרמב"ם
רבנים ופוסקים רבים, שאוסרים את הכניסה להר בימינו, עונים לשואליהם כתגובה ראשונית, שגם אם נכונה השמועה שהרמב"ם נכנס להר הבית – אנחנו לא הרמב"ם. איננו יודעים את הגבולות שידע הרמב"ם, וכן אין אנו מתפללים שם כפי שהתפלל הרמב"ם, ולנו אין את ה'מורא מקדש' שהיה לרמב"ם. ממילא, טוענים, ההשלכה מאגרת זו לימינו איננה נכונה.
אולם, בנוסף, אם נבחן את לשון האגרת הנ"ל בדקדוק, נראה שיש טעות בהבנתה.
"ונכנסתי לבית הגדול והקדוש". פשוטן של דברים הוא שהרמב"ם נכנס להתפלל בבית המקדש. אלא שכידוע, בשנת ד'תתקכ"ו בית המקדש כבר לא היה קיים. שמא תאמר שהרמב"ם אמנם כתב כך אך התכוון לומר שעמד על מקום המקדש החרב. לא יתכן להסביר כך, שהרי מלבד הדוחק בלשון ("ונכנסתי ל…", משמע מבנה בנוי), כידוע הרמב"ם פסק שמקום המקדש עומד בקדושתו אפילו בחורבנו (הלכות בית הבחירה ו יב) ולכן לשיטתו הנכנס לשם חייב כרת (מג"א ומשנה ברורה סי' תקסא), ואיננו יכולים להיכנס בתוך מקום המקדש ללא אפר פרה אדומה וכל סדרי הטהרה.
לאור האמור נראה יותר שאין זו אלא מליצת הכותב, שהשתמש בביטוי שגור שמשתמשים בו באופן יום-יומי בברכת המזון. כעין זה הסביר מגדולי המומחים בדורנו לעניני הר הבית הגאון הרב זלמן קורן שליט"א (מעלין בקודש לא, עמ' 79 ו-98).
מהו הבית הגדול והקדוש?
ועדיין נשאל – אם אין הכוונה להר הבית, מהו "הבית הגדול והקדוש" אליו כנראה נכנס הרמב"ם?
יש שיאמרו בכל זאת, שהלשון "הבית הגדול והקדוש" כוונתה ל"הר הבית". כלומר, הרמב"ם טבל כדין, נכנס רק למקום מסוים בהר הבית, וביודעו ללא ספק את הגבולות לא עבר את קו 'החיל' ולא המשיך פנימה אל הקודש.
אולם אם כן, המשך הלשון איננה מחוורת. בסיום האגרת נאמר: "שזכיתי להתפלל בה בחורבנה". בזמן הרמב"ם לא נשאר זכר ושריד מהמקדש, כל הקירות והגבולות הועלמו, ועל מקום המקדש נבנו בתי תיפלה של גויים (עיין תפילת הרמב"ן על חורבות ירושלים). הגויים הרשעים הרסו הכל כליל, לא השאירו אבן על אבן, ולא חורבה עליה ניתן לומר "בה בחורבנה". זאת ועוד, אם במילים אלו מתייחס הרמב"ם לכך שזכה להתפלל במקום המקדש היה צריך לכתוב "בו בחורבנו", בלשון זכר.
בנוסף, גם בעל ה'חרדים' עצמו לא סבר שיש חידוש כה עצום בתוך הדברים שהעתיק, ולא ציין דבר בהקשר לכך! הוא ציטט את האיגרת רק כדי להראות שיש ערך לעבודת הסיגופים של צדיקים, ע"ש.
מובן אם כן שהאיגרת איננה מדברת על כניסה לבית המקדש, שכאמור היה חרב בזמנו, אלא על בית כנסת מרכזי שהיה ניצב בירושלים, קרוב להר הבית (או אולי אפילו מקום אחר בירושלים עיר הקודש, אשר לפי הרמב"ם נקראת כולה מקדש (פיה"מ סוכה ועוד), כמו שכותב רבנו יוסף קולון, שחי שלוש מאות שנים אחרי הרמב"ם (שו"ת מהרי"ק סי' ה): "ויהי כהיום אשר קרה מקרה, כי בעוונותינו הרבים פרש צר על בית־הכנסת שבירושלים, וניתץ את 'הבית הגדול והקדוש', נשא ליבם אותם לקרבה אל המלאכה מלאכת הקודש, לסייע בבניין בית־הכנסת של ירושלים עיר הקודש".
בדומה לכך כתב הגאון רבי יעקב חי זריהן, גאב"ד טבריה לפני כמאה שנה, בתגובה למי שראה באגרת המיוחסת לרמב"ם הוכחה לכך שהתפלל בהר הבית: "זה פירושו ברור, כי סמוך בהר הבית היה בית גדול לתפילה, וגם עתה יש בית גדול מאוד… ושם חלונות פתוחים אל האויר [של הר הבית], ועמדתי שם בתוך החלון ובלתי כוונה ירדו רגלי מהחלון אל הקרקע, היינו לפנים מכותל המערבי. וזה הוא 'הבית הגדול', כי משם משקיף על כל שטח הקרקע של בית קדשנו הר הבית והעזרות והכפה הגדולה [כפת הסלע]. אבל לומר שאדוננו הרמב"ם נכנס ממש – ישתקע הדבר ולא ייאמר!" (דבריו הובאו בשו"ת ציץ אליעזר, יא, טו. ובשו"ת יחוה דעת א, כה).
חשוב לדעת שהנסיון להיתלות באגרת הרמב"ם הנ"ל, כמקור לעליה להר איננו חדש. כבר לפני עשרות שנים דנו גדולי ישראל באגרת זו והסבירו (כעין הדברים דלעיל) שאין בה שום סתירה להלכה הנהוגה כבר דורות רבים בירושלים שלא להיכנס כלל להר הבית. עיין בשו"ת ציץ אליעזר (שם, ובחלק י' סי' א' אותיות נד-נז), ובשו"ת יחוה דעת (שם), ובתשובות ומכתבים לבעל מנחת יצחק (עמ' מו).
הכותל המערבי – המקום אליו "באים כל היהודים להתפלל"
כארבע שנים אחרי כתיבת האגרת הנ"ל כותב ר' בנימין מטודלה (ספר מסעות של ר' בנימין ז"ל, עמ' כד) על הר הבית: "הוא היה מקום המקדש, ובנה עליו עומר כיפה גדולה ויפה, ואין מכניסים שם הגויים שום תמונה, אלא שבאים שם להתפלל. ולפני אותו מקום 'כותל מערבי'… ולשם באים כל היהודים להתפלל". אם כן, מוזר הדבר שהרמב"ם לא ילך למקום ש"שם באים כל היהודים להתפלל", אלא יסכן עצמו בכניסה למקום שספק אם ניתן להיכנס בו על-פי הדין ואף יש סכנת חיים בדבר.
אותו "כותל מערבי" המוזכר בדברי ר' בנימין, הוא "הכותל המערבי" המוכר לנו, דהיינו חומתו המערבית של הר הבית אליה באים מיליוני יהודים בשנה להתפלל ולהתחבר למקום המקדש. זיהוי זה מתבקש מתוך השוואה לכתבי מבקרים נוספים באותה תקופה שעמדו לפני הכותל המערבי, כפי שהראה בדייקנות הגר"ז קורן בספרו "חצרות בית ה'" וגיליון "מעלין בקודש" הנ"ל.
כמו כן ישנן עדויות היסטוריות על "בית תפילה ומדרש" שבנו היהודים צמוד להר הבית מצד מערב. ראו באריכות במאמר החוקר ב"צ דינבורג (ציון ג תרפ"ט), אשר במסקנתו כותב כך: "על יסוד כל העדויות שבררנו, נסמן בקרוב את תולדותיו של אותו 'בית תפילה ומדרש' שעמד על הר הבית. מקומו היה מסביב לכותל המערבי, על יד שער השלשלת… 'הכותל המערבי' שימש בתור עמוד למתפללים וכו', ועם כבושה של ארץ ישראל נבנה הבית [כנסת] מחדש… הזכרון על בית כנסת זה היה חי זמן רב, ורק החורבנות בארץ וכו' השכיחו את הדבר". ומוסיף שם ומעיר: "יש לשער, כי ספורו של הרמב"ם (או המיוחס לו) על כניסתו 'לבית הגדול והקדוש' וכו' מתייחס למקומו של אותו בית תפילה".
אמור מעתה: "ו' בחשון – יום עליית הרמב"ם לכותל המערבי". אכן, גם ל'כותל' יש לעלות. להתרומם ולהקשיב למה שהוא מספר לנו על השכינה העומדת אחר כותלנו, ועל עצמנו. עלינו לעמול עוד עמל רב וללמוד מסודו של הכותל המערבי.
ויהי רצון שייבנה בית המקדש במהרה בימינו.
==
הרב אבי קלמן הוא חבר ארגון "מורא מקדש"
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
4 דיונים
מאיר
עליבות נוראה שכזו לא ראינו גם אצל נטורי קרתא. לשקר ולסלף כך דברי תורה? נורא!
13:09 20.08.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כוסף
אם אחרי הסבר לטקסט מסויים, קוראים שוב את אותן מילים והפשט לא מסתדר יש חשש גדול שאבדנו את הכיוון , האם כשאנו אומרים בברכת המזון " הבית הגדול והקדוש "...
אם אחרי הסבר לטקסט מסויים, קוראים שוב את אותן מילים והפשט לא מסתדר יש חשש גדול שאבדנו את הכיוון , האם כשאנו אומרים בברכת המזון " הבית הגדול והקדוש " אנו מתכוונים לבית תפילה מן המאה ה...? או לכותל המערבי?! לפנינו ציטוט מדוייק של אותו ביטוי! שיטת הרמב"ם ש"מקריבין אע"פ שאין בית" היא היא החיזוק לכך שניתן להיכנס לבית הגדול והקדוש גם כשאין בית פיזי! ונאמן לשיטתו זו מספר הרמב"ם שאכן נכנס לשם! ומדוע יחפש הרמב"ם את הקיר החיצוני עם כל קדושתו בשעה שהינו נמצא במקום הקודש עצמו?
המשך 03:01 09.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אביעד
רבי בנימין מטודילה זיע"א ולפני אותו מקום כותל מערבי, אחד מהכתלים שהיו במקדש בקדש הקדשים, וקוראין אותו שער הרחמים, ולשם באים כל היהודים להתפלל לפני הכותל בעזרה וקוראין אותו שער הרחמים...
19:20 04.11.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
החותם בדמע
"אני מרשה לכם לומר חדו"ת שלי בשמכם, רק אל תאמרו חדו"ת שלכם בשמי"... הכותב כאן, כפי שהעירו רבים, לא רק שמסלף דברי ר"ב מטודילא ומשמיט דברים חשובים (דבר המעיד על...
"אני מרשה לכם לומר חדו"ת שלי בשמכם, רק אל תאמרו חדו"ת שלכם בשמי"... הכותב כאן, כפי שהעירו רבים, לא רק שמסלף דברי ר"ב מטודילא ומשמיט דברים חשובים (דבר המעיד על פגם באישיותו, מידותיו ומעלתו התורנית), אלא מסלף את דברי הרמב"ם. מילא היה יוצא חוצץ על הקביעה כי אגרת זו ניתנה מרבנו משה, (וכמובן היה נותן הוכחות לדבריו, ללא הבלי ודברי סרק), אך לומר על הרמב"ם שהוא "לא התכון" אדם שמעלתו בשפה העברית ודקדוקו בה אין שני לה מלבד לרבנו הקדוש, זהו חטא חמור ועוולה כלפי רבנו. דומני שעל הכותב לבקש מחילה עם עשרה בנ"א כיון שביזה ברבים את רבותנו הראשונים. יואיל נא לילך עם חבריו לארגון "נורא מקדש" (הטעות במקור) ויבקשו מחיחה על קברם (אםמיש בארגון עשרה חברים כמובן.
המשך 11:39 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי
אף המהרי"ט עלה להר הבית וכך כתב בתשובה: וצריך להודיע בזמן הזה בעוונותינו... אם מותרים אנו ליכנס שם... וא"כ תורה יוצא לזמננו זה, שמותר ליכנס שם כשיטבול... לפנים בהר הבית, וכאשר...
אף המהרי"ט עלה להר הבית וכך כתב בתשובה: וצריך להודיע בזמן הזה בעוונותינו... אם מותרים אנו ליכנס שם... וא"כ תורה יוצא לזמננו זה, שמותר ליכנס שם כשיטבול... לפנים בהר הבית, וכאשר זיכני ה' לעלות וליראות שם את פני ה'. — מובא בדרך הקדש ו, א (זה היה מסוכן כי החוק המוסלמי אסר זאת כמבואר בחת"ס יו"ד רלו וברדב"ז סוף מעשה הקרבנות וידוע על נזיר נוצרי שהוצא להורג על ידי המוסלמים על כניסתו להר הבית) כך טוען האדמו"ר מקלויזנבורג, רבי יקותיאל יהודה הלברשטאם, מחבר שו"ת דברי יציב: הנה ידוע שבכל הדורות היה שריד בית מקדשנו הכותל המערבי פתוח לרווחה לכל איש מזרע ישראל באין שום מעכב ומונע... כן גם בנוגע להר הבית והמקומות הקדושים סביב, שבדורות הראשונים לא היה מי שיעכב בעד בני ישראל את הכניסה אליו, והיו מי שעלו להתפלל בהר הבית עד הגבול שהיה ידוע להם בבירור ששם מותר לטמאי מתים לגשת ולהתקרב, וכפי שמעיד הרמב"ם באגרתו. אולם ככל שנקפו השנים, באו אומות העולם ושלטו בזרוע על כל מקום המקדש וסביבותיה ועל הכותל המערבי... ושוב לא נתנו לבני ישראל עוד מדרך כף רגל בכל הר הבית ומנעו בעדם עלות בהר ונגוע בקצהו. ההיתר חעלות להר הבית אינה קשורה לשאלה ההיסטורית - האם הרמב"ם נכנס להר הבית כמו שנכנס המהרי"ט. או שהתכוון לאיזה בית כנסת עלום בירושלים שכינו אותו כמו בית המקדש, שאף אחד לא שמע עליו כמו שמממציא המנחת יצחק. זאת שאלה היסטורית, לא הלכתית שהרי הרמב"ם מתיר במפורש, פשטות דברי הרמב"ם שהוא עלה להר הבית , ואין בכך חידוש וכתגובת האבני נזר יו"ד סימן תנב "והדבר מביא לידי גיחוך לחייב על מחנה לוי' כרת" כך למשל היה פשוט לקלויזנבורגר בספרו דברי יציב, וכפי שכתב במאירי שכך היה המנהג, (המקום נקרא בית הגדול והקדוש יעקב קראו בית אלוקים קודם בנייתו) ונראה שגם המכחישים דבריהם נאמרו רק כדי למנוע מהציבור לעלות למגדר מילתא שלדעתם מותר לשקר למגדר מילתא. הרדב"ז בפירושו לסוף מעשה הקרבנות עולה שבזמן הצלבנים היה יותר שייך מבחינתם להיכנס להר הבית שלא היו מקפידים כל כך, בנוסף הרמב"ם כותב שנכנס תחת סכנה וכנראה אכן לא היה נראה כיהודי
המשך 09:29 30.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תמוה מאוד
הרי הכותל הוא רק קיר חיצוני להר הבית. בעז"ה יהפוך מהרה לחניון אוטובוסים לעולים להר ולמקדש
08:05 30.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אין
כן בהר הבית אין שום קדושה. קדושה יש בחיים עצמם.
18:05 04.01.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קובי
בהמשכו ישנו תיאור של עלייה לקברי מערת המכפלה.ידועה דעתו של הרם בנידון שאסר להכנס בכללצלבית קברות.
03:51 30.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
מערת המכפלה בניגוד לסתם קברים יש מקור חז"לי להתפלל שם (כלב בן יפונה) גם במערה לא נכנסים לבית קברות אלא עומדים בבניין ליד
19:21 31.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
א אין ספק בדעת הרמב"ם דבריו מפורשים במשנה תורה להיתר ולכן לבנות מכך שלדעתך אסור שהרמב"ם לא עלה ("מסתבר שהוא לא היא נכנס לספק איסור") זה לא נכון הבית הגדול והקדוש...
א אין ספק בדעת הרמב"ם דבריו מפורשים במשנה תורה להיתר ולכן לבנות מכך שלדעתך אסור שהרמב"ם לא עלה ("מסתבר שהוא לא היא נכנס לספק איסור") זה לא נכון הבית הגדול והקדוש הוא ביטוי חז"לי למקדש וכי עולה על דעתך שבברכת המזון הבית הגדול והקדוש הוא הכותל? גם בתשובה של הציץ אליעזר הוא אומר שמודבר על אל אקצא שטח שכיום נקרא בפי כל הר הבית אך אינו אלא בניין הפתוח להר לואמר שכוונתו לכותל זה זיוף חמור הוא אומר אחרי הכותל ופתוח להר מצידו הדרומי
המשך 20:59 29.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
הציטוט המלא של הרב בנימין הנוסע "ולפי אותו מקום כותל מערבי והוא אחד מן הכתלים שהיו קודש הקדשים וקוראים אותו שער הרחמים ולשם באים כל היהודים להתפלל לפני הכותל בעזרה " אכן...
הציטוט המלא של הרב בנימין הנוסע "ולפי אותו מקום כותל מערבי והוא אחד מן הכתלים שהיו קודש הקדשים וקוראים אותו שער הרחמים ולשם באים כל היהודים להתפלל לפני הכותל בעזרה " אכן לא "הכותל" שלנו (שהיה קבור בזמנם ולא התפללו שם יהודים עד לפני כ300 שנה) אלא כותל העזרה אפשר לנהל דיון הלכתי אבל בבקשה לא לסלף את דברי רבותינו הראשונים על ידי הוצאתם חוץ מהקשרם
המשך 20:52 29.10.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
איך בדיוק לפי הבנתך מתקשר 'שער הרחמים' לקודש הקודשים? כידוע שער הרחמים נמצא בקיר החיצוני של הר הבית.
23:27 02.11.2017שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
טוב אז אחרי דברי הרב אני חייב לומר שיש כאן רצון ברור להסתכל לכל המקומות חוץ מלהסתכל ישר הדבר פשוט שהבית הגדול והקדוש שנכנס אליו הרמב"ם היה הר הבית ההוכחה הגדולה ביותר...
טוב אז אחרי דברי הרב אני חייב לומר שיש כאן רצון ברור להסתכל לכל המקומות חוץ מלהסתכל ישר הדבר פשוט שהבית הגדול והקדוש שנכנס אליו הרמב"ם היה הר הבית ההוכחה הגדולה ביותר היא ההיסטוריונים המתארים את אותה תקופה הטוענים בכל תוקף שבתקופה זו - התקופה הצלבנית בירושלים לא היו בתי כנסת כלל ואם כן על איזה בית כנסת מדובר ? באשר לטענה שלנו אין מורא מקדש כמו של הרמב"ם ואין לנו הבנה כמו של הרמב"ם אני יכול לטעון טענות כאלו בהרבה דברים כאלו בהלכה אז אולי מחר יקום רב ויאמר היום נשים לא יודעות לטבול בלי חציצות ולכן כל הנשים בחזקת נידה גם אם טבלו ההלכה היא הלכה ולא משתנה , למורא מקדש יש הלכות ברורות ואין כאן מקום ללכת סחור סחור , הסתכלות שכזו על ההלכה היא הרסנית לממסד ההלכה בעם ישראל ב"ה העלייה להר הבית במורא מקדש ראוי מוכיח את עצמו ורואים כיצד העלייה להר גוברת ועולה ובכל שנה עולים יותר ויותר אנשים ההיסטוריה תשפוט את כל המדברים רע על עולי ההר , לא רוצים לעלות ? סבבה , אל תמנעו מאחרים שחושבים אחרת לעלות .
המשך 19:48 27.10.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר