טעותו הנוראה של הראשון לציון בנושא הר הבית - סרוגים

טעותו הנוראה של הראשון לציון בנושא הר הבית

כל תלמיד חכם המכבד את עצמו והמעיין במקורות שהוזכרו בפסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף בנושא עלייה להר הבית, מגלה שאין שם אפילו בסיס לשמץ איסור בדבר, והמקורות מוכח ההיפך

author-image
טעותו הנוראה של הראשון לציון בנושא הר הבית
  אין מקורות לאיסור עלייה להר הבית. הרב זייני (אסף מילר)

בהלוויתו של אחד מקרבנות הטרור הערבי בירושלים בשבוע שעבר כבוד הרשל"צ חשב לנכון להפנות אצבע מאשימה כלפי 'שורש הבעיה' שהביאה לשפיכות דם זה, ומצא ששורש זה נטוע במאמצים שעושים יהודים יקרי נפש לעלות אל הר ה', אל הנחלה ממש, כדי לבטא את בעלות עם ה' על מקום הקודש.

וללא היסוס – וחייבים לומר – ללא שיקול דעת אחראי, לא היסס הרשל"צ לקבוע ש"כאן המקום לעורר את הציבור היקר להפסיק את ההסתה הזו שמסיתים את בני עשיו ששונאים ליעקב, שאנשים עולים להר הבית ועוברים על ההלכה של איסורי כרת. … מכאן תצא הקריאה שאסור לכל יהודי לעלות להר הבית, לא לעשות תסיסה אצל הערבים השונאים שלנו המחבלים. הם מוסיפים שמן למדורה. מכאן תצא הקריאה להפסיק את הדבר הזה. אי אפשר שרבנים מליגה ד' יחלקו על כל גדולי הדור".

לא נתחיל עם הרב בפולמוס לגבי מקומו של עשיו בדיון הנוגע לישמעאל, וגם לא לגבי המחלה של הקשורים לש"ס להתמחות בסיבות לא נכונות של נפילת קרבנות (זכורה הפרשה האומללה של צומת הבונים?!). אבל אם כבר מערב כב' הרב את הנושא הרגיש והעקרוני של עלייה להר הבית עם מומחיות לדירוג רבנים, לא נשאר לנו אלא לבחון האם סולם הדירוג שהוא מציג, מונח היטב על הקרקע של המציאות התורנית.

כדרכו, בנקודה זו כמו בכל נושא אחר, כב'  הרשל"צ קובע שהאמת המוחלטת היחידה בענייני תורה והלכה היא עמדת מור-אביו הגר"ע יוסף זצ"ל בחיבוריו. ובכן, נבחן נא האם גישתו זו יש לה על מה להסתמך. כמי שזכה להימנות, כבר לפני עשרות בשנים, בין ראשוני הרבנים שהוכיחו שפסק מור-אביו זצ"ל לגבי החזרת השטחים, אינו נכון ואינו עומד על כלום מבחינה הלכתית (כפי שהוכחתי בספרי 'ארץ חמדתנו'), ומשום כך אוימתי על ידי חסידיו וחבריו של הרב זצ"ל, רק באשר הוכחתי שדבריו לא היו נכונים, הנה מתברר שבשנים האחרונות הרב הודה שפסקו היה מוטעה והוא חוזר בו ממנו!! כנראה לעיתים בני ליגה ד' מנצחים בני ליגה א'!

האמת היא, שבעולם של תורה אמיתית ושל יראת ה' עמוקה, זהו דבר ברור, ומשום כך, כאשר העיר רבי עקיבא הערה נכונה לרבו רבי יהושע, לא היסס זה האחרון לומר לתלמידו (ר"ה כה:): 'שלום עליך רבי ותלמידי! רבי – שלמדתני תורה ברבים, ותלמידי – שאני גוזר עליך גזירה ואתה מקיימה כתלמיד. אשרי הדור שהגדולים נשמעים לקטנים, קל וחומר קטנים לגדולים'.

פסק לא נכון

אך בנושא של עלייה להר הבית, הדברים ברורים עוד יותר. עמדתו של הגר"ע יוסף זצ"ל, עליה מסתמך ואזיל בנו שליט"א, מפורשת בשו"ת יביע אומר (ח"ה, יו"ד סי' כו), תשובה שכתבה כמה ימים לאחר מלחמת ששת הימים, שם כדרכו הרב מאריך להביא מקורות מכל עבר כדי להוכיח לכאורה שאסור לעלות להר הבית. אבל כל תלמיד חכם המכבד את עצמו והמעיין במקורות שהוזכרו שם, מגלה שאין שם אפילו בסיס לשמץ איסור בדבר, וממקורותיו של הרב עצמו מוכח ההיפך.

והנה הפירוט: כידוע נפסק להלכה ע"י הרמב"ם ורוב רבותינו הראשונים שקדושה ראשונה קידשה לשעתה וקידשה לעתיד לבא, ומשום כך בכל הקשור לבית המקדש, לעבודה בו, לקרבנות וכדו', לא זזה קדושה ממקומה, ולכן כל הנכנס לתחום של בית המקדש בטומאת מת חייב ל"א כרת. רק בודדים מבין רבותינו הראשונים חלקו על עמדה זו (הראב"ד, והמאירי ועוד), ולכן אין ויכוח שהלכה כדעת הרמב"ם. ולנקודה זו הקדיש הרב שם למעלה מתשעים אחוז של תשובתו. אבל על דבריו אלה אין אנו חולקים.

אולם, בסוף תשובתו הרב זצ"ל עושה מעשה שלא יעשה, כי הוא מסיים כך: 'ולכן אסור להכנס בזה"ז להר הבית אפילו לאחר טבילה במנעלו ובאבק שע"ג רגליו וכו', וכן אסור להכנס להר הבית דרך טיול בעלמא'. ואנו עומדים משתוממים. הלא כל הוכחותיו באו להוכיח שאסור להיכנס לתחום בית המקדש, תחום שהוא כמאה אמה על מאה אמה, אבל לא היה בדבריו ולו שמץ של טענה (וכל שכן של הוכחה) שיש איסור כלשהו להיכנס לתחום הר הבית (חמש מאות אמה על חמש מאות אמה) בחלק שאינו בית המקדש. ודוקא משום כך התיר הרה"ג שלמה גורן זצ"ל (האם גם הוא היה בליגה ד'?) להיכנס לתחום זה של הר הבית לאחר טהרה ראויה והכנות ראויות, ורק בתחום ההוא מרשים לעלות כל אלו העולים להר הבית (לא לבית המקדש)!!

ואין להקשות על דברינו מאותה הלכה הידועה לנו היטב ושפסקה הרמב"ם בהל' בית הבחירה (פ"ז הל"ב) 'ולא יכנס לו (להר הבית) אלא לדבר מצוה', שהרי איזו מצוה יכולה להיות גדולה מזו הבאה למנוע מאויבינו לגנוב את ארץ קודשנו ואת הר קדשנו?! וכאשר אנו זוכרים שכבר קבע הרמב"ן שלא דומה מצות יישוב א"י לשום מצוה אחרת משום שהיא 'מצוה ותועלת לכל ישראל הוא שלא תחרב ארץ קדושה', כל שכן וכל שכן הר קדשנו. ואין איש ירא ה' הנכנס להר הבית שבא כדי לטייל שם, אלא בא אך ורק לקבע זכויות עם ה' על מקום הקודש.

אז היכן יש איסור עלייה להר הבית, בתחום שציינו?! והיכן הם הגדולים האוסרים? והיכן רשומות טענותיהם הצודקות, פרט לשנאת הציונות ולהכחשת ראשית גאולתנו? ודי למבין כי קיצרנו מאד בכל.

==

הרב אליהו זייני הוא ראש ישיבת אור וישועה בחיפה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 20 דיונים מיין לפי
1
גם הרמב"ם כותב שעלה להר הבית
| 08-11-2014 23:15
גם הרמב"ם כותב שעלה להר הבית וקבע לעצמו יום חג לאותו היום כל שנה.
2
יישר כח
ע | 08-11-2014 23:32
תודה לרב על העמדת האמת על תיקונה
3
חזק חזק (ונתחזק)!
א | 08-11-2014 23:36
יישר כח לרב שליט"א על הדברים החדים והברורים,ועל שלא מרשה לרבנים מליגה ט"ו לפגוע ברבנים מליגה א' - ד', בלשונו הספורטיבית של הפוגע. דברים כדרבנות! כל מילה בתרי! רק שלאור פסיקות הרבנות הראשית לישראל, גדולי התורה שהיו ללא ספק ציונים 'מכף רגל ועד ראש' שהתחייה והגאולה היו בראש מעיינותיהם,בראשם מרן הרב קוק זצ"ל -איננו נכנסים לתחום הר הבית כלל בינתיים עד בוא העת בה נבנה את בית בחירתנו. (וכמובן הדברים ברורים שהכניסה אסורה לעכו"ם,לסתם גויים ובטח למחבלים רוצחים.)
4
תודה לרב!
עמ"י חי | 08-11-2014 23:38
5
הרב זיני לא הבין את התשובה של הגר"ע יוסף זצ"ל
אשר | 09-11-2014 0:42
בסוף התשובה דן הרב בחובת מורא מקדש בימינו, ומסיק שיש חיוב, וכך כתב "ולכן אסור להכנס בזה"ז להר הבית אפילו לאחר טבילה במנעלו ובאבק שע"ג רגליו וכו', וכן אסור להכנס להר הבית דרך טיול בעלמא" זה בוודאי מסכימים כולם שאף אחרי טבילה צריך להכנס עם מורא מקדש בלי נעליים וכו', אלא שבסוף כתב לאסור לא מצד הדין, אלא שלא יבואו אחרים לידי מיכשול ויכנסו גם למקומות האסורים, שע"ז אפשר לחלוק בוודאות כי אין לנו לגזור גזירות מליבנו.
6
עלינו לחזק רבני הציונות הדתית
אליעזר | 09-11-2014 1:50
כדוגמאת הר' זייני שליט"א, שמרים בגאון את דגלינו, לך בכוחך זה והושע את ישראל. תודה רבה לך כבוד הר'.
7
רשימת הרבנים שחושבים שאסור :
משה | 09-11-2014 2:26
הגרי"ש אלישיב הגרע"י הגר"ש סלאנט כל גדולי ירושלים בזמן מונטיפיורי "רוב ככל הפוסקים" (לשון הגרע"י). ר' יוסף ידיד ר' שניאור זלמן מלובלין בעל תורת חסד ר' יוסף חיים זוננפלד (אמר שחייב נידוי) המנחת יצחק ציץ אליעזר הראי"ה קוק ר' צבי פסח פרנק מהרי"ל דיסקין כפתור ופרח תפארת יעקב (על המשניות) דמשק אליעזר הרב בן ציון אבא שאול הר"מ שטרנבוך האדרת הרב בן ציון מוצפי הרב מרדכי אליהו הרב אביגדור נבנצל הגרא"מ שך הסטייפלר הגר"ח קנייבסקי הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא הרב שלמה עמר הרב יהושע נויברט הרב יונה מצגר הרב שלום כהן הרב שמחה קוק הרבנות הראשית לדורותיה
8
ל7
א הורביץ | 09-11-2014 9:33
הרשימה הוא לא רלוונתי. לא זכור לי שאף מהם כתבו למה זה אסור באופן מנומקת. אלה שמתירים או אפילו מחייבים עליה להר הבית כתבו הרבה על הנושא. הרבנות הראשית לדורותיה לא שווה כלום הם רבני מטעם ו פסולים. חלק מהרבנים שצטטת אינם תלמידי חכמים בכלל והמבין יבין. חלק אחר אינם מומחים בתחום הר הבית.
9
דעת מרן הגר"ע
יצחק | 09-11-2014 10:07
במחילה מכבודו נראה לי שלא הבין את דבריו של מרן הגר"ע טוב אני הבנתי מן התשובה שעקרונית העלייה מותרת אבל מתוקף אחריותו הציבורית של מרן הגר"ע על ציבור ענק (בתוכם גם חילונים), פסק שאסור לעלות כדי להסיר המכשלה. וכל הדיון בתשובה הוא מראה כמה העניין בעייתי, ומסיים בסוף התשובה שהרב ציטט במאמר וז"ל: "ולכן בודאי שיש להתרחק ולהשמר שלא להכנס להר הבית אפילו לאחר טבילה ולצורך מצווה, כי יבואו ההמון לפרוץ ולהכנס בטומאה לשטח העזרות וההיכל, דילפי אינשי מקלקלתא ולא מתקנתא" א"כ מדברים אלו נראה שההתנגדות לכניסה היא רק מחשש שיכשלו רבים בזה. מרן נאמ"ן (הרב מאזוז) שליט"א נשאל: "כיום יש כאלה העולים להר הבית והם עולים כמובן לעזרת ישראל ומסתמכים על טבילה ועל זה שהם יודעים את מקום קודש הקודשים ודרך זה מחשבים את שטח הר הבית שמותר להיכנס אליו. ידוע שמרן הגאון רבינו עובדיה יוסף יצא נגד זה, שטוען שנכנסים למקום הקודש וקודש הקודשים ועזרת כהנים שיש איסור כרת לדעת הרמב"ם. האם גם כיום אסור לעלות להר הבית כמובן למקומות המותרים למרות שטבלתי במקווה כשר לנידה וטבלתי גם את הבגדים? האם עדיין קיימת מצוות השתחואה בעזרת ישראל(החיל) כיום?" וענה: "מן הדין מותר אבל עלולים ליכשל. צריך לדעת המדה בדיוק ע"פ הוראת חכם. [ראה בדברי מרן גאון עוזנו רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, הנדפסים בספר מעדני מלך חלק א' פרק ט"ו עמוד שכ"א. והבן]. להשתחוות בעזרת ישראל בימינו נראה כמשתחוה למסגד עומר". א"כ מרן נאמ"ן הבין ג"כ שמרן הגר"ע רק בא לשים גדר ולא לאסור עקרונית. ציטוט מ"מעדני המלך": אלה שקוראים את עצמם "נאמני הר הבית", בשביל להתפלל מנחה איזה בעיות ומלחמות עושים שם, מה הדברים האלה? מה התועלת בזה? המסגד עומר יושב במקומו, הערבים הטמאים ימח שמם במקומם, אם תתפלל מנחה שם או לא תתפלל זה העיקר? עושים מזה עסק גדול, והאמת היא כמו שאמרנו, וכי אתה יכול לראות שאנשים יכנסו ונשים לא יכנסו?! יצעקו: 'מה אתה עושה הפליה, גזעני, איפה שויון זכויות'? וכי כל אשה תשאל אותה האם את נדה, זבה? מי יכול לשאול שאלות כאלה? בחורה רווקה היא נדה. לא תוכל להיות טהורה אלא ביום טבילתה, ויעבור עליה הערב, למחר היא טהורה. וכי כל אשה תביא פתק מהבלנית שטבלה? לכן היו מוכרחים לא להפלות בין איש לאשה, ועשו הרבנות תקנה משנים קדמוניות 'שום איש ואשה לא יכנסו להר הבית'. גם איש בעל קרי צריך שיהיה טהור, שטבל, אדם שהוא טמא שטומאה יוצאת מגופו, אינו יכול להכנס להר הבית, עד שיעריב שמשו. מאיפה אנחנו יכולים לדעת אם האיש הזה הוא בעל קרי או לא בעל קרי? אתה תשב תפקח על הדברים האלה? לכן הדבר נשאר באיסורו, בין איש בין אשה אסורים להכנס לשם".
10
טעותו הנוראה של הרב זייני
אליהו גליל | 09-11-2014 10:57
כל האומר שהרב עובדיה *טעה* בתשובתו בנוגע לאיסור העלייה להר הבית אינו אלא טועה. מדוע? כי הרב ז"ל במפורש מבאר ששתי סיבות לאסור: (א) איסור של מורא מקדש (שאינו מתיר כניסה אלא לדבר מצווה); (ב) החשש מן הטעות והקושי בזיהוי המקום האסור בכניסה (כפי שראיתי במו עיני, לצערי, שקרה עם חברת כנסת אחת שנכנסה למקום החשש). אין כאן טעות אלא מחלוקת בשיקול הדעת. יש שיאמרו שכניסה לשם כיבוש היא מצוה; יש שיאמרו שאין לחשוש לטעות של העולים. הוי אומר: הרב זייני טועה כשהוא מייחס טעות לרב עובדיה. וה' הטוב יכפר.
11
טעותו הנוראה של אליהו גליל
חיפאי | 09-11-2014 12:12
מאן דלא ידע מאי קאמרי רבנן תיובתא קא מותיב? כשמפקירים את הר הבית לערבים, מה עם מורא מקדש? ומה עם כיבוש הר הבית, אין זה דבר מצוה? ואולי נאסור שימוש בברז בשבת מחשש שאדם יפתח את המים החמים (מדוד חשמלי) ויגיע לידי איסור סקילה?
12
כבר פסק גאון דורנו האמיתי שחייבים לעלות להר הבית
בני תורה | 09-11-2014 15:01
הרמב"ם של דורנו, הלא הוא מרן הגאון האדיר רבינו יוסף קאפח זצוק"ל שמחוייבים לבנות בית כנסת על ההר כדי לחזק אחיזת היהודים, ושלא ישאר ההר מחולל על ידי הגויים.
13
ל7 - הרגת אותי מצחוק עם הרב מצגר
גיא | 09-11-2014 18:19
ולגוף הדברים, המתירים: 1. אדרי יהודה, המכון למצוות התלויות בארץ 2. אידלס יעקב, ראש ישיבה תיכונית חיצים, איתמר 3. אלבום אביגדור, ????? 4. אלבום יוסף, ראש התנועה לכינון המקדש 5. אלבז יוסף, חבר מכון המחקר של מכון המקדש 6. אליהו שמואל, רב העיר צפת, בנו של הראשל"צ הרב מרדכי אליהו 7. אליצור איתי, חוקר ועורך במכון לחקיקה הלכתית, פסגות 8. אריאל יגאל, לשעבר רב היישוב נוב, ר"מ בישיבת יפו (מקור: קומו ונעלה עמ' 309) 9. אריאל ישראל, ראש מכון המקדש 10. אריאל עזריה, רב קהילה בהר חומה, ור"י בית הבחירה במכון המקדש 11. אריאל שמואל, ראש הכולל בישיבת עתניאל 12. באב"ד ישי, מנהל מפעל תפילין בית אל 13. בוחבוט יחיאל, לשעבר רב העיר קריית שמונה 14. בורגנסקי חיים, רב הישוב מצפה הושעיה 15. בלום אליהו, ר"י נהריה 16. בן זמרה גדי, ראש האולפנה מעלה לבונה 17. בן נון יואל, לשעבר ר"י הקיבוץ הדתי 18. בן ציון שמעון, מכון מאיר 19. בן שחר מתניה, רב נווה דניאל 20. בן שלמה הלל, חבר מכון המחקר של מכון המקדש 21. בן שעיה שמעון, מרכז גישור כהלכה 22. ברום מיכאל, ר"י שילה 23. ברונר בניהו, לשעבר ר"י ההסדר בצפת; רב המכללה האקדמית בצפת 24. ברנד יצחק, ראש כולל בעמנואל 25. ברנסון נחום, ר"מ ישיבת ההסדר נהריה 26. ברקוביץ דב, ראש בית אב ליצירה ולהתחדשות בתורה 27. גולד שלום, רב מייסד קהילת זיכרון יוסף בהר נוף, ירושלים 28. גולדמן גבריאל, רב היישוב כפר אדומים; ר"ם בישיבת מצפה יריחו 29. גולדמינץ מאיר, ר"י שירו למלך, חוות גלעד 30. גולדפישר צבי, ר"ם בישיבת אלון מורה 31. גורן שלמה, הרב הראשי לישראל והרב הצבאי הראשי 32. גינזבורג יצחק, ????????? (מקור: קומו ונעלה עמ' 301) 33. גיסר אבי, רב היישוב עפרה 34. גלון גור, ר"ם בישיבת הר ברכה 35. גליק יהודה, ר"ם בישיבת עתניאל, יו"ר הקרן למורשת הר הבית 36. גרינשפן חיים, ר"ם בישיבת מצפה יריחו 37. דאום שי, לשעבר רב הנח"ל החרדי; ר"ם בישיבת יצהר 38. דודקביץ דוד, רב היישוב יצהר 39. דוקוב אלעד, רב הטכניון 40. דרוקמן חיים, ר"י אור עציון, ראש מרכז ישיבות בני עקיבא 41. דרורי צפניה, רב העיר קריית שמונה, ר"י קריית שמונה 42. האיתן מאיר, לשעבר הרב האזורי לשומרון 43. הורוביץ חיים פסח, חבר בד"ץ רבני הקריות החרדיות באשדוד, דיין ומורה צדק של חסידי בעלז בעיר, ותלמד בעל האמרי חיים מויזניץ' 44. הורוביץ יונתן, ר"ם במדרשת הרובע 45. הייזלר מאיר, חבר בבית דינו של הגר"נ קרליץ 46. הכהן לנדאו בנימין, חבר מכון המחקר של מכון המקדש 47. הכהן רא"ם, ר"י עתניאל ורב היישוב 48. הכהן שאר יישוב, רב העיר חיפה 49. הלוי חיים דוד, לשעבר רב העיר תל אביב 50. הראל אהרון (ארלה), לשעבר ר"י שילה, ר"ם בישיבת אלון מורה 51. וולף ג'פרי, מרבני בית הלל, ד"ר ומרצה באונ' בר אילן 52. וולפיש אבי, ראש תכנית משנה, ישיבת הר עציון 53. ויגורט שאול יונתן, ר"י שבות ישראל באפרת 54. ולדמן אליעזר, ר"י ניר, קריית ארבע 55. ולדמן נעם, ר"י ניר, קריית ארבע 56. ולהנדלר אריה, מכון משפטי ארץ 57. וסרמן אברהם, ר"ם בישיבת רמת גן, רב שכונה בגבעתיים 58. ורהפטיג איתמר, מרצה למשפט עברי בבר אילן, חבר בצוות המחקר של מכון משפטי ארץ בעפרה, מעורכי תחומין (מקור: קומו ונעלה, עמ' 321) 59. זייני אליהו רחמים, ר"י "אור וישועה" בחיפה, לשעבר רב הטכניון 60. טולדנו יוסף, רב גבעת זאב 61. טל שמואל, ר"י תורת החיים 62. טנדלר משה, ישיבה יוניברסיטי, חתן הרב משה פיינשטיין (העיד שהרב פיינשטיין תמך בעליותיו להר הבית) 63. ידידיהו יוסף, ראש כולל באפרת 64. יוסיפון נתנאל, ראש הגרעין התורני בנתניה 65. יניר צבי, ר"ם בישיבת פתח תקווה, רב בית כנסת 66. יקיר קובי, ר"מ בישיבת בית אורות 67. כהן דניאל, רב היישוב בת עין 68. כהנא אברהם, חבר מכון המחקר של מכון המקדש 69. כהנא ברוך, מכון "הלכה ברורה, בירור הלכה" 70. כהנא מאיר, ר"י הרעיון היהודי, לשעבר ח"כ 71. כהנא נחמן, ראש כולל חזון יחזקאל, ירושלים 72. כיטוב עודד, בנו של רבי אליהו כי טוב – מחבר "ספר התודעה" 73. לבנון אליקים, רב המועצה האזורית שומרון, רב אלון מורה ור"י שם, חבר ועד רבני יש"ע 74. לוי יצחק, משגיח בישיבת הר עציון 75. לויק חיים, מכון טל, ראש מדרשה לבנות מעמקים, עומד בראש התכנית התורנית במכון 76. לופז משה – לשעבר רב העיר עכו 77. ליאור דב, ר"י קריית ארבע ורב העיר 78. ליפו אריה, ?????? 79. מאזוז מאיר, ר"י כיסא רחמים 80. מדן יעקב, ר"י הר עציון 81. מחפוד שלמה, ראש בד"ץ יורה דעה 82. מלמד אליעזר, ר"י הר ברכה 83. מלמד יהודה, ר"ם בישיבת רמת גן 84. מקובר מנחם, ראש ארגון "והראנו בבניינו" 85. משאש שלום, לשעבר רב העיר ירושלים 86. נגן יעקב, ר"ם בישיבת עתניאל 87. נויבירט רונן, רב בית הכנסת אוהל האר"י ברעננה 88. נחמני לוי, ראש ישיבת המקובלים "פניך יעקב" (מקור: הסכמה לספר תורת הבית ח"ג של הרב אביגדור אלבום) 89. נסים יצחק, הראשון לציון, לשעבר הרב הראשי לישראל (משה נסים העיד שהוא ואביו עלו כמה פעמים) 90. סביר יקי (יעקב), ר"ם בישיבת אלון מורה 91. סגל משה צבי, נשיא אגודת "אל הר השם" 92. סמט אורי, רב קיבוץ מגדל עוז 93. עידן צבי, לשעבר נשיא הסנהדרין, מחבר "עשות משפט" 94. עמיטל יהודה, ר"י הר עציון 95. עמר בן ציון, רב היישוב שבות רחל 96. פאוסט יחיאל, לשעבר ר"י מורשת יעקב 97. פולצ'ק שמואל, מכון משפטי ארץ 98. פורת חנן, לשעבר ח"כ, ר"ם בישיבת הר עציון 99. פייגלין יצחק, רב הגרעין התורני נהריה 100. פיקסלר אלישע, רב היישוב שדמות מחולה ור"ם בישיבה שם 101. פישר ישראל יעקב, ראב"ד העדה החרדית 102. פלאי יוסף, אגודת "אל הר המור", ר"ם בישיבת יצהר 103. פלד מיכה, רב בית חורון 104. פליקס מנחם, ר"ם בישיבת קרני שומרון 105. פרידמן יהושע, חבר מכון המחקר של מכון המקדש 106. פרל גדעון, רב היישוב אלון שבות 107. פרנק יאיר, רב היישוב עמונה 108. פרסוף מרדכי, רכז הדרכה במכון המקדש 109. צבאן רפאל כדיר, לשעבר נשיא ישיבת "כסא רחמים", חבר מועצת הרבנות הראשית; רב העיר נתיבות 110. צוקרמן אברהם, לשעבר ר"י כפר הרואה, זקן ראשי הישיבות הציוניות 111. צוריאל משה, לשעבר משגיח בישיבת שעלבים; מחבר הספר "אוצרות הראי"ה 112. קאפח יוסף, חבר בית הדין הרבני העליון; חתן פרס ישראל 113. קלמזון בני, ר"י עתניאל 114. קמינצקי יגאל, לשעבר רב המועצה האזורית גוש קטיף 115. קנוהל אלישיב, רב הישוב כפר עציון, מחבר הספר "איש ואשה", מרבני צהר 116. קרויזר יהודה, רב היישוב מצפה יריחו, ר"י הרעיון היהודי 117. רבינוביץ מרדכי, רב קהילה בכוכב יעקב 118. רבינוביץ משה, ???? 119. רבינוביץ נחום אליעזר, ר"י מעלה אדומים 120. רוזן ישראל, ראש מכון צומ"ת 121. רוזנבלום שמואל, ראש הישיבה התיכונית מודיעין 122. רוזנטל יעקב, אב"ד חיפה (מקור: משנת יעקב, הלכות בית הבחירה ז, א-ב). 123. רוזנפלד שלמה, ר"י שדמות מחולה 124. רטיג חיים, ר"י רעננה 125. רייך שוקי, ראש כולל להכשרת רבני קהילות, ישיבת המבתר, רב קהילה באפרת 126. רימון יוסף צבי, ר"ם בישיבת הר עציון; רב שכונת אלון שבות דרום 127. ריסקין שלמה, רב העיר אפרת 128. ריצ'מן חיים, מכון המקדש 129. רענן אליהו שלמה, מכון הלכה ברורה; נכד הראי"ה קוק (מקור: נשמה של שבת עמ' 710) 130. רפפורט שבתי, ראש המכון הגבוה לתורה באונ' בר אילן, לשעבר ר"י שבות ישראל באפרת 131. שביב יהודה, ר"ם בישיבת הר עציון 132. שוראקי מנחם, ראש בית הכנסת ובית המדרש קריית חנה דוד 133. שושן שלמה, ראש ישיבת ההסדר בבית שאן 134. שחור אוריה, ראש הגרעין התורני ברמלה 135. שטרן יוסף, ר"י עכו 136. שיימס ארי, ר"ם במדרשת הרובע 137. שילה דניאל, לשעבר רב היישוב קדומים 138. שילה חברון, ראש הישיבה התיכונית עתניאל 139. שילת יצחק, ר"ם בישיבת מעלה אדומים 140. שלוש יהודה, רב שכונה בנתניה 141. שלוש דוד, רב העיר נתניה (מקור: ספרו "בני עמי" שבהיברובוקס) 142. שליסל ישראל, ראש כולל אור שלמה 143. שמידט יהושע, ר"י שבי שומרון ורב היישוב 144. שמעון יעקב, ירושלים, ר"י נחלת צבי 145. שנקולבסקי אליעזר, ראש ישיבת בית שמש ורב קהילה בעיר ואב"ד בענייני ממונות בבית שמש 146. שפירא אליעזר (היה דיין , אחיין של הרה"ר הרב אברהם שפירא, מקור: הספר 147. שפירא יהושע, ר"י רמת גן 148. שפירא יצחק, ר"י עוד יוסף חי 149. שפירא משה, ראש מדרשת שובה 150. שרביט יוסף, רב העיר אשקלון 151. שרלו יובל, ר"י פתח תקווה
14
עפרא לפומיה !!
מאיר | 09-11-2014 18:25
עפרא לפומיה !!
15
הרב זייני צודק! והקושיה מסוף תשובת הגרע"י לא מתחילה
דוד.אזנ | 09-11-2014 23:21
על טענה זו הרב זייני שליט"א כבר ענה בתוך המאמר!! אך למי שהבנת הנקרא זה נושא חלש אצלו אקצר במשפט: כמובן שהרב זייני ראה את סוף התושבה של הגרע"י בה הוא אומר שיש להימנע משום שעלולים להגיע לספק ואז להיכנס לתחום שהוא אסור, אלא שזוהי בדיוק אחת מטענותיו המרכזיות- והיא שאין כאן ספק! מפני שסומכים על גדולי העולם שערכו מדידות מדוייקות ככל האפשר ומצאו שזה יהיה מותר!! על כן קושיה זו לא מתחילה. לכן את הספיקות- תשאירו ליצר הרע. נ.ב איזה ברור זה שאם הרב עובדיה זצ"ל היה עורך את המדידות והיה קובע שמותר לעלות להר הבית היו כל השסניקים פתאום "מתעלמים" משאר גדולי עולם ועולים בעצמם
16
הלכה
המצליף | 10-11-2014 13:17
למגיבים הלכה יחיד ורבים הלכה כרבים ואם אתם מצתתים את הרמבם והולכים לפיו אז תלכו בכל ההלכות לפי הרמבם אז אל תנסו להיות יותר חכמים מהשולחן ערוך שפסק ואם תחשבו הילכתית ולא פוליטית אז תצליחו להבין את גדולי הדור שליטא ומה גם שגדולים מתנצחים בהלכה אז מה לכם ולנו איזובי הקיר להיכנס בין הרים
17
תחושתו של יהודי פשוט מסוג נמוך
יהושע סולטן | 11-11-2014 11:52
כשמישהו אומר שאסור ליהודי מצד ההלכה לעלות להר הבית, ושותק על חילול המקום הזועק לשמים על ידי בני נכר, זה הרי דומה למי שיזכיר לבחור שאסור לו לגעת בידה של ארוסתו, ומעלים עין כשהיא נאנסת על ידי בריונים.
18
לשון הרע חמור מאוד!
יהודי גאה | 11-11-2014 18:11
הי, מה אני רואה פה למטה? "אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה דיבה ולשון הרע". הכתבה בעצמה היא לשון הרע ע"פ ההלכה! "לא תלך רכיל בעמיך" זוהי עבירה מפורשת בתורה. זהו איסור גמור!
19
מדוע הרב זיני מכנה את הרב יצחק יוסף הרשל"צ ולא הראשל"צ
קורא בין השורות | 24-11-2014 9:09
אני לא חושב שמדובר בטעות תמימה
20
סנהדרין
דב שטייין | 14-08-2017 17:42
החליטה על עליה להר ע"י גדולי המומחים בפורום של 15 דיינים (יעויין "אמת הארץ" בית דין חשוב יותר מספיקת בודדים