יו"ר 'הבית היהודי', שר החינוך נפתלי בנט, הציג אמש (שני) את תכניותיו ויעדי משרדו לקראת פתיחת שנת הלימודים בעוד כשבוע.

במהלך הישיבה התייחס בנט לכותרת המשרד "האחר הוא אני" והביע סלידה מכך: "אני לא מאמין בטשטוש זהויות, אני מאמין בהעצמת הזהויות. הערכים הם מעל הכל. כל ילד במדינה צריך להכיר את המורשת שממנו הוא בא. ילד יהודי צריך לדעת מי הם אברהם ויצחק ויעקב, ודוד המלך והרמב"ם וחנה סנש וש"י עגנון ויוני נתניהו. שיפתח סידור לפני שהוא מתגייס לצבא, כל ילד צריך לפתוח סידור. כל ילד מוסלמי צריך להכיר את המורשת והתרבות שלו, וכל ילד דרוזי את המורשת שלו – רק כך, כשיש לך זהות חזקה, אתה בשל לקבל את האחר. אנחנו נקבל את האחר למרות שהוא אחר. אני לא מאמין בלעשות מילקשייק כך שכל תלמידי ישראל יהפכו לנוזל ורוד".

בנט התייחס גם לעובדה שבמערכת החינוך לא ניתן מספיק מקום למורשת ספרד: "ישראל זה פסיפס ובזה הכוח שלה. יש לנו למשל את מורשת עדות המזרח שלא קיבלה ביטוי בלימודי היסטוריה שלנו. זה נראה כאילו רק מיבשת אחת הקימו את המדינה הזאת. נרחיב את לימודי המורשת, נגדיל את מספר התלמידים שיוצאים למסעות מעצבי זהות כמו מסע ישראלי".

תכנית נוספת שהציג השר בנט היא השקעה כוללת של 945 מיליון שקלים בשבע שנים, שתחל עם 135 מיליון שקלים שיושקעו כבר השנה ובמסגרתה " ננגיש כאלף כיתות אקוסטיות לתלמידים עם לקות שמיעה. ננגיש מבנים, שיכללו מעלית, רמפה, שירותי נכים – כדי שתלמידים יוכלו להגיע לכיתה ולא יזדקקו שחברים שלהם ירימו אותם, נרכוש טבלטים מיוחדים בעבור תלמידים לקויי ראיה. כמו כל תוכנית זהו תהליך שיחלחל אל השטח, ונדאג שזה יקרה בקצב מהיר".

בנט הציג תוכניות נוספות כמו לימודי עברית בחינוך הערבי החל מגיל הגן, ותוכנית חדשה של דיבייטינג ונאום מול קהל שתילמד בבתי הספר החל מהשנה הבאה, במטרה לחזק את יכולות התלמידים בתחומים אלה.

בנט הדגיש את היעדים שהוא רואה כמשמעותיים במערכת החינוך: "ערכים הם מעל הכל ואחריהם, מצוינות. אנחנו מודדים באובססיה זכאות, אבל אם לא מודדים במקביל את איכות התעודה ואת ההנשרה, אין לזכאות בפני עצמה משמעות. נמדוד את המרכיבים האלה".

עוד אמר בנט כי בכוונתו להגדיל את האוטונומיה של המנהלים במערכת. "יש ביטוי שמשגע אותי – מפקח. מה זה מפקחים? הם צריכים להיות מפתחים", אמר. "אנחנו חייבים לעבור לתודעת שירות – אני משרת את המטה, המטה משרת את המפקחים, והם את המנהלים שמשרתים את המורים. בקצה יש את המורים שמחנכים".

הוא הוסיף כי "אנחנו נותנים יותר אוטונומיה. דוגמה קטנה: היתה את מחאת המכנסונים, שאלו מה דעתי ואמרתי שאני סומך על המנהלים, כל מנהל יודע מה מתאים בבית הספר שלו. אם הם לא טובים, נחליף אותם. 99% מהמנהלים שפגשתי מעדיפים יותר סמכות ותנאים טובים גם במחיר של גמישות תעסוקתית. אני באתי עם תזה שטכנולוגיה זה הפתרון. טעיתי. בסוף אין תחליף למורה מעולה בכיתה. אני לא רואה טכנולוגיה שתחליף מורה בכיתה".