כך מונעים בבית היהודי מינוי רב עיר סרוג בלוד - סרוגים

כך מונעים בבית היהודי מינוי רב עיר סרוג בלוד

קרב שניטש בין חברי הבית היהודי בלוד וראש העירייה עלול למנוע מינוי רב עיר סרוג בלוד. גורמים בבית היהודי: יתכן ונפסיד מינוי רב עיר בגלל עסקנות של המפד"ל הישנה

author-image
כך מונעים בבית היהודי מינוי רב עיר סרוג בלוד
  הרבנים המועמדים לתפקיד הרב הספרדי (קרדיט: רונן בן שלמה)

פרסום ראשון: כך חברי הבית היהודי בלוד צפויים לאבד לציונות הדתית את משרת רב העיר. חברי המועצה שנבחרו ברשימת הבית היהודי 'עושים שרירים' ונלחמים בראש עיריית לוד, יאיר רביבו, על זהות הרב הספרדי החרדי של לוד – כאשר במידה וימשיכו בהתעקשותם, משרת הרב האשכנזי של העיר המיועדת לציונות הדתית, תעבור לידי מגזר אחר.

על פי חוק עיר זכאית רק לרב אחד, כאשר במידה ויש בה מעל 50 אלף תושבים ושר הדתות השתכנע כי יש בכך צורך, ימונה גם רב שני. העיר לוד הייתה זכאית רק לרב אחד, ספרדי בשל מוצא רוב התושבים, אך רביבו מעוניין למנות רב נוסף.

עוד באותו נושא

לאחר 4 שנים: אלה האנשים שיבחרו את רב העיר לוד


4

מספר תושבי לוד היהודים כבר חצה את 50 האלף, ורביבו ביקש ממפלגת ש"ס, שמשרד הדתות נמצא בשליטתה בשנים האחרונות, כי שר הדתות יאשר לעיר תקן של רב נוסף, אשכנזי. הרב הספרדי שימונה לעמוד בראש רבנות העיר יהיה חרדי בוודאות, ורביבו ייעד את תפקיד הרב הנוסף לציונות הדתית.

בש"ס סרבו, ורביבו עתר בשל כך לבג"ץ – ללא תמיכת הבית היהודי בלוד. במסגרת העתירה, רביבו השיג פשרה לפיה שר הדתות דאז, דוד אזולאי, ישקול מינוי רב נוסף ללוד, לאחר מינוי הרב השני.

הסיבה להתנגדות ש"ס, והאישור של השר אביטן

ממידע שהגיע לסרוגים, התנגדות ש"ס למינוי רבני ערים אשכנזים הינה עקבית, כאשר הרב האשכנזי האחרון שמונה לכהן כרב עיר, היה רבה של ירושלים, הרב אריה שטרן, אשר מונה לתפקיד בשנת 2014. הסיבה מאחורי ההתנגדות היא כי המועמדים של ש"ס ככל הנראה יפסידו מול מועמדים אחרים.

בנוסף, נודע לסרוגים כי מפלגת ש"ס עוסקת באינטנסיביות, במינויי רבנות שונים ו'שמה רגל' למינוי רבנים מהציונות הדתית לתפקידי מפתח, בעוד המפלגה מסתתרת מאחורי מקרים בהם המינוי מובטח לציונות הדתית, כבבית אל ובקריית ארבע, וטוענת כי היא מקדמת את התקנים הללו וכך היא מציגה זאת שהיא אינה מעכבת מינויי רבנים מהציונות הדתית.

לאחר הסכם הפשרה, מינוי רב העיר נעצר עקב פתיחה בחקירה נגד המועמד של ראש העיר, הרב שמעון ביטון, כאשר לאחרונה התיק נגדו נסגר מחוסר אשמה.

רביבו פנה לשר הדתות הנוכחי, יעקב אביטן, בבקשה לאשר לעיר תקן רב נוסף. אביטן אישרר את המינוי במכתב רשמי, ובכך רביבו עבר את המשוכה המהותית למינוי הרב האשכנזי לעיר. לאחר האישור, היה צריך להזין את התקן הנוסף ל'רשומות', התרשומת הרשמית של מדינת ישראל, אך בטרם הדבר התבצע – הוכרזה מערכת הבחירות הנוכחית, ובשל כך לא ניתן להזין את האישור לרשומות.

שר הדתות יעקב אביטן במערת המכפלה (דוברות השר)

הדיל שמציע ראש העיר: תמיכה במועמד שלו, תמורת רב עיר לציונות הדתית

כרגע, יש אפשרות למינוי רק של הרב לו העיר זכאית באופן אוטומטי, הספרדי. בעיר לוד מתחולל קרב איתנים בין שני מועמדים; הרב שמעון ביטון מקבל את תמיכת ראש העיר, בעוד הרב יצחק מוזגברישוילי מקבל את תמיכת מפלגת ש"ס.

שני המועמדים המובילים נמנים על חסידות חב"ד, אך בעוד מוזגברישוילי נמצא בראש קהילה קטנה יחסית, ביטון מוביל את הקהילה המסורתית בעיר המורכבת מחסידי חב"ד, בני הציונות הדתית ומסורתיים רבים, ונמצא בקשר עם מנהיגים מוסלמים בעיר. ביטון עצמו גדל בבית דתי לאומי, ולמד בישיבה התיכונית פרחי אהרון שבקריית שמואל.

בשל מערכת היחסים הרגישה בין ראש עיר לרב עיר, המורכבות בין המגזרים היהודיים בעיר וכן בשל הרגישות בין יהודים לערבים בעיר, רביבו החליט לתמוך בביטון בטענה כי הוא האדם הטוב ביותר להכיל את כלל המורכבויות בלוד. רביבו הגיע להבנה כבר לפני שש שנים עם הבית היהודי בעיר כי הם יתמכו במינוי ביטון לרב החרדי הספרדי, ובתמורה הציונות הדתית תקבל את משרת הרב האשכנזי.

רביבו מוכן לחתום כי ימנה רב עיר דתי לאומי

עם זאת, יו"ר הבית היהודי בלוד, יוסף הרוש, טוען כי אין קשר בין משרת הרב הספרדי ומשרת הרב האשכנזי, כי לא תהיה אפשרות טכנית למנות רב עיר אשכנזי עד הבחירות לראשות העיר וכן כי כיוון שעשה הסכם לתמוך במועמד של מפלגת ש"ס, הוא יעמוד בו.

לסרוגים נוגע כי רביבו, חובש כיפה סרוגה בעצמו, מעוניין למנות רב ציוני דתי לעיר, והוא אף מוכן לחתום על הסכם מחייב עם חברי הבית היהודי בעירייה כי משרת הרב האשכנזי בעיר תהיה שמורה למועמד הציונות הדתית. עם זאת, רביבו לא מוכן לוותר על מינויו של ביטון.

האסיפה הבוחרת שתמנה את רב העיר הספרדי ביום ראשון הקרוב מונה 24 חברים. כרגע מאזן הכוחות באסיפה הוא כי 12 קולות תומכים במועמד של רביבו, בעוד 8 תומכים במועמד של מפלגת ש"ס. מתוך ארבעת חברי הבית היהודי בעיר, יו"ר הסיעה הודיע כי יצביע בעד המועמד של מפלגת ש"ס. כרגע ההכרעה לגבי גורל זהות הרב האשכנזי של העיר תלויה בשלושת חברי הבית היהודי הנוספים.

הרב שמעון ביטון, מועמד ראש העיר לתפקיד הרב הספרדי של לוד (צילום מסך, יוטיוב)

תלוי בבית היהודי: הדיל שימנע מינוי רב מהציונות הדתית

מאחורי הקלעים נרקמים שני 'דילים' שיביאו למינויו של ביטון כרב העיר הספרדי בכל מקרה. נכון לעכשיו, לרביבו חסר קול אחד בכדי שהמועמד שלו, הרב ביטון, ינצח בבחירות.

לסרוגים נודע כי נערכו אל רביבו פניות בשם חבר בגוף הבוחר ליטאי וכן בשם שני חברים חב"דניקים, אשר מוכנים, בנפרד, להעביר את תמיכתם אל הרב ביטון בתמורה כי רביבו יחתום איתם על הסכם בו יתחייב למנות רב ליטאי או חב"דניק, לפי זהות התומכים ברב ביטון.

עם זאת, רביבו עדיין מנסה להמשיך במגעים מול שלושת חברי הבית היהודי, כיוון שברצונו למנות רב עיר גם מהציונות הדתית. במידה וחברי הבית היהודי לא יגיעו לסיכום עם רביבו בימים הקרובים, הוא יחתום על הסכם עם חבר המועצה הליטאי, או שני חברי המועצה החב"דניקים – מה שימנע מינוי רב עיר סרוג ללוד.

הציונות הדתית תפסיד בגלל עסקנות ישנה של המפד"ל?

גורמים בבית היהודי מסרו בשיחה עם סרוגים כי חברי הבית היהודי בלוד עובדים נגד הציבור ששלח אותם, והוסיפו בזעם כי יתכן והציונות הדתית הולכת להפסיד רב עיר בגלל העסקנות הישנה של המפד"ל.

עוד נאמר כי לרביבו אין אופוזיציה בעיר, וכי המהלך של חברי הבית היהודי בלוד עלול להביא אותם אל האופוזיציה, שם יהיו ארבעה חברים בלבד, דבר שיפגע באופן קשה בציבור הדתי לאומי בלוד.

ראש עיריית לוד, יאיר רביבו. מעוניין לחתום על הסכם עם הבית היהודי (באדיבות המצולם)

רביבו לחברי הבית היהודי: חתמו איתי על הסכם למינוי רב עיר סרוג

מסביבת ראש העיר לוד יאיר רביבו נמסר לסרוגים: "הרב ביטון הוא מועמד הליכוד ונתמך על ידי ראש העיר מול מועמד ש"ס הרב יצחק מוזגרשווילי. הדיון מול הציונות הדתית הוא על הרב השני בעיר, שייבחר לאחר בחירת הרב הראשון, ובימים אלה מתקיים מו"מ פוליטי האם הציונות הדתית תתמוך במועמד ראש העיר ואז תקבל בתמורה רב ציוני דתי, כשלפי שעה הסיכויים פחתו לאחר שיו"ר הבית היהודי בעיר יוסי הרוש הודיע על תמיכה במועמד ש"ס".

ראש העיר לוד, יאיר רביבו, מסר לסרוגים: "אני קורא כעת לחבריי בציונות הדתית לחתום איתי עוד היום על הסכם, שיבטיח רב שני דתי לאומי, שייבחר כבר השנה בעזרת ה'".

רביבו הוסיף: "לאחר שממלא מקומי יוסי הרוש הצהיר כבר על תמיכה במועמד השני אני אומר באופן ברור, שככל וכל שלושת נציגי הציונות הדתית שנותרו יבחרו במועמד שלי כעת אני מתחייב לתמוך במינוי רב שני מקרב הציונות הדתית, וכולם יודעים שמילה שלי היא מילה".

מפלגת ש"ס לא הגיבה

בנוגע לטענות שעלו לגבי ההתנהלות במינוי רבנים מהציונות הדתית על ידי מפלגת ש"ס, מהמשרד לשירותי דת נמסר בתגובה: "הצוות המקצועי במשרד לשירותי דת חף מכל שיקול פוליטי אנו פועלים לתת שירותי דת טובים ואיכותיים. הליכי הבחירות לרבני ערים נערכים באופן הגון שקוף ונקי וללא מעורבות פוליטית".

מערכת סרוגים ביקשה ממפלגת ש"ס את תגובתה לכך שהמפלגה 'שמה רגל' במינוי רבנים מהציונות הדתית, וכן לכך שהמפלגה מונעת מינוי רבני ערים אשכנזים, כאשר האשכנזי האחרון שמונה כרב עיר היה הרב אריה שטרן. במפלגת ש"ס בחרו נכון לעכשיו שלא להגיב, ותגובתם תצורף במידה ותתקבל.

למרות שלא עלתה נגדו באופן אישי כל טענה בכתבה, מטעמו של שר הדתות יעקב אביטן התעקשו להגיב לדברים: "הדלת למינוי רבני ערים תחת המשרד לשירותי דת פתוחה לכלל החוגים, כולל לרבני הציונות הדתית. השר אביטן הוא היחיד שנאבק למען הרב שטרן בירושלים ושלח מכתב למשנה ליועמ"ש עו"ד ארז קמיניץ שיאשר את הארכת כהונתו".

"כך הדבר בלוד. במקביל להליכי בחירת רב העיר שהחלו זה מכבר, התחייב השר אביטן במכתב לראש העיר לוד לאפשר תקן למינוי רב נוסף לעיר מיד לאחר בחירת הרב הראשון, כדי לכלול את כלל המגזרים בעיר".

"בנוסף, השר אביטן קידם לאחרונה תקן למינוי רב העיר בית אל והקים ועדה למינוי רב קבוע בקריית ארבע ובערים נוספות, כמו גם מינוי הרכבי מועצות דתיות רבים הנמנים על בני המגזר הדתי לאומי, לכן, ביתה הטבעי של הציונות הדתית היא תנועת ש"ס היא שממשיכה לדאוג לצרכיה הרוחניים והגשמיים".

כאמור בגוף הכתבה וכעולה מתגובת שר הדתות, במפלגת ש"ס מציגים מצג שווא של פעילות למינוי רבנים מהציונות הדתית, כאשר הם מציגים מקומות קלאסיים של הציונות הדתית, אשר אין אפשרות למנות בהם רב לא דתי לאומי – כגון קריית ארבע ובית אל. יחד עם זאת נזכיר, כי במפלגת ש"ס בחרו שלא להגיב לכתבה, וכי במידה ותגובתם תתקבל היא תצורף לכתבה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
29 תגובות - 24 דיונים מיין לפי
1
שוב האליטה הלבנה...
יהודי | 12-01-2021 20:20
שוב האליטה הלבנה לא מבינה, במקום לחבק ולהתאחד עם אחינו בש״ס, שביום יום מחזירה עטרה ליושנה , מנסים להילחם. ושוב למה? משרות וגינונים לאנ״ש. נקעה נפשי. ???? (צהוב?) ????????‍♂️
כנראה אתה...
נו באמת | 13-01-2021 3:42
כנראה אתה לא הבנת.. לפי האמור בכתבה, הבית היהודי עם שס, נגד ראש העיר רביבו. רביבו זה אליטה לבנה??
2
מסכים עם ראשהעיר....
לוי | 12-01-2021 20:27
מסכים עם ראשהעיר. הגיע הזמן שהציונות הדתית תמנה רבנים ספרדים ותימנים ולא רק אשכנזים. הגזענות והפטרונות חוגגת. וללא כל קדר לאמור לעיל, אם הרב שראש העיר מציע רב שכבר מקובל על קהילות גדולות ואף בקשר טוב עם המוסלמים ועוד, וודאי שזה עדיף.
3
כסף כסף תרדוף...
משיח צדקנו חי בדורנו כל השקרים מתגלים | 12-01-2021 20:56
כסף כסף תרדוף שס עדיין שינאת חינם
4
כתבת יחצ של...
פחל | 12-01-2021 21:16
כתבת יחצ של ראש העיר הדיקטטור שחושב שהתושבים שלו מטומטמים. שחגיד את האמת הוא רטצה את ביטון כי הוא גר בשכונה שלו... איכס שקרן
5
ככה עושים כתבה??...
שימי | 12-01-2021 21:57
ככה עושים כתבה?? כתב יקר, היית בעיר לוד בתקופה האחרונה?? לימדו אותך שלכתבה עושים תחקיר לפני? או שכאשר מקבלים פניה מראש העיר לכתבת יח״צ אז שותים בצמה כל מילה.... בלי לבדוק, לסנכרן מידע... אמינות- בריצפה! נו נו
6
חרטטנים. כתבה ממומנת...
שלום | 12-01-2021 21:58
חרטטנים. כתבה ממומנת של רביבו... רביבו לא יכול להביא רב סרוג אין סיכוי לרב סרוג לכן עשו בשכל יוסי הרוש ועמיחי לנגפלד בכך שהם תומכים הרב מוזגורשוילי. בינתיים עד היום רביבו הקדנציה שניה ולא הצליח להביא להם מועצה דתית... אז רב עיר בוודאי שלא יוכל להביא מה גם שרוב סיעת הליכוד נגד רב אשכנזי בנוסף לרב הספרדי מפאת בזבוז כספי ציבור. היכן האופציות של ראש העיר מבזבוז מיותר של כספי ציבור או שכל האמצעים מותרים ??? רביבו גלגל חוזר בעולם והגרוזינים יודעים לדרוך .... זה ניסיון גועלי כחלק ממלחמת ראש העיר נגד המועמד המוביל הרב יצחק מוזגורשוילי שבעזרת ה יזכה עקב תמיכת שב בו לדברי הכתב כאן ... על גבי מכירת שקרים והמצאות על מנת להפיל ברשת את הבית היהודי. יוסי ועמיחי חזקו ואמצו אל תאמינו למי שהוכיח שמילה שלו אינה מילה...
@שלום איפה השכל בזה...
שלום שלום | 14-01-2021 8:27
@שלום איפה השכל בזה שהבית היהודי תומכים ברב מזגורשוילי? הרי גם הוא לא דתי ציוני לאומי אלא הוא חבדניק מהעדה הגרוזינית, אז איזה שכל יש בזה שהבית היהודי תומך בו??? זה כמו שתגיד שהליטאים עושים בשכל שהם תומכים ברב עם כיפה סרוגה רק בגלל שהם לא רוצים לתמוך ברב אחר שגם לו יש כיפה סרוגה
7
הבית היהודי מונע??????...
בית יהודי ציוני אמיתי | 12-01-2021 22:01
הבית היהודי מונע?????? בדיחת השנה!!!!!!!!! רק בזה הם היו עסוקים!! איך להביא רב שני.... ראש העיר- רק שם רגליים!!!!
8
אני חבדניק אחד...
שי כהן | 12-01-2021 22:20
אני חבדניק אחד מהגוף הבוחר. לא היתה שום הצעה. פשוט שקר!! יאיר אתה השפל באנשים שהכרתי. בושה לציונות הדתית.
9
עולם הפוך
א | 12-01-2021 22:33
הרב מוזגרישוילי נמצא בראש קהילה קטנה יחסית??? הוא עומד בראש בית הכנסת הכי גדול בעיר!!! הרב ביטון הוא רב בית כנסת בגודל ממוצע שבמקרה הוא גם בית הכנסת שראש העיר מתפלל בו, והחבדניקים לא קשורים אליו ואף דתי לאומי לא קשור אליו וגם הערבים לא קשורים אליו.
10
רביבו עם כיפה סרוגה אך לא קשור לציונות הדתית
אבי | 12-01-2021 22:37
אז מה הקשר?
11
מה עם הרב חיים שמילה?
אבי | 12-01-2021 22:40
כתבה שלמה על הרצון למנות רב דתי לאומי בלי להזכיר את הרב הדתי לאומי שמתמודד??? שני הרבנים שבכתבה הם חבדניקים ומה הקשר בינם לבין רב ספרדי וחוץ מזה יש בחירות רק לתפקיד אחד של רב ואז לא שייך בכלל לדבר על אשכנזי וספרדי כי כולם יכולים להתמודד
נכון,הרב שמילה אמנם צעיר,אך ראוי!
משה | 12-01-2021 23:42
אבל איפה, יש כאן דברים שלא קשורים רק למי ראוי.
12
ההצהרה של רביבו מכילה משחק מילים חמוד
משה אליהו | 12-01-2021 22:44
רביבו הוסיף: לאחר שממלא מקומי יוסי הרוש הצהיר כבר על תמיכה במועמד השני אני אומר באופן ברור, שככל וכל שלושת נציגי הציונות הדתית שנותרו יבחרו במועמד שלי כעת אני מתחייב לתמוך במינוי רב שני מקרב הציונות הדתית, וכולם יודעים שמילה שלי היא מילה הוא אומר משחק מילים במשפט שלו שמילה שלי זו מילה והוא בעצם רומז רמז עבה שהרב השני יהיה הרב חיים שמילה שמקובל על כל הציבורים השונים בעיר. מגיע חזק וברוך גדול לראש העיר יאיר רביבו שמבין את מי צריך למנות לרב העיר!!!!!!
13
כתבת יח"צ של רביבו....
ברדוגו | 13-01-2021 0:35
לא משתנה הבחור
14
למה רביבו לא ממנה רב אחד ציוני?
אלי | 13-01-2021 0:36
לא ברור בכלל
15
רב זה לא...
נו באמת | 13-01-2021 3:37
רב זה לא ג'וב ולא עסקן. לתפקיד רב צריך להיבחר תלמיד חכם וירא שמים, ולא לפי שיוך מפלגתי
16
רבני ערים זאת...
חבל ומיותר | 13-01-2021 7:56
רבני ערים זאת קומבינה מסריחה שנועדה להעביר כסף למשרה שהיא פיקטיבית. ראו את פריד הערייה מצפת הרב שמואל שמקבל משכורת מהציבור, אבל עסוק בכל דבר חוץ מלתת שירות לתושבי צפת.
17
רב סרוג זה...
אז מה | 13-01-2021 8:04
רב סרוג זה לא רב. מקסימום יכול להיות גבאי
18
הדבר היחיד שמעניין...
אבי סולטנוב | 13-01-2021 10:46
הדבר היחיד שמעניין את רביבו זה שהרב ביטון יהיה רב העיר ושום דבר אחר לא מעניין אותו ובטח שלא רב ציוני דתי. ותשאלו למה ואני אגיד לכם שבגלל שהוא חבר שלו וחוץ מזה שאם יש בחירות לתפקיד אחד של רב אז אין כזה דבר רב ספרדי ואשכנזי אלא כולם יכולים להתמודד, וזה סתם דמגוגיה
19
הרב ביטון והרב...
אוהב את חבד ואת לוד | 13-01-2021 10:49
הרב ביטון והרב מוזגורשווילי הם חבדניקים וכבר כל רבני השכונות בעיר הם חבדניקים, אז בשביל מה צריכים עוד רב חבדניק בעיר??? הרי הציבור בעיר הוא ספרדי מסורתי ציוני ודתי לאומי, אז שלפחות רב אחד בעיר יהיה ציוני דתי לאומי שדואג וקשור גם לשאר תושבי העיר
כי חבדניק...
חבדניק | 14-01-2021 12:16
כי חבדניק הוא לא מגזרי. הוא יהודי והוא רב של כל היהודים
20
לוד הפוכה מכל...
דתי לאומי מתוסכל | 13-01-2021 10:56
לוד הפוכה מכל הארץ. תמיד זה ראש העיר שרוצה רב ציוני דתי ושס שרוצים רב חרדי ספרדי, ועכשיו ראש העיר רוצה רב חרדי מרוקאי מחבד ושס רוצים רב חרדי גרוזיני מחבד. והבית היהודי רוצים את הרב של שס, ולא רוצים רב דתי לאומי. מישהו מוכן להסביר לכולנו מה קורה פה?
21
בשביל מה צריך...
לודאי רגיל | 13-01-2021 11:54
בשביל מה צריך רב ראשי אשכנזי לעיר לוד? הרי כמעט כל העיר היא רק ספרדים, ולקהילה הרוסית יש רב משלהם, ולחבדניקים יש רב משלהם, ולליטאים החדשים שהגיעו יש רב משלהם ושכונה משלהם, והאשכנזים היחידים שנמצאים בלוד והם מתחת לגיל 70 הם רק מהגרעין התורני וגם להם יש רב משלהם. אז בשביל מה צריך רב ראשי אשכנזי לעיר?? מה שצריך הוא רב ספרדי ציוני כפי הצביון של רוב העיר שהם גם הציבור היחידי שאין לו מענה המתאים לו
רוצים רב ציוני. לוד עיר ציונית, לא חרדית.
שימי | 13-01-2021 16:40
רביבו רוצה את הרב שלו ומוכן שלא יהיה רב ציוני. עצוב הרביבו הזה
22
הרב ביטון אמר רק רביבו בבחירות
רעות כהן | 13-01-2021 16:11
שמישהו ישאל את רביבו מה אמר הרב ביטון לתלמידים שלו בבחירות... מי שלא שם רביבו בקלפי לא יכול להיכנס לבית המדרש. תחשבו לבד..
23
שס= זבל ...
דודו | 17-01-2021 15:07
שס= זבל
24
רבנות לפי עדה......
אהרון | 17-01-2021 15:08
רבנות לפי עדה... מגזר... ליקוק.... קשרים... , מאפייא