המרצה שדיבר נגד ההומואים ופוטר במאמר מיוחד לסרוגים - סרוגים

המרצה שדיבר נגד ההומואים ופוטר במאמר מיוחד לסרוגים

בלעדי ל"סרוגים": ד"ר ירוחם לויט, המרצה מאונברסיטת בן גוריון שפוטר בגלל התבטאויותיו נגד הנטייה ההומוסקסואלית, מסביר במאמר ארוך ומנומק מהי תפיסתו ועמדתו. "אני לא מאמין בגורל הגנטי". ויש לו מה לומר למוסד שבו הוא לימד: קידום מדעי לא יתכן ללא חופש אקדמי.

ד
המרצה שדיבר נגד ההומואים ופוטר במאמר מיוחד לסרוגים
  סתימת פיות באונברסיטה? ד"ר לויט

במהלך דיון בקורס לביאתיקה במחלקה לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון, התעורר ויכוח עז בין סטודנטים באשר להשפעת הורים חד מיניים על נטייתם המינית של התלמידים אותם הם מאמצים או מגדלים. כפי שאמרתי בכיתה אין לי שום דבר נגד הומוסקסואלים אבל אני מודאג בקשר לאנשים גבוליים אשר הפילוסופיה של התנועה של ההומוסקסואלים עשויה להשפיע עליהם ולמנוע מעצמם את השמחה של ילדים ונכדים.

אחרי התפרצות ילדותית של סטודנט (התפרצות שכמוה לא ראיתי אף פעם מאז שהתחלתי בהוראה אוניברסיטאית ב-1964) שאמר שהוא מה אשר הוא ואי אפשר לשנות אותו, אני הגבתי שאדם יכול לרסן ולשנות את עצמו. כדי להדגיש את הנקודה נתתי דוגמה קיצונית אבל כל בר דעת שאינו מגמתי יבין שלא כיוונתי את דברי פשוטם כמשמעם. אמרתי שגם אני נמשך לנשים אבל אני מרסן את עצמי.

ד"ר ריאד אג'בריה – מנהל המחלקה שלי איתו ויכוח עתיק יומין – חושב שהתבטאותי גסה. הוא פשוט לא מבין את המציאות בפקולטה למדעי הבריאות, אולי בגלל שהוא מדען מעבדתי ואין לו קשר עם קלינאים. תלמידי רפואה וסיעוד דנים בגלוי בכיתת הלימודים על כל היבטי הטבע האנושי ועל השאלות העומדות לפתחו של רופא במאה העשרים ואחת, ביניהן שאלות רגישות או בעלות קונוטציה רגישה במיוחד. בין השאר אנחנו דנים על המתות חסד, על הפלות, על השתלות, על הפריה חוץ גופית, קביעת אמהות וקביעת אבהות. כשדנים בהפלה, עשויה סטודנטית שעברה הפלה להפגע. עדיין עצם הדיון מחייב. אולי התלמידה הצעירה והתמימה שיושבת בכיתה הולכת להיות אחות במחלקה סגורה או הולכת להתמודד עם בעיות משפחה כאחות קהילה בקיבוץ.

הדעה לפיה לכל אדם יש תאווה לדברים אסורים או לדברים מותרים אבל בנסיבות או בכמויות אסורות, ושמוטל עלינו לכבוש את התאווה, נמצאת במסורת שלנו. הרמב"ם כותב על זה בהלכות דעות ובמורה הנבוכים. יש פסיכולוגים שאימצו את דעת הרמב"ם בנידון, כגון אחד בשם אמסל שכתב ספר על פסיכולוגיה יהודית. אני לומד לרסן ולשנות את עצמי גם פיזית וגם נפשית באומנות הלוחמה ובספורט. העוסקים באלה וביוגה יבינו. אני כמעט בן שבעים וממשיך לעמול ולשנות את עצמי. אני לא מאמין בגורל הגנטי ואני מאמין שכל אחד שבריא ושרוצה לשנות את עצמו יכול.

על החופש האקדמי:
עקרון החופש האקדמי נובע מהעקרונות של חופש הביטוי וחופש המחקר. עקרונות אלא נמצאים במסורת שלנו. הרמב"ם למשל תמך וחשיבות לחקור בספרים של תרבויות הזרות, ואפילו תרבויות עבודה זרה כמו יוון העתיקה, ובעת הצורך ללמוד מהם. דוגמה אחת היא בהלכות קידוש החודש פרק י"ז, הלכה כ"ד. גם רבי לוי בן גרשון, הרלב"ג, (1288-1344) דן בחופש הביטוי והמחקר בספרו מלחמות השם וטוען שאפילו הדעות השקריות חייבות להישמע כי אחרת לא ניידע שהן שקריות.

אחרי שתי יציאות המוניות של יהודים מספרד, אחת בזמן הרמב"ם והשנייה ב-1492, האידיאלים של חופש הביטוי וחופש המחקר התחילו להיכנס לאירופה ולסדוק את הדיקטטורה הדתית של הכנסייה הקתולית, כנסייה ששלטה לא רק על פשוטי העם אלא גם על האוניברסיטות והמדע. במשך שנים רבות באירופה התנ"ך היה רק בתרגום לטיני, אשר רק כוהני הדת הבינו. אחרי שיהודים עזרו לתרגם את התנ"ך לשפות האירופאיות התחילו מהפכות ומלחמות דתיות שהפכו מציאות אשר כוהני הדת שלטו על העם למציאות אשר העם שולט על כוהני הדת, בדיוק כמו שאנחנו העם שולטים על הרבנים ויכולים לבחור בהם או לדחות אותם. המהפכה הדתית הובילה למהפכה מדינית. חברות אשר המלוכה שלטה על העם הפכו לחברות שהעם מקים על ידי "אמנה חברתית", בוחר את השולטים ודוחה אותם.

בו זמנית העקרונות של חופש הביטוי והמחקר חדרו לאוניברסיטות. קידום מדעי, פילוסופי ואתי לא ייתכנו בלי הדיון החופשי. לא יכולנו להגיע לתוכנית החלל אם קפלר לא היה מטיל ספק בתורות העתיקות על נתיבות כוכבי הלכת. לא היינו מגיעים לתורת האבולוציה המודרנית אם למארק ודרווין לא הטילו ספקות על הדעה המקובלת שכל זן ומין נבראו בנפרד. מה עוד ואווירה אשר מרצים שונים מלמדים דעות שונות וגם נוגדות היא אווירה הכרחית להתפתחות האינטלקטואלית של התלמיד. על ידי התמודדות עם דעות שונות ונוגדות הוא לומד לסלול את דרכו הוא ולהתבגר לחוקר אמתי.

במשך יותר מעשרים שנה באוניברסיטת בן גוריון אני הבעתי את דעתי גם בכיתת הלימודים וגם בספרות המקצועית (תחת שמי הלועזי Frank J Leavitt (על נושאים רבים השנויים במחלוקת: מוות מוחי והשתלות, הפסקת הריון, נתינת מינון מסוכן של מורפיום, תורת דרווין. אי אפשר ללמד ביו-אתיקה ולא לפגוע ברגשות. למשל כשטענתי בסבב השתלות בבית הספר לרפואה שמוות מוחי הוא לא מוות פגעתי ברגשות של רופאים מנתחים מסורים וטובים. מעניין מאוד שבאוניברסיטה לא הביעו התנגדות לדעותיי במשך כל השנים עד שהגענו לדיון על זוג חד מיני שמבקש סיוע לפוריות, שהוא דיון לגיטימי לחלוטין בביו-אתיקה.

ד"ר ירוחם לויט היה מרצה בכיר בדימוס הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת בן גוריון באר שבע. הוא פוטר מהאונברסיטה בעקבות התבטאויותיו נגד הנטיה ההומסקסואלית

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
LIVE

עכשיו בשידור חי i24: הפסקת אש שברירית בסוריה

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 18 דיונים מיין לפי
1
חזק ואמץ!
שאול | 05-07-2010 10:53
ירבו כמותך בישראל
2
מסכים עם המרצה פגיעה בחופש הביטוי
חי; | 05-07-2010 11:04
מסכים עם המרצה פגיעה בחופש הביטוי
3
שהציונאצים יתנו לערבים לשחוט את היהודים יהיה אפשר לעשות
המהפכן הרדיקאלי | 05-07-2010 16:03
עצומה. זה הכי כף לחתום על עצומה נגד השמאל לפני שהשמאל מאפשר לערבי לשחוט אותנו. אם לא תעשו מהפיכה אלימה לשחוט ולשרוף את הבוגדים הם יעשו את זה לעם היהודי זה או הם או אנחנו .
4
לא שמענו על פיטורי מרצים המשתלחים בפומבי במדינה
אורן | 05-07-2010 21:26
5
יעל
| 06-07-2010 0:15
כסטודנטית לשעבר של ד"ר לויט נחרדתי לשמוע על פיטוריו הבלתי מובנים מדובר באיש מסור וישר מאין כמותו אינטלקטואל אשר מעטים כמתו בישראל , זוהי סתימת פיות ברוטלית של האוניברסיטה אשר מעלה סמני שאלה רבים באשר לטוהר המידות האקדמאי למוביל את נשיאת האוניברסיטה .
6
בשם "החופש האקדמי" מרצה בקורס בסיסי בגאולוגיה, שיאמר
עמנואל | 06-07-2010 12:15
שהעולם קיים 5770 שנה, שהוא שטוח, ושהשמש בלילה זזה אחורה מאחורי הרקיע (הכל כתוב במקורות יהודיים!) יוכל להמשיך ללמד?
7
אני מקווה
קוראת כותבת | 07-07-2010 9:11
שלפחות מאמרים אקדמאים אתה מגיה יותר טוב (שלא לדבר על תוכן רלוונטי וקוהרנטי)
8
מרצה צריך להסתמך על מאמרים מדעיים - ויש הרבה בנושא
איילת | 07-07-2010 14:56
מספר דברים: 1. "עשויה להשפיע עליהם ולמנוע מעצמם את השמחה של ילדים ונכדים." - סתירה פנימית: הרי הדיון הוא על זוגות חד מיניים שמקימים משפחה. משמע, יש ילדים ושמחה. 2. זוגות חד מיניים התחילו להקים משפחות בתחילת שנות השמונים. אי לכך, יש כבר מספר מחקרים שהתפרסמו בשנים האחרונות שבודקים האם ילדים שגדלים במשפחה חד-מינית מושפעים בנטייתם המינית/חווים ילדות עשוקה. התשובה החד משמעית היא לא!. ילדים גדלים בטוחים בעצמם ושמחים וגם אין השפעה על נטייתם המינית. - ראו קישור http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3902104,00.html 3. איגוד הפסיכולוגיים האמריקאי פרסם כבר לפני מספר שנים הנחיות לגבי "טיפולי המרה"-טיפולים שבהם מנסים לשנות את הנטייה המינית של המטופל. על פי ההנחיות שפורסמו אין לטיפולים הללו יעילות מוכחת וחד משמעית הם ממליצים שלא למטפל שלא להמשיך בקו טיפול זה. 4. מרצה, גם מרצה לאתיקה, צריך להביא דבר ראשון, לפני דעתו, את העובדות המחקריות, לעורר דיון, וכן, גם להיות רגיש לנושאים רגישים.
9
יש ההבדל בין השתלחות במדינה לבין השתלחות בקבוצת מיעוט
נעמה | 07-07-2010 15:15
אין כל דרך להשוות בין דברי לויט לבין התבטאויות חריפות כנגד המדיניות של ממשלת ישראל שנשמעו בעבר וכיום. פרופ' לויט השתלח בקבוצת מיעוט. הרשו לי להעביר את הדברים שאמר לויט לקבוצת המיועט האתיופית. מראש אני מתנצלת על הדברים הקשים הבאים. הנחת היסוד של לויט היא שהורים הומואים מביאים ילדים הומואים ודבר זה אינו רצוי בעיניו. הדבר דומה לכך שלויט היה אומר שאסור לעזור לאתיופים שיש להם בעיות פריון להביא ילדים לעולם. הרי הורים אתיופים מביאים ילדים אתיופים. אתם שומעים איך זה נשמע עכשיו? הרבה יותר נורא. למה? כי לכולם ברור שאסור לומר דברים כאלו על קבוצות מיעוט שאינן הומוסקסואלים. על הומוסקסואלים מותר לומר הכל. אז לא. אסור.
10
כל ההומאים ליצנים . וכל הערבים מטומטמים , או מחבלים..
אתם מצחיקים אותי | 08-07-2010 5:41
תעשו צבא תתנו תגוף שלכם להתנחלויות שחלילה ערבים לא יגורו שם .. ואחרי כל זה שונאים אותכם במדינה ( סרוגים שיש הטוענים ככת רפורמה חדשה) אולי תעשו חושבים??? חשבון נפש??
11
הבעיה היא לא הבעת דעתך, ד"ר לויט
עמית | 08-07-2010 14:22
אלה התפיסה שלך כאילו הומוסקסואליות היא פסולה. ועל זה, אין עוררין, אתה לא יכול לצפות ממישהו בקהילת הלהט"ב לשתוק. לא משנה אם התפרץ הסטודנט בילדותיות או בבגרות, הקביעה שלך כי על הומואים "לרסן את עצמם", כלומר, להתכחש להיותם - איומה, גורמת נזק, ואין לה מקום גם במסגרת החופש האקדמי. אני לא אשנה את עצמי, ואני לא רוצה לשנות את עצמי. אתה, אדוני המלומד, צריך אולי לבדוק האם בגיל 70, על אף היוגה, נשתבשה עליך דעתך.
12
כל הכבוד- סוף סוף משהו לא מפחד להגיד את האמת.
אוריאל | 08-07-2010 21:50
13
רעיון לדוקטור
איילת | 10-07-2010 22:48
מכיוון שאתה מאמין שאפשר לשנות נטייה מינית, וכלל ידוע הוא בהלכה "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו", יש לי הצעה בשבילך. תשנה את נטייתך המינית מהטרוסקסואלית להומוסקסואלית, תחוש כמה דקות כיצד הומו מרגיש, ואז תחזיר אותה להיות הטרוסקסואלית. כך תוכל לומר את דבריך עם גיבוי מדעי והלכתי.
14
לא דיברתי נגד ההומוסקסואלים
ד"ר ירוחם לויט | 13-07-2010 10:34
למרות הכותרת כאן ולמרות מה שכתוב בעתונים רבים לא דיברתי נגד ההומוסקסואלים. אמרתי ביקורת די מתונה על השדולה של התנועה שלהם. אמרית בבירור שאין לי שום דבר נגד ההומוסקסואלים עצמם.
15
אני בהלם
אם ואחות | 14-07-2010 20:46
אחד המרצים הליברליים,נותני חופש ביטוי ומעודדי חשיבה חופשית ויצירתית. איך ייתכן שאדם כירוחם פוטר על רקע מילה שלא הובנה כראוי?להיכן הושלכו כל השנים ,העבודות,הסטודנטים והלמידה שירוחם יצר? אני פשוט בהלם מהמחטף שנעשה!!ומהעוול,אני מתביישת.
16
חופש אקדמי זה רק זכות של שמאלנים ושונאי ישראל. למהו
ענת | 19-07-2010 0:32
מדוע לא יוצאים בקול גדול נגד הפגיעה בחופש האקדמי הקדוש?
17
לפרופ' הלא נכבד
| 30-03-2011 17:23
זה שיש סטרייט חרמן וזקן שמודה שבגיל 70 שהוא נמשך לכל הסטודנטיות בכיתה אך הוא מרסן עצמו. אינה סיבה להשליך חרמנות זו על כלל אוכלוסיית ההומואים. דבר נוסף, סטרייט נשוי בדיוק כמו הומו נשוי יכול לממש את משיכתו המינית. אין סיבה שסטרייט יוכל להתחתן ולממש משיכתו המינית בעוד שההומו לא יוכל להתחתן לפי חוקי המדינה (העלק נאורה) מדינת ישראל.
18
אלה שתוקפים בעילום שם
ד"ר ירוחם לויט | 31-03-2011 17:21
אין לי כוח להשיב לאלה שתוקפים אך חסרים מספיק אומץ לב או בטחון במה שהם אומרים להזדהות בשמם רק אציין בפני כולם שבזמנו הגשתי תלונה לועדת האתיקה של האוניברסיטה וזכיתי ירוחם