חוק הרוטציה (חוק יסוד ממשלה חלופית) אושר בקריאה שנייה ושלישית, ברוב של 72 תומכים מול 36 מתנגדים, סיעת ימינה נעדרו מההצבעה. במקביל, כחול לבן חותמים על ההמלצה להעביר את המנדט לנתניהו להרכבת הממשלה, אותו הוא צפוי לקבל מידי נשיא המדינה עד חצות הלילה.

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

הצבעה על חוק הרוטציה (ערוץ כנסת)

הוועדה המיוחדת הגבילה את הדיון ל-עד 400 הסתייגויות מתוך 9,400  על החוק שהגישה האופוזיציה, לאחר 48 שעות שבהם הייתה מליאת הכנסת פתוחה כמעט ברצף למתקפות מצד האופוזיציה נגד החוק.

יו"ר הוועדה המיוחדת ח"כ איתן גינזבורג פתח: "הסעיף המדובר בחוק נועד להגן על הדמוקרטיה מפני כנסת שתאריך את עצמה לדעת, שוב ושוב. אנחנו סברנו שמכיוון שנקבע שהכנסת ה-23 תכהן שלוש שנים, מדובר בהארכה שתוביל לכהונה מלאה של הכנסת כפי שקובע החוק מלכתחילה, ולכן אין מקום לרוב מיוחד של 80 ח"כים."

ביש עתיד-תל"ם הגיבו על אישור חוק הרוטציה: "זה לא חירום ולא אחדות – זו שחיתות" ועל איסוף חתימות חברי כחול לבן לנתניהו, הוסיף לפיד: "בני גנץ וגבי אשכנזי מחתימים עכשיו את חברי הכנסת שלהם על המלצה לנשיא למנות את נתניהו לראש ממשלה. מעולם לא רימו מעטים כל כך, מצביעים רבים כל כך, מסיבות עלובות כל כך".

מועד חילופי הרוטציה, חוק נורבגי ופיטורי שרים: סעיפי החוק

הוועדה המיוחדת להצעת החוק הניחה בפני המליאה נוסח מתוקן שמבהיר שהרוב הדרוש להארכת כהונת הכנסת יהיה רוב של 70 ח"כים ולא רוב של 80 ח"כים כפי שהופיע בנוסח המקורי.

במסגרת הצעת החוק לתיקון חוק יסוד הממשלה שאושרה, נקבעו ההסדרים המלאים להתנהלות קואליציית המפלגות, כמו מועד הרוטציה- תאריך נקוב שבו יתבצעו החילופים בין ראש הממשלה המכהן נתניהו וראש הממשלה החילופי גנץ, הגדרת ההשתייכות של השרים וסגני השרים לגוש מסוים – שרים 'בעלי זיקה' או לראש הממשלה, או לראש הממשלה החלופי. כמו כן, לאורך כל סעיפי הצעת החוק, מופיע עיקרון הפריטטיות, השוויוניות, הקובע כי הרכב מליאת הממשלה, ועדות השרים ואיוש התפקידים בקבינט, יהיה שוויוני בין השרים משני הגושים.

עוד הוחלט על ביטול נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים וקידום החוק הנורווגי המדלג, אך סביר להניח כי לא ייושם בעקבות הביקורת החריפה שהעביר עליו בג"ץ.

בנוסף, החוק מגדיר גם את האפשרות למנות או לפטר שרים וסגני שרים, דבר הנתון לראש הממשלה או לראש הממשלה החלופי בהתאם לזיקות שלהם אליו. זאת אומרת, ראש הממשלה יכול למנות או לפטר רק שרים או סגני שרים שהם בעלי זיקה אליו. כן הדבר לגבי ראש הממשלה החלופי. כמו-כן, נקבע המנגנון שיאפשר מקרים בהם יכהנו שני שרים במשרד אחד.

עוד קובעת הצעת החוק הסדרים למקרים בהם ראש הממשלה או ראש הממשלה החלופי מפסיקים לכהן עקב נבצרות כלשהי, בריאותית, משפטית וכד' והאופן שבו הם יוחלפו ע"י המחנה שלהם באמצעות הבעת אמון של 10 חברי כנסת, כל אחד מסיעתו. כמו-כן, ההסדרים קובעים גם מנגנונים למינויים מועמד חלופי (חבר כנסת) לכל אחד מהם במקרה שהוא הופך נבצר, טרם נכנס לתפקיד ראש הממשלה בפועל.

על פי הצעת החוק הסמכות של ראש הממשלה בפועל לפזר את הכנסת טעונה הסכמה מראש של ראש הממשלה החלופי. נוסף על מנגנוני החילופין, מועדיהם והאופן של הבעת אמון במקרי חילופין של אחד מהם, קובעת הצעת החוק מקרים בהם אם ראש הממשלה המכהן בפועל מוביל להקדמת הבחירות לכנסת, הדבר ייראה הדבר כאילו התפטרה הממשלה כולה והולכים לבחירות. בתקופת המעבר, ראש הממשלה החלופי ישמש ראש ממשלת המעבר. במקרה של הבעת אי אמון מצד הכנסת בממשלת החילופים ולהביע אמון בממשלה אחרת, אף אחד מבין השניים, ראש הממשלה המכהן וראש הממשלה החלופי בממשלת החילופים לא יוכלו לעמוד בראש הממשלה האחרת.

כל שינוי יחייב רוב של 70 חברי כנסת

מבחינת אורך הקדנציה, הצעת החוק קוצבת זאת לשלוש שנים, קרי שנה וחצי בראשות הממשלה לכל אחד משני הצדדים. לבסוף קובעת הצעת חוק זו, כי תחול 'נוקשות' לגבי סעיפי החוק כולו לכל אורך ממשלת הרוטציה, באופן כזה שכל שינוי באחד מהם, יחייב רוב של 70 חברי כנסת. זאת לאחר שבמהלך הדיונים על ההסתייגויות לחוק, התקבלה ההסתייגות של ח"כ אבי ניסנקורן, לפיה הרוב הדרוש הופחת מ- 75 חברי כנסת, כפי שנקבע הצעת החוק המקורית ל- 70 .

הצעת החוק הנוספת, זו הנוגעת למימון מפלגות, קובעת כי סיעת 'דרך ארץ' של חברי הכנסת יועז הנדל וצביקה האוזר, יוכלו לקבל מימון שוטף עבור פעילותם המפלגתית עוד בטרם הקמת הממשלה.

הדיונים על הצעות החוק היו אינטנסיביים במיוחד ונמשכו שעות ארוכות וכך גם שלביי ההצבעה השונים, בעקבות התנגדות עזה מצד סיעות האופוזיציה. עתה לאחר אישור סופי של החוקים בוועדה, נסללה הדרך להרכבת ממשלת האחדות.