בגץ דחה את העתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני - סרוגים

בגץ דחה את העתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני

שופטי בית המשפט העליון החליטו פה אחד לדחות כל העתירות נגד כהונת ראש הממשלה נתניהו תחת כתב אישום ונגד ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד: "לא נמצאה עילה משפטית להתערב"

בגץ דחה את העתירות נגד נתניהו וההסכם הקואליציוני
  (צילום: אורן בן חקון/ פלאש 90)

שופטי בית המשפט העליון החליטו לדחות כל העתירות נגד כהונת ראש הממשלה נתניהו תחת כתב אישום ונגד ההסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד. עם זאת ייתכן ויעשו שינויים בהמשך, לאחר השלמת הליך החקיקה והרכבת הממשלה: "טרם בשלה העת לבחון טענות אלה", כתבו השופטים.

בפסק הדין השופטים הבהירו כי "לא נמצאה לנו עילה משפטית להתערב בהטלת תפקיד הרכבת הממשלה על חה"כ נתניהו. משכך החלטנו פה אחד לדחת את העתירות ככל שהן נוגעות לעניין זה".

11 שופטי העליון שישבו בהרכב, העבירו ביקורת חריפה על ההסכם שנחתם בין נתניהו לגנץ, והשאירו פתח להתערב בהמשך בחלק מסעיפיו: הרכב הוועדה לבחירת שופטים, החוק הנורווגי המדלג וכהונת ראש ממשלה חלופי תחת כתב אישום.

לדברי נשיאת העליון אסתר חיות: "ההסכם קואליציוני חריג, שחלק מהוראותיו מעוררות קשיים לא מבוטלים". חיות מציינת גם ביקורת על החוק הנורווגי המדלג. "אם יוחלט להוציאו אל הפועל, ההסכמות הן מוקשות ביותר נוכח היותן שינוי רטרואקטיבי של כללי המשחק ושל הזכות לבחור ולהיבחר".

שחיקה במעמדה של האופוזיציה

חיות יצאה כנגד החלטת הליכוד וכחול לבן שלא למנות נציג מהאופוזיציה  בוועדה לבחירת שופטים: "כך גם השחיקה במעמדה של האופוזיציה בישראל" ושישקלו בכובד ראש התערבות בהרכב הועדה.

בנוגע לראש ממשלה חלופי אמרו השופטים כי "בית המשפט הדגיש כי משוכת הכשירות איננה סוף פסוק וכי ככל שהדבר נוגע לתפקידים ציבוריים נקבע זה מכבר בפסיקה ולפיו "כשירות לחוד ושיקול דעת לחוד" כפי שנפסק בעבר למשל בכל הנוגע למינוי שרים".

על כהונת נתניהו תחת כתב אישום טענו השופטים: "לא מצאנו כי קיימת עילה משפטית למנוע את הטלת הרכבת הממשלה על חה"כ נתניהו מתוקף סעיף 10 לחוק היסוד". אך הזכירו את הודעת היועץ המשפטי לממשלה על הסדר ניגוד עניינים סביב מינוי בכירים. לפיו, כהונתו של נתניהו כראש ממשלה תהיה כפופה להסדר ניגוד עניינים שייערך עמו אשר יקבע "מגבלות בקשר למילוי תפקידו בעניינים הנוגעים למערכת אכיפת החוק".

השופטים מדגישים את האישומים נגד נתניהו: "המסקנה המשפטית שאליה הגענו אין בה כדי להמעיט מחומרת האישומים התלויים והעומדים נגד חה"כ נתניהו בעבירות על טוהר המידות, ומהקושי הנגזר מכהונה של ראש ממשלה הנאשם בפלילים. אולם תוצאה זו היא פועל יוצא של הדין ומשאמרנו זאת נאמר גם שחזקת החפות עומדת לו. תפקידו של בית המשפט מוגבל לבחינת עילות הביקורת השיפוטית הקבועות בדין. על כן, כאשר נמנע בית המשפט מהתערבות במינוי כזה או אחר, אין ללמוד מכך אלא זאת – שההחלטה על המינוי אינה בניגוד לדין".

תגובת התנועה לאיכות השלטון: "מכבדים את פסיקת בג"ץ. יחד עם זאת, מוסרית וערכית, לא ניתן להשלים עם מצב של ראש ממשלה נאשם בפלילים". התנועה לאיכות השלטון תקיים במוצ"ש הפגנת ענק תחת הכותרת "ישראל מתביישת" – ממשלת נתניהו-גנץ היא ההגדרה המדויקת למושג 'כשר אבל מסריח'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
איחולי הצלחה
אוחנה | 06-05-2020 23:18
חיינו יתנהלו מעתה בשני מסלולים תפקוד הממשלה ובמיוחד המלחמה בקורונה והמסלול השני משפט נתניהו . נאחל לכולם הצלחה
חחחח השופט המושחת מצא יאבד את עצמו לדעת
מצא? מצא סירחון | 07-05-2020 12:14
מצא שופט לשעבר. הסירחון הוא מהמכנסיים שלך ולא של אחרים
2
כיאה למדינה אפריקנית
מרדכי | 06-05-2020 23:27
אצלנו בארה״ב נשיא כמעט הודח על הרבה פחות מזה.
3
מזל וברכה!
בני | 06-05-2020 23:34
בהצלחה
4
שואה
ת | 06-05-2020 23:56
נו ברור כי הוא מבצע את העבודה שואה לעם ישראל ליהודים מזרחים וחרדים וכל מי שיהודי סוגר בית כנסת לא נותן להם להתפלל לא נותן לחגוג לג בעומר פסח מנתק אותם מהורים וילדים סבא סבתא עושה טבח הם נאמנים למדינה לרובוט לא למשפחה
שואה ???
התמים | 07-05-2020 11:37
כמה אידיוט אתה יכול להיות ? המדינה רוצה לבצע שואה ? המדינה מגינה על חיי אדם. לא מדובר בגזירות שמד אלא בהנחיות שנועדו להציל חיים. אתה יודע מה זאת שואה ??? אם לא תדליק מדורה בלג בעומר זו שואה ??? אם כמה שבועות לא תתפלל בתוך בית הכנסת זו שואה ???אם לא תדביק את סבא וסבתא בקורונה זו שואה ???כשסבא וסבתא של עם כל הדודים שלי נורו למוות בכיכר העיירה זו שואה. כשסבא וסבתא האחרים עם דודים ודודות וילדים קטנים נשלחו למשרפות, זו שואה. על מה אתה מדבר ? איך אתה משווה הנחיות שנועדו להצלת חיים להשמדה של 6 מיליון יהודים ??? אתר סרוגים - הגיע הזמן לצנזר. לא כל אידיוט ומשוגע צריך לקבל במה.
5
שופטים פחדנים. נתניהו הביס את בג"ץ 0:1
יוסף, ירושלים | 07-05-2020 0:42
בית המשפט העליון גיבור על בעלי בית הדפוס בבאר שבע. אבל הוא פחדן נגד נתניהו. וטוב שכך. בפעם הבאה יחשבו היטב נגד כל יהודי שומר תורה ומצוות. ולוואי.
ליוסף
התמים | 07-05-2020 11:42
יהיה גרוע מאוד אם בית המשפט יצטרך לחשוש ממיגזר כזה או אחר. לא תמיד הדתיים צודקים ולא תמיד הם בכלל דתיים. מי שגונב ואונס ונוטל שוחד - גם אם הוא מגדל זקן וחובש מגבעת, שומר מצוות הוא לא. כך פוליטיקאים כמו פנחסי ודרעי ובניזרי ואחרים, וכך רבנים כמו מצגר, מוטי אלון, שיינברג וברלנד. השתייכות לציבור מסויים אינה ערובה לטוהר המידות. בית המשפט צריך לעשות את מלאכתו ללא חשש וללא משוא פנים.
6
למרות החלטת בגץ
doronb459 | 07-05-2020 7:50
הממשלת השיתוק שתקום: לנסות להביא חברי כנסת להעבירם לליכוד וכשישיג 61 לפרק את הממשלה . עדיין לקצץ כוחו של בגץ
7
קמה ממשלת שמאל
לוי | 07-05-2020 8:19
חברה אין מה לישמוח שקמה ממשלה זה ממשלת שמאל מסוכנת לישראל
8
פסק דין
מנהל ב אברבנל | 07-05-2020 8:22
בית משפט חושב על התחת שלו .כתוב צדק צדק תרדוף וכנראה עד שתתעייף . ועוד כתוב מקום המשפט שמה הרשע .השוטיםהסכימו הכל טוב .כי ביבי רמז אל תפגעו בי .כי סופכם להיפגע .גם אם ביבי היה נאשם ברצח או באונס הוא יכול להמשיך. ותהי האמת נעדרת וסר מרע משתולל.ביום העצמאות הבא יזכו השופטים להדליק משואה לתפארת מדינת ישראל
9
פסיקת השופטים
שרה | 07-05-2020 8:29
אבן מקיר תזעק .דופקים רק חלשים .האינטרסים קודמים לכל .ההצגה נגמרה ביבי יכול להמשיך.הכל טוב
למגיבה שרה
התמים | 07-05-2020 11:46
בית המשפט לא אמר שהכל טוב. בית המשפט אמר שאין הוא פוסק על פי מדדים מוסריים וערכיים, אלא בוחן אם החוק פוסל מועמד שתלויים כנגדו אישומים פליליים. בית המשפט יותר מרמז שמוסרית וערכית - ביבי לא ראוי להיות ממשלה. אבל, אם נבחרי העם בוחרים בו - כנראה זה ראש הממשלה שאנו ראויים לו. היידה ביבי !
10
הולך וקרב היום שבו נראה פשיסטים תלויים
יחיעם | 07-05-2020 15:42
להציל את המדינה מהמושחתים