סקר ערוץ הכנסת: רוב הציבור תומך בעמדת בנט - סרוגים

סקר ערוץ הכנסת: רוב הציבור תומך בעמדת בנט

סקר ערוץ הכנסת מעלה כי רוב מוחלט בציבור תומך בקוד האתי על האקדמיה שיזם נפתלי בנט. בנוסף 45% סבורים כי הקוד החדש לא מהווה פגיעה בחופש האקדמי

author-image
סקר ערוץ הכנסת: רוב הציבור תומך בעמדת בנט
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

סערת הקוד האתי באקדמיה. סקר מיוחד של ערוץ הכנסת קובע: רוב מוחץ בציבור בעד הפעלת קוד אתי במוסדות להשכלה גבוהה.

הסקר שנערך על ידי פאנלס פוליטיקס בראשות פרופ' מנחם לזר, ביום ראשון, מעלה כי על השאלה: "האם אתה מסכים או מתנגד לקוד אתי עבור המוסדות להשכלה גבוהה?" השיבו 58% מהציבור שהם מסכימים, רק כשליש התנגדו, ו-8% נוספים לא הביעו דעה.

בשאלה שנייה, נשאלו המשיבים: "האם לדעתך עצם קיומו של קוד אתי שכזה מהווה או לא מהווה פגיעה בחופש האקדמי של המוסדות להשכלה גבוהה?" וכאן היו התוצאות שקולות יותר: 45% השיבו כי הקוד לא מהווה פגיעה מול 39% שסברו כי הוא פוגע. 16% לא הביעו דעה.

להורדת הקוד האתי לאקדמיה – לחצו כאן

ביום ראשון פרסמנו בסרוגים כי פרופ' אסא כשר חיבר קוד אתי לאקדמיה, מה שגרר מתקפה קשה מצד השמאל על שר החינוך נפתלי בנט המהווה גם ראש המל"ג. באותה כתבה פרסמנו את עיקרי הטענות של בנט לצורך בקוד אתי לאקדמיה.

מוסדות הממומנים על ידי מדינת ישראל

כך למשל, באוגוסט 2014 פרסמו מספר מרצים באקדמיה מכתב לאגודה האנטרופולוגית האמריקאית הקוראת להם להמשיך בחרם האקדמי על מדינת ישראל. ראוי לציין כי למרות פניות רבות של משרד החינוך למוסדות בהם עבדו המרצים, מוסדות אשר ממומנים מכספי משלם המיסים במדינת ישראל,  דבר לא נעשה בעניין.

ארגון הפועל להגנה על מחבלים

מקרה נוסף שהביא את בנט לשים סוף לפוליטיזציה באקדמיה הוא תכנית 'עמיתי' הפועלת למען זכויות אדם של מרכז 'מינרבה' באוניברסיטה העברית. התכנית מעניקה נותן 4 נקודות זכות + מלגה של 9000 ש"ח, כאשר בין ארגוני השמאל שניתן להתנדב בהם ניתן למצוא את "המוקד להגנת הפרט" הפועל להגנה על מחבלים. רק לאחרונה הגן הארגון בבג"צ על בית המחבל שרצח את הרב מיכאל (מיכי) מרק הי"ד ואת בית המחבל שרצח את הילדה הלל אריאל הי"ד.

אסא כשר לא נחשד בימניות

"אסא כשר לא נחשד בימניות", מסבירים גורמים בכירים במשרד החינוך ומבקשים להזכיר כי "פרופסור אסא כשר הוא מחבר הדוח לא בנט".

עוד מסרו הגורמים כי "כבר ב 2010 המל"ג החליט על שלילה מוחלטת של כל ניסיון לפוליטיזציה של האקדמיה, אך המוסדות נכשלו כשלון חרוץ ולא ביצעו מהלכים לקיום החלטה זו, למרות ששנים רבות מגיעות תלונות רבות על התנהלות מרצים בזמן שיעורים באקדמיה".

"לא יכול להיות שמרצה ינצל את מעמדו כדי לקדם אג'נדה פוליטית", מסבירים גורמים במשרד החינוך ל'סרוגים'. "אנו בעד חופש ביטוי, אולם לא בעד ניצול מעמד לצורך הטפה פוליטית. לכן, עלה הצורך להגדיר קוד אתי מיוחד להתנהלות ראויה בתחומי החפיפה שבין פעילות אקדמית לפעילות פוליטית".

הדו"ח שכאמור חובר על ידי פרופסור אסא כשר לבקשתו של בנט, עבד בחודשים האחרונים על חיבורו והוא יובא לאישור המל"ג בקרוב.

בין עיקרי הדו"ח, שמטרתו היא להפריד בין האקדמיה לפוליטיקה, נכתב כי משרד החינוך דוגל בחופש אקדמי מוחלט, אך פוסל קידום אג'נדות פוליטיות של מרצים באקדמיה.

בנוסף, מרצה רשאי להביע את עמדותיו הפוליטיות באופן פרטי ללא מגבלות כמובן, אבל לא בתוך כיתה אל מול תלמידיו מתוך עמדת סמכות.

האקדמיה אינה מרכז מפלגה

במשרד החינוך מדגישים כי "האקדמיה אינה מרכז מפלגה, ולא יתכן שתלמידים יחששו להביע את דעתם בשיעורים מחשש לציונם, או לחילופין שמרצים יקראו להחרים את המוסד שבו הם מלמדים".

עם זאת, במקרה שמרצה בכל זאת יתבטא פוליטית ומישהו מהתלמידים יתלונן על כך, הסטודנט יוכל לפנות לגוף האוכף ואותו מרצה עלול לקבל 'הערה חינוכית' מטעם המוסד. במידה ומרצה יתעלם מההערה החינוכית – ישקלו נגדו צעדים משמעתיים.

בנוסף, חבר סגל אקדמי לא ישתתף בחרם אקדמי על המוסדות להשכלה גבוהה ואף לא ישתתף בקריאה לזולתו לממש חרם כזה או לתמוך בו.

אין הגיון לממן מרצה שפועל נגד המדינה

"אין שום היגיון לממן מרצה שפועל כנגד המוסד שבו הוא עובד או כל מוסד אחר. הגיע הזמן לעצור את הטירוף הזה. אנחנו משלמים משכורת למרצה באוניברסיטה והוא קורא להחרים את ישראל? הגיע הזמן לעשות סוף לתופעה הבזויה הזו", מוסרים הגורמים במשרד.

"הקוד מאוזן, שקול ועונה על כל הנקודות הרגישות בתחום שבין אקדמיה לפוליטיקה", אומרים לסיכום הגורמים במשרד ומבהירים כי "מדובר בקוד אתי מקצועי מאוד שחובר לאחר עבודה יסודית ומעמיקה כולל פגישות עם הגורמים הרלוונטיים באקדמיה".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
כל בחורי הישיבות תומכים בקוד אתי לאוניברסיטאות שיסתמו
סעדיה מגרסי | 14-06-2017 14:56
שם כבר את הפה הגדול שלהם ויעזבו את הארץ.
2
ממתי עמדת הציבור מעניינת את השמאל?
אלי | 14-06-2017 15:00
הרי הם הולכים לבית המשפט, לממשלות זרות, לתורמים אנטישמיים, למשטרה וליועץ המשפטי. רק לא אמצעי דמוקרטי...שמאל -זה שול
3
כולם תומכים בו
גל | 14-06-2017 15:27
ולכן יש לו 8 מנדטים
אל תשכח שביבי גנב 4-5 מנדטים מבנט.
ל גל | 14-06-2017 21:36
אז אל תשתחץ תעליב על 8 מנדטים .