חוברת חדשה של ארגון 'מורא מקדש', העוסקת בכניסה להר הבית בזמן הזה, יוצאת לקראת יום ירושלים, ומופצת בשבת הקרובה בעשרות אלפי עותקים בבתי הכנסת ברחבי הארץ.

להורדת החוברת – לחצו כאן (11MB)

בתחילת החוברת מובאים דברים חריפים ממרן הרב אברהם שפירא זצ"ל, אותם נשא בשיחה האחרונה שנתן ברבים, ביום ירושלים התשס"ז:

"ירושלים מקודשת מכל ארץ ישראל, ובתוככי ירושלים, הר הבית מקודש יותר, ואסור לטמאים להיכנס לתוכו. ופשוט וברור, כי על פי ההלכה אסור להיכנס לתחומי הר הבית, ולא מפני שאין המקום ברשותנו, אלא מפאת הציווי הגדול והעמוק של 'מורא מקדש'. 'לא מן המקדש אתה ירא אלא ממי שציוה על כך'.

וכן הורה מרן הרב זצ"ל לחזור על היסוד הזה. וכן הוחלט מאז מקדם ע"י גדולי ישראל, והרבנות הראשית לישראל. ופלא, האיך מעודדים יהודים לעלות להר הבית?! אל לנו לשנות כי הוא זה בענין הלכה זו ממה שנהגו בכל הדורות בנוגע לשמירת קדושת המקום. וכשם שקיבלו שכר על הדרישה, כן יקבלו שכר על הפרישה!

כשהביאו לרב צבי יהודה ספר שחובר בשעתו, על היתר כניסה להר הבית במקומות מסוימים, אמר להם: "נאך אשטיקלע כרת… נאך אשטיקלע כרת…" (עוד חתיכת כרת… עוד חתיכת כרת…)"

הרב אב"י סילבצקי שליט"א, חתן-בנו של הגר"א שפירא זצ"ל, ששימש לפניו ובירר עמו את סוגיית העליה להר הבית, מספר בין היתר:

"מורי זקני מרן הגר"א שפירא זצ"ל חזר ואמר אין ספור פעמים שאין לעלות בימינו להר הבית, מפני שאי אפשר לצאת מידי ספק איסור בעלייה להר כיום. כאשר נשאל על רב אחר בן גילו שהתיר, היה מוסיף ואומר: "אילו היו אומרים לך על חתיכה שהיא בשר, ואחד היה אומר שהיא חלב וחייבים על אכילתה כרת, האם היית אוכל? אני לא הייתי אוכל. לדעתי אי אפשר לצאת מידי ספקות כרת ואיסורים בעליה להר כיום". הקפדתו בנושא הייתה כל כך גדולה, עד שבאחת הפעמים שהגיע לישיבה אחד מגדולי המתירים עליה להר, הביע תרעומת רבה על כך שהוא מתיר לעלות וביקש ממני לוודא שאין הוא מדבר עם בחורים בישיבה בעניין הר הבית.

פעם סיפר לי מו"ר זצ"ל כיצד בירושלים העתיקה, עוד בהיותו ילד, היו נעצרים במקום מסומן על ידי חבל שירד מן התקרה באחד משערי הר הבית מחשש שמא יכנסו להר. לא הייתה כל מניעה ביטחונית, ולא חסרו מקוואות בירושלים, ועם כל זאת נזהרו שלא להיכנס לכל שטח ההר מחמת הספיקות. כששאלתי שמא התחדשו דברים בחפירות ובממצאים הארכיאולוגים וכן בהכרעות ההלכתיות בנוגע לעליה להר מאז, ענה לי שלא התחדש דבר, מה שהתחדש הוא שפחות פוחדים מכרת!"

עוד בחוברת החדשה

בתשובה ששלח הרב יעקב אריאל שליט"א לארגון 'מורא מקדש', מתייחס הרב אריאל, לראשונה מזה שנים רבות, לשאלת הכניסה להר הבית בזמן הזה. במאמר נוסף שמובא בחוברת, מתייחס הרב יעקב אריאל לטענות שגם הציונות הדתית התחילה ב'מרד הקדוש' כביכול בגדולי ישראל.

הראשל"צ, הרב יצחק יוסף שליט"א, מסביר בחוברת באריכות את איסור הכניסה להר הבית, ובתוך דבריו כותב:

"…וברור שבמשך הגלויות, שגלה ישראל מארצו, לא נתברר לחכמי הדורות הגבולות המותרים בכניסה להר הבית [אחרי טהרה כדת]… וזו דעתם של כל גדולי הדור זיע"א, ובהם הרבנים הראשיים לדורותיהם, לאסור בכל תוקף את הכניסה לכל שטחי הר הבית… ואין בדורנו מי שיהיה משקלו כנגד כולם, ומי הוא זה אשר יכניס עצמו לספק איסור כרת, ויגבה לבו בתאוותו לעשות עצמו כמכריע היפך הוראתם שבקדושה של כל חכמי ישראל הגדולים אשר קוטנם עבה ממתנינו".

בהמשך החוברת מובא מכתבם של רבני העיר ירושלים, הרב אריה שטרן שליט"א והרב שלמה משה עמאר שליט"א, שמזכירים שכל רבני ירושלים לדורותיהם "הזהירו תמיד את הציבור מעלות להר ונגוע בקצהו". ובעקבותיהם – "הרינו מצטרפים לקודמינו, רבני עיה"ק ירושלים ת"ו, ומזהירים את הציבור כולו מכניסה לכל שטח הר הבית".

עוד מובאים בחוברת דברים מתוך שיעוריו של הרב צבי טאו שליט"א, העוסק בהרחבה ביסודות שיטתם של מרן הראי"ה קוק זצ"ל ובנו הרצי"ה זצ"ל בענין הכניסה להר הבית בזמן הזה.

את החוברת חותם הרב זלמן קורן שליט"א, במאמר-תגובה נוקב, המתייחס לשמועות שכביכול הרב אליהו זצ"ל היה מתיר לכמה יחידים בודדים להיכנס להר הבית. הרב קורן מעמיד את ההסתמכות על שמועות מעין אלו על משקלה הראוי בהלכה.

בסיום דבריו מציין הרב קורן, שבעקבות כותרת שנכתבה באחד האתרים, שקבעה שכביכול לפני מותו חזר בו הרב מרדכי אליהו זצ"ל מדעתו שאסור להיכנס להר הבית, "התקשרתי לרב שמואל אליהו שליט"א, והוא הזדעק וקבע שהדברים הם שקר גמור, וכי אביו לא חזר בו מאיסור העליה להר…"