הרב הרשקוביץ: מה יש לציונים דתיים לחפש בליכוד? - סרוגים

הרב הרשקוביץ: מה יש לציונים דתיים לחפש בליכוד?

איפה הם הצעירים והצעירות ההם, אלו אשר הוריהם, סביהם וסבתותיהם אחזו בגאווה באותו פנקס כחול, אשר סימל את השתייכותם להסתדרות "הפועל המזרחי" בפרט, ולתנועה הדתית-לאומית בכלל. כיצד קרה הדבר שאף שדרכם ממשיכה להיות דרך תורה ועבודה, הרי שדרכם הפוליטית מובילה לשדות זרים?

הרב הרשקוביץ: מה יש לציונים דתיים לחפש בליכוד?
  חיזרו הביתה. הרב הרשקוביץ (פלאש90)

שאלת מיליון הדולר של הציונות הדתית היא: איפה הם הצעירים והצעירות ההם, אלו אשר הוריהם, סביהם וסבתותיהם אחזו בגאווה באותו פנקס כחול, אשר סימל את השתייכותם להסתדרות "הפועל המזרחי" בפרט, ולתנועה הדתית-לאומית בכלל.

כיצד קרה הדבר שאף שדרכם ממשיכה להיות דרך תורה ועבודה, הרי שדרכם הפוליטית מובילה לשדות זרים?

יש שיתלו זאת בכשל חינוכי, אך לעניות דעתי, למרבה האבסורד, זאת תוצאה של הצלחה חינוכית. החינוך הדתי-לאומי מכוון את המתחנך לחיים המשלבים את קדושת התורה, העם והארץ, למצויינות ברוח ובחומר ולאחריות לאומית שאינה יודעת פשרות.

תכליתנו אינה רק נתינת הצביון הדתי לצידם של החלוצים בוני הארץ, כי אם להיות החלוצים עצמם, אלו שנושאים את המדינה על כתפיהם. הנוער של ימינו אינו מסתפק בתפקיד קצין דת בצה"ל. הוא רוצה להוביל את כל המערכות, את יחידות העילית – ובמעשיו מקדש שם שמיים לרוב. לפני 30 ו-40 שנה היה קשה להשיג מניין בבית הספר לקצינים של צה"ל.

כיום חלקם של הצוערים הדתיים בין כלל הצוערים הוא רב לאין ערוך מחלקם באוכלוסייה. כך הוא הדבר גם ברמות הפיקוד של מחלקות, פלוגות, גדודים וחטיבות. מפקדים כמו דרור ויינברג, רועי קליין, אלירז ואוריאל פרץ הי"ד, כמו גם רבים אחרים שמסרו נפשם על קדושת העם והארץ הם דמויות מופת לכלל חיילי צה"ל.

תפיסה דתית-לאומית כוללת זו מקרינה על כל החיים במדינת ישראל. הציבור הדתי-לאומי נמצא בצמתי מפתח בכלכלה ובאקדמיה, בתעשייה ובחקלאות, ברפואה ובמשפט, במערכות הביטחון ובהתיישבות בכל חלקי ארץ ישראל. הציבור הזה התחנך לדאוג לזולת לפני העשייה לביתו. ממילא, הוא מחפש את מקומו במפלגות בעלות ראייה כללית, ולא ראיה מגזרית.

יש לו לציבור זה דרישות גם בתחום המגזרי, אך בסולם הערכים שלו הן מתגמדות לעומת השאיפה להוביל ולתרום בכל המערכות. הוא גם רוצה שתינתן לו האפשרות לבחור ולהיבחר, ואינו מוכן להצביע לתנועה פוליטית שפועלת כמנגנון סגור המשמר את עצמו.

הדור הצעיר הזה ראוי לבית מתאים. בית המושתת על ערכי הציונות הדתית, אשר בו "ארץ ישראל לעם ישראל על-פי תורת ישראל" אינה רק סיסמא יפה הכתובה על קיר האולפנא או הישיבה התיכונית, אלא היא מלאת תוכן בכל רבדיה.

היא מכילה את כל הנושאים השייכים ללאומיות של מדינה מודרנית: חוץ וביטחון, חברה וכלכלה, חינוך ובריאות, תעשייה ומסחר, מדע וטכנולוגיה, וכדומה. אין סתירה בין ראיה כוללת לבין תשומת לב מיוחדת למגזר. המגזר הוא הבאר ממנה אנו שואבים, ואת המדינה, על כל ענייניה, אנו משקים.

כיום נפתח חלון הזדמנויות נדיר. ועדת המפקד של "הבית היהודי-מפד"ל החדשה" אימצה את עמדתי ואת עמדת ח"כ אורבך וקיבלה החלטה היסטורית על פתיחת שורות אמיתית.

הוועדה קבעה כי בניגוד להליך הבחירה שהיה מקובל עד כה – לפיו נציגי המפלגה בכנסת נבחרו על -ידי חברי מרכז המפלגה – יתקיימו פריימריס לראשות המפלגה ולהרכב הרשימה, כך שלכל מתפקד תהיה השפעה ישירה על זהותם, והוא יוכל לבחור ולהיבחר.

כך, באמצעות המפקד שייצא לדרך בקרוב, נוכל לחדש את אופיה של המפלגה. כפי שהצלחנו להשפיע בשנים האחרונות על התפתחות המדע והטכנולוגיה בישראל, כך נוכל בכוחות חדשים ומאוחדים לנווט ולהוביל בכל נתיבותיה של המדינה.

אני משוכנע ששילוב אינטנסיבי של נשים, צעירים, עולים חדשים, ציבור שומרי המסורת ומגזרים נוספים הם המתכון לתנופת המפלגה.

אם נצא מהתפיסה הסקטוריאלית שהיתה מנת חלקה של התנועה הדתית-לאומית בעשורים האחרונים, ונוביל תפיסה אוניברסאלית – נשיב את הדור הצעיר הביתה. בכוחנו הדבר.

==

הרב פרופ' דניאל הרשקוביץ הוא שר המדע והטכנולוגיה ויו"ר "הבית היהודי – מפד"ל החדשה".

המאמר יתפרסם בעיתון 'בשבע'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
כמו שנאמר - דיבורים כמו חול ואין מה לאכול
אלעד כהן | 26-01-2012 9:52
"ארץ ישראל לעם ישראל על-פי תורת ישראל".. משפט יפה שלא מתקיים בפועל במפלגה אשכנזית אליטיסטית זו
2
יהודי ציוני דתי רוצה לראות מדיניות חוץ ופנים לפי השקפתו
אפרים | 26-01-2012 10:40
המפלגות הדתיות לאומיות מצטיירות כדואגות רק לחינוך דתי ולהתיישבות ביהודה ושומרון. אין להן שום תוכנית מוצהרת בעניני רווחה, כלכלה, דיור, משטרה, עבודה, יחס למיעוטים, יחסי חוץ וצבא. כשתציעו לציבור תוכנית מעשית ומפורטת לבניית כל מדינת ישראל על פי עקרונות דתיים - לאומיים, תקבלו קולות.
3
כשאתה ואורלב מחליטים מה זה ציונות דתית במקום שהדברים
| 26-01-2012 10:44
יבואו מהשטח, אז השטח אומר את דברו
4
הנקודה היא היכולת להשפיע
י. א. | 26-01-2012 10:56
אסביר בקיצור: בוא נניח הנחה של 'ימות המשיח': נניח שזכינו להקים מפלגה דתית ימנית הנאמנה לערכי האמת והנצח ונקייה מאינטריגות ושחיתויות, ומגיעה ל-12 או אפילו 20 מנדטים, ושוב קורה התסריט המצער והמוכר שראש ליכוד 'מאותרג' הולך להגשים את חזון שלום עכשיו ומר"ץ ולהרוס יישובים ולגרש יהודים ולבנות גדרות ולמסור את הר הבית וכו'. מה ימנע מרה"מ הזה להקים קואליציה עם מפלגות השמאל והערבים + ש"ס (תמורת תשלום מתאים) ולבצע את זממו? לעומת זאת, אם נמלא את הליכוד במתפקדים נאמנים שיבחרו חברי כנסת ושרים ואולי גם את ראש הליכוד בעצמו על בסיס של נאמנות למצע הליכוד - כלומר נאמנות לארץ ישראל ולעם ישראל ולבטחון ישראל, נוכל לנצח בע"ה ולהשיב לעמנו ומדינתנו את השפיות. מכח שיקולים אלו התפקדתי לליכוד והצטרפתי ל'מנהיגות יהודית' בראשות פייגלין. אני קורא לכל אחד מנאמני א"י ללכת בשיטה זו. כמובן, אני ממשיך להעריך מאד את השר הרשקוביץ ואת האנשים הטובים הפועלים בכל כוחם לטובת עמנו וארצנו וגם רושמים הישגים כדוגמת אורי אריאל, מיכאל בן ארי, כצלה ועוד, אבל היכולות של זאב אלקין, ציפי חוטובלי, דני דנון, ירב לוין, יולי אדלשטין ושאר הטובים שבליכוד גדולות בהרבה מפני שהם בתוך מפלגת השלטון.
5
ציונות דתית=עשייה וערכים =האיחוד הלאומי
1 צודק | 26-01-2012 11:34
אם יהיה איחוד עם המפד״ל הקול שלי הולך בודאות לליכוד. 
6
מאמר בנוי היטב ומשכנע
אלי | 26-01-2012 13:01
נכון עשה כב' השר בפנייתו לצבור להיות מעורב בעשיה הפוליטית. בשונה מההתנהלות של המפלגה בימי אורלב. חושו אחים חושו... נרימה את הציונות הדתית.
7
הליכוד מייצג יותר טוב את הדתיים , להלן הסיבות : כנסו
דני רווה | 26-01-2012 13:37
למפד"ל היו הרבה זכויות היסטוריות , של הקמת מוסדות החינוך הדתי , ועוד כל מיני מוסדות לתפארת , אולם המפד"ל נכשלה בגדול במנהיגות אנמית , נגררת , הפקרה והזנחה של מדיניות ותפקידים ב בטחון ביחסי החוץ שגרירים , הפקרת ההסתדרות (תמורת שוחד קופת חולים ) הפקרת התקשורת האלקטרונית התקשורת לנקיים מדתיים לאומיים והפקרת הציונות הדתית לשיסוי של השמאל הקיצוני וכשכבר הייתה למפד"ל אפשרות לשנות ולעשות מהפכה ערכית ברדיו ובטלביזיה מלבד תכנית גטו שבועית הלך זבולון המר ז"ל ונתן את משאב זה לטומי לפיד הגזען שאת תוצאות פעילותו של אדם רע זה ראינו בגוש קטיף , ואת ההסתה הפרועה שלו נגד הדתיים ץ והאקדמיה האוניברסיטאות שנקיות מדתיים לא רק בתחום המרצים אלא בתפקידי ניהול , לא פלא ששלום עכשו ושיבוטיהם ממלאים את מוסדות אלה . הפקרת הצבא , רק בתקופת הליכוד החלו דתיים להקלט בשורות הצבא , לטובת גטאות של משרד הדתות הפנים והסעד , הפקרת מוסדות ישיבות ההסדר והישיבות התיכוניות לידי רבנים חרדים הפקרת אוניברסיטת בר-אילן לחילונים ולשמאל , הפקרת בית המשפט העליון לחילונים אנטי דתיים , הפקרת דור ההמשך של הצעירים הדתיים ואי נתינה של מסגרות לצעירים אלה לאחר הצבא ורובו של צעירים אלה שאינם דתיים הופך לחילוני , נתק מוחלט עם אנשי ההתנחלויות , ( להזכיר שבמפד"ל ישבו כל מיני סוסים טרויאנים שבהצבעות הצביעו נגד ההתנחלויות דוגמת יצחק רפאל דוד גלאס , אברהם מלמד , נחום לנגנטל , אנשי הקיבוץ הדתי , שמזדה יותר עם מפלגת העבודה ומימד , חוסר האפשרות להתאחד דבר מינימלי פשוט בגלל אגו חסר תכלית מה קרה זבולון אורלב ירום הודו לא יכול לוותר ?? חוסר היכולת לתת לעדות המזרח ייצוג הולם ברשימת המפד"ל וע"י כך הגורם המרכזי ביצירת ש"ס שהיא אחד הגורמים העיקריים לעזיבת עדות המזרח את המפד"ל , המזרחי החילוני הרגיש הרבה יותר טוב בליכוד מאשר במפד"ל התוצאות הן שהמפד"ל הפסידה את כל עמדות הכוח ואילו הליכוד נותן לצעיר הדתי שלא רוצה להיות בתוך הגטאות של משרד הסעד הדתות , הליכוד נותן לו את מה שהוא רוצה. ראו את השיגיהם של אנשי הכיפות הסרוגות , בלישכת ראש הממשלה בכנסת הצבא , שר שהוא לכאורה מהמפד"ל יעקב נאמן , עושה מהפכות , הוא דואג להכניס את סולברג לעליון מה ששאול יהלום לא דאג כשהיה בועדה למינוי שופטים האיחוד הלאומי הצליח יותר מהממפד"ל , לא פלא שבסקרים הן יצליחו יותר . כשפרופסור הרשקוביץ יתן לנו את התשובות הנ"ל אולי נשתכנע , נראה לי שהדב היחיד שאתם יכולים לעשות הוא להתאחד בניכם ולשכנע את הציבור שהשתניתם כל הנ"ל אינו ביקורת לשמה הדברים נכתבים ממקום של כאב שרואה בעליבותה של המפד"ל את אותם תחושות של כל אדם שגדל וחי את הרוח הדתית לאומית של בורג המר , חזני ת דרוקמן , שאקי .
8
הבית שלהם הוא לא במפד"ל אלא באיחוד הלאומי!
אבישי | 26-01-2012 14:23
9
איפה המפד"ל הישנה? היום יש חרד"ל ולא מפד"ל
יעקב דינור | 26-01-2012 16:41
המפלגה הקצינה מבחינה דתית, תוך חבירה לחרדים בנושא גיוס בני ישיבות. נעמדים דום אחרי כל "יציאה" של "רב". הדרת נשים (מישהו זוכר מתי היתה אשה ברשימת המפד"ל?). ומה לעשות - אין מקומי בחרד"ל (אגב אני בטוח שרב החרדלים שמשפיעים במפד"ל מצביעים בפועל לאיחוד הלאומי - אבל זו רק השערה)
10
קבל תשובה מבוגר מוסדותנו כולל הסדר ומחנך באחד התיכונים
חיים | 30-01-2012 14:12
אם הייתם עושים עשירית ממה שעושים שס לציבור שלהם הייתי שמח לבחור בכם לחרדיים יש הקלות בשכר לימוד דואגים להם לדיור עיין בית שמש אלפי יחידות לחרדים ושוב הסרוגים עוזבים כמו שבירושלים כל הסרוגים עוזבים כגון רמות ועוד שכונות רבות
11
הטענות שלכם על חוסר השינוי
אייל | 30-01-2012 15:09
וכעת ,כאשר מנסים להעביר מהלך שנוי-על מה תלינו??? בואו והצביאו בעד מי שמוביל את השנוי -השר הרשקוביץ. לפני שאורלב יטרפד את המהלך שמאיים עליו.
12
איך זה שדתי לא ציוני עומד בראש מפלגה ציונית דתית?
איחוד לאומי עכשיו | 30-01-2012 15:18