יועמ"ש הכנסת: "אין לנו סמכות למנוע מסרבן גט להכנס לכנסת"

יועמ"ש הכנסת: "אין לנו סמכות למנוע מסרבן גט להכנס לכנסת"

היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, שיגר את תשובתו לדרישתה של רחל עזריה להרחיק את סרבן הגט ירון אטיאס ממשכן הכנסת ולאסור עליו את הכניסה אליו ואמר כי אין בסמכותו לאכוף זאת

author-image
נצחון לסרבן הגט: אין לנו סמכות למנוע כניסתו לכנסת
  אייל ינון (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, שיגר לפני זמן קצר (רביעי) את תשובתו לדרישתה של חברת הכנסת רחל עזריה (כולנו) להרחיק את סרבן הגט ירון אטיאס ממשכן הכנסת ולאסור עליו את הכניסה אליו.

בעיקר דבריו של ינון נאמר כי אמנם הסנקציות והחרם שהוטלו על אטיאס על ידי בית הדין הרבני הן הגבלות חברתיות ולכן מעמדן הוא של המלצות בלבד ולכן אין אפשרות לאכוף אותן. מתוך כך, הבהיר ינון, אין אפשרות לאסור על סרבני גט להכנס למשכן הכנסת.

במכתבו לאדלשטיין ולעזריה, כתב ינוון בין היתר: "הגם שהכניסה לכנסת טעונה היתר, וזאת מטעמים מובנים של סדר וביטחון, הרי שהתפישה העקרונית המשטרית היא שהכנסת היא "בית העם", ושעריה פתוחים בפני העם ולא רק בפני "מיוחסים", נכבדים ושועי ארץ, או רק בפני כאלה שעברם או "גיליון ההתנהגות" שלהם ללא רבב".

ינון הבהיר כי "נדרשים טעמים מיוחדים, הנעוצים בשיקולי סדר וביטחון, למנוע כניסתו של אדם למשכן, ועל אחת כמה וכמה כאשר הוא מוזמן על ידי חבר כנסת או ועדה של הכנסת. בשל כך, לאורך השנים פורשה סמכותו של יושב ראש הכנסת לאסור כניסה למשכן באופן דווקני ומצמצם, וזאת על מנת למנוע מצב שבו תגלוש הסמכות למניעת כניסתם של אנשים מסיבות אידיאולוגיות, פוליטיות או בשל פעילות הנחשבת קיצונית וחריגה, אף שאין בה פוטנציאל לפרוע את הסדר והביטחון במשכן, ולכן רק במקרים חריגים ונדירים מנעו יושבי ראש הכנסת את כניסתו של אדם לכנסת".

מחאת הח"כיות ממליאת הכנסת, לאחר סירובו של גליק להסביר למה הזמין את סרבן הגט

בהמשך דבריו הוסיף יועמ"ש הכנסת כי "לאור כל האמור לעיל, נראה כי "סנקציות חברתיות" שהוטלו על ידי בית דין רבני בשל סירוב למתן גט, שאמנם ניתנות בסמכות אך הן במהותן סנקציות המצויות במישור החברתי-קהילתי, שאינן אכיפות מבחינה משפטית ואף אינן מופנות כלפי רשויות המדינה ומוסדותיה, אינן באות בגדר הסמכות שהוענקה ליושב ראש הכנסת למנוע כניסתו של אדם לכנסת מטעמי סדר וביטחון".

בסוף דבריו מבקש ינון להבהיר כי "אין לראות בחוות דעת זו או באי-מניעת הכניסה למשכן הכנסת של סרבן גט משום מתן לגיטימציה כלשהי לתופעת סרבנות הגט בכלל או במקרה ספציפי זה או אחר בפרט, ואין בכך כדי זילות החלטת בית הדין הרבני או לרפות את ידי כלל העוסקים במאבק בתופעה כאובה זו, אלא יש לראותן בהקשרן הנכון והוא גדרי הסמכויות המסורות לבית הדין הרבני מחד וליושב ראש הכנסת מאידך".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
זה היה ברור מלכתחילה. עכשיו זה הפך "לניצחון"
אבי | 23-05-2018 18:13
כמה חבל להפוך את הסרבן למנצח. בשביל כמה דקות תהילה זולים ופופוליסטים. רחל עזריה כמו ראש מפלגתה יש עתיד חיים על הרווח של הרגע. ולא משכילים להבין סוף דבר לאשורו. הפמניסטיות צריכות להבין שצעד אחד יותר מידי, כבר יהפוך את כל ההצלחה שלהן עד עכשיו לכישלון.
"ראש מפלגת יש עתיד" לא "ראש מפלגתה"
אחא | 24-05-2018 11:54
אחי, נפלה לך טעות דפוס, היא מכולנו.
טעות בידך
..... | 24-05-2018 9:25
עזריה היא מכולנו ולא מיש עתיד. אם פרט מינימלי זה אינך יודע... הביקורות שלך שוות לאבק
2
סרבני גט
אילנה כהן | 23-05-2018 21:17
חייבים להוקיע את התופעה הזאת סרבני גט אף אחד לא יכול לגזול חירות של אדם אחר עפ חוק זכויות האדם וחירותו ואם תוך שנתיים לא הגיעו להסדר יש לבטל את עניין הנישואין לאלתר באיזה זכות ניתן לאדם -גבר כוח שכזה ?
ילדים לא חשובים?
טפשות של מפגרים | 27-05-2018 15:20
עברתי את אותו סרט, האשה מחזיקה בילדים ובבית משפט נגד הבעל, ולגבר לא נותרה ברירה אלא להחזיק בקלף היחיד שיש לו כדי לעמוד על זכות הורה וזכות לדון הכל בבתי דינים. הרבנות כבר מזמן כלי של המדינה ולא דבר יהודי בכלל
3
לול תרנגולות
קוקוריקו | 23-05-2018 23:47
....