תמכתי בהידברות שהייתה בבית הנשיא בכל מאודי. הצטרפתי לקבוצת שובתי הרעב שהפגינה ליד הכנסת ודרשה משני הצדדים להידבר.

בהפגנה בצומת עין הנציב, שאני בין מארגניה, הבענו באופן קבוע תמיכה בהידברות ובשינויים בהסכמה רחבה ואף הזמנו תומכי רפורמה לבוא להפגנה שלנו ולנאום בעד ההידברות (לא בעד הרפורמה, בכל זאת אנחנו מפגינים נגד ההפיכה המשטרית).

אבל היום אני נאלצת לומר שטעינו. כלומר, ברור שההידברות חשובה כדי לאפשר שינויים בהסכמה רחבה ואסור שאף צד יכריע את השני. אך מתברר שבשום שלב יוזמי הרפורמה, יריב לוין ושמחה רוטמן, לא היו נכונים לוותר על תוכניותיהם להשיג לממשלה כוח בלתי מוגבל. לראיה, כיום הם משתמשים בהידברות כדי לטעון שכביכול הייתה הסכמה בבית הנשיא בנוגע לביטול עילת הסבירות. והרי זה שקר וכזב.

חילי טרופר, גדול תומכי ההידברות, אומר באופן חד וחלק שלא הייתה שום הסכמה בבית הנשיא. מה שכן היה, זה הסכמה שאין חצאי הסכמות; או שמסכימים על הכל או שלא מסכימים על כלום. זו הייתה הדרך היחידה לוודא שנמנעים משיטת הסלמי.

לא היו נכונים לוותר על תוכניותיהם. לוין (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הדבר היחיד שהשתנה בעקבות ההידברות הוא שמאז יריב לוין פועל באופן מתוחכם יותר ושקוף פחות. בניגוד לאותו ערב בתחילת ינואר, בו לוין הכריז על ההפיכה המשפטית ואף הציג זאת כשלב הראשון ב"רפורמת המשילות", כלומר: שינוי הועדה לבחירת שופטים, סירוס היועצים המשפטיים, ביטול עילת הסבירות והוספת פסקת ההתגברות, כל אלה תוכננו להיות רק השלב הראשון.

לוין תכנן גם שלבים נוספים, אבל היום הוא כבר לא מדבר על כך באופן גלוי. במתק שפתיים הוא מנסה למכור לנו את עילת הסבירות כאילו מדובר בשינוי מינורי שכבר הוסכם עליו, בטענה שגם השופט סולברג תמך בצמצום עילת הסבירות.

אין טעם לחזור להידברות עם מי שרוצים להשתמש בה באופן ציני

אבל אנחנו לא מטומטמים. עילת הסבירות היא עיקרון חשוב במשפט הישראלי ומקובל גם בבתי משפט אחרים בעולם. עילת הסבירות היתה קיימת הרבה לפני שאהרון ברק נבחר לבית המשפט העליון וצריכה להמשיך גם הרבה אחריו. נכון שהשופט סולברג כתב בעבר מאמר וטען שצריך לצמצם את השימוש בעילת הסבירות בכל הקשור להשקפות עולם של דרג נבחר.

אלא שבין זה לבין הסירוס המוחלט של עילת הסבירות בהצעה שהציג שמחה רוטמן בוועדה, אין דבר וחצי דבר. מה גם שלכולנו ברור שזוהי רק יריית הפתיחה. אחרי שיראו שביטול עילת הסבירות עבר בשקט, יעברו לשלבים הבאים. זו שיטת הסלמי שהופעלה בהצלחה בפולין. אם כך, ברור שאין טעם לחזור להידברות עם מי שכל רצונם להשתמש בה באופן ציני ולטעון להסכמות שלא היו כדי להמשיך לפרוס את הסלמי דק דק.

ועדיין, למרות הכל, לא טוב שצד אחד יכריע את האחר. אם כך יקרה, כולנו נפסיד. חייבים ללמוד מההיסטוריה שלנו. במיוחד בין צום י"ז בתמוז לצום תשעה באב כולנו צריכים לזכור את הסכנה במלחמת אחים ולהימנע משריפת האסמים. עלינו להיאבק בכל הכוח ולמנוע את ההפיכה המשטרית, כי אין לנו ארץ אחרת.

קשה להכריע אם יש מקום במחאה גם לחסימת כבישים. מחאה באיילון (צילום: Omer Fichman/Flash90)

אין לנו עם אחר

ובמקביל, עלינו לוודא שאיננו מידרדרים חלילה למלחמת אחים, כי אין לנו עם אחר. קשה להכריע אם יש מקום במחאה גם לחסימת כבישים ושדות תעופה או שהנזק רב על התועלת. אומנם מחקרים מעידים על כך שמחאות מוצלחות בעולם התאפיינו בהתנגדות נחושה, גם כזו שעוברת על החוק, ובתנאי שאינה אלימה בשום אופן.

אלא שכשאני שומעת עד כמה אנשים כועסים ומתוסכלים מהפגיעה בחופש התנועה שלהם, לבי נחמץ בקרבי. לא נוכל להתעלם מכך. עלינו לבחור בדרך פעולה שמבהירה את נחישותנו, אך לא פוגעת באזרחים. התנגדות לא אלימה בהשראתו של מהטמה גנדי. זה הזמן של טובי המוחות לחשוב על רעיונות יצירתיים לבטא את המחאה במלוא עוצמתה, עוצמת הרכות.

==

פסית שיח היא מנהלת לשעבר של תיכון דמוקרטי, יהודי-פלורליסטי, כיום מלווה מנהלי בתי ספר, מורה למחשבת ישראל ומטפלת ב-Li.c.b.t. בוגרת האולפנה בכפר-פינס ומדרשת לינדנבאום.